[Review] Cwejman VM-1 analoge modulaire voice module

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
Hierbij een korte review van de Cwejman VM-1 module.


Hij is hier al bijna een jaar in huis, maar omdat er recent IMHO een nogal bizar & ongefundeerd verhaal(tje) op synthforum de ronde doet over Cwejman leek het me een goed idee om mijn ergernis hierover in iets positefs om te zetten; een review met feiten zodat je zelf kan beoordelen of het mischien iets is voor je of juist niet.
Synthforum is voor mij vooral een plek om kennis & ervaring te delen; meningen zijn overal te krijgen.


Wat is het ?

De Cwejman VM-1 is een module in het Eurorack formaat met 3.5 mm mini-jack aansluitingen waarbij alle elementen van een synth in module geintergreerd zijn; dus een VCO, VCF, EG + VCA icm diverse patchpunten, waardoor ie ook met andere modules (extra VCO's, LFO's etc.) te gebruiken is.
De VM-1 is eigenlijk een kleine maar redelijk complete modulaire synthesizer (alleen LFO's ontbreken) in een module.
Er is wel een kast en +/- 12 Volt voeding nodig om ermee te werken.
Aansturing via CV/Gate, (V/oct., +Gate) dus evt. ook nog een midi-cv converter of analoge seq. nodig.


Hoe is ie opgebouwd ?

-Een VCO met zeven golfvormen (sinus, tri, saw, pulse + diverse mengvormen)
Knoppen voor course & fine tuning, PW met een PWM attentuator, volumebalans tussen ingebouwde VCO/Externe audio input, twee CV ingangen voor aansturing van de toonhoogte, een voor de PWM.

-Een 24 db/oct. VCF die met een potmeter traploos tussen LPF-BPF-HPF geregeld kan worden.
Dit is ook via een aparte CV-ingang te sturen (zonder attn.)
Resonantie regelaar met CV-ingang (zonder attn.)
Een potmeter voor de VCF frequentie CV ingang van, naar keuze, de AR, de VCO of een externe bron via een aparte CV ingang.
Een potmeter voor CV in van de ADSR, traploos van + via nul naar -

-Een VCA die naar keuze met de ADSR of AR aangestuurd kan worden.

-Een ADSR & een AR.


Hoe werkt & klinkt ie in de praktijk ?

IMHO erg goed & handig.
De module is uiteraard direct als 1-VCO synth in te zetten. Met gebruik van bijv. een extra Doepfer A-143-3 quad LFO + A-133 polarizer, kun je tegelijk zowel de PWM, de VCF, de resonantie en het filter-type moduleren voor een levendig, warm geluid.
Als je ook nog een extra VCO + evt. een octave divider gebruikt krijg je een echt krachtige 2-VCO synth.

Deze module is met name geschikt voor mensen die redelijk eenvoudig willen beginnen met modulair analoog op een kleine 'footprint'. Je kunt je set-up nadien eenvoudig uitbreiden.
Twee VM-1 modules in een rack vormen een 2-VCO stereo synth met veel mogelijkheden.
De constructie (knoppen, ingangen, connectoren) is erg stevig en solide.

Er zitten ook wat nadelen aan;
- de module is klein (26 TE breedte), daardoor zitten knoppen & ingangen dicht op elkaar; Dit maakt 'm iets minder handzaam dan bijv de Cwejman S-1, of een Frac-Rack (Blacet, Wiard, etc.) systeem.
-Tov een ‘grote’ (semi-)modulaire synth zijn er toch wat minder in & uitgangen aanwezig;
De VCO golfvormen zijn bijv. niet afzondelijk af te tappen.
Er is geen aparte uitgang van de EG signalen.
Er is wel een externe pre-VCF audioingang maar geen extra VCA-in (post-VCF).
Voor aansturing van de VCF met >2 CV bronnen is een externe CV-mixer nodig.

De klank is stevig maar neutraal zoals te verwachten van een 24 db VCF, en zoals uit de clips (hopelijk) naar voren komt (als effect is wat echo van de line 6 echo pro gebruikt).
Schaling van de VCO + VCF zijn prima en evt handmatig bij te regelen
(ook aan de achterkant van de print via trimmers).

Naar mijn mening is dit een top-module; compleet, kwalitatief goed ontworpen & gebouwd; niet echt goedkoop, maar een prima investering, bijv als eerste stap in een modulair systeem.
Echte alternatieven waarbij een VCO-VCF-VCA-EG in een module zit, zijn er momenteel bij mijn weten niet.
De Black Coffee & Minimodular van Analogue Solutions worden niet meer gemaakt en waren wel leuk maar kwalitatief geen toppers.
Binnenkort komt doefer met de A-111-2, een VCO/VCF/VCA maar zonder EG’s aan boord
(www.doepfer.de/A1112.htm)

Dat deze module 'nog slechter dan Doepfer' zou klinken, wijst IMHO op niet goed luisteren; niet naar deze module, maar trouwens ook niet naar de vele goede Doepfer modules. Om duidelijk te maken dat Doepfer, en eurorack iha, ook niet echt de overtreffende trap van slecht is, wilde ik hier binnenkort (met goedvinden van de geachte SF moderatoren) een uitvoerige test & vergelijking van alle leuke Doepfer & andere eurorack VCF's posten met de nodige MP3's ter illustratie.

Verdere details:
www.cwejman.net/VM-1.htm
 

Attachments

  • vm-1.jpg
    vm-1.jpg
    100,9 KB · Bekeken: 155
.
 

Attachments

  • saw.nores.1.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 129
..
 

Attachments

  • saw.res.1.mp3
    469,4 KB · Bekeken: 143
...
 

Attachments

  • pwm.res.1.mp3
    313,5 KB · Bekeken: 154
....
 

Attachments

  • hpf.1.mp3
    304,1 KB · Bekeken: 153
.....
 

Attachments

  • bpf.1.mp3
    298,4 KB · Bekeken: 166
samen met een Plan B model 15 VCO
 

Attachments

  • 2-vco.1.mp3
    884,5 KB · Bekeken: 140
thx levka!

mp3 voorbeelden zijn ook erg welkom, hoewel ik het toch altijd lastig vergelijken vind met hoe het "echt" werkt en klinkt als je er met je neus bovenop staat. klopt het bijv. dat deze module bijna hetzelfde klinkt als de s1? die heb ik op de vorige meeting nog even mogen checken en daarvan was ik toch zeker wel onder de indruk.

jij hebt toch ook nog de semtex (gehad)? hoe verhoudt die zich met de VM1 in klank?
 
Goede review Levka! De geluidsvoorbeelden kan ik helaas niet openen hier maar dat ligt aan mijn Mac met z'n antieke OS :)

Cwejman lijkt me nog steeds heel erg mooi spul; zowel de S1 als het "echte" modulaire spul wat uitgebracht is (en wordt). Van wat ik er van diverse kanten van heb gehoord zit het met de kwaliteit zeker wel goed en de sounds op de website (die ik dus wel kon beluisteren) vond ik erg lekker klinken. Heb al eens nagedacht over de S1 en wie weet ga ik ooit nog eens voor de bijl.....zeker als hij zo goed is uit te breiden met de modules die er nu bijgekomen zijn!
 
Levka, wat zijn die negatieve verhalen? De S1 staat zeer hoog op mijn lijstje, en ik heb eigenlijk alleen maar lovende reviews over de Cwejman gear gelezen. Snap er dus niks van.
 
Ik snap niet dat mensen zo nat zijn de Cwejman modules.
En dan Wiard weer duur vinden he.
Ik zal vanavond thuis is wat dingen luisteren.
Maar vooralsnog staat mij dat te kleine formaat me niet helemaal aan.
 
Wiard is ook niet duur, maar (ook) wel veel geld ;)

Origineel geplaatst door mono-poly
Ik snap niet dat mensen zo nat zijn de Cwejman modules.
En dan Wiard weer duur vinden he.
Ik zal vanavond thuis is wat dingen luisteren.
Maar vooralsnog staat mij dat te kleine formaat me niet helemaal aan.
 
vandaag een Cwejman vco gehoord naast een 'high end' vco van doepfer: het verschil is toch wel fenomenaal. dat cem dingetje van doepfer zakt toch wel in't niet.
probleem is bij beoordelen is dat je de dingen naasteen en in dezelfde condieties moet kunnen horen.
maar ja die Cwejman is dan ook pokke-duur: 600 voor een dual vco

heb ook al wiard kunnen beoordelen: klinkt echt goed, maar als je geen referentie hebt kan je moeilijk zeggen ... dit is beter of dat......
wiard is(was) duur maar met de huidige dollarkoers valt dat nog wel mee.

we moeten mischen eens op de een of andere meeting zo'n aantal van die dingen: vco's, filters... in dezelfe omstandigheden testen. pas dan kan je echt iets zeggen,
mischien eens een grote modular opzetten met modules van verschillende origine.
geluid is zo subjectief.
 
Back
Top