Als ik het verschil kort zou moeten samenvatten, maar dan gaat enorm veel nuance verloren omdat het verschil verspreid zit:
Meer en beter laag, plus een warmer/ronder/organischer geluid als je het filter knijpt bij de oude tov de reissue.
Deze verschillen merkten we in beide oudjes tov de reissue, waarbij het laag bij de mijne nog meer uitgesproken was in baspatches (maar ik heb nog geen tweede Minimoog gehoord met zo'n laag als de mijne...) en die van Sunny nog ronder kon klinken in patches die daar tot uitnodigden.
Als Gary Numan weer aan de Minimoog wilt zou ik de mijne voorstellen, als Skrzek door de zijne zakt die van Sunny. En als Reggie er eentje zoekt is de reissue misschien beter geschikt voor zijn toepassingen.
Als je natuurlijk een patch maakt waarbij het filter zowat vol open staat, de VCA een kanteel als envelope heeft en portamento uit staat, heb je al zoveel van het signaalpad irrelevant gemaakt dat alle synths meer als elkaar zouden beginnen klinken. Daarom speelden we die avond gewoon lekker op de Moogs, en als iemand met een "ooooee lekker" klankje kwam, werd er wel eens gekeken of de andere Moogs dat ook konden. De filosofie, voor zover die verder ging dan samen plezier en muziek maken, was dus niet "ik maak een patch met het idee hem te gaan vergelijken, kan de ander diezelfde patch?" maar "dit klinkt echt goed op deze, kunnen de anderen dat ook zo goed?" Dus vanuit de sterkte van 1 synth naar de anderen gaan kijken. Ook soms met de reissue als startpunt. Niet de meest wetenschappelijke manier, maar wel een heel leuke voor iedereen en je vergelijkt de beste punten van elke synth dus de meest relevante. Natuurlijk, als ik net een lekker basklankje had en Sunny kwam op een lekker leadklankje, werd er misschien wel eens gewoon lekker samen gespeeld in plaats van elkaars patch na te gaan bouwen ten koste van je eigen patch.
@klinkske misschien moeten we nog eens zo'n avond organiseren met Korgs ofzo? Het klinkt schier onmogelijk, maar ik heb toch een paar Korgs die jij nog niet hebt.