Ferric
Housekabouter
Ik zoek voor t.z.t. een USB-audiointerface, een Tascam 1608 o.i.d, maar vaak is de verdeling van ingangen half mic en half line, en meer line-ingangen kosten (veel) meer geld. Ik gebruik verder geen microfoons, dus tja, waarom zou ik niet een mic-ingang 'misbruiken', in plaats van een grotere en duurdere, meer uitgebreide interface of extra DI-boxjes in te zetten...
Hoe staan jullie tegenover het aansluiten van een synth o.i.d. op de mic-ingang van een mengpaneel of audio-interface wanneer de andere line-poorten vol zitten?
Alle lectuur die ik lees, alle productinformatie van systemen etc. beschouwen het als vloeken in de kerk en not-done. Wat ik weet is dat het enige echte verschil de uitgangsspanning betreft die wordt verwerkt via een 1k of 10k weerstand in het ontvangende systeem. Maar ja, dat is met een fader of gain-knopje zo verholpen en aangepast. Dat zijn tenslotte ook enkel verstelbare weerstanden...
Mijn bevinding is dat het best kan, mits de input-gain/channel pre-amp maar laag genoeg/uit staat om de boel niet te laten clippen. Zojuist als test één van mijn synths met een heftig arp-loopje op zowel de mic- als line-ingang van mijn mixer aangesloten. Met hetzelfde uitgangsvolume van de synth kon de line-ingang netjes in het midden op 0 dB blijven staan. De gain van de mic-poort moest op minimaal, of hier -20dB om het overload-ledje niet te laten clippen. Line-ingang ging clippen bij ongeveer +5 à 6 dB. Dus tja... wat maakt het uit?!
De kanaalfaders stonden op hetzelfde level voor nagenoeg dezelfde output. Ik heb goed zitten luisteren, in kwaliteit van het geluid hoor ik geen verschil, ook geen extra ruis. En ook als ik bijvoorbeeld links op line zet met 0dB gain en rechts op mic met gain op minimaal, dan klinkt het stereo net zo goed als wanneer ik beide kanalen op hetzelfde type ingangspoort heb gezet.
Any thoughts? En wat doe je zelf?
Hoe staan jullie tegenover het aansluiten van een synth o.i.d. op de mic-ingang van een mengpaneel of audio-interface wanneer de andere line-poorten vol zitten?
Alle lectuur die ik lees, alle productinformatie van systemen etc. beschouwen het als vloeken in de kerk en not-done. Wat ik weet is dat het enige echte verschil de uitgangsspanning betreft die wordt verwerkt via een 1k of 10k weerstand in het ontvangende systeem. Maar ja, dat is met een fader of gain-knopje zo verholpen en aangepast. Dat zijn tenslotte ook enkel verstelbare weerstanden...
Mijn bevinding is dat het best kan, mits de input-gain/channel pre-amp maar laag genoeg/uit staat om de boel niet te laten clippen. Zojuist als test één van mijn synths met een heftig arp-loopje op zowel de mic- als line-ingang van mijn mixer aangesloten. Met hetzelfde uitgangsvolume van de synth kon de line-ingang netjes in het midden op 0 dB blijven staan. De gain van de mic-poort moest op minimaal, of hier -20dB om het overload-ledje niet te laten clippen. Line-ingang ging clippen bij ongeveer +5 à 6 dB. Dus tja... wat maakt het uit?!
De kanaalfaders stonden op hetzelfde level voor nagenoeg dezelfde output. Ik heb goed zitten luisteren, in kwaliteit van het geluid hoor ik geen verschil, ook geen extra ruis. En ook als ik bijvoorbeeld links op line zet met 0dB gain en rechts op mic met gain op minimaal, dan klinkt het stereo net zo goed als wanneer ik beide kanalen op hetzelfde type ingangspoort heb gezet.
Any thoughts? En wat doe je zelf?
Laatst gewijzigd: