Kick weg, muziek harder?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Ik heb te maken met een vreemd fenomeen:
Muziek met een 4x4 kick maar als ik die kick weglaat lijkt alle onderliggende muziek ineens veel harder te gaan klinken.
Het lijkt wel of er een compressor op de master staat die alles dan omhoog drukt maar dat is niet zo.
Ook de levels blijven hetzelfde maar toch lijkt veel harder te gaan klinken.

Wat is dat voor fenomeen en is hier iets aan te doen?
 
Klinkt alsof het een soort psychoakoestisch effect is. Kun je het laten horen, dan weet je of meer mensen het zo ervaren, of dat het alleen tussen jouw oren zit. ;)
 
Limiter op
Je audio device? Autoradio heeft dit in mijn vrouw r lease slee. Irritant
 
In mijn beleving gaat de 'muziek' (dus alles wat er verder klinkt) niet ineens harder.
Wat wordt ondersteund door een blik op de waveform.
Knipsel.JPG


De stukken tussen de kick zijn niet ineens hoger als die kick wegvalt.
Kan het zijn dat er een effect in het afspelend apparaat zit?
Ik had een laptop met een ingebouwde 'verbeteraar' die dergelijke trucjes uithaalde.
 
Op de mixbus. Er zit ā€œietsā€ op de mixbus dat compressed / limit als een malle en wanneer de kick weg is krijgt s3 mix weer lucht.
Wat het ook is, je moet het daar zoeken. Kan ook wat Montfoort zegt in je weergave zitten, (bijv een night mode op een receiver) maar het is iets in die richting.
 
Het rare is dat ik helemaal geen 'devices' heb op de mixbus.
Wat ik er op heb zitten heb ik gebypassed in die clips dus ik denk zelf ook dat het puur pychologisch is.
Metingen wijzen ook uit dat niets harder wordt als de beat wegvalt.
Desalniettemin vind ik het storend en heb ik de neiging om het tegen te gaan
 
Ik hoor het ook niet op mā€™n ipad zal dus tussen de oren zitten, of iets in de weergave
of bedoel je dat voor je gehoor, dat jank synthje harder doorkomt?
 
Volgens mij zit het ofwel 'tussen de oren' ofwel iets wat in de afspeel apparaat gebeurt.
Ik hoor het echt niet. En met mij meerderen.
Muziek is natuurlijk wel iets wat in je brein verwerkt wordt en daar kunnen ook veel dingen gebeuren die niet direct verklaarbaar lijken, maar ik zou eerst kijken op een ander apparaat (telefoon oid) en kijken wat er daar gebeurt.
 
Dank voor het meeluisteren. Heel gek fenomeen. Het komt denk ik omdat ik zo geconcentreerd ben op de mix.
Als ik het afmix en dan op een ander apparaat afspeel hoor ik het ook niet.
Niks geks aan.
Je oren zijn zo gemaakt om dingen weg te filteren of juist uit te vergroten.
Daarom moet je af en toe stoppen en wat anders doen.
ik hoor dan vaak ineens dat er iets te hard of zacht staat, wat me daarvoor niet opviel.
 
Paar keer geluisterd maar ik hoor geen verschil.
Ik denk dat als de dominantie van de kick weg is dat de rest je meer opvalt en daardoor "lijkt" alsof het harder klinkt.
Soms kan je ook wel hebben dat 2 instrumenten elkaar in de mix qua frequenties elkaar in de weg zitten waardoor een instrument minder opvalt tot je de andere uit de mix laat en dan 'm opeens veel beter hoort waardoor je het idee krijgt dat dat instrument meer op de voorgrond treedt.
Zoals @Montfrooij al zegt kan je brein je soms besodemieteren.
 
Ik hoor wel verschil in het 2e stukje, er komt namelijk een geluidje bij als de kick wegvalt.. tikkeltje links in het panorama zittie. Dat "iets" blijft overigens doorgaan als de kick weer verder oppakt, het lijkt een soort sample van een reversed-Cymbal of Ride, die gelooped en vroeg afgekapt wordt. Ik kan niet goed horen wat het is, maar er komt iets bij na wegvallen van de kick 100% zeker.
koptelefoon op, dan hoor je het meteen

De rest wordt niet harder, zal wel een effect zijn van onze oren die op Mid gericht zijn. Dat, samen met dat geluidje dat erbij komt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top