Hoe beginnen met 'n eenvoudige (FX) modular

Hanz

Anonieme Analogist
Lid sinds
17 januari 2003
Berichten
13.797
Locatie
Mijn eigen kleine universum
Ik zit al een tijdje stiekum te denken aan het beginnen met een (half)modulaire synth.
Natuurlijk heb ik al gekeken in de "welke modular" thread en me geprobeerd wat verder in te lezen.
Toch zou ik graag nog wat meer advies horen van de experts!

Ik wil graag leuke effects-achtige patches maken. Blieps, sweeps en burbls.
Inspiratiebron: VCS3, ARP2600 - zoiets. Qua synths voor melodieuze spullen / het maken van muziek ben ik ruim genoeg voorzien. Ik kan me voorstellen dat dit voor de opbouw van zo'n modular nogal kan schelen. Maar hoe dan, bijv?

Een aantal essentiele 'componenten' voor zo'n effects machine heb ik al, in de vorm van front-patchable (vintage) delays / chorus / flanger / reverb dozen.
Deze hangen allemaal in een groot 19" rack, daartussen kan ik me dus wel een extra synthje met fijne 1/4" jacks voorstellen.
Ik heb trouwens nog leuke (vintage) 8x CV/GATE sequencer staan (Oberheim DSX), die misschien hier nog wel nut kan bewijzen.

Ik ben niet zo'n soldeerknutselaar, dus eigenlijk schrik ik een beetje terug voor het 'hardcore' modulaire spul, wat toch vaak een boel gedoe lijkt te zijn. Wat mij betreft hoeft het ook niet 'vintage' te zijn, als het maar goeie kwaliteit is zonder veel geknutsel / reparaties. Ook het importeren van spullen uit bijv. Amerika zie ik niet zo heel erg zitten.
Aan de andere kant vind ik het wel weer wat hebben, al die leuke en gekke dingen die je soms voorbij ziet komen. Filtertje dit, random generator dat, etc. Maar dan ben ik weer bang juist nèt het verkeerde systeem te kopen waardoor het niet meer past, allemaal. Koudwatervrees? :D
Halfmodulair zou in dat opzicht van mij prima mogen, al wil ik graag méér en anders kunnen dan de vrij beperkte routings die sommige halfmodulars (Korg MS-serie bijv). hebben.
En oh ja, aansturen van het geheel via MIDI zou enorm m'n voorkeur hebben.

Kortom, nog even samengevat de eisen/wensen:
-rackmount 19" (liefst 3u, max 6u ofzo?)
-1/4" jack (voor het makkelijk integreren van bestaande effecten)
-veel grappige fx-mogelijkheden, dus méér dan standaard routings
-eenvoudig aanstuurbaar (liefst via midi)
-niet-vintage, betrouwbaar spul
-goed verkrijgbaar (liever geen douane shit)
-geen zelfbouw op hoog niveau
-value for money (!)

Ik heb zelf nu een aantal kandidaten op de rol staan:
-SEMtex (lijkt eigenlijk de beste papieren te hebben)
-Cwejman S1 (echt prachtig spul, maar best wel duur voor wat ik ermee wil)
-Een Doepfer setje (maar da's minijack, en ik zou geen idee hebben welke onderdelen dan om mee te kunnen starten).
-Misschien vergeet ik er ééntje? Een Clavia Modular beviel me altijd erg goed, maar ik wil juist iets creatief te patchen hebben met échte kabeltjes, en de integratie met m'n patchable effecten lijkt me juist zo tof...

Kortom: HELLUP! ;)
Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Als ik je hele verhaal zo lees dan denk ik ook gelijk aan een semtex. Deze heeft wel vco's aan boord. Die zou je in eerste instantie misschien niet nodig hebben als je alleen maar een effect rackje wil maken. Doepfer geeft imho een zeer goede value for money. Minijacks hoeft niet zoveel uit te maken. Een paar kabeltjes jack-minijack of wat multiples kunnen dit oplossen. Je zou kunnen denken aan wat filtermodules, een ringmod, phase-shifter, distortion, envelope follower en wat env/ lfo's aangevuld met een mixer, vca. Je zou evt. ook eens kunnen kijken naar wat (2e hands) moogerfooger spul en een sherman filterbank.


nb Cwejman heeft overigens ook minijack aansluitingen...
 
Ja, Cwejman... het blijft aan me trekken.

Ik kwam ook nog dat Cwejman rack tegen... kan iemand zeggen hoe het daarmee staat inmiddels?
Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=74743

Het grote voordeel is dan weer, dat je het langzaam kan uitbreiden naar gelang het budget.
En dan met zo'n lekkere keus aan modules:

moduleshot_bg.jpg
 
Origineel geplaatst door Hanz
Ja, Cwejman... het blijft aan me trekken.

Ik kwam ook nog dat Cwejman rack tegen... kan iemand zeggen hoe het daarmee staat inmiddels?
Zie: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=74743

Het grote voordeel is dan weer, dat je het langzaam kan uitbreiden naar gelang het budget.
En dan met zo'n lekkere keus aan modules:

moduleshot_bg.jpg

Meeste cwejman modules zijn gewoon verkrijgbaar.
TBS heeft een aantal op voorraad maar je kan ze ook bij 'm zelf bestellen

let op nieuwe email: wowa.cwejman(apestaart)yahoo.se

Die kast van cwejman heb ik een offerte voor aangevraagd maar nog niets teruggehoord.
Passen bijna uistluitend cwejman modules in omdat ie maar 7 cm diep is, dus kun je moeilijker met doepfer, a.sol., a.sys., plan B, en livewire combineren

Mischien is curetronic ook wat voor je qua 1/4 inch ?
http://www.curetronic.com
ook goed te combineren met de Semtex

Volgens mij heb je voor je effecten & bliepjes een paar lekkere filters nodig, een VCA, een EG en/of envelope follower en evt. nog wat LFO's

Van doepfer zijn de bdd modules echt erg mooi voor effecten;
Komt ook een cv-controlled dig. delay aan.
A-112 kun je ook al als zodanig inzetten, maar is beperkter
 
En zo'n Analogue Solutions Vostok? Ziet er enorm gaaf uit, maar ik lees minder goeie ervaringen.
Misschien zijn die minpunten minder zwaarwegend als het gaat om FX gebruik ipv muziek?

vostok_modular.jpg


Of de Analogue Solutions Red Square? Lijkt me een tikje beperkt, reviews waren ook niet bijzonder...

redsquarephoto2.jpg


Of de Analogue Systems Spawn, iemand deze wel eens geprobeerd?

spawnfront.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Nou Hanz, van de laatste 3 die je opsomt heb ik inderdaad ook weinig lovende berichten gehoord. Maar ik heb er geen enkele hands-on ervaring mee, dus het blijft maar van horen zeggen natuurlijk en je weet hoe zoiets kan gaan.....misschien zou het voor jouw toepassingen prima spul zijn.

Wil je echt op zeker spelen en heb je het geld er voor (over) dan zou ik in jouw plaats voor Cwejman gaan denk ik. Daarover hoor en lees je bijna alleen maar goede berichten en ik zelf zou zoiets met veel meer vertrouwen aanschaffen in ieder geval. Plus dat Cwejman gewoon lekker veelzijdig is en zeker niet alleen voor FX sounds geschikt - vergis je niet wat je met een modular qua melodieuze sounds nog kunt doen :) Kwalitatief zit het ook allemaal wel snor en het houdt z'n waarde ook wel redelijk volgens mij.

Plus dat er zeker 2 a 3 forumleden zijn die een S1 hebben dus, mocht je er nog nooit mee gespeeld hebben, dan kan je dat misschien alsnog regelen.

En dat echte modulaire spul van Cwejman............daar heb ik het helemaal maar niet over :{ :{ :{
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Nou Hanz, van de laatste 3 die je opsomt heb ik inderdaad ook weinig lovende berichten gehoord. Maar ik heb er geen enkele hands-on ervaring mee, dus het blijft maar van horen zeggen natuurlijk en je weet hoe zoiets kan gaan.....misschien zou het voor jouw toepassingen prima spul zijn.

Wil je echt op zeker spelen en heb je het geld er voor (over) dan zou ik in jouw plaats voor Cwejman gaan denk ik. Daarover hoor en lees je bijna alleen maar goede berichten en ik zelf zou zoiets met veel meer vertrouwen aanschaffen in ieder geval. Plus dat Cwejman gewoon lekker veelzijdig is en zeker niet alleen voor FX sounds geschikt - vergis je niet wat je met een modular qua melodieuze sounds nog kunt doen :) Kwalitatief zit het ook allemaal wel snor en het houdt z'n waarde ook wel redelijk volgens mij.

Plus dat er zeker 2 a 3 forumleden zijn die een S1 hebben dus, mocht je er nog nooit mee gespeeld hebben, dan kan je dat misschien alsnog regelen.

En dat echte modulaire spul van Cwejman............daar heb ik het helemaal maar niet over :{ :{ :{

Kij;. Analogue solutions maakt een paar hele goede modules, maar die vostok & red square hebben IMHO voor hun nieuwprijs absoluut geen goede value for money.

Spawn vind ik wel weer een leuke module; had er ooit een maar laatst geruild met iemand

Cwejman mag je hier altijd uitproberen; de rest trouwens ook :yamaha:
 
Dank voor het aanbod en natuurlijk ook voor de reacties! :)

Voor het overzicht toch nog even gekeken bij Doepfer.
Zoiets als het A100 Mini-System is misschien ook wel leuk, kost een euro of 1000, dat dan weer wel...
Configuratie is wel een tikje standaard synth voor mijn doeleinden, maar goed, daar valt misschien over te praten.

A100_MS.jpg


The A-100 Mini System is an useful minimal configuration of the A-100 system. It contains 10 modules including a MIDI interface:

* 2x Standard VCO A-110
* 1x Ring Modulator A-114
* 1x Noise/Random A-118
* 1x VCF1 A-120 (24dB low pass 1)
* 1 x logarithmic VCA A-131
* 1 x logarithmi Mixer A-138b
* 1 x ADSR A-140
* 1 x LFO A-145
* 1 x MIDI-to-CV/Gate/Sync Interface A-190
* 15 patch cables (mixed)

The modules are assembled in a 3HU frame with built in power supply and bus board. The small 3HU frame is also available without modules to configure an individual small system or for expanding the basic systems with additional modules. The Mini System is not available as portable suitcase version !

The Mini System is available with 6HU frame too so that the additional 3HU are available to assemble other A-100 modules resp. blind panels.
In this version the Mini System is available as portable suitcase version too..

Aan de andere kant, 'n Sherman filterbank (altijd al eens willen proberen) en dan in een modulaire config, zoiets als wat ik laatst zag van Hazes, dat is eigenlijk best dik in orde! Alleen dan wel weer erg groot naar mijn smaak.
 
Origineel geplaatst door Hanz
Aan de andere kant, 'n Sherman filterbank (altijd al eens willen proberen) en dan in een modulaire config, zoiets als wat ik laatst zag van Hazes, dat is eigenlijk best dik in orde! Alleen dan wel weer erg groot naar mijn smaak.

Is zeker een goed plan. Ik gebruik zelf ook een Sherman FB bij mijn modulaire spulletjes en het is een goede smaakmaker om erbij te hebben. Okee, hij heeft een bepaalde klank, maar peper heeft ook een bepaalde smaak en dat keil je ook niet overal overheen. Toch?

Met een bescheiden modular setup en een FB kan je je al aardig uitleven qua geflipte FX-sounds. Onlangs heb ik er ook een losse Moogerfooger ringmodulator bijgekocht vanwege de goede klank en, net als de FB, z'n bijna modulaire opzet. Spullen met veel (control)in- en uitgangen zijn in dit verband natuurlijk helemaal te gek!

Tot op heden gebruik ik zelf ook alleen maar 1/4" jack en dat wil ik natuurlijk het liefst zo houden (okee, tot die Cwejman komt dan :o: )
 
Hanz,

Dat basic system van doepfer kan ik niemand aanraden

Dat A-120 filter is het slechtste doepfer VCF ooit & die A-110 VCO's wordt je ook niet blij van.
A-114 ringmod is ook niet veel soeps & ipv de A-145 lfo kun je voor iets meer beter een A-143-3 quad lfo nemen.

Begrijp me niet verkeerd; ik ben een groot doepfer fan maar je moet eerst echt goed kijken wat hun sterke & zwakke kanten zijn.
Mooie doepfer VCFs zijn IMHO de A-108, 109, 101-1/2, A-106, A-127

A-101-2 is mn erg geschikt om externe signalen door te voeren




Bovendien betaal je voor een 3-HE kast + voeding bijna net zoveel als voor een 6 HE kast


Origineel geplaatst door Hanz
Dank voor het aanbod en natuurlijk ook voor de reacties! :)

Voor het overzicht toch nog even gekeken bij Doepfer.
Zoiets als het A100 Mini-System is misschien ook wel leuk, kost een euro of 1000, dat dan weer wel...
Configuratie is wel een tikje standaard synth voor mijn doeleinden, maar goed, daar valt misschien over te praten.

A100_MS.jpg




Aan de andere kant, 'n Sherman filterbank (altijd al eens willen proberen) en dan in een modulaire config, zoiets als wat ik laatst zag van Hazes, dat is eigenlijk best dik in orde! Alleen dan wel weer erg groot naar mijn smaak.
 
Kijk, daar heb ik wat aan! :eureka:
Overigens is het niet zo dat ik vlug-vlug wat mot hebben, ik ga dat eens rustig uitzoeken.
Maar dit soort hands-on ervaring van de kenners scheelt dan wel enorm...
 
Laatst gewijzigd:
zelf heb ikhet basissysteem 2 van doepfer
en ja ik denk eigenlijk dat je met alle modular "synths" fx geluiden kunt maken.

alleen al met 2 vco's kan je een hoop weirde geluide maken.
vco 1 synced vco 2 die dan weer pulsewidth van 1 doet terwijl Vco 2 dan ook nog eens de pitch van vco 1 moduleert.

bij doepfer is het ook dat ze vanuit duitsland komen, dus douane en dat alles valt nog goed mee

maar het is natuurlijk wel een hoop geld, en zeker als je't niet ten volle benut.
 
Misschien een case met de livewire modules en de wat gangbare modules van doepfer of analogue systems/solutions? Die livewire modules zijn wel bijzonder en volgens mij uitstekend voor experimenteel gekraak en gepiep!
 
die cwejmans zijn surface mount technology based dacht ik,de klank kleur zal navenant zijn,be awared.
 
Een Modcan B serie is natuurlijk ook helemaal te gek Hanz.
Lekkere dikke jack connectoren en de kwaliteit is gewoon top!
Check die modular abuser tread is met foto's van Stijn.
Damn je zou er zo verliefd op worden.
Plus dat Modcan echt hele goede fx modules heeft (Flanger/Delay/Phaser/Frequency Shifter)
En gewoon via Analogue Haven te bestellen!

nocablesbigxb3.jpg
 
Laat ik het zo zeggen, is het mogelijk dat ik met zulk spul rond de 1000 euro klaar ben?
Da's ongeveer wat ik in gedachten had, en ook wat een SEMtex plm. kost.

Hexa, kan je es toelichten wat je bedoelt met de navenante klank van SMD?

Oh ja, voor de zekerheid... dit is nou m'n ultieme droombak qua FX modular concept - kwam ik toevallig tegen: http://jhaible.heim.at/matrix_fx/jh_matrix_fx.html
Die Jurgen Haible heeft toch ook gouwe handjes... :doei:

jh_matrix_fx_anprobe.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hanz
Laat ik het zo zeggen, is het mogelijk dat ik met zulk spul rond de 1000 euro klaar ben?
Da's ongeveer wat ik in gedachten had, en ook wat een SEMtex plm. kost.

Hexa, kan je es toelichten wat je bedoelt met de navenante klank van SMD?

Oh ja, voor de zekerheid... dit is nou m'n ultieme droombak qua FX modular concept - kwam ik toevallig tegen: http://jhaible.heim.at/matrix_fx/jh_matrix_fx.html
Die Jurgen Haible heeft toch ook gouwe handjes... :doei:

jh_matrix_fx_anprobe.jpg

ooooooh ik dig dit ,...
kant een keer normal hey ...kben net aant denken wat ik ipv mn ax80 zal gaan nemen
zie ik hier deze ver"heerlijking "draad ,
fx modulair asje t goed [koop] aan pakt ,..met doepfer modules hoeft t niete duur te zijn toch ?
je hoef geen high end vcos / klankopwekkings modules te kopen ,..
div modules quantizer / stepsequencer a154 en meer van optel en aftrek modules ring mods en so
kunje een aardig modulatie rackie bouwen voor veel minder dan een cejw man
wat zeg dat is wel erg dikke shit
wilde gewoon ff t prijverschil an tone is tuurl;ijk ook voor de chte freak
:D
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
die cwejmans zijn surface mount technology based dacht ik,de klank kleur zal navenant zijn,be awared.

je bedoelt een soort van "overspraak" ala behringermixers...
omdat alles zoo CLOSE op lkaar zit gemonteerd ,..?
denkik hex....

das dan met de analoge / hybrid evolver ook ,...?

ik vroeg me altyd al af hoe een matrix vast zit mega soldeer werk of niet
eerlijk gezegd ziet t er redelijk aesy / overzichtelijk uit ,..zeker door de grote opstelling
en subd connectors

is ook een voordeel 6.3 jacks werken ,..overzicht
zoon doepfer tower 4 kasten vool met draden bv is eg een onoverzichtelijk geheel
 

Attachments

  • matrix_fx_in_progress_2.jpg
    matrix_fx_in_progress_2.jpg
    491,3 KB · Bekeken: 117
Back
Top