Native Instruments “neemt over”

IMG_2998.jpeg
Zoals velen weten is vorig jaar het Soundwide initiatief gestart.

Native Instruments, Izotope, Brainworx en Plugin Allliance gaan de samenwerking aan onder een nieuwe naam: Soundwide

Zojuist krijg ik een mail van Plugin Alliance met behoorlijk groot nieuws.
We gaan allemaal verder als:

NATIVE INSTRUMENTS

Hier is de link naar de Plugin Alliance mededeling

Hoe gaat dit uitpakken?
 
k vermoed dat ze flink naar Steam, het game platform, hebben gekeken, en dit impliceert dat ze in de toekomst moeten blijven uitbreiden willen ze mooie cijfers voorleggen, of ze enkel als distribiteur gaan.
Lekker veel speculatie :)
Steam is inderdaad een goeie vergelijking. En ik zou een mooie app-store waar je al je plugins kan kopen en kan installeren/updaten ook zeker toejuichen.
Maar daarvoor hoeven ze de plugin makers zoals Izotope niet in te lijven. Valve doet dat ook niet. En ik ben een beetje bang dat als dit werkt de plugins die ze zelf maken, en dus nu ook die van Izotope in de verdrukking komen. Volgens mij heeft Valve sinds steam een succes is ook nauwelijks meer games gemaakt.
Maar inderdaad, speculatie.
 
kwa sound quality ben ik over naar uvi Falcon, effe doorbijten en dan is het wel een goed programma.
NI was ik niet blown away bij, zeker omdat ik analoog gewend ben.
Thanks ik ga die falcon eens checken.

Wennen aan in-the-box lukt mij niet. Ook niet na 20 jaar klooien op de mac/pc.
 
Thanks ik ga die falcon eens checken.

Wennen aan in-the-box lukt mij niet. Ook niet na 20 jaar klooien op de mac/pc.

Als je wat lastig kunt wennen aan ITB dan is Falcon vanwege de vele opties misschien niet de meest logische keuze, maargoed, misschien klikt het direct en is het precies wat je zoekt. Omnisphere is voor mij altijd wel iets waarop ik kan terugvallen als ik snel zonder veel gedoe een bepaalde sound zoek.
 
Als je wat lastig kunt wennen aan ITB dan is Falcon vanwege de vele opties misschien niet de meest logische keuze, maargoed, misschien klikt het direct en is het precies wat je zoekt. Omnisphere is voor mij altijd wel iets waarop ik kan terugvallen als ik snel zonder veel gedoe een bepaalde sound zoek.
Ja dat ben ik met je eens! Falcon doe ik puur voor het geluid verder draak om mee te werken.
 
Thanks ik ga die falcon eens checken.

Wennen aan in-the-box lukt mij niet. Ook niet na 20 jaar klooien op de mac/pc.
Falcon is een redelijke horrorshow qua leercurve en gebruikersinterface. Omnisphere is misschien een betere keuze, enorme hoeveelheden prima sounds (en evt expansions / sound packs als je wil), heel diep maar toch overzichtelijk. Zeker als je wat ervaring hebt met oude Roland romplers is het vrij makkelijk te leren, want de basisstructuur van Omnisphere heeft best wat weg van de klassieke JV/XV bakken.
 
Plug-in Capitalism - Bellona Magazine

Sluit hier mooi op aan denk ik..

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik NI een jaar of 8 geleden al achter me gelaten heb, omdat ik een grondige hekel heb gekregen aan het gehele NI ecosysteem. Dat zat hem met name in:
  • Dat de plugins die er voor mij toe deden abandonware werden
  • Het licentiesysteem en de bloatware die bij zo'n beetje alles kwam
  • Het gebrek aan support voor nieuwe producten (kan me nog de release van Maschine 2 met serieuze langdurige issues herinneren.. geadverteerde basisfunctionaliteit die gewoonweg niet werkte) en daarbij de vreemde houding van NI support personeel op de NI fora
  • Ik een beetje moe werd van het "alles is een expansion pack" idee
Hoewel deze trein natuurlijk al veel langer geleden in beweging is gezet, vind ik het desondanks wel jammer om te zien dat Brainworx en iZotope nu ook opgeslokt worden in deze moloch. Hoop moois uit die twee voortgekomen. Heb ook begrepen dat er behoorlijk wat developers richting de uitgang gegaan zijn, dus dat voorspelt weinig goeds..
 
Heldere video weer van Ben. Tja jammer dat alles wat uit passie begint en groot wordt toch een beleggingsobjekt wordt en zal worden uitgemolken tot de dood.

Hopelijk blijven ze nog een tijd bestaan. Qua software heb ik het meest uitgegeven aan NI spul.
 
je hoeft het niet te kopen en ondertussen zijn er 83746557 miljard dikke vette plugins te krijgen die vet zijn en vet klinken. er is een achterlijk groot aanbod van dikke shit. gewoon een toptijd is t toch door alles wat er beschikbaar is? laat die pijpzakken er lekker geld aan verdienen en als ze meuk maken dan koopt men t ook niet meer toch.
 
Vroeger waren zo'n beetje alle plugins ruk, toen waren de plugins die niet ruk waren op een enkele uitzondering na onbetaalbaar en tegenwoordig heeft zo'n beetje iedere plugin boer van budgetprutser tot supermerk saleskorting varierend van iedere dag (Plugin Alliance en Waves) tot 1 of 2x per jaar (Fabfilter, Korg). Tegenwoordig koop je een studiokwaliteit EQ, synth, reverb, delay of compressor voor een paar tientjes ipv honderden of zelfs duizenden euro's. En mensen beginnen vervolgens te janken over kapitalisme en hoe slecht het allemaal is nu? 🤯

1688659138955.png
 
Niet helemaal met je eens.. Vroeger was er ook zat goed gratis spul te vinden als je maar wist waar te zoeken. Heck, de meeste DAWs komen al met topspul sinds zo'n beetje het begin der tijden. Dat is tegenwoordig niet anders. Ja, de keuze is tegenwoordig reuze, maar je mist het punt denk ik. Waar het om gaat is het opkopen van allerlei audiobedrijven door investeringsmaatschappijen die er vervolgens iedere laatste cent uit persen om het als oud vuil achter te laten. Vergeet niet dat mensen veel tijd, geld en energie investeren in stukken hardware, software, het werken binnen een platform/ecosysteem en het bouwen van een workflow.

Als je vers binnen dit wereldje begint ben je eerder geneigd in aanraking te komen met de grote clubs dan de kleinere pluginboertjes. En voor sommige zaken kun je alleen bij de grote clubs terecht, want soms zijn er geen bruikbare alternatieven. Zit je dan met je zojuist aangeschafte meug terwijl de leverancier ineens een andere richting opgaat, een ander (strikter) licentieschema gebruikt, de hele boel unsupported raakt, niet meer van updates voorzien wordt, incompatible raakt met de laatste stand der zaken en devalueert waar je bijstaat. Audiosoftware (en zeker i.c.m. specifieke hardware) is al zo vergankelijk als de pest, en dit verhaal doet daar nog een flinke schep bovenop.
 
Mja, beetje doemdenken toch? In de praktijk komen dat soort scenario's toch niet echt vaak voor, en zelfs als het gebeurt is er altijd wel weer een mouw aan te passen, desnoods overstappen op een alternatief. Niets is eeuwig.
 
Laatst gewijzigd:
Hoewel deze trein natuurlijk al veel langer geleden in beweging is gezet, vind ik het desondanks wel jammer om te zien dat Brainworx en iZotope nu ook opgeslokt worden in deze moloch. Hoop moois uit die twee voortgekomen. Heb ook begrepen dat er behoorlijk wat developers richting de uitgang gegaan zijn, dus dat voorspelt weinig goeds..
Ik heb hetzelfde, maar ik heb ook helemaal niks met Izotope. Ik hoop niet dat Brainworx de kant op gaat van NI, maar vooralsnog zijn hier nog geen signalen van.
 
BX is imo wel erg generic, het ziet er allemaal gelikt uit met leuke GUI's maar echt cutting edge is het niet (meer). Vind ik dan he, hoef jij niet te vinden. Ik zal het er maar bij zeggen voordat er weer iemand doordraait om een persoonlijke mening.

Zitten nog wel leuke dingen tussen, maar het is ook wel heel erg veel van hetzelfde.

Wat dat betreft kan het goed met NI onder een dak, wordt ik ook allemaal niet meer warm van, zelfs niet lauw.

Ik heb op de nieuwe macstudio ook helemaal niks meer geïnstalleerd van NI (en BX op townhouse BC, Oberhausen en Refinement na, maar al vervangen door andere in de praktijk eigenlijk) Scheelt voor NI al 750 GB aan data.
 
het is natuurlijk ook maar wat je maakt he. voor werk heb ik juist veel libs nodig. horns, strijkers, piano's, vanalles. zit allemaal maar mooi in NI. en maschine gebruik ik ook extreem veel.
idd heeft bx paar winners en verder meuk, gelukkig hoef je niet alles te keaupe. de GUI's van bx vind ik juist hel, shadow hills .. jezus. doen alsof t hardware is en de mogelijkheden van software niet benutten verder.
fabfilter bv, dat kijkt/werkt tenminste lekker

shit wordt succesvol en groeit, dan wordt t voor de massa en log, dan staan er weer nieuwe partijtjes op. nu kan je bv lekker smikkelen op klevgrand qua plugs.
daarnaast, als iedereen zn systeem nu zou bevriezen zou die de rest van z'n leven prima muziek kunnen maken nog toch? beetje klagen over dat de wereld niet helemaal precies voldoet aan je GAS behoefte ghehe. die shit wordt alleen maar zo groot en interessant voor investeerders omdat wij al die shit blijven kopen. en dan gaat er een youtuber die geld verdient aan t feit dat wij graag filmpjes kijken over shit ipv zelf met shit aan t werk gaan zich afvragen wat er mis is qua poen in de muziek productie industrie? 8D
 
Ik was ooit fan van NI plugins.
Kan me nog herrineren dat ik de eerste versie van reaktor openede op mijn 486SX.
Absynth, FM7, Prophet5, B4, FM8, MAssive, MAssive+..... tof....
Maar goed ben daar van afgekicked.
En hun sampler Kontakt heb ik express links laten liggen. Drm, en sample libs die iedereneen gebruikt.

Ik doe nu voor werk muziek en sounddesign voor docu en film en dat gaat prima zonder NI.
Sterker nog ik gebruik helemaal geen commercieele sample libs maar gewoon wat stock Ableton dingen maar voor de rest juist veel synths.
Het idee is om dan juist in de toekomst dingen te gaan opnemen. Dus horn speler, cellist, violist etc in huren.
Of zelf cello te spelen.
Als persoon ben ik juist heel eigenwijs en als iedereen iets doet dan wil ik het juist anders doen.
 
Als je tegen de stroming in zwemt word je dan door de stroom geleid?
Denk Ironisch genoeg van wel.
Grappig had ik nooit zo over nagedacht.
 
Avid staat nu al een maand te koop. Zou Native Instruments groot genoeg zijn om Avid over te nemen?
Kans is nu wel heel groot dat het doorgaat, 9 augustus in de gaten houden! Avid sale 'could happen this month' - TVBEurope
Avid, Native Instruments, iZotope, Plugin Alliance en Brainworx samen onder één paraplu...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top