SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Jx8p heeft dacht ik hardware envelop en jx10 software. Of lul ik nu? Ik vond de jx10 so soft . Jx8p is een veel snellere voor percussie sounds. Daarom heb ik dat ding niet meer. Ik had de Jx8p en de jx10 naast elkaar. Dat heeft de Jx8p dus gewonnen ondanks dat het twee synths zijn zoals de jupiter8.

Er zijn idd wel grote verschillen tussen de jx8p en de jx10.
Ik heb geen voorkeur.
Het softe, bitimbrale van de jx10 is juist iets wat ik waardeer.
Het meer 80's karakter van de jp8p is ook wel top.

Het is ook al weer de laatste dag van week 6, de tijd vliegt....

De jx10 is een 7/10 voor klank
De funfactor is 3/10.
Echter met de pg800 erop is de funfactor 9/10
 
Week 7
Ensoniq SQ80

Gisteren uit de opslag gehaald en opgesteld met een Memorymoog ernaast en een Crumar Bassman eronder.
Zo nog even een delay en reverb pedaaltje en dan kunnen we een week verder.

Het is duidelijk dat deze classic digital een inspiratie is geweest voor de AMS Hydrasynth
 
Hoe bevalt de interface? Mijn ervaring met Ensoniq is veel scherm/weinig knoppen, maar wel logische menu's. De SQ80 heb ik nog niet gebruikt.
 
Tja klinkt leuk. Ik heb ooit eens 3 esq-1 gehad. In wezen de zelfde synth. Nadeel vond ik dat wanneer je een patch verzette dat er eerst een noot aangeslagen moest worden. wereld bak voor stabs uit de jaren 80 sounds. Je moet het doen met de samples die er in zitten dat maakt hem wel beperkt. Zou mooi zijn als er ooit nieuwe samples in zouden kunnen worden gezet met een memory. Door het analoge filter is hij vet. Beetje hip omdat velen bekende producers er 1 hebben. Dus een beetje te duur tegenwoordig.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een esq1 staan… ik moet m echt nog wat verder doorgronden. Er staan momenteel jexus zijn patches op. Hilarisch dus :)
 
Hoe bevalt de interface? Mijn ervaring met Ensoniq is veel scherm/weinig knoppen, maar wel logische menu's. De SQ80 heb ik nog niet gebruikt.
Het is vrij eenvoudig en bijna alles is maar 1 menu laag diep

Je drukt op een knop, bv LFO2 of OSC3, dan verschijnen er op het scherm 8 opties/instellingen, je kiest de instelling door op de bijbehorende knop te drukken en dan met de data slider kan je tweaken.
Alles is dus 2 keer knop drukken en data slider.
Manual heb je niet echt nodig, het is vanzelfsprekend.

Wat heel vervelend is dat de veranderingen pas gelden bij de volgende noot.
Dus verander je de VCF cutoff of LFO speed dan hoor je dat pas bij indrukken van de volgende noot/toets.

Ik amuseer me wel met dat ding, en het is echt super 80' van smaak. het smeekt achter tr808
 
heeft de alpha juno met pg dat ook niet? Meen van wel. hoor t pas na de tweak
 
De JX3P met PG200 had het in ieder geval niet, 1 van de redenen waarom hij me veel meer beviel dan de PG1000. (Andere reden is dat de PG1000 onoverzichtelijk is en meerdere functies per slider heeft)
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
“De synth” moet wel eerst erkennen dat je aan deze beste slider draait. Dan kan je denken dat er een “gap”zit tussen draaien en echt horen. Maar dat is dan maar eenmalig. Bij een Ensoniq (de meeste) gebeurt dat pas na een toets overgang/wisseling/contact altijd. Kan ook nog zijn dat sliders stepped zijn. Maar zelfs de juno60 heeft dit bij een paar.
 
“De synth” moet wel eerst erkennen dat je aan deze beste slider draait. Dan kan je denken dat er een “gap”zit tussen draaien en echt horen. Maar dat is dan maar eenmalig. Bij een Ensoniq (de meeste) gebeurt dat pas na een toets overgang/wisseling/contact altijd. Kan ook nog zijn dat sliders stepped zijn. Maar zelfs de juno60 heeft dit bij een paar.
Ik vindt het allemaal niet zo erg hoor, het is ten slotte een jaren 80 synth.

De poly aftertouch is toch geweldig :mega:
 
Zat met het idee om een Novation ReMote zero sl te programmeren voor de SQ80.
Helaas zal dat voor een andere keer zijn wegens tijdsgebrek.
Ik weet niet eens of het kan? de manual is niet erg duidelijk kwa midi implementatie.

Iemand ooit zoiets geprobeerd ?
 
Week 8
Roland MT100


Carnaval week.

Zeer weinig tijd deze week, omdat ik een enorm Carnaval feestbeest ben.

De MT100 heeft al 10 jaar niet meer aangestaan, benieuwd of ie nog werkt?
 
Hehehe... Hoe pick je jou wekelijkse onderwerpen eigenlijk ?
De synths of onderwerpen worden elke keer meer exotischer , zelfs ik heb de mt100 nog nooit in het wild gezien .
Dus ik kan er helemaal niks over zeggen ............ mja , dat het echt olle meuk is ;)
 
En is hij ook ruim drie keer zo goed als de MT32?
Jazeker, en er zit een diskdrive in 720kb jaren 80 degelijkheid... werkt altijd. :dubbel: 8D


Hehehe... Hoe pick je jou wekelijkse onderwerpen eigenlijk ?
Zomaar, geen plan, 100% random.
Wat effect bakjes en synthje aan elkaar knopen en fun beleven.

Als ik de tijd kan vinden doen we een flanger, (digital)delay en Big muff op de MT100.

Bijna allemaal oude defecte troep, ooit gratis gekregen en hersteld voor de fun van herstellen.
 
Week 9
Siel Opera 6


Italia, Italia

De mijnen is een DCO versie, heb nooit een VCO versie gevonden.
Ach ja, deze is ook super.

Als je geen advanced repair skills hebt, ver van wegblijven.
Kan je deze bak in leven houden, dan een absolute aanrader (voor de juiste prijs).

Is ook onder een aantal andere namen/versies uitgekomen, hoe dat allemaal zit weet ik niet?
 
Back
Top