Geen geluid uit Yamaha DX7?

MTXl84

Scherpschutter
Lid sinds
24 januari 2023
Berichten
71
Locatie
Haarlem
Hallo iedereen, ik heb laatst een Yamaha DX7 gekocht waarvan de batterij vervangen moest worden, dus dat heb ik gedaan en toen de factory patches erop gezet, alles werkte zoals het hoort. Vandaag wilde ik dus gaan spelen, maar ik zette hem aan en er kwam geen geluid vanaf. Alleen een heel laag sissend geluid als ik mijn koptelefoon aansluit. Ik weet niet hoe of waarom dit komt. Alle tips zijn welkom!
 
Die patches nog een keer proberen er op te zetten. Kijken wat er gebeurt. Mss zie je de patches wel.
 
Al gedaan. Patches zien er goed uit, heb ook patch init geprobeerd en ik kreeg ook geen basis geluid. Heb ook de phones en output jack helemaal tureluurs gedraaid, maar ook geen succes :/
 
Heb je een multimeter en ken je een klein beetje van elektronica? Dan stel ik voor dat je hem open schroeft en eens de spanningen uit de voeding meet. Je zou +15V, -15V en +5V moeten hebben. Het zou me niet heel erg verbazen als je geen +15V of +5V lijn meer hebt, ofwel bij de voeding ofwel bij één van de PCB's. Hoor je het relais inschakelen als je hem aan zet? (een synth met een relais, lekker old skool...)

Helaas is de wereld niet eenvoudig; je kan jouw klacht ook hebben terwijl je wél alle voedingsspanningen hebt en dan wordt het lastiger. Het zou bv kunnen dat het circuit van het volumepedaal een defect heeft. Maar voordat we daar te diep in duiken, eerst die voedingsspanningen eens checken.
 
Als je iets hebt gemeten, graag hier eerst posten en dan pas dingen gaan vervangen. Zo kan het bv zijn dat een voedingsspanning mist wanneer alles aangesloten is, en verschijnt wanneer 1 bord losgekoppeld wordt (kortsluiting in bord) of wanneer alles losgekoppeld wordt (probleem in voeding die geen belasting meer aankan). Etc...
 
Breng hem ergens binnen , dan doen ze nog wat preventieve dingetjes ook, zoals de Rifa cap vervangen. Met een scoop zie je ook onmiddelijk of er audio voor de relay zit of niet ...
 
Back
Top