Patat Met
TB or not TB
Het lijkt altijd een probleem te zijn om echt goede basweergave te verkrijgen.
Vooral ook omdat er zo ontzettend veel onzin over te vinden is, ook bij akoestische professionals.
De muziek industrie is namelijk erg conservatief en nieuwe wetenschappelijke inzichten worden vaak genegeerd omdat er minder geld mee te verdienen is.
Maar het is niet zo moeilijk en hoeft helemaal niet duur te zijn.
Oplossing 1
Elke willekeurige koptelefoon van 100 euro, met correctie curve, kan dit perfect.
Een koptelefoon heeft niet met akoestiek of afstraal gedrag te maken, dus het enige wat telt is de frequentie curve.
En die is heel makkelijk aan te passen voor iedereen hier.
Info hier.
De correctie curves van 3738 verschillende koptelefoons.
Hoorbare vervorming is geen enkel probleem voor koptelefoons van zo'n 100 euro. (Bescherm je oren, dat is je belangrijkste instrument!)
In de luisterruimte:
De ruimte bepaald gewoon hoe je bas klinkt.
Ruimte resonanties zorgen voor zo voor 40dB verschil tussen verschillende bas frequenties, dat is echt heel normaal.
Hierdoor is het onmogelijk om de kwaliteit van de bas te bepalen.
Je zult dus de frequentie curve moeten corrigeren. Hier is niet aan te ontkomen.
Dat corrigeren kan op verschillende manieren:
De ouderwetse methode is om de ruimte vol te zetten met verschillende soorten basstraps.
Dit werkt tot op zekere hoogte prima, maar heeft behoorlijke nadelen.
Die nadelen zijn dat je wel heel veel basstraps nodig hebt om een beetje neutraal geluid te krijgen. En dat die basstraps maar werken tot zo'n 40Hz.
Omdat je heel veel demping moet gebruiken, moet je er meer vermogen in stoppen, dit kost extra geld.
Daarnaast is het ook interessant om frequentie curves te bekijken van studio's die basstraps hebben geïnstalleerd. Werkt het echt zo goed? En hoeveel geld heeft het gekost?
Oplossing 2
De multisub oplossing.
Multisub info hier.
Dit is de moderne methode die word voorgesteld door de wetenschap.
Voordelen zijn:
Het werkt ook voor hele lage frequenties, die belangrijk zijn voor films en gaming.
De frequentie curve kan neutraler zijn.
Het is uiteindelijk goedkoper.
Je hoeft je ruimte niet te veranderen in een dystopisch ruimteschip, wat voor een betere sfeer in je studio zorgt.
Vooral ook omdat er zo ontzettend veel onzin over te vinden is, ook bij akoestische professionals.
De muziek industrie is namelijk erg conservatief en nieuwe wetenschappelijke inzichten worden vaak genegeerd omdat er minder geld mee te verdienen is.
Maar het is niet zo moeilijk en hoeft helemaal niet duur te zijn.
Oplossing 1
Elke willekeurige koptelefoon van 100 euro, met correctie curve, kan dit perfect.
Een koptelefoon heeft niet met akoestiek of afstraal gedrag te maken, dus het enige wat telt is de frequentie curve.
En die is heel makkelijk aan te passen voor iedereen hier.
Info hier.
De correctie curves van 3738 verschillende koptelefoons.
Hoorbare vervorming is geen enkel probleem voor koptelefoons van zo'n 100 euro. (Bescherm je oren, dat is je belangrijkste instrument!)
In de luisterruimte:
De ruimte bepaald gewoon hoe je bas klinkt.
Ruimte resonanties zorgen voor zo voor 40dB verschil tussen verschillende bas frequenties, dat is echt heel normaal.
Hierdoor is het onmogelijk om de kwaliteit van de bas te bepalen.
Je zult dus de frequentie curve moeten corrigeren. Hier is niet aan te ontkomen.
Dat corrigeren kan op verschillende manieren:
De ouderwetse methode is om de ruimte vol te zetten met verschillende soorten basstraps.
Dit werkt tot op zekere hoogte prima, maar heeft behoorlijke nadelen.
Die nadelen zijn dat je wel heel veel basstraps nodig hebt om een beetje neutraal geluid te krijgen. En dat die basstraps maar werken tot zo'n 40Hz.
Omdat je heel veel demping moet gebruiken, moet je er meer vermogen in stoppen, dit kost extra geld.
Daarnaast is het ook interessant om frequentie curves te bekijken van studio's die basstraps hebben geïnstalleerd. Werkt het echt zo goed? En hoeveel geld heeft het gekost?
Oplossing 2
De multisub oplossing.
Multisub info hier.
Dit is de moderne methode die word voorgesteld door de wetenschap.
Voordelen zijn:
Het werkt ook voor hele lage frequenties, die belangrijk zijn voor films en gaming.
De frequentie curve kan neutraler zijn.
Het is uiteindelijk goedkoper.
Je hoeft je ruimte niet te veranderen in een dystopisch ruimteschip, wat voor een betere sfeer in je studio zorgt.