SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Weet je ook hoe deze siel zich qua klank (en mogelijkheden) verhoudt tov bijv de mono of de circuit?
Geen idee? denk dat ze heel verschillend zijn. De opera 6 zit van klank ergens tussen de prophet 5 en prophet600 met spaghetti saus erover.
De mono is iets heel anders dacht ik, de Mono of cruise wil ik wel eens hebben, lijkt me cool 8)
 
Ik ga m eens opzoeken op utube, ken m niet zo goed en ben nu erg benieuwd naar de spaghetti saus want heb wel een p600 en p10 :D

De cruise ken ik redelijk, die heb ik 15 jaar geleden nog eens een tijdje in huis gehad van een kennis.

Hoe is de bouwkwaliteit van de opera 6? De mono is nogal plastiek en de cruise was ook zo. Voelt allemaal niet heel erg luxe aan, maar doet niks af aan de klank.
 
Hoe is de bouwkwaliteit van de opera 6?
Gewoon slecht, toetsen en kast zijn wel ok maar intern is het zeer slecht, vooral slechte bekabeling en batterij schade problemen en overall onbetrouwbaar. Je kan beter zelf knutselaar zijn als je long term 1 will hebben. Voor mij geen probleem.
Dat maakte hem in de tijd ook relatief goedkoop. Dat is nu ook al niet meer het geval zag ik.
 
Algemeen is Siel wel op "another level" qua bouwkwaliteit, en de feel van de toetsen vond ik ook meer cheapo dan Bontempi. Maar als ze werken hebben ze wel mooi klinkende apparaten. Mijn haat-liefde merk.
 
Week 10
EMU Proteus 1/XR


Ooit eens een hele berg spullen gekocht met opgeblazen in/outputs (generator of bliksemschade). later hersteld voor de fun.
Daar zaten wat EMU modules tussen, dit is er 1 van.

Eerlijk gezegd heb ik er weinig liefde voor, staat wel opgesteld en dient af en toe als layer sound module voor andere synths.
Heb dan ook nog nooit meer gedaan dan presets zappen met dit ding.

Ik heb deze gekozen omdat ik in buitenland zit voor mn werk en geen tijd heb voor muziek.
 
Ik hoor ook niet vaak mensen zeggen dat ze lekker zelf aan het patchen gaan met die modules. :) Je kan maar beter hopen dat er goede presets in zitten denk ik.
 
Week 11
Korg Trinity met SOLO-TRI.


Een trinity 88toetsen nieuw gekocht toen hij vers in de winkel lag. Later ingeruild met een 61 toets versie.
Er zit een SOLO bord in (Korg Prophecy).

Net als zijn voorganger, de Korg M1 een heel revolutionair platform.
Nu wel een beetje op de achtergrond geschoven door de Korg Kronos, maar toch nog 1 van mn lievelingen.
 
Met een monofoon MOSSje dus. Dan heb je een flink breed klankpallet! Een deel van de MOSS algoritmes schreeuwen wel om poly. Daar kan de basis Trinity engine natuurlijk wel bij helpen met een layertje.
 
Met een monofoon MOSSje dus. Dan heb je een flink breed klankpallet! Een deel van de MOSS algoritmes schreeuwen wel om poly. Daar kan de basis Trinity engine natuurlijk wel bij helpen met een layertje.
Wel, het Solo deel kan direct door de insert en master FX van de trinity, dat geeft het toch wel een heel andere kleur dan de Prophecy.
Voor poly moss hebben we de Z1, maar die is toch weer heel anders.

De z1 gebruik ik meer dan de Solo-tri.
Ooit koop ik nog wel eens een Prophecy denk ik, gewoon voor de hand-on Fun Factor.

Z1 + Prophecy lijkt me coole combo.
 
Blijkbaar ook heel leuk om MOSS met een breath controller te doen, maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd omdat ik geen controller meer heb.
 
week 12
Korg Z1


Een bak waar ik altijd veel fun mee heb. Presetje kiezen en tweaken naar smaak, beetje gekkeheid van de Karma op de Korg Kronos erbij...geweldig.


Wel een synth die niet makkelijk te plaatsen is tussen andere synths. Gaat best samen met synths uit de jaren 90, vooral korg spul.
Met oudere analoge bakken krijg ik vaak niet goed.?

Heb er nu een dsi rev2 bijgezet, korg wavestation en Korg Kronos.
 
Uiterlijk is het misschien een aangepaste Trinity behuizing en die grijze draaiknopjes hebben ook niet de charme van een mooie Moog knop, maar alles aan deze synth voelt en klinkt wel high-end. Er is niet veel gemaakt in de analog modelling/acoustic modelling wereld, en dan biedt de Z1 toch wel een mooi pakket met een berg polyfonie. 12 voices in plaats van 2 voor de VL1 opent toch andere werelden. De arpeggiator is ook iets wat aandacht verdient, samen met het XY pad kan je je zo al uren vermaken met een patch.

Ik begin ook vaak van een preset, en dan kom je al snel in de richting die je wil terwijl je toch vlot een eind van de preset kan afwijken. Soms realistisch, soms weeeeiiiird.

Ik heb wel eens een Z1 stringpad gedubbeld met een 70s stringsynth en dat ging wel in de mix, natuurlijk is dat ook een setup waarbij je ze toelaat om te vechten voor dezelfde ruimte. In andere combis zal je er meer op moeten letten dat iedereen een beetje in zijn eigen plaats blijft, zeker als je 2 volle klanken probeert te mixen. En vol kan hij zeker klinken!

Heeft iemand de Z1 wel eens met een breath controller of een Seaboard bespeeld? Ik denk dat je dan ook geweldige dingen kan doen met bv het reed model.
 
Laatst gewijzigd:
Die Z1 is een bak die ik al jaren eigenlijk wel zou willen hebben maar die door zijn lelijkheid hier nog niet is gekomen. De sound heeft me al lang overtuigd, maar het uiterlijk nog niet helaas.. heeft ook met het formaat te maken, hij is best groot en veel loze ruimte aan de bovenkant, daar kan ik nooit zo goed tegen op een of andere manier.
 
In tegenstelling tot bv de s1000kb zit de z1 aan de binnenkant wel vol. Ze hadden dat formaat dus nodig. In een multi tier stand vind ik het niet erg dat er achteraan het frontpanel niks zit, want dat is dan toch wat minder bereikbaar/zichtbaar.

Je zou er ook zo'n midi touch strip op kunnen monteren natuurlijk. :)
 
Ja, fijne synth, die Z1. Mag zelfs in de woonkamer staan. Lekker dynamisch, ietsje tammer dan een Prophecy maar wel stuk uitgebreider. Alleen dat malle display waar het altijd weer een raadsel is welke knop en encoder je moet gebruiken…..
 
Uiterlijk is het misschien een aangepaste Trinity behuizing en die grijze draaiknopjes hebben ook niet de charme van een mooie Moog knop, maar alles aan deze synth voelt en klinkt wel high-end. Er is niet veel gemaakt in de analog modelling/acoustic modelling wereld, en dan biedt de Z1 toch wel een mooi pakket met een berg polyfonie. 12 voices in plaats van 2 voor de VL1 opent toch andere werelden. De arpeggiator is ook iets wat aandacht verdient, samen met het XY pad kan je je zo al uren vermaken met een patch.

Ik begin ook vaak van een preset, en dan kom je al snel in de richting die je wil terwijl je toch vlot een eind van de preset kan afwijken. Soms realistisch, soms weeeeiiiird.

Ik heb wel eens een Z1 stringpad gedubbeld met een 70s stringsynth en dat ging wel in de mix, natuurlijk is dat ook een setup waarbij je ze toelaat om te vechten voor dezelfde ruimte. In andere combis zal je er meer op moeten letten dat iedereen een beetje in zijn eigen plaats blijft, zeker als je 2 volle klanken probeert te mixen. En vol kan hij zeker klinken!

Heeft iemand de Z1 wel eens met een breath controller of een Seaboard bespeeld? Ik denk dat je dan ook geweldige dingen kan doen met bv het reed model.
Ik vond de breath models niet zo heel overtuigend in de Z1.. wel heb ik ooit een Yamaha VL board bespeeld met een Akai EWI.. dat was leuk maar ook geen competitie en vergelijk als je ooit een blaas instrument hebt bespeeld. Het mondstuk van een blaasinstrument is gewoon veel te complex als interface..

Wat ik echt nog steeds magisch vind in de Z1 is de EP modeling.. Ik heb een Wurlitzer, een Clavinet, Pianet en Rhodes.. De Z1 zit heel dicht bij een Wurli maar dan een eigen karakter ofzo.. en super organisch.. ook de analoge emulaties zijn sterk. Plucked strings is ook leuk.. komt met wat tweaken redelijk dicht in de buurt van een Clavinet. De Brass emulatie is erg lachuh samen met de Touchpad.. Leuk op een manier.. Zat zoiets ook niet op de Trinity?? Iemand in een band waar ik in zat in die tijd haalde daar ook altijd geintjes mee uit.. :D Maar misschien zat daar ook een MOSS board in..

Ik vond de eerste kennismaking (samen met de AN1x) in een winkel destijds super exiting.. helaas had ik toen even geen geld en tijd voor synths maar ik vond em er zeker mooi uitzien. Heb ik ook redelijk snel gekocht nadat ik ergens 2008 begon als herintreder.. :)
 
Laatst gewijzigd:
Alleen dat malle display waar het altijd weer een raadsel is welke knop en encoder je moet gebruiken…..
Het is inderdaad regelmatig wat Tetrissen met de pijltjes. Dat hadden ze wat strakker aan kunnen pakken.

De 5 encoders zijn normaal wel uitgelijnd met 5 schermparameters onderaan.
 
Laatst gewijzigd:
Wat bij de Prophecy en de Z1 wel hielp was reading the fucking manual met de synths er naast. Normaal ben ik daar niet zo van maar in deze gevallen zorgde het ervoor dat ik echt lekker diep in syntheseland kwam en fijne patches heb kunnen maken.
 
Kom er achter dat mijn xy pad niey goed meer werkt.

Iemand last van?
 
Back
Top