Moog Minimoog Model D komt weer terug

1668704907711.png

Een oude bekende voor tweede keer terug van weggeweest. Moog neemt de Minimoog Model D weer in productie! Dit is afkomstig uit een Facebook post, informatie over prijs en beschikbaarheid lijkt er nog niet te zijn, maar ongetwijfeld gunstiger dan de schaamteloos idiote bedragen die soms zelfs voor de vorige reissue worden gevraagd.



 
:D

Als ik het verschil kort zou moeten samenvatten, maar dan gaat enorm veel nuance verloren omdat het verschil verspreid zit:
Meer en beter laag, plus een warmer/ronder/organischer geluid als je het filter knijpt bij de oude tov de reissue.

Deze verschillen merkten we in beide oudjes tov de reissue, waarbij het laag bij de mijne nog meer uitgesproken was in baspatches (maar ik heb nog geen tweede Minimoog gehoord met zo'n laag als de mijne...) en die van Sunny nog ronder kon klinken in patches die daar tot uitnodigden.

Als Gary Numan weer aan de Minimoog wilt zou ik de mijne voorstellen, als Skrzek door de zijne zakt die van Sunny. En als Reggie er eentje zoekt is de reissue misschien beter geschikt voor zijn toepassingen.

Als je natuurlijk een patch maakt waarbij het filter zowat vol open staat, de VCA een kanteel als envelope heeft en portamento uit staat, heb je al zoveel van het signaalpad irrelevant gemaakt dat alle synths meer als elkaar zouden beginnen klinken. Daarom speelden we die avond gewoon lekker op de Moogs, en als iemand met een "ooooee lekker" klankje kwam, werd er wel eens gekeken of de andere Moogs dat ook konden. De filosofie, voor zover die verder ging dan samen plezier en muziek maken, was dus niet "ik maak een patch met het idee hem te gaan vergelijken, kan de ander diezelfde patch?" maar "dit klinkt echt goed op deze, kunnen de anderen dat ook zo goed?" Dus vanuit de sterkte van 1 synth naar de anderen gaan kijken. Ook soms met de reissue als startpunt. Niet de meest wetenschappelijke manier, maar wel een heel leuke voor iedereen en je vergelijkt de beste punten van elke synth dus de meest relevante. Natuurlijk, als ik net een lekker basklankje had en Sunny kwam op een lekker leadklankje, werd er misschien wel eens gewoon lekker samen gespeeld in plaats van elkaars patch na te gaan bouwen ten koste van je eigen patch. :)

@klinkske misschien moeten we nog eens zo'n avond organiseren met Korgs ofzo? Het klinkt schier onmogelijk, maar ik heb toch een paar Korgs die jij nog niet hebt. :D
 
Nog een laatste keer voor de slecht verstaander: het geluid van een Minimoog vergelijken met een Boog terwijl je er met je neus bovenop staat komt overeen met de smaak van Coca Cola vergelijken met Pepsi terwijl je ziet uit welk flesje het geschonken wordt. Ook sommige YouTube filmpjes hebben dat probleem. Dank voor het aanbod, maar ik heb er geen zin in om een dergelijke ondeugdelijke test zelf nog eens over te doen. Als het verschil heel groot zou zijn was dat geen probleem, maar bij een klein verschil is dat problematisch. Daarom heb ik hier een alternatief voorgesteld waarbij dat probleem niet speelt en waarbij de trotse bezitters van een Minimoog hier wat op hun Minimoog gespeelde deuntjes plaatsen die volgens hun niet getrouw op een Boog te reproduceren zijn. De Minimoog bezitters mogen dus zelf de geluidsvoorbeelden kiezen waaruit dat verschil met een Boog zou blijken! Aan de Boog bezitters dan de taak om dat geluid zo goed mogelijk te benaderen. Van een dergelijke opzet zou hier iedereen wat kunnen leren. Dat is zinniger dan een nondiscussie waarbij men langs elkaar heen praat. Maar kennelijk wordt een dergelijke kritische benadering hier als een dusdanige heiligschennis beschouwd dat men daar niet eens aan wil denken. Ook goed, maar dan houdt de discussie voor mij ook op.

Verder was de Minimoog een hobby projectje van wat medewerkers van Moog waar Robert Moog oorspronkelijk helemaal niet van gediend was. Gelukkig voor iedereen heeft hij dit "mislukte orgel" toch een kans gegeven.
 
De verschillen tss de 3 moogs zijn al zo groot dat wij 4 er niet eens voor te motiveren zijn. Maar jij als non believer doet maar.
 
Hehe mooi
Het is een sekte dat synthforum
“Non believer” ik stuur de kapelaan
Zo komt nog de “brandstapel” en de beeldenstorm en zijn er hier een stel ketters.
 
De verschillen tss de 3 moogs zijn al zo groot dat wij 4 er niet eens voor te motiveren zijn. Maar jij als non believer doet maar.
Dit dus. Ik ben het helemaal eens met het belang van een ABX blindtest als je het over heel subtiele zoniet onhoorbare verschillen hebt, bv als we richting zaken gaan zoals "polariteit netsnoer van een versterker omdraaien" of verschillen tussen goede luidsprekerkabels. Ik hoor daar trouwens geen verschil in, daar ben ik niet fijnbesnaard genoeg voor. :)

Om zeker te zijn dat er verschil tussen onze Moogs was, hoefde je geen gouden oortjes te hebben, dat was zo ook wel heel duidelijk bij momenten. Net zoals ik ook geen ABX test nodig heb om te weten dat Fanta niet als Sprite smaakt.

Enfin, wij hebben de moeite genomen om samen te komen met de verschillende synths en er een paar uur mee aan de slag te gaan. Niet op de meest wetenschappelijke manier, maar wel met een overeenkomstige conclusie over de drie bakken. In Die Tijd bestond de Boog trouwens nog niet dus die ontbrak uiteraard. Was er confirmation bias? Vast wel, altijd in enige mate. Maar overheersend was hij niet, want ik ben niet masochistisch genoeg ingesteld om graag te concluderen dat ik bij momenten liever andermans synth had. Of altijd, arme Klinkske. :D
 
Laatst gewijzigd:
O maar heb maar geen medelijden met me hoor. De moogs gingen en wat er voor in de plaats kwam is veel meer dan een ander instrument. Dat vertel ik wel eens bij de korg meet :)
 
Met deze belachelijke prijzen hoop ik dat Behringer met een model D v2 komt.
 
De Poly D in Minimoog Model D uitvoering zou ik wel willen zien ja, de Poly D hebben ze verpest met die 4e oscillator.
 
ik moet zeggen dat ik wat ervaring heb met mijn Boog en heb er nog geen houten klanken uit gekregen die ik wel duidelijk uit de OG Model D hoor.
Dus ja als de OSC's en simple riedeltjes hetzelde klinken is dat maar een dimensie.
Zelde verhaal met de Pro One, Heb uit de echte prachtige wateringe sequences gehoord en ook hout achtige sounds.
De Kloon kan het een beetje.
Zijn het de digitale envelopes in de Pro One of de midicv interface van de Model D? Zit het tussen mijn oren? Zijn de knoppen te klein?
Who knows. Anyhow ik ben blij met mijn Kloontjes maar houd mezelf geen illusie voor.
En maak er fijn muziek mee zonder al teveel ruimte op te offeren.
En blijf proberen of er prachtige organische sounds eruit te kruigen.

Maar de prijs voor de OG is het voor mij gewoon niet waard.
Sorrie ik drink geen wijn van 6000 euro, 15 a 20 euro max dus f*ck off. :)
Moog Matriarch is veel beter. En die heeft een veel realistischere prijs.
 
U bent verdwaald?

Je suis ontmaskerd! :)
Ja, deels raak wellicht...

[er volgt een verward relaas over organisch,
'echte' muziekinstrumenten, wel interesse in synth-technieken en doosjes met knopjes en schuifjes,
maar geen bliepjes-liefhebber... en dat de meeste synths het beste klinken met het LPF maar een klein beetje open ... 8) skip dat ]

8o
 
Maar deze Behringer heet toch niet exact Minimoog model D dus hij klinkt anders..... een kloon is eigenlijk ook niet gemaakt om precies het zelfde te klinken maar dat hij precies het zelfde werkt. Het is gebaseerd op dat je zonder leer curve het apparaat meteen kan bedienen.

Beide redenaties kan ik niet volgen. Een cloon is juist bedoeld om zoveel mogelijk op het origineel te lijken. Daarom is het een cloon. Dat hij niet exact hetzelfde heet heeft maken met copyrights etc.
 
Back
Top