Tr909 op marktplaats, 5500,- geboden :S

Ik heb ben in bezit van de originele TR-909 die van Peter Slaghuis is geweest, naar Paul Elstak is gegaan, "Poing" vanuit is opgenomen, en daarna bij de Klubbheads terecht is gekomen. Hij ziet er alleen niet meer zo mooi uit en heeft een nieuwe voeding nodig. Zal ik deze restaureren, houden of wachten op een verzamelaar die er iets substantieels voor over heeft? Ik twijfel zelf of ik deze moet houden of verkopen nu er nog een generatie is die er iets voor over heeft en iets mee doet. Hier al jaren in de "vitrine".
Je zou in ieder geval een goede set samples ervan kunnen aanbieden? Ik vermoed dat daar alleen al mensen voor zouden willen betalen (mezelf inclusief).

Er is nu inderdaad nog een generatie met warme herinneringen aan de jaren 90. Als ik een rijke stinkerd was zou ik er ook wel op springen. Maar geen idee verder hoe je het beste kan cashen (als dat je doel is).
 
Je zou in ieder geval een goede set samples ervan kunnen aanbieden? Ik vermoed dat daar alleen al mensen voor zouden willen betalen (mezelf inclusief).

Er is nu inderdaad nog een generatie met warme herinneringen aan de jaren 90. Als ik een rijke stinkerd was zou ik er ook wel op springen. Maar geen idee verder hoe je het beste kan cashen (als dat je doel is).
Met alle respect maar wie gaat er anno 2021 nou nog betálen voor een sample set van een 909? Dat is van allebei net niks en de sounds zijn op elke straathoek te vinden. Beetje tweaken dan, als die hihats dan echt zo helder zijn. Nogmaals de rest komt voort uit interactie van de geluiden met elkaar in de machine en dat karakteristieke zul je toch nooit in samples vangen. Ik heb zelf geen 909 trouwens, voordat iemand gaat roepen dat het "elitair gedrag" is.
 
Ik heb ben in bezit van de originele TR-909 die van Peter Slaghuis is geweest, naar Paul Elstak is gegaan, "Poing" vanuit is opgenomen, en daarna bij de Klubbheads terecht is gekomen. Hij ziet er alleen niet meer zo mooi uit en heeft een nieuwe voeding nodig. Zal ik deze restaureren, houden of wachten op een verzamelaar die er iets substantieels voor over heeft? Ik twijfel zelf of ik deze moet houden of verkopen nu er nog een generatie is die er iets voor over heeft en iets mee doet. Hier al jaren in de "vitrine".
Ik heb wel een mooie modular set te ruil ;)
 
Ik heb zelf nooit een 909 gehad,
Met alle respect maar wie gaat er anno 2021 nou nog betálen voor een sample set van een 909? Dat is van allebei net niks en de sounds zijn op elke straathoek te vinden. Beetje tweaken dan, als die hihats dan echt zo helder zijn. Nogmaals de rest komt voort uit interactie van de geluiden met elkaar in de machine en dat karakteristieke zul je toch nooit in samples vangen. Ik heb zelf geen 909 trouwens, voordat iemand gaat roepen dat het "elitair gedrag" is.
Dit is wel een "speciale" 909 die blijkbaar erg goed klinkt. Er zijn inderdaad overal gratis 909 samples te vinden, waarvan ook veel bagger.

Maar ik heb zelf nooit een 909 gehad, dus kan niet uit eerste hand oordelen hoeveel verschil er zit, en wat die interactie van geluiden precies doet - is dat ook bij de individuele outs trouwens?
 
Hahaha, "een speciale 909". Zijn we ondertussen al zo ver gekomen? Het word echt tijd dat die achterlijke aanbidding stopt. We zitten hier toch niet op het "Mentaal Gestoorden" forum hé. Hoe meer over dit soort van onzin nog verder wordt gezeverd. Hoe ongeloofwaardiger en lachwekkend het begint te worden. Een beetje zielig, niet? Verder hebben jullie geen leven of zo? Uiteindelijk die 909 waar er 1000 den van zijn is op die productie maar ge EQ'ed hoor (en dan nog op een vrij eenvoudige basis) Heeft niks te maken met de versie van het instrument zelf.
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn natuulk maar 2 echte speciale 909s en dat zijn deze 2
download.jpeg


download (1).jpeg
 
Poing komt van een floppy in een Atari.
De sequence wel, maar dat is alleen de Midi. Demo versie: ja komt uit een Akai S-950 sampler, uiteindelijke mix: nee. Die komt uit de studio van Holy Noise (Paul Elstak) en daar hebben we een echte TR-909 voor gebruikt. De enige samples in de eindmix zijn de "clap" uit het intro en het glasgerinkel op het eind (Akai library).
 
Als iemand eerst in het RD9 topic beweert dat beste tracks met samples van 909's werden gemaakt.. En nu weer dat er geen speciale 909's zijn.. waar kwamen die goeie samples dan vandaan?

Edit: Bericht gevonden: Hij zegt er ook nog bij "De meest iconische platen zijn dan ook gemaakt met samples. En zeker niet met originele oude meuk. Want die klinken eigenlijk niet zo goed." Maar deze persoon is wel vaker aan het trollen.. hij post niet voor niets onder z'n nickname. :D

Volgens mij is de 909 waar dit topic voor is gestart wel verkocht. De link in de OP staat op "gereserveerd"
 
Laatst gewijzigd:
De sequence wel, maar dat is alleen de Midi. Demo versie: ja komt uit een Akai S-950 sampler, uiteindelijke mix: nee. Die komt uit de studio van Holy Noise (Paul Elstak) en daar hebben we een echte TR-909 voor gebruikt. De enige samples in de eindmix zijn de "clap" uit het intro en het glasgerinkel op het eind (Akai library).

Ik heb nog steeds de 12inch van vroeger, en rough justice helemaal kapot gedraaid. Bedankt :D:halleluja
 
Ik snap dat sommige mensen de prijzen van tegenwoordig nogal.. ehm.. overdreven vinden??? Maar als je nu uit liefde ooit deze bak hebt gekocht. Voor een prijs die gevoelsmatig toen ook al hoog was en gewoon bij je wil houden, wat is daar raar aan? Waarom zou je em wegdoen en vervangen voor samples??

Of, stel dat je toch bereid bent om er afstand van te doen. Je biedt em te koop aan voor een 'markt comforme' prijs. Daar is toch niets raars aan? Je 909 afhandig laten maken voor 'n prijsje aan iemand.. Die em daarna aan een marktconforme prijs aanbied.. dat is lekker slim. :P Denk maar zo, niemand gaat jou ooit 'n 909 voor 'n prijsje aanbieden mocht je em terugwillen. Deze machine is van zo grote invloed geweest. En ook al is de klank te vinden in inmiddels tig clonen en VST's.. het is alleen maar meer bevestiging van de status die deze machine heeft verworven.
 
.. het is alleen maar meer bevestiging van de status die deze machine heeft verworven.
Helemaal mee eens. En het mooie van die belachelijk hoge prijzen is dat het voor nieuwbouwers (Steda SR 909, Dinsync RE909) dus rendabel wordt om volledige replica's in de markt te zetten en je dus voor 1500 euro ex VAT een NIEUWE 909 kan kopen, daar ben ik het meeste happy mee :luv: Plus dat er hierdoor nieuwe onderdelen worden gemaakt om oude 909's mee te fiksen.
Ik weet hoe het is om 10 jaar lang een brakke 909 in de studio te hebben, afvragend wanneer er eens een paar honderd euro tegenaan gegooid moet worden om hem eens echt goed op te frissen en je nog steeds met oud spul te maken hebt. De perfecte klank en feel/looks is een pré, maar liever geen ouwe hardware in die kast, daar zit voor mij de nostalgie niet in.
 
Poing veranderde de wereld. Ik was dj bij een radiostation en house was een vies ding. Poing kwam en mijn top 40 mocht er aan geloven en hele massa volwassenen gingen op de braderij uit hun dak toen radiodj’s een drive in deden en ze dat nummer maar bleven opleggen...
Daarvoor was ik die rare tiener die house speelde. Erna kreeg ik mijn eigen house programma op vrijdagavond.
Geweldige tijd.
 
Ik heb jaren terug nogeens zo'n rode Midex kunnen bemachtigen voor de Atari. Was bij iemand in Mokum die bij een leuk gesprek vertelde dat alleen al het renderen van de stuiterbal in de clip een nacht in beslag nam.. Geen idee wat zijn rol was.. maar het balletje kan raar rollen idd. En helemaal als het dan zo groot wordt. :)
 
Hahaha, "een speciale 909". Zijn we ondertussen al zo ver gekomen? Het word echt tijd dat die achterlijke aanbidding stopt. We zitten hier toch niet op het "Mentaal Gestoorden" forum hé. Hoe meer over dit soort van onzin nog verder wordt gezeverd. Hoe ongeloofwaardiger en lachwekkend het begint te worden. Een beetje zielig, niet? Verder hebben jullie geen leven of zo? Uiteindelijk die 909 waar er 1000 den van zijn is op die productie maar ge EQ'ed hoor (en dan nog op een vrij eenvoudige basis) Heeft niks te maken met de versie van het instrument zelf.
De 909 uit de studio van Paul is voor gabber liefhebbers waarschijnlijk net zoiets speciaals als een gitaar gebruikt door Jimi Hendrix voor fans van psychedelische rock.

Ik hoop dat je zelf nog wel een beetje een leuk leven hebt naast het trollen hier.
 
Als iemand eerst in het RD9 topic beweert dat beste tracks met samples van 909's werden gemaakt.. En nu weer dat er geen speciale 909's zijn.. waar kwamen die goeie samples dan vandaan?

Edit: Bericht gevonden: Hij zegt er ook nog bij "De meest iconische platen zijn dan ook gemaakt met samples. En zeker niet met originele oude meuk. Want die klinken eigenlijk niet zo goed." Maar deze persoon is wel vaker aan het trollen.. hij post niet voor niets onder z'n nickname. :D

Volgens mij is de 909 waar dit topic voor is gestart wel verkocht. De link in de OP staat op "gereserveerd"
Een goed opgenomen sample pack met wat EQ en een beetje compressie kán gewoon beter klinken dan een droge 909. Vele samples zijn sowieso verder bewerkt dan dat. Ook is het makkelijker qua beheersing van de noise om een hard overstuurde 909 kick gewoon in je sampler te stoppen. Ook om te voorkomen dat hij steeds licht varieert.

Nog los van het feit dat een aanzienlijk deel van de mensen met een 909 nooit muziek uitbrengen en het aantal mensen die 909 stijl dance gemaakt hebben het aantal exemplaren van de machine met vele malen overstijgt
 
Een goed opgenomen sample pack met wat EQ en een beetje compressie kán gewoon beter klinken dan een droge 909. Vele samples zijn sowieso verder bewerkt dan dat. Ook is het makkelijker qua beheersing van de noise om een hard overstuurde 909 kick gewoon in je sampler te stoppen. Ook om te voorkomen dat hij steeds licht varieert.

Nog los van het feit dat een aanzienlijk deel van de mensen met een 909 nooit muziek uitbrengen en het aantal mensen die 909 stijl dance gemaakt hebben het aantal exemplaren van de machine met vele malen overstijgt
Helemaal mee eens. Juist het nuance verschil in de analoge drum geluiden is wat verloren gaat bij het samplen, mits je een hele reeks samples maakt en een soort round Robin kunt toepassen in je sampler. Maar wil je dan tijdens het arrangeer process je kick of snare toch aanpassen moet je heel veel stappen terug.

Als je een drum arrangement maakt met welke drummachine dan ook laat je sowieso wat instrumenten los binnenkomen op je mixer toch? Of via losse tracks in je DAW, zodat je ze individueel kunt processen naar behoefte. dat is wat ik tenminste doe als ik een opname ga uitwerken. Op de 909 worden instrumenten die je via losse outs aansluit ge-exclude op de mix out. Dus met 4 a 5 kanalen op een Digi mixer waar standaard gate, compressie, EQ en wat lekkere fx op zitten ben je klaar en kun je nog alle kanten op met je processing per channel mocht dat tijdens het afmixen nodig zijn.

Ik snap dat de nuance verschillen niet voor elke muziekstijl geschikt zijn maar voor mij is dit de iig wel de meerwaarde. Ik maak echt niet uitsluitend gebruik van een 909 maar als ik iets serieus wil uitwerken en dit soort drum geluiden wil is het nog steeds een fijn idee dat ik em nog steeds. 🙂
 
Back
Top