Wie gebruikt een losse audio-editor (en waarvoor)?

Ik gebruik Ableton Live en die is (of heeft), strikt genomen, helemaal geen audio-editor. Je moet daar een externe editor voor aanwijzen. Voor mij is dat Audacity, als oud-gebruiker van CoolEdit. Handig voor 't knippen van de randjes van een mixdown, of converteren naar een ander bestands-formaat.
 
Oh ja, ik heb ook nog Spectralayers Pro 9 en Izotope RX 10 Advanced voor rippen van vocalen uit nummers
 
Hier ook nog een oud-CoolEdit Pro gebruiker, ik gebruik nu nog steeds de Audition versie die daar heel veel op lijkt (versie 2 of 3). Heerlijk simpel en to-the-point. Timestretchen en andere geavanceerde dingen doe ik daar toch niet in dus voldoet en draait nog steeds prima.
 
Ocean audio voor basic zaken waar een DAW overkill voor is. Dit i.p.v. van Audacity omdat de user-interface nogal rommelig is. Gezien dat broncode van Audacity grenst aan spaghetti code zal dat ook wel nooit veranderen. Ocean audio is beschikbar voor Linux, Windows en Mac.
Interessant ! Ik zie dat er een noise reduction ala cooledit 2000 al standaard inzit, nice voor een gratis prg. En snelle realtime tweakable preview :okdan:
 

Attachments

  • noicerrecd.jpg
    noicerrecd.jpg
    66,8 KB · Bekeken: 67
Laatst gewijzigd:
Voor pre- en postproduction zie ik de voordelen nu wel in. Dat doe ik alleen zelf niet zoveel. Ik zal eens kijken of ik een nummer kan DIY masteren met zo'n tool.
Voor simpele dingen als knippen/plakken/fades gebruik ik vaak Audacity. Deze draait ook als portable op een laptop van mijn werk en gratis, dus handig om even snel iets te doen waar nodig, even een bestandje langzamer te maken ivm uitschrijven solo's of snel te transponeren zodat een zanger een snel oefentrack heeft. Grootste nadeel voor mij is dat alles niet realtime is. Flow is iets van het afspelen stoppen, deel dat je wilt voorzien van een effect selecteren, parameters instellen en dan laten rekenen. Pas dan weer kun je horen of het naar wens is(al kan het ook iets sneller via de functie "voorbeeld") Even snel bv. EQ-parameters of reverb-parameters veranderen terwijl je realtime het resultaat hoort gaat dus niet. Wavelab bv kan dit realtime en met een hele stack van effecten, en dus hiervoor veel handiger. Maar moet wel gekocht en helemaal geinstalleerd worden op 1 computer. Horses for courses dus.
 
Lang geleden Wavelab gebruikt, ik beperk me nu tot Bitwig en een simpele audio editor op iOS. Wat mij veel plezier en vreemde resultaten gaf was de functie in Wavelab waarbij je een deel van de audio kon bewerken. Selecteren, plug-in kiezen, bewerken en klaar, ik heb dat niet echt meer terug gezien? Soundforge heb ik ooit op zo’n Twilight cd gehad, niet echt een herinnering meer aan mogelijkheden en workflow.
 
Misschien leuk om te melden: ik doe ICT voor een hele grote gemeente (ca. 15000 medewerkers) en we bieden enkel Audacity aan als audio-editor.
 
Hilarisch.

Maar goed, Audacity is best prima. Heb het ook wel gebruikt op mijn werk toen ik nog geen Creative Cloud had en voor de standaard dingen als beetje knippen en normalizen etc. is het geschitk. Ik vond alleen de interface een gruwel, maar moet daarbij zeggen dat ik het al zeker 10 jaar niet meer gebruikt heb ofzo. Geen idee of het stappen heeft gemaakt sindsdien, ik vind Blender tegenwoordig bijvoorbeeld zo'n 10 miljard keer beter dan de oude versies.
 
Ik vond alleen de interface een gruwel, maar moet daarbij zeggen dat ik het al zeker 10 jaar niet meer gebruikt heb ofzo. Geen idee of het stappen heeft gemaakt sindsdien, ik vind Blender tegenwoordig bijvoorbeeld zo'n 10 miljard keer beter dan de oude versies.

In vergelijking met Cool Edit en de vroegere versies van Audition die hetzelfde werken, Audacity is ook in z'n huidige vorm niet echt handig. En dan druk ik me heel zacht uit. Inhoudelijk is het geen gekke editor, maar naar mijn mening is Audacity geen lolletje om mee te werken.
 
ik ben begonnen muziek te maken in Cool Edit Pro... niet de multi-track... gewoon samples achter elkaar gooien, die ik al met Cool Edit had gemaakt, veel effekten, stretch als sound design (werkt(e) er g oed), etc... en dan een nummer maken, die de samples via de playlist afspeelde.... 1 nummer... daarna, goed... pas in 2013 ben ik weer verder kunnen gaan, wel andere programma's..
Het schijnt dat Burial zijn album in CoolEdit heeft gemaakt.

Ik mis CoolEdit ook. Gebruik nu Audacity voor het trimmen en omzetten van samples voor bijvoorbeeld mijn Microgranny. Maar ben daar niet stuk van.
 
Nou ja, als die ambtenaren de hele dag samples zitten te knippen verklaart dat waarom de overheid zo stroperig is.
Nou, ik heb ooit vrijwillig wat dingen gedaan voor de lokale omroep en moest een keer halsoverkop bijspringen toen ze jingle opnames gingen doen. Ik werd achter een pc gedropt met AUDACITY en in sneltreinvaart allerlei losse takes opnemen. De administratie die daaruit voorkwam was extreem omslachtig, ik moest ze afremmen om er zeker van te zijn dat ik geen takes verloor en alles goed opsloeg tussendoor. Dat is met soundforge, wavosaur en volgens mij elke andere audio editor een stuk beter geregeld. Ik stond daar, tot hun geschrokken verbazing, letterlijk vloekend "en DIT is waarom ik niet met audicity werk!" na 3 uur ploegen. Wetende dat ik thuis in mijn vertrouwde DAW de hele bende alsnog uit elkaar moest gaan trekken en ordenen. Thuis kon ik tenminste ongegeneerd nog meer krachttermen er tegenaan gooien. Ik heb daarna ook niks meer gedaan in die hoedanigheid. De keer erop had de talent het zelf opgenomen, want die had voor 1000 euro een voice over cursus gedaan incl microfoon, interface en isolatie hoofddoos, waarop ik alles "netjes" via wetransfer kreeg als 128kbps mp3's. Wavs waren er niet want ze wist niet dat zij ze zo moest opslaan ..... En ik daarna proberen die bende op te krikken met izotope RX door er wat harmonischen bij te genereren. Anyway, audacity besmet elk project imho.
 
Heb zelf altijd Cooledit pro gebruikt maar in 2003 werd het verkocht aan Adobe en ben ik een aantal jaren nadien overgestapt op Adobe Audition om versie 1.5 te hebben die eigenlijk vrij snel na de overname gekomen is in 2004. Had ik in die tijd de licentie niet voor een prijsje kunnen overnemen dan had ik nu meer dan 20€ per maand betaald voor een maandelijks abonnement. Dat zou ik er niet voor over hebben.
Omdat ik het maar op 1 toestel kan gebruiken werkt mijn zoon met het gratis programma Audacity met MuseFX. Ook niet slecht maar ver van wat Adobe audition kan.
Waarom ik het nog gebruik, het zal de leeftijd zijn zeker. Het werkt gewoon heel makkelijk, waarschijnlijk omdat ik het gewoon ben. Blijft voor mij nog altijd de beste software om audio te bewerken.
 
Gebruik vaak verschillende losse audio editors.
De ene is goed om vinyl platen en dj-sets mee op te nemen, de andere weer beter in edits en samples opschonen.
Stilte toevoegen en stereo to mono of andersom doe ik er ook mee. Evenals het checken van geluidsniveau, stereobeeld en andere dingen.
File-, sample rate- en bitrate conversion doe ik met XLD
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top