Wie gebruikt een losse audio-editor (en waarvoor)?

Ik heb Audition. Vind Reaper prima daw, maar voor detailwerk toch echt liever een losse wave-editor.
 
Ik gebruik een oude versie van Adobe Audition, versie 3. Prima voor wat eenvoudige bewerkingen en bestandsconversie.
Deze versie lijkt nog veel op Cool Edit Pro, die ik van vroeger gewend was.
Later werd Audition volgens mij steeds meer bloatware met allerlei toeters en bellen die ik toch niet nodig heb.
 
Ik gebruik een oude versie van Adobe Audition, versie 3. Prima voor wat eenvoudige bewerkingen en bestandsconversie.
Deze versie lijkt nog veel op Cool Edit Pro, die ik van vroeger gewend was.
Later werd Audition volgens mij steeds meer bloatware met allerlei toeters en bellen die ik toch niet nodig heb.
Ik ben ook een oud Cool Edit Pro gebruiker (tussendoor ook nog tijdje SoundForge totdat ik naar Mac ging), maar ik vind Audition wel lekker werken eigenlijk. Ook fijn met die multitracking enzo.
 
Eentonig, maar hier ook een oud Cool Edit gebruiker, nu nog steeds een oude versie van Audition die op Cool Edit lijkt. Net als:

Ik gebruik een oude versie van Adobe Audition, versie 3. Prima voor wat eenvoudige bewerkingen en bestandsconversie.
Deze versie lijkt nog veel op Cool Edit Pro, die ik van vroeger gewend was.

Maar sommige dingen werken in Audacity beter, je merkt wel dat Audition in die versies gewoon oud is. Timestretching e.d. bijvoorbeeld, dat klinkt met Audacity beter. Voor andere dingen maakt het soms niet veel uit, het werken met Audition is in vergelijking wel een stuk gemakkelijker.
 
Laatst gewijzigd:
ik ben begonnen muziek te maken in Cool Edit Pro... niet de multi-track... gewoon samples achter elkaar gooien, die ik al met Cool Edit had gemaakt, veel effekten, stretch als sound design (werkt(e) er g oed), etc... en dan een nummer maken, die de samples via de playlist afspeelde.... 1 nummer... daarna, goed... pas in 2013 ben ik weer verder kunnen gaan, wel andere programma's..
 
Opnames die gebaseerd zijn op mijn hardware setup, worden altijd gemaakt met een kleine Olympus LS-P4 field recorder. Het betreft dan een stereo mix, die bestaat uit slechts twee kanalen (links/rechts). Voor mijn gehoor, klopt die mix dan voor minimaal 80%. De laatste stappen voor het opleveren van een volwaardig eindresultaat, worden doorlopen op de PC. Daarvoor gebruik ik Steinberg WaveLab LE 11 i.c.m. iZotope Ozone Elements 9 (VST3-plugin). WaveLab LE is een simpele audio editing suite en Ozone Elements is een eenvoudige audio mastering suite. Voor mijn hobbydoeleinden is dat tot op heden prima inzetbaar. Qua editing is het allemaal standaardwerk: een beetje spelen met equalizer settings, inkorten, fade in/out, soms iets layeren met een paar stereo tracks, het genereren van WAV- en MP3-bestanden, etc. Beide tools zaten ooit eens bij nieuw aangeschafte producten.

Héél precies knipwerk (ver inzoomen) is wel wat lastig met WaveLab LE. Daarvoor gebruik ik dan nog Audacity.

Sound Forge heb ik ook lang gebruikt, in de tijd dat het nog onder de vlag van Sony hing. Versie 9 of 10 was dat, volgens mij. Daarna heeft het jaren op z'n gat gelegen qua ontwikkeling en heeft Magix een hele rits aan applicaties overgenomen van Sony. Vroeger maakte ik ook vaker muziekvideo's met die hele audio en video-editing suite van Sony (Vegas + Sound Forge). Dat beviel zeer goed eigenlijk, maar het renderen van video's duurde altijd vet lang en de hele boel crashte wel eens tussendoor i.v.m. memory limitaties van de applicatie. Plus het werd al enkele jaren niet meer verder ontwikkeld, dus al mijn issues zouden nooit meer worden opgelost. Om die redenen ben ik uiteindelijk overgestapt naar andere softwarepakketten.

Wellicht is het toch interessant om eerdaags weer eens een nieuwe audio- en video-editing suite aan te schaffen...
 
Sound Forge heb ik ook lang gebruikt, in de tijd dat het nog onder de vlag van Sony hing. Versie 9 of 10 was dat, volgens mij. Daarna heeft het jaren op z'n gat gelegen qua ontwikkeling en heeft Magix een hele rits aan applicaties overgenomen van Sony. Vroeger maakte ik ook vaker muziekvideo's met die hele audio en video-editing suite van Sony (Vegas + Sound Forge). Dat beviel zeer goed eigenlijk, maar het renderen van video's duurde altijd vet lang en de hele boel crashte wel eens tussendoor i.v.m. memory limitaties van de applicatie. Plus het werd al enkele jaren niet meer verder ontwikkeld, dus al mijn issues zouden nooit meer worden opgelost. Om die redenen ben ik uiteindelijk overgestapt naar andere softwarepakketten.

Wellicht is het toch interessant om eerdaags weer eens een nieuwe audio- en video-editing suite aan te schaffen...
Vegas wordt wel doorontwikkeld na de overname door Magix. Ik heb onlangs via Bax een 'vorige' versie gekocht met 10% korting voor een normaal bedrag.
(18 pro)
Ik kan gewoon nergens zo snel in editen als in Vegas Pro en heb bijna alles wat op Windows te verkrijgen is (zonder abo) getest.
Davinci heb ik voor de speciale dingen (motion tracken of aparte FX), maar verder is Vegas echt king of snel editen en omdat ik dat heeeeeeel veel gebruik, is dat mij wel wat waard.
Renderen hangt erg af van welke codec je bronmateriaal heeft en natuurlijk wat je met het materiaal doet. Maar mijn 2.7K beelden van de DJI Mini 2 rendert hij super snel.
FHD beelden van m'n Nikon DSLR dan weer vrij langzaam.
En 4K van m'n Canon camcorder echt t3ring traag.
Maar ik hoef er niet naar te kijken, dat zet ik gewoon aan en ondertussen werk ik gewoon verder (de PC is niet helemaal dood, het duurt gewoon lang) dus dat vind ik minder erg.
 
Wavosaur (windows). En Izotope RX advanced voor de moeilijke dingen.
Ik was een 20+ jaar soundforge gebruiker, van Sonic Foundry (crack) naar Sony (betaald) naar Magix (humble bundles), maar ben ermee gestopt omdat er een prima gratis alternatief is: Wavosaur.


Wavosaur gebruikt grotendeels dezelfde shortcuts als Soundforge dus was zo instappen. Ik ben niet compatible met wavelab en audacity.
Ik gebruik het alleen voor finetune sample/wav editing, zoals na mastering. Werkt snel en effectief en je hoeft niet eens te installeren. Kan ook VST's inladen maar dat is in mijn geval nooit nodig aangezien ik de rest ervoor al gedaan heb. Gewoon de EXE draaien, eventueel vanaf usb stick als je wilt. En de batch functie is ook erg handig !
 
Ocean audio voor basic zaken waar een DAW overkill voor is. Dit i.p.v. van Audacity omdat de user-interface nogal rommelig is. Gezien dat broncode van Audacity grenst aan spaghetti code zal dat ook wel nooit veranderen. Ocean audio is beschikbar voor Linux, Windows en Mac.
 
Back
Top