Tr909 op marktplaats, 5500,- geboden :S

ik schat zo'n; eur100-150 aan weerstanden/caps/ic's etc, eur150-200 knoppen plus pots en eur300-500 aan uurloon bij een volledige revisie.....
natuurlijk kan ik er ruim naast zitten :P
Het klinkt alsof niet geld het bezwaar is, maar het ‘traject’. Terwijl dat als het goed is vooral het probleem is van de reparateur, jij hoeft ‘m alleen maar af te geven en weer op te halen (en oké, aan te horen wat er allemaal mis mee was en wat er allemaal mis is met de apparaten van anderen 😄)
 
5euro aan componenten zal al veel zijn (geen revisie maar mods om hem naar je zin te laten klinken) maar je hebt wel de werkuren natuurlijk.
 
Ik vraag me af, bijven roms altijd goed? De data is toch min of meer foto-based? Rommetje opmaken, licht erbij, foetsie data?!?!?
Er moet redelijk wat UV eraan om hem te beschadigen/wissen,maar de Rom chips kunnen wel ooit stuk gaan ,maar uit ondervinding gebeurt dit zelden.

Wat wel meeste voorkomt met die grote chips is slechte contacten,maar hangt ook af vooral van het type/qualiteit van voetjes waarin ze inzitten (niet TR-909,algemeen gesproken dus)
 
Ik heb ben in bezit van de originele TR-909 die van Peter Slaghuis is geweest, naar Paul Elstak is gegaan, "Poing" vanuit is opgenomen, en daarna bij de Klubbheads terecht is gekomen. Hij ziet er alleen niet meer zo mooi uit en heeft een nieuwe voeding nodig. Zal ik deze restaureren, houden of wachten op een verzamelaar die er iets substantieels voor over heeft? Ik twijfel zelf of ik deze moet houden of verkopen nu er nog een generatie is die er iets voor over heeft en iets mee doet. Hier al jaren in de "vitrine".
Poing komt van een floppy in een Atari.
 
1629379458478.png

Op mijn CD singletje is geen 909 te zien?
 
grappige anekdote: ergens half jaren 90 was ik het 909 geluid ineens zat en besloot in een vlaag van volkomen verstandsverbijstering mijn 909 in de via via ( ja ja, krant, papier) te koop te zetten voor een best flink bedrag. de 2 reacties (dat zal via de telefoon zijn geweest) die ik kreeg waren van de maker(s)? van Poing en van de Good Men die toen net een eerste hit hadden. ik vond het allebei muzikaal helemaal niks, maar uiteindelijk is ie naar Haarlem gegaan waar rene en gaston er heul veul tracks mee hebben gemaakt. natuurlijk spijt 15 minuten na de verkoop, maar gelukkig kreeg ik de tweede 909 gratis, en die heb ik na 25 jaar nog steeds.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Sto
grappige anekdote: ergens half jaren 90 was ik het 909 geluid ineens zat en besloot in een vlaag van volkomen verstandsverbijstering mijn 909 in de via via ( ja ja, krant, papier) te koop te zetten voor een best flink bedrag. de 2 reacties (dat zal via de telefoon zijn geweest) die ik kreeg waren van de maker(s)? van Poing en van de Good Men die toen net een eerste hit hadden. ik vond het allebei muzikaal helemaal niks, maar uiteindelijk is ie naar Haarlem gegaan waar rene en gaston er heul veul tracks mee hebben gemaakt. natuurlijk spijt 15 minuten na de verkoop, maar gelukkig kreeg ik de tweede 909 gratis, en die heb ik na 25 jaar nog steeds.
Zowel Maurice als Gaston zijn hier lid op t forum dus zou wel erg grappig zijn als nu de echte 909 kopert zou opstaan :P
 
grappige anekdote: ergens half jaren 90 was ik het 909 geluid ineens zat en besloot in een vlaag van volkomen verstandsverbijstering mijn 909 in de via via ( ja ja, krant, papier) te koop te zetten voor een best flink bedrag. de 2 reacties (dat zal via de telefoon zijn geweest) die ik kreeg waren van de maker(s)? van Poing en van de Good Men die toen net een eerste hit hadden. ik vond het allebei muzikaal helemaal niks, maar uiteindelijk is ie naar Haarlem gegaan waar rene en gaston er heul veul tracks mee hebben gemaakt. natuurlijk spijt 15 minuten na de verkoop, maar gelukkig kreeg ik de tweede 909 gratis, en die heb ik na 25 jaar nog steeds.
Altijd een boontje gehad bij elke release ze deden in de jaren '90. En zeker onder de naam Dobre & Jamez op PSSST records. Die producties waren altijd kei goed. In de jaren '90 kwamen enorm goeie techno platen uit, ik denk aan een Steve Rachmad(met zijn vele pseudoniemen), Sensurreal, Gerd(Sensurreal), Perez & Dowell, Speedy J, Secret Cinema,... En ik vergeet er zeker nog een heel pak. Jullie Nederlanders (zeker de artiesten, producers die iets te betekenen hebben/hadden) hebben zeker een grote stempel geplaatst op kwalitatieve techno muziek. Echt enorm veel respect voor die artiesten.
 
Wat betreft slechte en goed klinkende TR-909,gaat men vaak oordelen naar de kick,het is idd zo dat je 909s hebt die een kick hebben die klinkt als een natte vod.

Dit komt omdat de freq van de 2de osc in het kick circuit 'tegenwringt' met de 1ste,je kan echter dit makkelijk oplossen door 1 weerstand te vervangen door een multitrimpot en zo de freq. perfect afstemmen op de 1ste osc.

Op die manier kan je eender welke TR-909 allemaal gelijk perfect afstemmen met de best mogelijke setting voor de kick,ik heb twee TR-909's en heb ze zo gemod,beiden kicks zijn gelijk nu.
Heb je hier een audiovoorbeeld van? Om te horen wat je mod op de 2e osc doet?
Ben namelijk wel benieuwd naar wat je bedoelt.
 
Vergeet niet, lieve menskes... De beste platen uit de jaren '90 zijn absoluut niet gemaakt door puristen met de "originele" instrumenten. Integendeel zelfs. Spijtig dat men tegenwoordig zo wil laten "Showen" dat ze een origineel instrument hebben. En het resultaat is meestal bedroevend en super saai. Ik (persoonlijk) ben echt totaal niet onder de indruk met al die originele instrumenten. Heb al veel betere dingen gehoord tegenwoordig zonder al die originele flauwe kul. Uiteindelijk vind ik het allemaal een beetje oudbollig gedoe. Blijf niet steken in een genre die eigenlijk voor 40/50+ is. Er is geen kat die dit soort muziek nog interessant vind. Het is al 1000000000 keer gedaan en ik hoor niks goed meer.
 
Helaas zie ik veel te veel jonge mensen rondlopen op Awakenings om het op 40+ muziek te houden @nick1000

De jeugd van tegenwoordig kan me alleen nog irriteren door naar te doorzichtig commerciële uitmelkmuziek te luisteren maar de tijd dat je je ouders echt nog kon irriteren met black metal of speedcore liggen gewoon achter ons.
 
Ik mag graag mijn kinderen irriteren met mijn favoriete muziek uit de jaren 1960-2020. Gaat heel goed. Binnenkort beginnen we aan Stravinsky.
Het mooie is wel dat ze het na een tijdje vrolijk mee fluiten. Zal met Igor wat langer duren.
 
Vermits de jeugd tegenwoordig feest op africa van toto zou ik maar wachten met zulke uitspraken. De 20ers en ondertussen prille 30er op mijn werk weet heus wel de minimal acid en detroit sound te waarderen.
 
Ik mag graag mijn kinderen irriteren met mijn favoriete muziek uit de jaren 1960-2020. Gaat heel goed. Binnenkort beginnen we aan Stravinsky.
Het mooie is wel dat ze het na een tijdje vrolijk mee fluiten. Zal met Igor wat langer duren.


Deze Igor doet het redelijk goed hier op de vakantie playlist . Kids kakelen vrolijk mee vanaf de helft ;)
 
Back
Top