Zelf een unieke synth ontwerpen en bouwen?

Ik heb redelijk wat met elektronica geprutst (ik ben kunstenaar in de interactieve/media sfeer, installaties etc).

Een Atari Punk Console kun je voor een paar euro in elkaar solderen om gewoon wat basics te leren.
Dat boek is geweldig omdat je er kleine synths leert bouwen, effectjes, mixers, sequencers etc, maar alles nog op een niveau en met een uitleg waar je zonder een technische achtergrond iets mee kan.
Ik heb het boek (toen der tijd) gebruikt voor mijn afstudeerwerk waar ik licht-gevoelige synth-doosjes voor gemaakt heb.
Het zelfde kan met Lunetta.

Een arduino is een micro-computer die je inderdaad zelf kan programmeren.
Het heeft een eigen taal, die simpel genoeg is om aan brugklassers te leren.
De taal ondersteunt libraries, dat kan je zien als een plugin voor je programmeertaal die je nieuwe functionaliteit geeft.
De Mozzi library is een audio library waarmee je dus zelf synth kan programmeren.
Dat vereist wel kennis van digitale synthese als je écht iets cools wil maken.

Je kan altijd (open source) code van anderen knippen/plakken/mixen/meshen/combineren/whatever kijk daarbij alleen even goed naar de licentie die er op zit.
Voorbeeld: De vpme.de Quad Drum gebruikt bijvoorbeeld open source code voor het compressor effect.
 
Het ziet ernaar uit dat ik dan het beste met Arduino kan werken. Dan heb ik op een omhullend kastje met knopjes na verder aan hardware niets nodig om een eigen ontwerp synth te bouwen. Of klopt dat niet?
 
Er zijn nog meer mogelijkheden dan alleen Arduino, laatst had ik een draadje daarover. Voor mij is het toch wel een probleem waar ik tegenaan blijf lopen, je moet programmeren. Dat is an sich niet zo erg, maar het vervelende is dat je met de ogen langdurig geplakt zit op het beeldscherm, dat staat me tegen. Ik gebruik ook liever geen DAW, om dezelfde reden... ;) Maar als je aardigheid hebt in programmeren en daar tijd in wil steken, er is op dit gebied veel mogelijk.
 
@Disharmonic

Maar als die klaar is dan is dat toch gewoon een "hardware synth" in een kastje met knopjes en zonder beeldscherm...?

Ik zie het - ook hier zijn al weer heel veel andere mogelijkheden! Beter eerst even goed over nadenken voor ik hals over kop een Arduino koop!
 
Wat je ook kan doen, is bv een analoge VCO, LFO en LPF bouwen (voorbeelden genoeg in het leesvoer dat je al hebt) en met een Arduino kan je dan twee digitale ADSR envelopes maken, een complexe digitale LFO, random generator en/of nog iets leuk, ik weet niet of bv een bitcrusher ermee mogelijk is.

Zo maak je eenvoudig een boeiende monosynth. En dat proces lijkt me meer aan jouw wens te voldoen dan alles in een Arduino.
 
Ik was uiteraard nog een analoge VCA vergeten hierboven. :D En wat die LPF betreft, is het wel zo interessant als je dat een VCF maakt zodat je modulatiebronnen hem kunnen bedienen.
 
Maar als die klaar is dan is dat toch gewoon een "hardware synth" in een kastje met knopjes en zonder beeldscherm...?
Ja, dat kan. Maar het gaat mij om de weg die je aflegt, dat telt m.i. ook. Als je programmeren gaat, meestal kost het behoorlijk wat tijd. Voor mij althans is het minder plezierig om die tijd achter een beeldscherm door te brengen. Dan liever wat lekker frutselen met een breadboard en componenten om op die manier iets leuks te bedenken. Het is hobby, en het staat me tegen om in dat geval veel tijd door te brengen achter een scherm. Maar goed, iedereen is anders, er zijn ook een heleboel mensen die er helemaal geen probleem mee hebben als vrije tijd veel schermtijd is.

De suggestie van @Nicolas 2000 hierboven kan ook, je kunt dingen combineren en een hybride maken. Ik zou in dat geval juist voor de oscillatoren een bordje gebruiken, heb je al snel een basis voor veel verschillende klanken en is mooi stabiel.
 
@Disharmonic

Dat probleem (beeldschermtijd) zie ik ook ja. Maar als ik een hele berg nieuwe componenten voor de bouw van een (voornamelijk) analoge synth moet gaan kopen dan gaat dat waarschijnlijk flink in de papieren lopen. Met een klein microcomputertje in een kastje ben ik qua kosten mogelijk in één keer klaar.

Verder vind ik het (na)bouwen van een standaard analoge synth niet zo interessant. Ik wil met "gekke" ideeën aan de slag.
 
Ja, het heeft zeker voordelen als je zoiets gebruikt. Kan voordelig zijn qua kosten, en je hebt meer mogelijkheden. Het is een afweging. Wat betreft dat draadje dat ik noemde, dat is ook voor zo'n "gek" idee. Kwam laatst dit tegen, als ik toch nog 'ns aan het programmeren sla, dan moet het mogelijk zijn om de essentie van het idee op een Android-apparaat (eventueel later ook op een Apple toestel) te laten draaien. Geen knoppen of dat soort dingen in een leuk kastje, dat niet, maar in de kern moet de functionaliteit ongeveer hetzelfde zijn. Bijkomend voordeel is dat je anderen gemakkelijk er gebruik van kan laten maken, je hoeft alleen een app te distribueren.
 
Ik denk dat alleen als het je puur om de lol het bouwen gaat dat je het moet doen omdat je met gekke ideëen aan de gang wil.
Als het gaat om kosten besparing vraag ik me af hoeveel het gaat schelen als je tegenwoordig een tweedehands Crave voor 100 euro koopt en een TD-3 voor nog minder en ook of de zelfbouwsynth beter zal zijn en meer mogelijkheden kent dan deze twee voor dat geld?
 

@krautrock1958


Afgezien van de simulatie van heavy metal gitaren doet de gratis audio software die ik nu heb al alles wat ik mij maar wens. En voor het uitproberen van gekke ideeën zou ik ook bij PureData of SuperCollider terecht kunnen. Maar daarnaast wil ik ook graag met fysieke apparatuur met knopjes en schakelaars (los van een muis of beeldscherm) spelen. Kinderachtig misschien - maar ik mis die aanblik van en het contact met zo'n fysiek apparaat. Hetzelfde heb ik met een pdf vergeleken met een echt papieren boek.
 
Kinderachtig misschien - maar ik mis die aanblik van en het contact met zo'n fysiek apparaat.
Nee, helemaal niet kinderachtig, ik heb zelf ook dat ik naast software nog wel wat hardware heb staan want een midicontroller kan wel veel maar met dat directe kontakt met hardware geeft dat me op de een of andere manier meer bevrediging.
Ik vroeg me alleen af in hoeverre het tegenwoordig nog aan geld scheelt als je ziet waar op het moment tweedehandse Behringers voor verkocht worden?
Maar het lijkt me vooral dat de uitdaging van zelf iets helemaal naar eigen wens maken de grootste beloning is.
 
Afgezien van de simulatie van heavy metal gitaren doet de gratis audio software die ik nu heb al alles wat ik mij maar wens.
Zou het bouwen en programmeren van een apparaat met touchscreen die heavy metal gitaren simuleert niet een mooie uitdaging zijn?
 
Maar het lijkt me vooral dat de uitdaging van zelf iets helemaal naar eigen wens maken de grootste beloning is.

Juist - al bestaande apparaten kun je financieel gezien waarschijnlijk beter tweedehands kopen dan ze proberen na te maken
 
Zou het bouwen en programmeren van een apparaat met touchscreen die heavy metal gitaren simuleert niet een mooie uitdaging zijn?

Ik denk inderdaad dat een touchscreen het cruciale element is om een levendige simulatie van gitaarspel te verkrijgen. En zulke programma's bestaan ook al. Bijvoorbeeld:


Maar ik heb op het moment geen touchscreen (of dergelijke telefoon).

Een ander alternatief is om te werken met een gigantische sample collectie waarin alle denkbare gitaartechnieken zitten. Bijvoorbeeld:



Het zal er uiteindelijk wel op uitdraaien dat ik iets dergelijks (een van de twee) koop. Zelf bouwen en programmeren vind ik niet leuk juist om reden dat het al bestaat.
 
Wat die gitaar betreft; heb je wel 'ns aan een Sensel Morph gedacht?
Die is prima geschikt voor MPE en kan je dus net zo lekker als op een touch screen allerlei moves doen die je voor een levendig gitaarspel nodig hebt.
Die is er met een overlay voor iets meer dan 300 euro.



Of een Artiphon misschien?

 
Best leuk wat het kan, bijvoorbeeld de Artiphon, maar wat je hoort zijn plugins met nog 'ns plugins erachter voor effecten. Krijg hetzelfde gevoel erbij als met de Soma Cosmos die hier van de week op het forum verscheen, klanken met de bedoeling dat het allemaal nice en impressive klinkt hebben de neiging dat het een wat saaie en zouteloze soep gaat worden. Smaken verschillen natuurlijk, maar dit is naar mijn mening wat directer, rauwer en leuker. :D

 
Maar als het bespelen van een controller even veel oefening gaat vragen als een echte elektrische gitaar (die ik hier nog beneden in de kelderbox heb hangen), dan schiet ik er weer niks mee op...
 
Maar als het bespelen van een controller even veel oefening gaat vragen als een echte elektrische gitaar (die ik hier nog beneden in de kelderbox heb hangen), dan schiet ik er weer niks mee op...
Dan is zo'n sensel morph misschien wel een goede oplossing, da's gewoon een touchscreen en geschikt voor MPE.
 
Zie fotootje, maar als ik alles beter doordacht had was ik gelijk modulair begonnen, zie mijn onderschrift...
 

Attachments

  • DD9B29E9-0EFB-43CF-80C9-252075A788F6.jpeg
    DD9B29E9-0EFB-43CF-80C9-252075A788F6.jpeg
    168,9 KB · Bekeken: 139
Back
Top