je mag er één houden

quisquater

Ebos
Lid sinds
22 december 2008
Berichten
230
Locatie
Belgische kust
Van al je hardware synths mag je er één houden, echt één maar, de rest moet weg.

Welke houd je?

Waarschijnlijk reeds eerder gevraagd op dit forum maar ik hou er van om te lezen hoe hard en waarom mensen van hun synthesizer houden.

Laat ik zelf starten. Ik twijfelde tussen mijn Ensoniq TS12 en mijn Yamaha SY99.

De Ensoniq TS12 - die ik nog niet zo lang heb - omdat hij anders is dan alles wat ik voordien had. Hij klinkt zo ongelooflijk hifi, pro en clean, misschien te clean wel. Hij lijkt zo onterecht ondergewaardeerd, je vindt er zo weinig over.
Hij is extreem gebruiksvriendelijk met zijn grote display, vele knoppen en goed doordachte user interface.
De klanken die hij opwekt zijn zeer veelzijdig, ondanks het ontbreken van resonance op zijn filter, de effecten zeer, zeer goed. Hij kan veel: goede nabootsingen van instrumenten maar ook continu evoluerende synth pads die we kennen van de wavestations, compleet freaked out effecten maar ook heel goede drum sets.
Zijn gewogen klavier vind ik uitermate goed, het benadert sterk, maar is niet even goed als, het klavier van een goede digitale piano. Hij laadt een volledige bank met klanken verrassend snel van zijn floppy drive, sneller dan iedere andere floppy synth die ik reeds had. Hij is groot en sterk en kan tegen meer dan een stootje en hij is made in the USA.
Het is een synth waar je veel volledige nummers mee kan bouwen zonder iets anders te gebruiken, hij heeft het klankpotentieel maar ook de sequencer.
Het is iets speciaal, de TS12, blij dat ie er is.

Maar de Yamaha SY99, da's de synth die blijven zou. Ik heb zijn familieleden ook gehad, de SY77 en de TG77.
Het doet bijna fysiek pijn als ik zie voor welke lachwekkende bedragen ze tegenwoordig worden verkocht. Zo'n schril contrast met wat je kan vangen voor pakweg een Juno 106, die ik ook heb gehad - maar niet terug wil - en die zo verschrikkelijk veel minder krachtig is.
Ze zijn allemaal steengoed, de TG77, de SY77 en top of the bill, de SY99. Aarzel niet, koop er één als je de kans ziet.
Ze hebben de meest powervolle klank die ik ooit uit een synth hoorde komen, net daarom niet altijd makkelijk in een mix. Maar toch ook in staat tot zachte, ontroerende pads vol rijkdom en eeuwig wijzigende modulatie. De analoge emulaties mogen er ook best wezen. Niet makkelijk te programmeren maar in staat tot resultaten die je blijven verrassen. Zo enorm veelzijdig, zo'n prachtige synth engine/architectuur, complex en toch overzichtelijk en helder. Jammer genoeg geen goede drum sets.
Ze zijn ook mooi om te zien, misschien wel de mooiste synths ooit gemaakt naar mijn mening. Niets klinkt als een SY/TG, geen VST, geen andere synth. Misschien de fs1r, maar ik had nog nooit de eer die te ontmoeten.

Ik heb er nog een aantal andere staan, ook prachtige synths, mijn hart zou bloeden als ze weg zouden moeten. Maar de de TS12 zou een grote leegte achter laten, en de SY99 zou voor altijd een open wonde achter laten.

Wie houdt ook zoveel van een bepaalde synth en waarom? Ik lees het graag. En ongetwijfeld tal van forumgenoten met mij.
 
Laatst gewijzigd:
mijn nord rack 2 zal na een bittere strijd achter blijven.


Waarom? Omdat deze het enigste beestje is dat ik bezit, waar de mogelijkheden vrij groot zijn en de sound goed is.

mist alleen een reverbje, echootje. Kan ook prima zonder.
 
Dat word dan mijn Roland System 100m.

Hieruit haal ik de grootste diversiteit aan geluiden uit en is dus het meest functioneel in mijn ogen,
daarnaast was hij is de aanschaf ook het duurst wat ook bijdraagt in mijn keuze.

Als 2de wil ik mijn Juno6 houden, als dat mag :P
 
Mijn Arp 2500. Ik heb hem nog niet maar als ik hem ooit krijg dan wint hij zeker de strijd. Denk ik.
 
M'n 808 natuurlijk!

Waarom? Stomme vraag, ik ben 'n drummer zonder drumstel.
 
de andromeda a6
polyfoon en genoeg te knutselen voor jaren.
bah wat een vervelende gedachte alleen al, zou verboden moeten worden
 
Mijn Moog voyager XL, als ik hem ooit krijg :stupid, dat zal dus nooit gebeuren daar niemand die weg gaat geven. Denk ik.

ask m zou hebben ook een voyager [nu mn cs30 ...alhoewel ..mn pro one nog nooit is weggegaan ..;-]\
 
De S80 is het meest veelzijdig maar echt synthklanken erin proggen vind ik nog wat lastig. Als ik me er meer in zou verdiepen, zou ik waarschijnlijk de S80 houden. Gewoon omdat het de enige bak is die echt realistisch combineert met mooie synthklanken.

Hoewel ik er ook wel veel voor voel om de JX-3P te houden. Naast al het synthgeweld haal je daar ook leuke strijkers, fluitjes enzo uit. Maar qua piano is dat uiteraard veel minder, ook al niet aanslaggevoelig.

Het blijft een vieze gedachte die ik dit weekend nog de kop ingedrukt heb. ("als er een vleugel komt, gaan er toch wat instrumenten weg he? Neen dus. :))
 
de a6 ook
dan zou ik mn voyager en juno60 gewoon vaarwel zeggen
andromeda a6 is een wereldbak met genoeg lol voor 23498237489236 mensenlevens
 
Is het zusje van de Croma Picanto.

Zo'n zacht ding waar je een dikke computer met nog meer programmas bij nodig hebt. Telt dus niet.
 
waarom tellen die niet eigenlijk? ...ach so, omdat de topic starter dat zegt... nee ok

de vraag is dan nutuulk wel; hoe komt het dat je er nog maar 1 mag houden?
ik vind het wel een 10 miljoen lichtjaren hypo de pipo thetische vraag dinges...

maar goed, ik doe ff mee dan: iig een synth met de meeste parameters dan toch...
is dat een italiaanse synth , ken hem niet ?
u-no-62.jpg
 
waarom tellen die niet eigenlijk? ...ach so, omdat de topic starter dat zegt... nee ok

de vraag is dan nutuulk wel; hoe komt het dat je er nog maar 1 mag houden?
ik vind het wel een 10 miljoen lichtjaren hypo de pipo thetische vraag dinges...

maar goed, ik doe ff mee dan: iig een synth met de meeste parameters dan toch...

een modular of dan ook maar een a6?
 
die zitten beide niet in mijn assortiment... maar softsynths mochten niet mee doen anders had ik iets als synthedit ofzo gekozen, is voor mij meer dan genoeg om synthese voldoening uit te putten :koffie:

welke hardsynths heb je dan?
 
Back
Top