The Final Countdown: Minimoog Model D Production Ending

Grooveron

Altijd wat !!
Lid sinds
16 juli 2002
Berichten
3.464
Locatie
Best
Nog ff dan worden ze weer niet meer gemaakt!!


The Final Countdown: Minimoog Model D Production Ending

Today, we announce that after a whirlwind year back in production, our limited re-issue run of the iconic Minimoog Model D synthesizer is coming to a fast end. To commemorate the close of production of the world’s first portable synthesizer, we invited prolific producer Mike Dean to spend one day creating a new Minimoog Model D track in the Moog Factory in Asheville, NC. Dean arrived in the factory last Monday at noon, and wrote and recorded the new track Three Jewels on the build line while Moog production engineers crafted some of the final Model D synthesizers beside him. With the track completed in just five hours, Dean walked out of the Moog factory with its employees at the end of their shift--last year Dean spent a weekend at the Moog factory, crafting Grande Faucon in 48 hours.
The Minimoog Model D was originally introduced in 1970 and built until 1981. Then in May 2016, we resumed building the Minimoog Model D for the first time in 35 years. Orders for the synthesizer quickly outpaced our initial estimates, leading to the addition of a night-shift to meet demand for the iconic instrument. Our parts-inventory for the Minimoog Model D project was originally expected to span multiple years of manufacturing, but is being consumed at a much higher rate than anticipated. Thus, this second historical production run of the Minimoog Model D will reach completion much earlier than intended, and this marks the final opportunity to acquire a new Minimoog Model D.

The Minimoog Model D has been a part of our daily lives here at the Moog Factory for over a year now, and is woven into the fabric of our history. As we draw closer to the end of this limited production run, we reflect on this labor of love as one of the most rewarding and joyful projects we have ever undertaken.
Thank you for sharing in this creation and joining us on this magical journey.

Contact your local authorized Moog dealer or distributor to inquire about purchasing one of the final Minimoog Model D analog synthesizers.
Copyright © 2017 Moog Music inc, All rights reserved.
We send news and special offers to customers who opted in at http://www.moogmusic.com/.

Our mailing address is:
Moog Music inc
160 Broadway st
Asheville, North Carolina 28801

Add us to your address book


Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe from this list
 
Straf, want vorige week zei Sunny nog "ze gaan er zoveel maken ze maar kunnen"
Of zou 't komen door de laatste 2 hypes in synthland dat ze de kraan wat dichtdraaien :D
 
ik denk het wel , waarom zouden ze anders stoppen ?
of ze hebben een geweldig nieuw product waar alle handen voor nodig zijn?
jammer
 
wellicht iets met (oude) parts die gebruikt worden in de re-release:

Our parts-inventory for the Minimoog Model D project was originally expected to span multiple years of manufacturing, but is being consumed at a much higher rate than anticipated.
 
dat zou betekenen dat het om onderdelen gaat die ook in andere apparaten worden gestopt, toch?
 
Behringer heeft alle onderdelen op de markt opgekocht die Moog nodig heeft omdat ze de BOM gekopieerd hadden ;)
 
Volgens mij betalen mensen graag de volle mep voor "een echte". Dat is met alles zo. Kleren. Hi-Fi. Auto's. iPhones. En ik geloof ook niet dat je een product koopt waar een debiele winstmarge op zit, alles met de hand gemaakt, thru hole, mooie kast, hipsters met tattoos en baarden in de VS in plaats van goedkope kleine Chinese handjes. Onderzoek om met moderne componenten weer de zelfde klank te krijgen.

De Model D kunnen ze nog jaren blijven maken. Volgens mij zijn de meeste mensen die er één zouden willen nog niet eens klaar met sparen.
 
Snap niet wat hun probleem is :?
Geen onderdelen meer voorradig :stupid
Laat je er toch bijmaken :eureka:
Niet echt een slimme zet, ze hadden er nog lang op kunnen teren.
 
Bekijk het eens positief mensen. De Voyager is gestopt. De Model D is gestopt. Moog is niet gestopt. Ergo: er komt dra een nieuwe top-of-the-line Moog synth aan! Dat gat gaat immers weer gevuld worden, ze gaan niet downgraden naar een Phatty achtige als totl.

Voordeel voor Moog is dat ze met een nieuw model synth zich niet naast (Roland en) Uli200 moeten plaatsen.
 
En misschien hebben ze gewoon onze trio vergelijking van een paar dagen geleden gezien, en was het volle paniek omdat we ontdekt hadden dat de re-issue toch niet helemaal als de oudjes klinkt. :D
 
Dit was eigenlijk al eerder aangekondigd, dat dit een limited reissue edition productie run zou zijn en daarbij werd de zorg geuit of ze wel aan de verwachte grote vraag zouden kunnen blijven voldoen. Alhier dus het bericht dat dit einde al in zicht is. Zal hem toch wel in een aantal specifieke parts moeten zitten maar ik denk niet dat iemand met de reissue het in zijn hoofd gaat halen om m open te schroeven om daar achter te komen. Jammer maar dit zal de mensen die nu nog twijfelden wel over de streep trekken, nu of nooit en anders weer (erg lang) wachten op de volgende run of kloon :P
 
Kennen jullie die reclame op tv " de musical stopt boek nu nog gauw uw kaarten " we hebben wel een theater laten (om)bouwen speciaal voor deze musical. Bla bla dat roepen ze nu al 12 jaar. bla. Van bedrijven die weer een nieuwe Ferrari willen rijden kan je niets geloven. Wel of niet. Net zo als alles wat er op de buis is is bedacht ( zelf de grapjes) ms het nieuws niet maar ook dat is gekleurd .
 
Bekijk het eens positief mensen. De Voyager is gestopt. De Model D is gestopt. Moog is niet gestopt. Ergo: er komt dra een nieuwe top-of-the-line Moog synth aan! Dat gat gaat immers weer gevuld worden, ze gaan niet downgraden naar een Phatty achtige als totl.

Voordeel voor Moog is dat ze met een nieuw model synth zich niet naast (Roland en) Uli200 moeten plaatsen.

Ze hebben inderdaad 2 lijntjes nodig - 1 "premium" en 1 "everyone". De premium zorgt voor het aura, de everyone zorgt voor de centen.

Wat ik op GS las was ook een interessante hypothese: door 'm nu af te kappen houden ze de eer een beetje aan zichzelf voordat Roland of Behringer er mee vandoor gaat.
 
Die roland klinkt roland, die behringer is een klasse minder
( beetje bout maar zeg het maar even zo voor alle duidelijkheid)
Denk dat moog niet zo'n grote productieafdeling heeft om naast nieuwe producten er ook lang een lijn naast te hebben voor vintage reissues.
Nou , daar gaan straks de prijzen voor oude mini's weer up and up....
 
Volgens mij betalen mensen graag de volle mep voor "een echte". Dat is met alles zo. Kleren. Hi-Fi. Auto's. iPhones. En ik geloof ook niet dat je een product koopt waar een debiele winstmarge op zit, alles met de hand gemaakt, thru hole, mooie kast, hipsters met tattoos en baarden in de VS in plaats van goedkope kleine Chinese handjes. Onderzoek om met moderne componenten weer de zelfde klank te krijgen.

Maar is het terecht dat ze het op deze manier doen? 'Thru hole', 'handmade', de kans om een baardhaar van een hippe Amerikaan in je bak te vinden; het is allemaal slechts gevoel dat ze verkopen. Netto is het geluid daarmee niet anders.

Ze verkopen karakter, maar als karakter de prijs vertienvoudigd ga ik liever voor een massaproduct.
 
Maar is het terecht dat ze het op deze manier doen? 'Thru hole', 'handmade', de kans om een baardhaar van een hippe Amerikaan in je bak te vinden; het is allemaal slechts gevoel dat ze verkopen. Netto is het geluid daarmee niet anders.

Ze verkopen karakter, maar als karakter de prijs vertienvoudigd ga ik liever voor een massaproduct.

Je hebt spijkerbroeken tussen de 25 en de 250 euro. Nog wel duurder en goedkoper ook. Inclusief gelul over originele stofjes alleen uit Japan blablablabla. Aan het einde van de dag heb ik nog nooit een spijkerbroek van 25 euro gezien die de zelfde kwaliteit heeft als de meeste van 250 (je kunt natuurlijk op iedere drol een prijskaartje plakken).
 
Je hebt spijkerbroeken tussen de 25 en de 250 euro. Nog wel duurder en goedkoper ook. Inclusief gelul over originele stofjes alleen uit Japan blablablabla. Aan het einde van de dag heb ik nog nooit een spijkerbroek van 25 euro gezien die de zelfde kwaliteit heeft als de meeste van 250 (je kunt natuurlijk op iedere drol een prijskaartje plakken).

Ik snap niet helemaal hoe dit in het moog verhaal past.

Mijn punt was dat moog een product neer had kunnen zetten met dezelfde kwaliteit en sound voor een veel lagere prijs als ze af zouden zien van het 'handmade' en 'thru hole' principe. Het hele idee dat een mens in dit soort situaties beter werk zou kunnen verrichten dan een robot vind ik maar gek. Bovendien is surface mount compacter. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat reparaties wat meer soldeerskills vereisen. En het hoeft echt geen massale fabriek in China te zijn. De persoon achter kordbot heeft bijvoorbeeld een hele productielijn in zijn schuur staan (inclusief surface mount part placer). Ze hebben in het geval van moog gekozen exclusief (of 'authentiek', het is natuurlijk maar hoe je er naar kijkt) te zijn, iets wat ik persoonlijk jammer vind.
 
Aan het einde van de dag heb ik nog nooit een spijkerbroek van 25 euro gezien die de zelfde kwaliteit heeft als de meeste van 250 (je kunt natuurlijk op iedere drol een prijskaartje plakken).

Dat verhaal gaat niet altijd op.
Aan mń vroegere Corolla heb ik bij elkaar minder gehad dan aan m'n mercedes, kwaliteit of niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat mń mercedes een slechte auto was maar sinds kort toch weer ingeruild voor een prius want dat probleemloze rijden beviel me goed.
Maar om het even bij synths te houden; nu ze met de model D gaan stoppen dan komt het wel goed uit dat Roland en Behringer beide met een monosynth komen.
Al zijn ze geen model D, je hebt in ieder geval een paar alternatieven om uit te kiezen.
 
Back
Top