Wie gebruikt een losse audio-editor (en waarvoor)?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.663
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik zag van de week een aanbieiding voor Sound Forge voorbij komen. Dat heb ik in heel lang geleden wel gebruikt en was best handig. Nu doe ik alles in mijn DAW en zie ik de meerwaarde niet zo. Of is die er wel?

Daarom de vraag: wie gebruikt een losse audio-editor en waarvoor?

Dit is trouwens die deal voor o.a. SoundForge Studio, waar ik via een ander draadje op stuitte:

 
Die vraag heb ik ook, en ja, vroeger gebruikte ik ook Sound Forge. Wat je zegt, met je DAW kom je een heel eind en zie geen meerwaarde om een losse audio editor te gebruiken. Kan me wel voorstellen dat je dit does wanneer je track mastered als masteraar.
 
Ik heb Soundforge gekocht omdat cooledit niet meer werkte.
Dat is om formaat om te kunnen zetten, loop points te maken ed.
Zo kan Audition ook batch processen.
Wat ook belangrijk is voor mij is files creeeren voor bc 8 bit voor mijn sampler.
Die dan weer precies een aantal samples lang moeten zijn.
Anyhow Soundforge stelt me teleur.
Kan volgens mij net zo goed Audacity gebruiken.
Alleen Audition en Wavelab hebben de profi features dat ik weet
 
Ik gebruik Adobe Audition. Vooral voor samples of loops precies op lengte knippen, stereo mono maken, fadetje toevoegen of wav omzetten naar mp3 etc. Deels omdat het soms makkelijker gaat dan in de DAW en anderzijds omdat ik het al 100 jaar zo doe. Maar ik heb Creative Cloud "gratis" via mijn werk, ik zou het niet zomaar kopen of een abonnement voor nemen denk ik. In Ableton kan het ook allemaal wel.
 
Ik gebruik de VST versie van Image Line Edison nog graag, vooral om snelle opnames te maken in Cubase en een paar eenvoudige bewerkingen. Ook omdat je audio niet vanuit de Cubase Timeline naar een VST kan slepen (en wel vanuit Edison).
 
ik gebruik zelf Wavelab 11 Pro. en heb ik ook Soundforge 13 Pro (de Pro versie van soundforge is heel wat uitgebreider dan de versie die nu wordt aangeboden, deze editor ook gekocht via humble bundle, ooit..), die ik soms gebruik. best goed, maar Wavelab veel beter.

wat @Nap al zegt. loops maken. samples knippen.... uit de vele recordings die ik heb, gemaakt b.v. met standalone programma's. of field-recordings etc.

en eveneens gebruik Wavelab voor mastering, of post-produktie, zo u wil.

en wanneeer eindelik eens een EP/LP (ik gebruik ff de oude termen maar... het wordt gewoon digitaal), heeft Wavelab echt zijn grote voordelen om dat te bewerkstelligen'; de audio montage, die je ook voor stems kunt gebruiken, en doe ik heel soms.

zoveel mogelikheden, ik gebruik Wavelab vaak. voor mij geeft de focus erg veel.
 
Audacity voor het snelle opnamewerk en/of samples maken/knippen.

Maar da’s puur omdat ik Audacity gewend ben. Wellicht dat ik een keer ga overstappen naar iets anders.
 
Had altijd soundforge, Sony versie als laatste gekocht totdat het op OSX abandonware werd bij Magix na de overname. Veel handiger dan in een daw inderdaad door looppoints, makkelijker snel selecteren, snel samples uit oude disco etc halen zonder gedoe met een grid.

Wavelab Elements maar als alternatief gekocht maar daar kom ik niet uit. Wellicht maar mn oude Mac downgraden naar Mojave zodat ik SONY Soundforge weer gewoon kan gebruiken...
 
Opnemen met een digitale recorder. Knippen volume e.d. met Audacity
Invoeren in sampler. Cubase midi de sampler aan laten sturen. Voor timing-strak-trekken.
Bewerkelijk onhandig. Behalve als je het al gewend bent. Zodra ik iets verdien (wat nog niet gebeurd is)
Kan ik geld geven aan shareware.
 
ik kwam er met wavepad niet helemaal uit hoe je looppoints kon zetten en daar makkelijk tussen selecteren. En Wavelab was het zoomen super irritant. Ga Wavepad wel weer even proberen.

Mn MPC blijft het fijnste editten, maar dat is weer een gruwel met veel lange files, soms verlang ik echt terug naar de tijd dat je met bakken kutplaten van de kringloop thuiskwam voor de beste samples.
 
Mn belangrijkste ding in soundforge was dat je met ctrl m een marker kon droppen, en als je er twee had gezet je met dubbelklik de area ertussen kon selecteren. Zero-point inzoomen, ctrl M, einde loop zero point, ctrl m, en klaar. Binnen no time alle loops en samples uit lange tracks, en nooit bang zijn dat je je zero point kwijt bent omdat de markers gesaved werden met de file.

oh, en in- en uitzoomen gewoon met de Magic Mouse of trackpad. Wavelab is echt een gruwel.
 
"Felt Tip Sound Studio" gebruik ik al eeuwen

makkelijk en overzichtelijk met markers werken, ik heb nog geen alternatief gevonden die voor mij even prettig werkt
 
Back
Top