Yamaha AN200 gaat niet meer aan

Syntagma

Hold On
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
560
Locatie
Woerden
Hoi, ik heb een tijdje geleden een Yamaha AN200 op de kop weten te tikken. Deze was behoorlijk afgeragd (en dus niet zo duur), maar ik heb 'm cosmetisch weer redelijk goed gekregen. Er zat ook een universele adapter bij (die je kunt instellen op verschillende voltages) en daarmee werkte het apparaat prima. Door tijdgebrek e.d. heeft de synth een hele tijd niets staan doen, maar recent kwam ik een leuke plugin (editor) tegen waarmee je de AN200 kunt aansturen, dus ik wilde hem weer eens aansluiten. Echter, de AN200 start niet meer op / gaat niet meer aan.. Ik hoopte even dat het aan de adapter zou liggen, maar die doet het (in een ander apparaat) gewoon nog. Dus het lijkt erop dat er iets is met de power aan de binnenkant van de synth. Heb nog een factory reset geprobeerd, maar er gebeurt helaas niets (meer) als ik de aanknop indruk.

Enige dat ik kan bedenken, is dat ik hem net heb geprobeerd aan te zetten toen de adapter nog op 9v stond ipv 12v. Snel aangepast en opnieuw geprobeerd, maar werkt dus niet. Ik neem aan dat ik hem hiermee niet om zeep kan hebben geholpen?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ben totaal niet technisch en ga zelf niet solderen o.i.d., maar wellicht loont het toch de moeite om hem open te maken? Kan ik nog iets anders proberen? Heeft het zin eventueel toch nog een andere adapter te kopen (denk het niet)? Is er iemand in de buurt van Almere die dit zou kunnen fixen? Of weet iemand een ander adresje waar dit zou kunnen voor een niet al te groot bedrag?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
De AN200 heeft 700mA nodig. Probeer eens een andere adapter van 12vdc die minstens 700mA kan leveren. Het kan zijn dat je adapter door ouderdom niet meer de stroom kan leveren voor de Yammie maar wel voor ander gear.
 
Meen je dat nou? De adapter die erbij zat heeft als specs staan dat ie 600 mA levert (en dan voltages van 3 t/m 12v).. Heeft er wel mee gewerkt, maar misschien was het dan sowieso al geen goede adapter. Ik heb helaas geen andere liggen dus dan zou ik er ergens een moeten kopen om te proberen.
 
Meen je dat nou? De adapter die erbij zat heeft als specs staan dat ie 600 mA levert (en dan voltages van 3 t/m 12v).. Heeft er wel mee gewerkt, maar misschien was het dan sowieso al geen goede adapter. Ik heb helaas geen andere liggen dus dan zou ik er ergens een moeten kopen om te proberen.

Dan zou het opgelost kunnen zijn met andere adapter die 700mA of meer levert. Lijkt me de moeite waard om te proberen. :)
 
Laptop voeding werken vaak op 12v. Misschien heb je die wel liggen om te testen.
 
Top, ik heb een universele adapter besteld die 12v aankan en 1000mA. Wordt morgen geleverd dus dan gelijk uitproberen, zal het laten weten hier. Hopelijk lost dat het inderdaad op en is de synth zelf niet kaduuk :) Overigens, hoe weet je dat van die 700mA? Ik heb het nergens kunnen vinden in handleidingen of op de synth zelf etc.
 
Ik heb hier een AN200.DX200,AN1x en MS2000. Gebruiken allemaal dezelfde voeding en die levert 700mA.
Adapter PA-3B
 
Oh nice, dat is een prima verzameling! Ik zag dat Bax ook een echte Yamaha adapter verkoopt (PA-130B 12V 700mA) maar die is 2x zo duur als die universele die ik nu besteld heb. En ik weet ook niet zeker of die zou passen. Even afwachten maar :)
 
Universele werken prima mits ze aan minimale specs voldoen. De plug is standaard type. Tip is positief.
 
Nou, de nieuwe adapter is binnen en ik heb hem aangesloten... het werkt! De AN200 gaat weer aan, joepie :) Moet wel zeggen dat ik niet wist dat je die losse plugjes er op de juiste manier (polariteit) op moest zetten. Ik twijfel nu of ik het goed heb gedaan, want de symbolen zijn mij niet duidelijk. Hoe kan ik weten of de AN200 de plus aan de binnenkant of de min aan de binnenkant verwacht zeg maar? Volgens mij heb ik hem nu aangesloten met de plus aan de binnenkant. Er staat geen symbool op de synth zelf. Zou dat nog in een manual moeten staan o.i.d.? Ik las wel dat een synth beveiligd is en dat ie het niet doet als je de polariteit verkeerd aansluit, maar dat durf ik niet te proberen.
 
Thanks! Weer wat geleerd ook, want ik heb bijv. ook een Zoom stompbox waar ik ook zo'n universele adapter voor heb en dat apparaat verwacht juist het minnetje aan de binnenkant :) Dus niet alle apparaten zijn hetzelfde wat dat betreft.
 

Vergelijkbare discussies

D
Reacties
15
Bekeken
4K
Deleted member 18007
D
Back
Top