Cookies

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.638
Locatie
Zeist
Ik begrijp er bij andere internet sites niets van hoe je een cookie nu aan of uit zet. Er staat nooit een uitleg bij wat wat is. Staat een cookie bij rood aan (want "waarschuwing") of uit (want "je maakt bezwaar")? Is greyed out aan (want "geen bezwaar") of uit (want "cookie niet aan"). Enz. Voor mij spreekt dat volstrekt niet voor zich....

Wie weet hoe dit zit? (Bij voorkeur weiger ik alle cookies.)
 
Het is soms inderdaad onduidelijk. Er zijn websites waarbij je alles in één keer kunt uitschakelen, die mogelijkheid zou eigenlijk de norm moeten worden.
 
Het is soms inderdaad onduidelijk. Er zijn websites waarbij je alles in één keer kunt uitschakelen, die mogelijkheid zou eigenlijk de norm moeten worden.

Inderdaad - zodra ik dat zie ben ik heel blij. Maar als er een lijst van tientallen cookies verschijnt die je stuk voor stuk moet uitzetten waarbij dan ook nog eens onduidelijk is welke stand "aan" is en welke stand "uit", dan is het bij mij al snel :(:doei:
 
raadsel.png


Hier een voorbeeldje. Laat je met deze instelling "Gerechtvaardigd belang" wel of niet toe? Wat is hier de logica achter?
 
De logica is dat het verplicht is om zo'n waarschuwing en die opties neer te zetten maar niemand daar zin in heeft. De eigenaar van de site niet, de bouwer van de site niet en, in de meeste gevallen, de gebruiker van de site niet. Dus wordt er meestal een standaard dingetje uit de kast getrokken en aangepast of er wordt snel wat in elkaar gefriemeld door de stagiair met de gedachte dat 99.9% toch op 'toestemming geven' klikt en niet eens kijkt wat er staat. Daarna wordt het vinkje op 'cookie warning' in het projectplan op 'done' gezet en klaar is Clara.
 
De logica is dat het verplicht is om zo'n waarschuwing en die opties neer te zetten maar niemand daar zin in heeft. De eigenaar van de site niet, de bouwer van de site niet en, in de meeste gevallen, de gebruiker van de site niet. Dus wordt er meestal een standaard dingetje uit de kast getrokken en aangepast of er wordt snel wat in elkaar gefriemeld door de stagiair met de gedachte dat 99.9% toch op 'toestemming geven' klikt en niet eens kijkt wat er staat.
Daar lijkt het wel op ja...
Daarna wordt het vinkje op 'cookie warning' in het projectplan op 'done' gezet en klaar is Clara.
Dat is dan weer wel duidelijk.
 
Het is soms inderdaad onduidelijk. Er zijn websites waarbij je alles in één keer kunt uitschakelen, die mogelijkheid zou eigenlijk de norm moeten worden.
Sterker nog, dat zou volgens de EU ook zo moeten, maar bijna iedereen komt ermee weg dat ze er creatief mee omspringen. Ook de lange duur van het 'opslaan' van deze gegevens, met als resultaat dat veel mensen toch maar gewoon klikken op 'alles aanvaarden': complete onzin
Dark patterns zouden van mij hoge boetes mogen krijgen.
 
Ik heb geen theorie nodig want ik zie het gewoon in de praktijk voor mijn ogen gebeuren :D net als een privacystatement dat je moet hebben en wat niemand wil maken en niemand wil lezen.
 
Wat is het hele punt rond cookies? laat gewoon je cookies automatisch wissen als je je browser afsluit..

Er zijn andere dingen om aan te denken als privacy je lief is.. de standaard locatie tracking van Apple Devices bijvoorbeeld, of het vermijden van Google accounts, het gebruiken van een goede VPN zodat je internetprovider niet kan bijhouden welke websites jij bezoekt... etc. etc.
 
Tegenwoordig is het wel in het algemeen zo, dat als je op "aanpassen" ofzo drukt en dan niet alles accepteren maar op "save current settings" klikken, dan heb je minimale cookie settings, thanks to Europe i guess
 
Back
Top