Hoe beginnen met 'n eenvoudige (FX) modular

... en tòch vind ik het ergens wel wat hebben... :D

doepfer.jpg
 
Wow, dat ziet er een beetje uit als de ultieme anti-VST!

Waarschijnlijk dimt het licht in de hele stad een halve seconde als dat ding ingeschakeld wordt!
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
die cwejmans zijn surface mount technology based dacht ik,de klank kleur zal navenant zijn,be awared.

Sooow... gedurfde uitspraak! Ik denk, met m'n bescheiden synth kennis, dat SMD in weze niets uit hoeft te maken...
Tenzij je cheap geproduceerd spul (denk behringer, phonic, maar ook sommige mackies) koopt, dan is het idd. bagger.
Maar of je nou SMD of normale onderdelen neemt, moet voor de kwaliteit niets uitmaken! Kijk liever naar reviews over
hoe het klinkt en voelt (of beter nog: probeer het uit), dan naar een of ander "fabeltje" te luisteren van wat iemand ooit verzonnen heeft.
Niks tegen jouw hoor, hexagon, maar zulke dingen moeten worden rechtgezet vind ik...

Ik heb zelf nu een doepfer modulair effect kastje, en die keuze is vooral gebaseerd op prijs. Ondanks dat vind ik het erg lekker klinken! Je kan je er geen bult aan vallen denk ik, check wel even zelf wat je goed vind klinken en wat niet...
 
Nope, koedi...

Enerzijds géén haast (noch ruimte, noch afdoende cash...) en anderzijds kan ik voorlopig wel voort met die Synthi AVS softsynth... die is leuk hoor, om zomaar wat te patchen! :)

HP-EMS_Synthi_Avs.jpg


Wel heb ik op de laatste meeting even gespeeld met Hazes' heerlijke Semtex / Sherman combi.
Denk wel dat het zoiets zou moeten wezen... :halleluja
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Een Modcan B serie is natuurlijk ook helemaal te gek Hanz.
Lekkere dikke jack connectoren en de kwaliteit is gewoon top!
Check die modular abuser tread is met foto's van Stijn.
Damn je zou er zo verliefd op worden.
Plus dat Modcan echt hele goede fx modules heeft (Flanger/Delay/Phaser/Frequency Shifter)
En gewoon via Analogue Haven te bestellen!

nocablesbigxb3.jpg


hier moet ik toch wel even ,....:halleluja iets toegeven ; wit met mooie knoppen is gewoon mooi !! op zekers
en grote jacks? toch
modcan mooi spul price ,..durf [nog ] niet kijken
http://www.modcan.com/sound.html

div demos ...prices check hanzzzz voornamelijk fx modules

easy racking ...kost ????
http://www.modcan.com/B-rack.html
 

Attachments

  • rackthumb.jpg
    rackthumb.jpg
    52,7 KB · Bekeken: 119
Origineel geplaatst door R-ond
hier moet ik toch wel even ,....:halleluja iets toegeven ; wit met mooie knoppen is gewoon mooi !! op zekers
en grote jacks? toch
modcan mooi spul price ,..durf [nog ] niet kijken

div demos ...prices check hanzzzz voornamelijk fx modules

easy racking ...kost ????

Ja, dat lijkt mij een van de mooiste systemen van dit moment.....zeker ook door de gewone jack aansluitingen waardoor het makkelijk is aan te sluiten op de rest van mijn spullen.

Wat ik wel heel jammer vind is die netspanningstekker die uit de voorkant steekt. Echt geen pan als je het mij vraagt, en ik zou ook zeker proberen dat alsnog aan de achterkant weg te werken.
 
Ik zou gewoon zelf een voeding regelen en dan inderdaad via de achterkant aansluiten op de powerbuss.
Zo heb je aan de voorkant alleen maar modules in je frame zitten.
Persoonlijk vind ik minijack fijner patchen want gewone jack kabels zijn mij te dik.
Maar ik denk dat Modcan idd 1 van de mooiere modulars zijn van dit moment.
Maar ik blijf bij Modcan A formaat die ik gewoon van minijacks voorzie.

:D
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Ik zou gewoon zelf een voeding regelen en dan inderdaad via de achterkant aansluiten op de powerbuss.
Zo heb je aan de voorkant alleen maar modules in je frame zitten.:D

Precies!


Origineel geplaatst door mono-poly
Persoonlijk vind ik minijack fijner patchen want gewone jack kabels zijn mij te dik.:D

Ja, ik denk dat ik met minijacks ook prima uit de voeten zou kunnen qua formaat hoor....maar het mooiste is natuurlijk als je een systeem hebt dat allemaal dezelfde aansluitingen gebruikt.

Mocht ik ooit toch eens verleid worden tot Cwejman dan moet ik ook aan de minijacks :D
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Precies!




Ja, ik denk dat ik met minijacks ook prima uit de voeten zou kunnen qua formaat hoor....maar het mooiste is natuurlijk als je een systeem hebt dat allemaal dezelfde aansluitingen gebruikt.

Mocht ik ooit toch eens verleid worden tot Cwejman dan moet ik ook aan de minijacks :D

jij hebt de mc beth / ms en sherman all bigo jacks ...istoch makkelijk setje cables maken
met kleine/grote jack waarschijnlijk best lange allemaal ..want je apparatuur staat niet op /tegen elkaar
maar vooral mbt de oudere app. ms en bv tov mc beth gebruiken ze allemaal zelfde cv signalen 5 / 10/12 volt asje app wi integreren met elkaar

of heb je daar juist limiters modules voor ?

wat effe een site question
 
Origineel geplaatst door R-ond
jij hebt de mc beth / ms en sherman all bigo jacks ...istoch makkelijk setje cables maken
met kleine/grote jack waarschijnlijk best lange allemaal ..want je apparatuur staat niet op /tegen elkaar
maar vooral mbt de oudere app. ms en bv tov mc beth gebruiken ze allemaal zelfde cv signalen 5 / 10/12 volt asje app wi integreren met elkaar

of heb je daar juist limiters modules voor ?

wat effe een site question

Ik heb geen limiter modules oid - de voltages van de spullen die ik gebruik komen gelukkig vrij goed overeen. Alleen het Moog (ringmodulator)pedaal dat ik laatst kocht wijkt wat af.....als ik bijvoorbeeld met de LFO van dat pedaal iets wil aansturen in de MS-50, dan moet ik het echt "dubbelen" want anders heb ik bijna geen bereik :)
 
Origineel geplaatst door HEXAGON
die cwejmans zijn surface mount technology based dacht ik,de klank kleur zal navenant zijn,be awared.

Hoe zitten jouw hersenen met de rest verbonden? Mini-jacks ?
 
Zo. Het heeft even geduurd, maar Hanz goes (semi) modular... :eureka:

Het is uiteindelijk geworden: de Anyware Instruments SEMtex, zoals voorspeld in de allereerste post in deze thread. :D
 
Hee, gefeliciteerd Hans :okdan: Ben erg benieuwd naar je ervaringen tzt!
 
Potverdikkie, wat een gave synth! :okdan:

Even heel snel wat observaties: de SEMtex bevalt me erg goed, voor het geld krijg je een synth die qua componenten en bouw erg goed in elkaar zit, en ook nog eens bijzonder fijn klinkt. Het enige waaraan je merkt dat het een 'hobbysynth' is, is de niet altijd even logische panel-layout en -opdruk, dat had gewoon nèt iets mooier / beter bedacht gemogen.

Het karakter zit (in mijn referentiekader) ergens tussen de Korg MS-synthjes en de MacBeth M3x, waarbij de oscillator van de MacBeth nog wat hoogwaardiger is.
De filter van de SEMtex vind ik duidelijk interessanter dan de MacBeth M3x, o.a. door z'n moduleerbare filterkarakteristiek.
De SEMtex doet op het eerste gezicht ook wat aan de Korg MSjes denken, ook die bepaalde 'ruigheid' soms, maar naar mijn smaak kan de SEMtex wel een stuk 'muzikaler' klinken dan de MS'jes.

Helaas is er wel sprake van wat ruis en overspraak tussen de componenten, dit schijnt bij meerdere SEMtexes zo te zijn, en ligt volgens de bouwer aan de gebruikte flatcables die tussen de div. boards door zijn geleid.

Mooie specs ook:
-2x syncbare VCO, ieder met mixbare saw/pulse met pwm en suboscillator
-uitgebreide VCF met traploze lowpass/notch/bpf/highpass en resonance
-3x Envelope Generator waarvan 2x ADSR en 1x AR
-2x uitgebreide LFO, waarvan 1x moduleerbaar en 1x instelbare pulsbreedte
-2x VCA, waarvan 1x moduleerbaar
-ringmod, whitenoise generator, external audio input
-ingebouwde uitgebreide MIDI - CV/GATE converter met 5x CV en 6x GATE

De envelopes zijn schakelbaar tussen verschillende snelheden, wat de instelbaarheid ten goede komt. Door de uitgebreide jackfield zijn diverse creatieve patchings aan te leggen, onder de motorkap zijn een paar voorgedefinieerde patchings gemaakt die helaas niet altijd even logisch zijn of gemakkelijk uit te schakelen.

Voordelen:
-prima sound
-zeer compleet uitgerust, waardoor je in een kleine doos toch veel 'echte' modular opties hebt.
-hoge kwaliteit onderdelen, pots voelen goed en jackfield is erg degelijk
-goeie ingebouwde MIDI/CV converter met uitgebreide mogelijkheden
-heerlijk filter met bijzondere modulatiemogelijkheden

Nadelen:
-synth vertoont wat ruis / overspraak (vermoedelijk door gebruikte interne flatcables)
-panel layout / opdruk niet altijd even logisch
-geen gemakkelijke synth en door ontbreken van een fatsoenlijke manual soms lastig te doorgronden
-onvoorspelbaarheid van de standaard interne patching

Kleine snippet met lekkere modulaire bliepsounds: Triffids
 
Laatst gewijzigd:
Reverb is een Korg SDD3000 delay... ;)
 
Back
Top