Echt goede bas weergave

Lage tonen zijn in kleine ruimtes, zoals normale luisterruimtes, staande golven.

De ene sub geeft pieken en dalen in bepaalde frequenties, de andere subs hebben die op andere plekken.
Het totale geluidsvolume is het gemiddelde van al die staande golven, en is dus veel vlakker. Nog wat eq en klaar ben je.
 
Ik ben heel blij dat je info verschaft en probeert om wat meer orde in brij te verschaffen en bullshit van de zinnige dingen te onderscheiden. Ik had wel op een wat gerichter antwoord gehoopt op mijn toch wel specifieke vragen :engel:
 
Lage tonen zijn in kleine ruimtes, zoals normale luisterruimtes, staande golven.

De ene sub geeft pieken en dalen in bepaalde frequenties, de andere subs hebben die op andere plekken.

Gedachte/vraag die opkomt is dat die frequenties bepaald worden door de afmetingen van de ruimte ( (multiples van) half lambda).
En dat het verschil tussen verschillende subs 'm zit in of de ene en/of de andere sub die door-de-afluisterruimte-bepaalde frequenties al dan niet triggert?

Komt wellicht op hetzelfde neer, maar zo zou ik het mechanisme van die verschillen beter kunnen snappen.
 
tevens kan een sub geen nulls vullen
Volgens mij is dat precies waarom je meerdere subs gebruikt. Doordat die op verschillende plekken staan hebben ze andere nulls. Het is dan aan de room-correction om uit te zoeken hoe je nulls op de luisterpositie van de ene sub aanvult met een andere.
 
Ik ben heel blij dat je info verschaft en probeert om wat meer orde in brij te verschaffen en bullshit van de zinnige dingen te onderscheiden. Ik had wel op een wat gerichter antwoord gehoopt op mijn toch wel specifieke vragen :engel:
Hoe je moet eqen, staat in de 1e post.
Er zijn computer programma’s voor.

Vraag gerust door.
 
Laatst gewijzigd:
Gedachte/vraag die opkomt is dat die frequenties bepaald worden door de afmetingen van de ruimte ( (multiples van) half lambda).
En dat het verschil tussen verschillende subs 'm zit in of de ene en/of de andere sub die door-de-afluisterruimte-bepaalde frequenties al dan niet triggert?

Komt wellicht op hetzelfde neer, maar zo zou ik het mechanisme van die verschillen beter kunnen snappen.
Je zou de lage tonen frequenties in een luisterruimte kunnen zien als een zwembad met golven.
Zet je 1 sub in de ruimte, dan zullen er bepaalde golven ontstaan. Kortom, er ontstaat een bepaald golfpatroon.
Zet je die exact zelfde sub ergens anders neer, dan is het golfpatroon uiteraard anders.
Op exact dezelfde manier als dat je golven maakt in een badkuip.

Gebruik je meerdere subs, dan ontstaat er een interferentie patroon.
En omdat de pieken en dalen van de verschillende subs elkaar redelijk opheffen, krijg je een neutraler frequentie verloop.
Dit gedrag is niet perfect en dus moet je elke sub anders eq’en.
Doe je dat goed, dan krijg je een zeer neutraal frequentie verloop in het laag.
 
Interessant dit! De muren reflecteren dus soortvan en in het midden van de ruimte hoor je nauwelijks sub. Dit heet 'n Null?? Heel herkenbaar in ieder geval. En interessant om eens mee te experimenteren. :)
Ik heb sinds kort subs met wat settingmogelijkheden. (delay, phase en 'n 6 bands PEQ).. Nu nog 2 maar er worden er nog 2 geleverd ergens in 2023..

Ik heb in de buitenlucht 'n keer met andere mijn 4 oude subs in een Cardiod setup geëxperimenteerd met een maatje van me.. Dan worden er 2 subs gestacked en één daarvan is omgedraaid en staat in tegenfase.. samen met een kleine delay zuigt deze sub als het ware het laag weg achter de kasten.. Ideaal als je aan de rand van een woonwijk zit of subs voor een podium hebt staan en een schoon podium geluid wilt.
In een afgesloten ruimte gaat dit niet werken waarschijnlijk maar echt heel apart als je dan ineens naar de achterkant van je subs loopt en het is weg..

Een "Endfire" configuratie lijkt trouwens wel een beetje op dit multi-sub principe maar dan wordt er wel een delay toegepast en is meer geijkt op het summen van laag en het in een bepaalde richting sturen... heel interessant ook..



 
Laatst gewijzigd:
Als ik wil weten of de sub van mijn track ok is dan hoor ik dat op de plee :)
Heb wel eens begrepen dat geluid zich als water door de ruimte beweegt.
Stel je voor je hele kamer onder water en dan komen er golven.
Sommige gaan goed maar andere cancellen elkaar uit of versterken elkaar.
En juist dat gebeur natuurlijk meer op lagere frequenties.
 
Haha.. ja de plee.. that's where it's happening.. :D Ik liep gisteren (was op een feestje) in een gang richting een toilet en dan hoor je die hele diepe bassen ook zo hard. In de zaal op de dansvloer is het dan allemaal heel beschaafd..
Ik sta zelf gezellig tussen mijn 2 subjes in.. geplaatst tegen 'n muur.. Dat is ook wel een fijne sweetspot.. 8)
 
Interessant dit! De muren reflecteren dus soortvan en in het midden van de ruimte hoor je nauwelijks sub. Dit heet 'n Null??
Andersom zou je zeggen: als het net zo is als met een gitaarsnaar is er in het losse gedeelte meer ruimte voor uitslag/geluid/trilling. En bij de wanden (of gitaar-brug & -kam) minder/geen.

Tegelijkertijd brengen een paar praktijkvoorbeelden/ervaringen me echter in de war :

- ik herinner me bijv die bank tegen de wand in de oude Effenaar waar je moest zijn als je onbehoorlijk veel laag wilde horen & voelen.
- boundary mics/pressure zone mics: die besnuffelen juist de ruimte vlakbij een vase wand

I'm sure dat hier een aantal dingen door elkaar lopen, wie weet weet iemand ze te duiden ;)
 
Andersom zou je zeggen: als het net zo is als met een gitaarsnaar is er in het losse gedeelte meer ruimte voor uitslag/geluid/trilling. En bij de wanden (of gitaar-brug & -kam) minder/geen.

Tegelijkertijd brengen een paar praktijkvoorbeelden/ervaringen me echter in de war :

- ik herinner me bijv die bank tegen de wand in de oude Effenaar waar je moest zijn als je onbehoorlijk veel laag wilde horen & voelen.
- boundary mics/pressure zone mics: die besnuffelen juist de ruimte vlakbij een vase wand

I'm sure dat hier een aantal dingen door elkaar lopen, wie weet weet iemand ze te duiden ;)
Juist dichtbij een muur klinken bassen altijd harder dus dat van die bank tegen de wand in de Effenaar waar je lekker veel bas voelde klopt als een bas.. eh bus. :D

Het is trouwens ook zo dat als je een box dichtbij een muur plaatst VS in de vrije ruimte, de geluidsdruk (vooral van de lagere frequenties) hoger is.
Bij PA luidsprekers, waar geluidsdruk een allesbepalende factor is, wordt er vaak vermeld of het aantal DB's 1W/1M (1 watt op 1 meter afstand) full space of half space measurement is. Half space heeft altijd het voordeel van een wand.
 
Laatst gewijzigd:
Er was zeer recent een "test" van een nieuw systeem op een feestje in Gent, ook volgens multi-sub principe, echter wel ook met een uniek sub ontwerp. Zover ik begrijp was het systeem opgehangen op diverse plaatsen in de ruimte, met behoorlijk wat diffusers ertussen. Ik was er niet bij maar heb er veel goed over gehoord in elk geval.

De info post ik hier zodra iets publiek gemaakt wordt, want voorlopig is er niets over te vinden online.

Ondertussen hangt deze installatie er vast, geen info, wel geile foto:

337149228_592788529434022_270844855345203248_n.jpg
 
Als ik wil weten of de sub van mijn track ok is dan hoor ik dat op de plee :)
Heb wel eens begrepen dat geluid zich als water door de ruimte beweegt.
Stel je voor je hele kamer onder water en dan komen er golven.
Sommige gaan goed maar andere cancellen elkaar uit of versterken elkaar.
En juist dat gebeur natuurlijk meer op lagere frequenties.
Ik mijn oude woning had ik dat ook, die 808 BD was dan echt lekker aan het wapperen.
Zullen de buren ook wel tof gevonden hebben, want 808s tunen is mijn hobby :D
 
meting.jpeg


Wat je vaak ziet in een meting van een ruimte zijn 2 " dijken" . Als je een eq inzet op 28 & 50 hz dan kun je het een stuk vlakker krijgen qua meting. Wat je niet kunt kwijtraken is de staande golf. Als je met een eq het zo vlak mogelijk maakt en je hoort 50 hz en daarn 40 hz. Dan klinkt 40 hz alsnog veel zachter omdat er geen " room gain " is. Het is volstrekt logisch dat als je met een kick bezig met een piek op 50 hz dat dit boomy klinkt. En een kick op 40 Hz droog. Op 50 hz maak je de deacy van de kick te kort. Bij 40 hz te lang. En dat klinkt dan weer anders in elke ruimte. In deze ruimte zou ik een kick pakken met een piek op 35 hz of 45 hz . Omdat de ruimte daar redelijk betrouwbaar is. Omdenken :) Dan heb je een mix die goed vertaald.
 
Back
Top