Line/aux-out op mic-in... theorie vs praktijk :)

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
Ik zoek voor t.z.t. een USB-audiointerface, een Tascam 1608 o.i.d, maar vaak is de verdeling van ingangen half mic en half line, en meer line-ingangen kosten (veel) meer geld. Ik gebruik verder geen microfoons, dus tja, waarom zou ik niet een mic-ingang 'misbruiken', in plaats van een grotere en duurdere, meer uitgebreide interface of extra DI-boxjes in te zetten...

Hoe staan jullie tegenover het aansluiten van een synth o.i.d. op de mic-ingang van een mengpaneel of audio-interface wanneer de andere line-poorten vol zitten?
Alle lectuur die ik lees, alle productinformatie van systemen etc. beschouwen het als vloeken in de kerk en not-done. Wat ik weet is dat het enige echte verschil de uitgangsspanning betreft die wordt verwerkt via een 1k of 10k weerstand in het ontvangende systeem. Maar ja, dat is met een fader of gain-knopje zo verholpen en aangepast. Dat zijn tenslotte ook enkel verstelbare weerstanden...

Mijn bevinding is dat het best kan, mits de input-gain/channel pre-amp maar laag genoeg/uit staat om de boel niet te laten clippen. Zojuist als test één van mijn synths met een heftig arp-loopje op zowel de mic- als line-ingang van mijn mixer aangesloten. Met hetzelfde uitgangsvolume van de synth kon de line-ingang netjes in het midden op 0 dB blijven staan. De gain van de mic-poort moest op minimaal, of hier -20dB om het overload-ledje niet te laten clippen. Line-ingang ging clippen bij ongeveer +5 à 6 dB. Dus tja... wat maakt het uit?!

De kanaalfaders stonden op hetzelfde level voor nagenoeg dezelfde output. Ik heb goed zitten luisteren, in kwaliteit van het geluid hoor ik geen verschil, ook geen extra ruis. En ook als ik bijvoorbeeld links op line zet met 0dB gain en rechts op mic met gain op minimaal, dan klinkt het stereo net zo goed als wanneer ik beide kanalen op hetzelfde type ingangspoort heb gezet.


Any thoughts? En wat doe je zelf?
 
Laatst gewijzigd:
Wat je zegt, het 'kan'/'mag' gewoon.
Enige dat technisch mogelijk niet helemaal lekker zit is dat als je een line-out naar een XLR-input stuurt, dan de load vh mic-channel net iets te laag is voor de uitgangssectie van het sturende apparaat. (een THD-meting zal dit laten zien, maar wellicht nog niks/nauwelijks iets van te horen.)
Als het een 553X opamp is dan geen probleem, maar de TL07X opamps zien liever een wat hogere load. Maar vaak zit er in het sturende apparaat al wat aan serieweerstand.
 
... Enige dat technisch mogelijk niet helemaal lekker zit is dat als je een line-out naar een XLR-input stuurt, dan de load vh mic-channel net iets te laag is voor de uitgangssectie van het sturende apparaat. (een THD-meting zal dit laten zien ...
Thanks. Dan heb je het specifiek over impedantie he?! Het enige wat ik me kan bedenken is dat de uitgangsstroom van het aansturende apparaat wat zal wijzigen, maar is dat in de situatie zoals ik beschrijf problematisch voor zo'n ding? De berekeningen voor impedantiestromen zijn niet zo rechttoe-rechtaan en daarom waag ik me er maar niet aan, maar over hoeveel mA verschil hebben we het dan bij een maximaal uitgangssignaal met de verschillen in impedantie, en hoe belastend is dat voor de apparatuur? Volgens mij hebben we het over waarden van onder de 1 miliampère en niet veel meer, voor zowel de mic- als lineinput. Dat kan ieder elektrisch systeem wel handelen. Toch?
 
dit topic doet me denken aan een PU input misbruiken... Moet ik zeker nog eens proberen... Ik 't verre oosten schijnt er een heel genre te bestaan door t misbruik van een PU ingang op een vergeten roland fx bak.
 
dit topic doet me denken aan een PU input misbruiken... Moet ik zeker nog eens proberen... Ik 't verre oosten schijnt er een heel genre te bestaan door t misbruik van een PU ingang op een vergeten roland fx bak.
Mwahahaha... inderdaad, van die Hindoestaanse films en radiozenders met audio in het rood en een galmbak :dubbel:
Maar nee, zover zou ik het hier niet willen laten komen :D
 
Ik stuur volop synths/drumdozen naar allerlei verschillende preamps. (Dus niet in de line ingang maar echt preamp in) idd zachtjes insturen of juist wel net iets te hard voor saturatie. Lekker toch ?
 
Thanks. Dan heb je het specifiek over impedantie he?! Het enige wat ik me kan bedenken is dat de uitgangsstroom van het aansturende apparaat wat zal wijzigen, maar is dat in de situatie zoals ik beschrijf problematisch voor zo'n ding? De berekeningen voor impedantiestromen zijn niet zo rechttoe-rechtaan en daarom waag ik me er maar niet aan, maar over hoeveel mA verschil hebben we het dan bij een maximaal uitgangssignaal met de verschillen in impedantie, en hoe belastend is dat voor de apparatuur? Volgens mij hebben we het over waarden van onder de 1 miliampère en niet veel meer, voor zowel de mic- als lineinput. Dat kan ieder elektrisch systeem wel handelen. Toch?
Ja impedantie. 't Klopt dat je bij wijze van spreken een line-output best naar een mic-input mag sturen met een hele lage ingangsimpedantie, zolang het signaal maar klein blijft.
Het criterium* is inderdaad wat er goed/vervormingsvrij aan signaalstroom geleverd dient te worden. Bij hele kleine signalen in lage impedanties kan die stroom nog steeds klein/prima binnen de grenzen zijn van wat de sturende trap goed kan leveren.

Die twee load-voorbeelden (553X opamp >= 600 Ohm, TL07X >= ~2.2kOhm) zijn vuistregels, onder aanname van normale uitsturing.
Meestal zie je bij (single ended) line-outputs iets staan van 'load impedance 10kOhm or greater', maar het gaat inderdaad uiteindelijk om de stroom.
En dan blijkt dat - afhankelijk van het sturende circuit/opamp-type/etc - bij grotere stromen de THD (al dan niet goed merkbaar) eronder kan gaan lijden.
Wat misschien juist best lekker kan klinken 8o) , maar da's ander verhaal.

*: het andere criterium noemde je al in de 1e post: voltage headroom
 
...
En dan blijkt dat - afhankelijk van het sturende circuit/opamp-type/etc - bij grotere stromen de THD (al dan niet goed merkbaar) eronder kan gaan lijden.
Wat misschien juist best lekker kan klinken 8o) , maar da's ander verhaal.

*: het andere criterium noemde je al in de 1e post: voltage headroom
Thanks again voor je heldere uitleg.
 
Back
Top