The Final Countdown: Minimoog Model D Production Ending

Al kostte roland en behri 100 euro, nog kocht ik een nieuwe minimoog hoor...
 
Tja bespeel mij dan door te zeggen hoeveel ze er geproduceerd hebben.
 
Ik snap niet helemaal hoe dit in het moog verhaal past.

Mijn punt was dat moog een product neer had kunnen zetten met dezelfde kwaliteit en sound voor een veel lagere prijs als ze af zouden zien van het 'handmade' en 'thru hole' principe. Het hele idee dat een mens in dit soort situaties beter werk zou kunnen verrichten dan een robot vind ik maar gek. Bovendien is surface mount compacter. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is dat reparaties wat meer soldeerskills vereisen. En het hoeft echt geen massale fabriek in China te zijn. De persoon achter kordbot heeft bijvoorbeeld een hele productielijn in zijn schuur staan (inclusief surface mount part placer). Ze hebben in het geval van moog gekozen exclusief (of 'authentiek', het is natuurlijk maar hoe je er naar kijkt) te zijn, iets wat ik persoonlijk jammer vind.

Ik was er juist blij mee, ik heb 3 oude mini's gahd die allemaal issues hadden en verre van goed werkte. Dus allemaal weer verkocht en maar hopen op een technisch goede. Die heb iik nu met die nieuwe en dat ontwerp is tijdloos, ideaal (ik zou niets weten dat ik nu nog anders zou willen op een mini) en prachtig om te bespelen.
 
Lijkt me ook niet
 
Ik vind die re-issues geweldig, maar de algemene teneur - en dat zullen ze bij Moog ook doorkrijgen - is toch dat veel mensen iets nieuws willen. Ik ben erg benieuwd wat er als volgende van de band rolt.
 
Raar dat ze oude onderdelen kunnen gebruiken. Die voldoen toch niet aan RoHS. Of zijn het enkel de knoppen?
 
Wishful thinking :D

Volgens mij hebben ze slechte ervaringen met poly's. Failliet e.d. ;)

Dat is het niet. Over een paar maanden zal er wel wat nieuws over verschijnen.
 
Echt ??
 
Eerst zien dan geloven...sorry. Het gaat namelijk erg in tegen de visie van Bob Moog maar er staat nu iemand anders aan het roer bij Moog Music dus...

Hate to break it to you, maar alles sinds de oprichting van Moog Music op de Voyager serie na, is tegen de visie van Bob. Al helemaal al de revisies van hun Systems en de Minimoog. Bob was een briljante purist, maar zakelijk bijzonder slecht. Maar Moog Music moet bestaan, geld verdienen, er is een markt. De sub37 was een eerste stap om hun nieuwe designs te testen voor multi setups en productie, nu de volgende stap.
 
Ben het met je eens maar ik doel louter op het feit dat Moog Music geen Poly's maakt en daar ook geen ervaring in heeft. Niet dat je die ervaring niet kunt kopen oid maar op de memorymoog en de polymoog na is alles monofoon. En dan heb ik het niet over de parafonische modus op de Sub37 want dat is niet echt polyfoon.

Maar de tijd zal het leren.
 
Ben het met je eens maar ik doel louter op het feit dat Moog Music geen Poly's maakt en daar ook geen ervaring in heeft. Niet dat je die ervaring niet kunt kopen oid maar op de memorymoog en de polymoog na is alles monofoon. En dan heb ik het niet over de parafonische modus op de Sub37 want dat is niet echt polyfoon.

Maar de tijd zal het leren.

Het probleem in die zin is, dat je kijkt naar het verleden. Dit is niet hetzelfde bedrijf met dezelfde engineers, een analoge poly synth bouwen is niet meer zo complex als de jaren 70 en 80. Daarom vliegen ze je nu ook om de oren van bedrijven met weinig ervaring op dat vlak.

Het parafonische gedeelte van de Sub37 is absoluut wel een stap op weg naar een poly. Het is geen poly in die zin, maar je moet ergens beginnen. Moog Music is geen gigant zoals de Korg's en Roland's van deze wereld, dus ze moeten zoiets groots als dit met hele kleine stapjes doen. Die voor de consument niet perse opvallen. Zoals bijvoorbeeld de polychain functie van de phatty series, of het rustig stoppen van bijna je gehele synth assortiment, omdat je je capaciteit nodig hebt voor je volgende premium bak.
 
Een Moog poly, interessant hoor! Volgens mij is er nog zát ruimte in het segment "polyfoon en vet" anno 2017.

Dat verhaal gaat niet altijd op.
Aan mń vroegere Corolla heb ik bij elkaar minder gehad dan aan m'n mercedes, kwaliteit of niet.
Daarmee wil ik niet zeggen dat mń mercedes een slechte auto was maar sinds kort toch weer ingeruild voor een prius want dat probleemloze rijden beviel me goed.
Maar om het even bij synths te houden; nu ze met de model D gaan stoppen dan komt het wel goed uit dat Roland en Behringer beide met een monosynth komen.
Al zijn ze geen model D, je hebt in ieder geval een paar alternatieven om uit te kiezen.

Kijk een Corolla is gewoon een Korgje op vier wielen, onverwoestbaar voor nog niet de helft van de prijs! :okdan:

Maar aan een Mercedes daar is op bepaalde plekken gewoon meer geld besteed en dat merk je wel. Wellicht is een Mercedes ook wel wat overpriced, ik heb er nog nooit een gereden maar ik merk wel dat een wat luxere / duurdere auto meestal ook wat beter voelt, mooier er uit ziet qua afwerking, de versnellingspook is wat soepeler, het deurtje zegt op een mooiere manier klik.

Allemaal nutteloze informatie als je vraag alleen is hoe en of je van A naar B komt natuurlijk.
 
Back
Top