Tr909 op marktplaats, 5500,- geboden :S

Tuurlijk gooi je het liefst alle kanalen apart op een mixer, maar of dat heden ten dagen nog veel gedaan wordt? Veel mensen hebben niet eens meer een grote desk.

Hoe dan ook, alles kan niets moet. Check het YouTube kanaal van Mootant, kennelijk (ik kende hem niet) ook een house veteraan die zweert bij de Roland S samplers voor de ‘magic dust’. Ook goede tutorials voor die samplers trouwens dus sowieso een aanrader. Of een Yamaha Su700 kan ook wel die extra punch geven… als je dan met samples werkt.
 
Helemaal mee eens. Juist het nuance verschil in de analoge drum geluiden is wat verloren gaat bij het samplen, mits je een hele reeks samples maakt en een soort round Robin kunt toepassen in je sampler. Maar wil je dan tijdens het arrangeer process je kick of snare toch aanpassen moet je heel veel stappen terug.

Als je een drum arrangement maakt met welke drummachine dan ook laat je sowieso wat instrumenten los binnenkomen op je mixer toch? Of via losse tracks in je DAW, zodat je ze individueel kunt processen naar behoefte. dat is wat ik tenminste doe als ik een opname ga uitwerken. Op de 909 worden instrumenten die je via losse outs aansluit ge-exclude op de mix out. Dus met 4 a 5 kanalen op een Digi mixer waar standaard gate, compressie, EQ en wat lekkere fx op zitten ben je klaar en kun je nog alle kanten op met je processing per channel mocht dat tijdens het afmixen nodig zijn.

Ik snap dat de nuance verschillen niet voor elke muziekstijl geschikt zijn maar voor mij is dit de iig wel de meerwaarde. Ik maak echt niet uitsluitend gebruik van een 909 maar als ik iets serieus wil uitwerken en dit soort drum geluiden wil is het nog steeds een fijn idee dat ik em nog steeds. 🙂

Ik kan me goed voorstellen dat Jeff Mills stijl Detroit het gewoon nodig heeft. Als je zulke kale muziek maakt dan is het "kloppende hart" van je muziek enorm belangrijk. Bij veel van zulke tracks is de TR-909 70% van de sporen of meer. Percussie plus twee synth sporen of zo. Maar aan de andere kant pompt een figuur als Omar-S gewoon alle TR-909 sounds uit de standaard kit van de MC-909, dat werkt gewoon prima voor hem. En als je wellicht ook naar oude tracks van K-Hand geluisterd hebt de laatste tijd dan hoor je ook dat alles gewoon uit een MPC o.i.d. komt.

Tuurlijk gooi je het liefst alle kanalen apart op een mixer, maar of dat heden ten dagen nog veel gedaan wordt? Veel mensen hebben niet eens meer een grote desk.

Voor de wat kalere stijlen kun je met een 16 mono sporen mixer al prima uit de voeten, dat is gewoon 19" formaat. Ik ga zelf voor een hybride setup waarbij alle externe synths door een A/D gehaald worden en in de computer gemixt worden. Kijken hoe dat gaat. Ik heb ook héle grote desks gehad maar een 19" breedte mixer van goede kwaliteit is eigenlijk gewoon makkelijker, dan staat je andere gear niet zo ver weg.
 
Als je met hardware werkt heb je weinig andere opties dan kanalen los op een mixer aansluiten.. misschien zijn daarom al die samplers met voor elke stem 1 output zo in trek ook de laatste tijd.. Ook een uitbreiding voor die SU700 vragen ze soms meer voor als de sampler zelf. Maar als je een drumcomputer of module hebt die via synthese sounds genereert heb je die niet zomaar gekocht denk ik. Niet alleen de kick en snare.. maar ook de claps en cymbals, toms uit een 808 bv. Dat klinkt zo lekker random..
Samplers hebben ook weer hun eigen klankkarakter trouwens. Een E-MU SP geeft ook een soort karakter mee bij een bepaalde pitch door aliasing. Of een Linn bv.
 
Gesampelde 909 op een Akai s900 / 950 klinkt als een vinyl langspeelplaat. Dus een 909 samplen is zeker niet gek. Maar om leuke nieuwe samples te maken met andere compressie distortion spl spul mot je natuurlijk nog het origineel hebben.
 
Voor de wat kalere stijlen kun je met een 16 mono sporen mixer al prima uit de voeten, dat is gewoon 19" formaat. Ik ga zelf voor een hybride setup waarbij alle externe synths door een A/D gehaald worden en in de computer gemixt worden. Kijken hoe dat gaat. Ik heb ook héle grote desks gehad maar een 19" breedte mixer van goede kwaliteit is eigenlijk gewoon makkelijker, dan staat je andere gear niet zo ver weg.

Zelf gebruik ik nu nog een boss sx submixer maar het apart opnemen van drumtracks blijft een dingetje. Dat is ook een van de redenen dat een soundcraft mtk me ideaal lijkt, zelfs de 12 versie zou je dan voor drumbakken kunnen gebruiken om alles per track in je daw te kunnen krijgen. Helaas werkt Windows niet met meerdere Asio devices (waarom dit wel met Mac kan en met Windows niet snap ik nog steeds niet). Een RD9 met zoiets als overbridge zou ook wel mooi kunnen werken!
 
Mja… een mackie als sub en n midas 320 hier en eigenlijk… had ik mss de midas 240 moeten houden zodat ik nooit meer de patchbays of mixers moet ompluggen als ik uit ableton wil hermixen… maar beperkingen doen beslissingen maken en knopen hakken heet dat dan. Alles apart sturen is vaak overkill. Niet vergeten dat destijds men 4 kanalen had…
Zwijgen we nog over alle audio interfaces (leve de mac idd)
 
Back
Top