Moog Minimoog Model D komt weer terug

1668704907711.png

Een oude bekende voor tweede keer terug van weggeweest. Moog neemt de Minimoog Model D weer in productie! Dit is afkomstig uit een Facebook post, informatie over prijs en beschikbaarheid lijkt er nog niet te zijn, maar ongetwijfeld gunstiger dan de schaamteloos idiote bedragen die soms zelfs voor de vorige reissue worden gevraagd.



 
@Nap We zijn het grotendeels eens. Stel dat het met de Boog mogelijk zou zijn om alle door kenners gepresenteerde geluiden van een modale echte Minimoog na te maken met een zodanig precisie dat het niet langer mogelijk is te onderscheiden wat door een Boog of door een andere echte Minimoog gemaakt is, dan kun je volgens mij wel zeggen dat de Boog en de Minimoog qua geluid gelijkwaardig zijn. De subjectiviteit is daarbij zo goed als mogelijk vermeden. Of de Boog nu al zo goed is weet ik niet, maar het zou mij op basis van YouTube niet verbazen als dat al zo is. En verder onderzoek zit er hier kennelijk niet in.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb geen van beide toestellen (noch de reissue) dus ik kan daar sowieso niet bij helpen. Deze reissue vind ik echt prachtig, maar helaas heb ik niet de diepe zakken of onuitputtelijke ruimte om alles maar te kopen wat ik prachtig vind.
 
Hier hetzelfde probleem. In principe zouden de geluiden van de Boog en Minimoog op de aangegeven wijze te vergelijken moeten zijn, maar ik heb die apparaten zelf ook niet en kan zo ook niet betalen.
 
En verder onderzoek zit er hier kennelijk niet in.

Maar die vergelijking is hier dus al gebeurd: de Boog is een reissue kloon en dus in het allerbeste geval identiek aan een reissue. De reissue is vergeleken met een originele Minimoog met oud oscillatorbord én een originele Minimoog met nieuw oscillatorbord. Alle drie de aanwezigen, inclusief de eigenaar van de reissue, hadden een klankmatige voorkeur voor de oudjes. Qua speelervaring/interface is er niet echt relevant verschil tussen de oude en de reissue; de bedieningshardware is voor de gebruiker heel gelijkaardig. Let wel op: de hardware is niet identiek (ook niet de tuimelschakelaars of hun kapjes) dus koop geen reissue hardware in de veronderstelling dat het drop-in vervanging is in een oude (of vice versa).

3829450
 
Ik heb trouwens best of both worlds gevonden: ik zal mijn echte Minimoog aansluiten op mijn Behringer FX bak. En dan, als ik in een gekke bui ben, misschien eens gewoon muziek maken in plaats van over instrumenten te praten.
 
Ik heb ooit een Voyager gehad en dat was ook een Minimoog, maar die klonk toch niet als een Model D. Was daar eigenlijk niet eens zo happy mee, de Subsequent 37 die ik daarna had beviel me veel beter. De Matriarch is nu mijn favoriet van de Moog mono's.
 
Het is toch precies zoals eqs preamps compressors Microphones gitaren. Violen enz enz 1 % kan 10% tot 9000% verschil maken in prijs. Je moet kopen wat je wilt kopen EN laten wat je wilt laten. Op filmpje van YouTube iemand die over een wijnglas beweegt en een minimoog geluid er uit haalt en opneemt met een sampler van 3euro. En een bekende track maakt. Waarom koop je een minimoog als je ook een wijnglas uit de kast kan trekken. Wat ik wil zeggen. JEMOETHETZELFWETEN. Een 1 euro cent is niet meer waard voor een track dan een 35k moog model 45 . Helemaal niet in deze digitale tijd.
Maar het is gewoon leuk om te hebben.
 
Heftig, wat een tumult allemaal om een functiegenerator in een orgelachtig kastje :D

Als 't nou om een echt muziekinstrument zoals een gitaar of een cello zou gaan :halleluja

(flamesuit on... ;) )
Wat een grove misinterpretatie van waar de Minimoog voor staat! Een Minimoog is in werkelijkheid een orgel waar je geen akkoorden op kan spelen en wat erg omslachtige registers heeft. Een mislukt ontwerp, een dood spoor waar we binnen 10 jaar niks meer van horen.

85d3.gif
 
Haha ik heb die videos nog… 3 minimoogs en een tr8
maar of ik ze op yt moet gooien… mss maar beter niet :)
 
Hoewel ik denk dat het een echt muziekinstrument is, er zit aan andere kant ook wel een kern van waarheid in de opmerking over functiegenerator en het orgelachtig kastje. Het is, met wat toevoegingen, in beginsel qua werking een functiegenerator. En het heeft toetsen, net als een piano en inderdaad een orgel. Maar voor een instrument dat een groot bereik aan klanken heeft, met veel daarvan die niks te maken hebben met de geluiden van traditionele instrumenten, zo logisch is het helemaal niet. Het had, bij de introductie van de synth, ook iets anders kunnen zijn. Proberen om acceptatie te bevorderen van het nieuwe instrument zal in elk geval voor een deel een reden zijn voor de vrij conservatieve keuze hoe je het instrument moet bespelen. Het instrument met al z'n geluiden was al vooruitstrevend genoeg, dan geen "gekke" dingen qua bespeelbaarheid. Uitzonderingen waren er vroeger natuurlijk ook al, en over tijd zijn er meer methoden bijgekomen hoe je een synth kunt bespelen, maar het is nog steeds in hoge mate het automatisme 'synth dus toetsen'.
 
Niet dus. :P Zo mystiek en geheimzinnig is dat allemaal niet. Hetzelfde heb je met een eerste druk van een klassiek boek, met een schilderij van een groot kunstenaar, met een echte Harley Davidson, etc. etc. Ik heb het helemaal niet nodig om zelf een Minimoog te bezitten of te bespelen om het bedoelde verschil te kunnen begrijpen. En ik heb op een dergelijk totaalbeleving zelf ook al eerder gewezen.

Niettemin is en blijft de vraag legitiem in hoeverre het geluid van de Boog dat van een Minimoog benadert. Is het geluid van een Boog zo goed dat het minder van dat van een modale Minimoog verschilt dan dat de geluiden van twee willekeurig Minimoogs van elkaar verschillen, dan is het verhaal dat het geluid van de Minimoog veel beter is dan dat van de Boog simpelweg een fabeltje.

Je kan er twee jaar over discussiëren, maar daar ga toch niet achter komen als je ze zelf niet langs elkaar hebt gehoord. Ik denk dat de Behringer het misschien voor 80% benaderd, maar het gaat juist om die laatste 20%. Hetzelfde heb ik bij de Behringer TD-3. Hij klinkt prima, maar net niet zo goed als een echte TB-303. Verwacht gewoon niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
 
Je kan er twee jaar over discussiëren, maar daar ga toch niet achter komen als je ze zelf niet langs elkaar hebt gehoord. Ik denk dat de Behringer het misschien voor 80% benaderd, maar het gaat juist om die laatste 20%. Hetzelfde heb ik bij de Behringer TD-3. Hij klinkt prima, maar net niet zo goed als een echte TB-303. Verwacht gewoon niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Maar deze Behringer heet toch niet exact Minimoog model D dus hij klinkt anders. Mocht je het niet trekken, gewoon een minimoog model D kopen of je koopt een plaat met minimoog model D , een kloon is eigenlijk ook niet gemaakt om precies het zelfde te klinken maar dat hij precies het zelfde werkt. Het is gebaseerd op dat je zonder leer curve het apparaat meteen kan bedienen. En er geen duur gehuurde “studio tijd” kwijt bent om een apparaat te leren kennen. Als je in een studio bent. Dat iedereen hier een eigen studio hebben zegt meer van het budget van de Nederlanders belg of Duitsers.
 
@Nap We zijn het grotendeels eens. Stel dat het met de Boog mogelijk zou zijn om alle door kenners gepresenteerde geluiden van een modale echte Minimoog na te maken met een zodanig precisie dat het niet langer mogelijk is te onderscheiden wat door een Boog of door een andere echte Minimoog gemaakt is, dan kun je volgens mij wel zeggen dat de Boog en de Minimoog qua geluid gelijkwaardig zijn. De subjectiviteit is daarbij zo goed als mogelijk vermeden. Of de Boog nu al zo goed is weet ik niet, maar het zou mij op basis van YouTube niet verbazen als dat al zo is. En verder onderzoek zit er hier kennelijk niet in.
1 mensen hier hebben het vergeleken maar dat accepteer je niet
2 je bent hier herhaaldelijk uitgenodigd om ze zelf te komen vergelijken maar blijft maar herhalen dat niemand het nuchter wilt vergelijken
Inderdaad , dan houdt het op :-)
En nee , ze klinken niet hetzelfde . Kan in een deel van het geluidsspectrum wel vrijwel hetzelfde klinken .
 
Back
Top