Je rijdt met een Bentley net zo snel van Rotterdam naar Eindhoven als met een Kia. Ze hebben ook allebei een stuur en vier wielen. Toch maakt dat de Kia nog geen Bentley.
Da's waar maar de Bentley van nu is niet de echte Bentley maar een door VW gemaakte creatie met het idee dat het een Bentley is.
Maar ga op vakantie met een Bentley van 60 jaar terug of met een nieuwe van vw, de meesten kiezen de nieuwe al is het niet een echte, originele Bentley.
Zo mystiek en geheimzinnig is dat allemaal niet. Hetzelfde heb je met een eerste druk van een klassiek boek, met een schilderij van een groot kunstenaar, met een echte Harley Davidson, etc. etc.
Voor Harley geldt hetzelfde; pas toen ze het Evolution blok in de jaren 80 hadden ontwikkeld (afgekeken van de Japanners) werden ze min of meer storingsvrij maar het is niet hetzelfde als een oude Liberator bijv.
Maar stap erop en rij naar Spanje en je wilt nooit meer een oude Liberator al is dat wel de echte Harley beleving, compleet met problemen onderweg, olielekkage enz.
Harley-Davidson Evolution. Ook al oud – Auto Motor Klassiek – tijdschrift over oldtimers
amklassiek.nl
Ik ben een autoliefhebber maar zou ik een oude jaguar of zo willen hebben?
Ik rij nu een Prius omdat ik het liefst geen gezeik heb en storing onderweg ook al heeft die oude Jag 10 x meer karakter dan die plastic Jap van Toyota.
Hezelfde geld voor whiskey of wijn bijv; die fles die een keer of 30 duurder is dan die redelijke wijn bij de supermarkt smaakt die ook 30 keer zo lekker?
Wat ik maar wil zeggen is dat het vergelijken van oud en nieuw en nieuw maar 20 keer zo duur als een kloon niet echt zinnig is, beleving is iets persoonlijks uiteindelijk en als het je het geld waard is moet je het doen maar voor mezelf zou ik zoiets nooit kunnen rechtvaardigen.
En misschien klinkt die kloon van Uli wel anders maar misschien vinden sommigen die sound wel beter/mooier dan die oude originele, daar wel 'ns over nagedacht?
Het blijft toch een smaakverschil uiteindelijk.