SY99 in het nieuw

quisquater

Ebos
Lid sinds
22 december 2008
Berichten
230
Locatie
Belgische kust
Heb gisteren zowel het display als de floppy drive van mijn SY99 vervangen. Ik wou al lang zo'n hip blauw display maar liet we wat afschrikken door de omslachtige ombouw. Wel, het bleek erger dan gehoopt maar minder erg dan gevreesd. Je moet weliswaar doorheen twee lagen elektronica, en daarbij zowat 80% van het binnenwerk demonteren, maar als je tijdens het demonteren voldoende foto's neemt dan valt het opnieuw monteren mee. Doe het vooral in één beweging en laat geen dagen tussen demonteren en monteren zodat alles vers in het geheugen blijft.

Ik was bij het monteren een connector vergeten in te pluggen en mocht de procedure dus nog eens opnieuw doen, de tweede keer lukte dat al met één half dicht geknepen oog. Zoals steeds bij Yamaha is het binnenwerk van de SY99 heel mooi en vooral ook heel stevig opgebouwd, echt gebouwd om heel lang mee te gaan.

Heel knap, zo'n blauw display, al hou ik het oude display nog op voorraad, je weet maar nooit dat die groene displays op mijn vijfentachtigste weer helemaal terug zullen zijn :-).

De floppy drive werd vervangen door een USB floppy drive emulator van Nalbantov, heel fijn om nu alle floppy's op één usb stick te hebben.

De display kit kocht ik bij synth-parts: LCD Display black with cable Kit for Yamaha SY99, SY77
De usb floppy drive emulator kocht ik bij Nalbantov: N-Drive eXtreme emulator for Yamaha SY77 / SY99 | USB floppy emulator Nalbantov N-Drive

Ik blijf, zelfs vandaag, de SY99 een heel actuele synth vinden. De edit mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, het palet aan klanken extreem ruim en hij klinkt krachtiger dan alle andere synthesizers die ik in huis heb. Ik beschouw hem als misschien wel één van de beste synthesizers ooit gemaakt.

Nog wat foto's van de aanpassingen:
display.jpg

usb drive.jpg
 
Klopt, heb ik pas later gezien, ik dacht dat Nalbantov een uniek product had. Nu zie ik dat Nalbantov wellicht wat Gotek materiaal koopt, hier en daar een jumpertje goed zet en er zijn sticker op plakt. Maar goed, wat je koopt werkt dan ook meteen gegarandeerd out-of-the-box. De volgende keer (heb nog een paar rack synths met floppy drives) koop ik een Gotek en zet ik zelf de nodige jumpers goed :-).
 
Zoals steeds bij Yamaha is het binnenwerk van de SY99 heel mooi en vooral ook heel stevig opgebouwd, echt gebouwd om heel lang mee te gaan.

Ik blijf, zelfs vandaag, de SY99 een heel actuele synth vinden. De edit mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, het palet aan klanken extreem ruim en hij klinkt krachtiger dan alle andere synthesizers die ik in huis heb. Ik beschouw hem als misschien wel één van de beste synthesizers ooit gemaakt.

Yamaha is idd gekend voor zijn bouwkwaliteit. Al bezit ik 'm zelf (helaas) niet, ik ken 'm uit de periode toen ik nog in de muziekzaak werkte.
Als synth is de SY99 idd een dikke engine die nauwelijks onderhevig is aan veroudering. Vroeg of laat zal er ook op deze digitale synth jacht gemaakt worden. Nog een jaar of 10 geduld...Top done !
 
Mooi hoor! Ziet er goed uit dat display.

Had jij geen last van minder werkende membraam switches?
Ik heb het al met een 77 gehad en de 99 die ik nu heb heeft er ook 'n paar. Heb de switches al in huis alleen het Display twijfelde ik nog over. Het folie is de makkelijkste oplossing maar degradeerd ook weer in helderheid natuurlijk.. Het zal wel een operatie welke je liever maar een keer goed doet als ik jouw beschrijving zo lees. En foto's maken idd..

Oh. Het vergeten stekkertje had ik laatst ook met 'n psr9000 waar ik het keyboard van moest fixen. Zo herkenbaar en idd zoveel printen op elkaar.. En zorgen dat als als je klaar bent geen schroefjes over hebt. 😁
 
Knap gedaan :okdan:. Ben zelf in het bezit van 2 SY99's (eentje ooit nieuw gekocht in 93 en een tweede in 2003 tweedehands gekocht). Nog nooit spijt van gehad. Heb al enkele malen de synths volledig gedemonteerd om de EL-folie van het standaard display te vervangen. Is een hele klus maar toch wel doenbaar als je gestructureerd te werk gaat.
Dit display ziet er wel veel beter uit dan het standaard. Zijn er veel zaken aan te passen qua soldeerwerk of is het veeleer plug en play (buiten de twee stroomdraadjes)?

:doei:
 
Knap gedaan :okdan:. Ben zelf in het bezit van 2 SY99's (eentje ooit nieuw gekocht in 93 en een tweede in 2003 tweedehands gekocht). Nog nooit spijt van gehad. Heb al enkele malen de synths volledig gedemonteerd om de EL-folie van het standaard display te vervangen. Is een hele klus maar toch wel doenbaar als je gestructureerd te werk gaat.
Dit display ziet er wel veel beter uit dan het standaard. Zijn er veel zaken aan te passen qua soldeerwerk of is het veeleer plug en play (buiten de twee stroomdraadjes)?

:doei:

Laat maar ... heb de link van het display bekeken en daar staat effectief plug and play gespecificeerd. Ik weet dat er in het verleden soortgelijke displays verkocht werden waarbij je flatcables anders moest configureren, fijn soldeerwerk uitvoeren etc. Ik trek m'n plan wel met solderen maar dat stopt op een gegeven moment. Goeie tip, die link :okdan:.
 
Top machine van Yamaha!:halleluja

Én idd, batterijen en displays gaan vaak als eerste stuk en/of leeg.
en da's best lastig als je naar 15/20 jaar opeens nieuwe displays en (batterijen)
die compatibel zijn met een oude digitale synths moet vinden…
Meestal kun je bij het betreffende merk/bedrijf wel onderdelen halen/kopen
En zo niet, dan via kleine bedrijfjes die
vergelijkbare onderdelen maken/verhandelen en/of verkopen.

Want zo’n SY 99 verkoop je niet zomaar!
Die hou je bij!😍🤩:okdan:

 
Nice work. Heb een paar jaar geleden een SY99 voor weinig in huis gehaald, had een defect display en een aantal slechte switches. Vergelijkbaar display als die van jou (alleen goedkoper) aangeschaft, samen met wat nieuwe switches en de SY weer "als nieuw" gemaakt. Het is een beest van een synth. Nooit wegdoen!
 
Heeft er iemand de sector 101 waveblade , zo ja hoe bevalt die jullie ?

Mag ik deze post ook nog weer even omhoogschoppen?
Wie heeft er hier een sector 101 wavblade en zou mij er mee kunnen helpen?
Heb op youtube instructies bekeken & gelezen, maar mij is nog niet alles even helder.

BVD !
 
Back
Top