30+ reverbs vergeleken

mdv

Just Intonation
Lid sinds
12 juli 2004
Berichten
680
Locatie
Zwolle
Afgelopen dagen een boel reverbs vergeleken op zoek naar de "ultieme" reverb vst.
Dacht deel de resultaten, misschien heeft iemand anders er ook nog iets aan ;)

Geluiden die ik er doorheen gooide om te testen waren ongefilterde sawtooth en soms wat andere synth geluidjes uit Xfer Serum (goeie synth!), 909 rim, Soniccouture Hammersmith piano (M49 close mic), en soms wat orkest geluiden uit Kontakt.
Bij meesten alleen beetje door presets gescrolled, bij sommigen uitgebreid de reverb getweaked als de presets iets hadden.
Reden voor de test was dat ik nieuwe monitors heb (en goed heb opgesteld) waar ik meer op hoor dan ooit tevoren. Altijd al haat liefde gehad met reverbs en mijn oude keuzes vielen door de mand bij mijn nieuwe geluid dus ik dacht ik pak het eens grondig aan.

Hier lijstje dat ik geprobeerd heb:
112db Redline Reverb
2cAudio Aether
2cAudio B2
2cAudio Breeze
Aegan Music Spirit Reverb
Audio Damage EOS
Acon Digital Verberate
Altiverb 6 met Library
ArtsAcoustic Reverb
Camelaudio Camelspace
Cockos ReaVerberate
D16 Group Toraverb
Eventide Ultrareverb
Exponential Audio Excalibur
Exponential Audio PhoenixVerb
Izotope Ozone 5 Reverb
Lexicon PCM Native Reverb plugins
LiquidSonics Reverberate 2 met Bricasti M7 "fusion" IR's en Samplicity Bricasti IR's
Overloud Breverb 2
Princeton Digital 2016 Stereo Room
QuickQuack Fusionfield
Relab LX480
Sknote Rev250
Sknote Stagespace
SSL X-verb
TAL Reverb ii, iii en 4
Tone2 Warmverb
ValhallaDSP Shimmer
ValhallaDSP ValhallaRoom
ValhallaDSP ValhallaVintageVerb
Waves H-reverb
Waves IR1 v2 met Library V1
Waves Renaisance reverb
Waves Trueverb

Winnaars:
D16 Toraverb, ArtsAcoustic Reverb en Waves H-reverb!
Allemaal complete verassing voor me :) En wat een geweldige reverbs.

Toraverb is magisch / organisch met de juiste input en settings. Super voor electronische geluiden maar ook samples om ze supergroot te maken. Gooi er een ongefilterde zaagtand doorheen en hij kan er bijv grote trance (of andere EDM, ambient, film muziek, etc) pads etc van maken op een manier die ik mooier vind dan welke andere reverb uit bovenstaande lijst dat kan. (vergeet niet "quality settings" op highest te zetten). Lijkt ergens trouwens misschien ook wel een beetje op ValhallaDSP Shimmer, maar dan met veel mooiere modulatie en klank in mijn mening.

ArtsAcoustic Reverb kan bijna alles in super kwaliteit, heel veelzijdig. Kan zelfs de mooie Toraverb presets zo goed als perfect nadoen, maar dit is heel wat getweak terwijl Toraverb het doet met een paar draaien aan de knop en er blijven kleine subtiele dingen die Toraverb net iets mooier doet. Maar verder is ArtsAcoustics veel breder bruikbaar, van natuurlijk tot extreem. Walst in mijn mening ook over alle Lexicon en 2cAudio etc reverbs heen. Heel muzikaal ook. (ook hier trouwens quality op extreme zetten).

Waves H-reverb geluidskwaliteit, klank en mogelijkheden verslaan in mijn mening zowel de convolutie reverbs en hun libraries (waar Waves IR1 al de beter klinkende library had dan Altiverb voor muziek in mijn mening), als de algoritmische "natuurlijke" reverbs Verberate en Phoenixverb. (hier trouwens "12bit" uit zetten in veel presets, anders krijg je nare quantisatie ruis in je tails bij zachte geluiden en verder doet het niks)

Met bovenstaande 3 heb ik al mijn reverb needs perfect gecovered.
Smaak is wel persoonlijk natuurlijk.. ook al denk ik wel dat het niet alleen smaak is maar ook gebaseerd op redelijk objectieve kwaliteitsverschillen en mogelijkheden, en er zijn dingen die bepaalde reverbs doen die mijn top3 niet doet bijv Aether of B2 die bepaalde effecten kunnen, maar weer niet zo muzikaal zijn en minder mooie modulatie etc hebben in mijn mening, maar misschien is die "zeeziek" modulatie van zo veel reverbs, ook ValhallaRoom bijv, wel helemaal je ding dat kan.. Ik vind dat zelf niks.
Iig, vast wel iemand hier die er mee geholpen is :) Zag mijn keuze reverbs niet eerder aangeraden worden.
 
Cool dat je deze mening deelt. Ik lees dit graag. Mede omdat ik met diezelfde vraag worstel(de).
Wat was je referentie? Of had je die niet (om bepaalde redenen).
 
wow, wat een klus..
 
Leuk dit. Blijft inderdaad iets persoonlijks plus waar ik zelf last van heb: wat ik nu helemaal top vind kan over een jaar weer in de kast komen. Je smaak blijft ontwikkelen.
 
Zo, hé, ik heb er ondertussen ook veel uitgeprobeerd, maar dit is wel een indrukwekkend lijstje ;)

En meteen blijkt ook hoe smaak om het hoekje komt kijken. Toraverb vond ik zelf namelijk een van de weinige reverbs die ik juist niet goed vond klinken (samen met enkele freeware plugins). EastWest Spaces vond ik qua klank de mooiste reverb die ik heb getest en Lexicon all-round een van de beste (ik ben daarom zelf voor Lexicon LXP gegaan). Alle Waves-producten crashen bij mij altijd dus die van Waves heb ik niet kunnen testen. Valhalla vond ik ook in orde en Acon, 2CAudio en Metric Halo hebben prima all-rounders.
 
Ik kan om de een of andere reden alleen maar tevreden worden met valhallaDSP reverbs. Beter dan menig HW verb imo.

Logic EnVerb is op zich ook een leuke, maar die zit er niet meer in tegenwoordig geloof ik.
 
Cool dat je deze mening deelt. Ik lees dit graag. Mede omdat ik met diezelfde vraag worstel(de).
Wat was je referentie? Of had je die niet (om bepaalde redenen).

Referentie begon als B2 voor algoritmisch en Altiverb voor convolutie.
Daarna veranderde de referentie telkens, zegmaar reverbs 1 op 1 vergeleken en presets getweaked en (bij zelfde volume natuurlijk) geluisterd hoe ze reageerden op de verschillende inputs (meestal 100% wet, af en toe dry geluid er bij om te kijken hoe die "blenden").

Zo, hé, ik heb er ondertussen ook veel uitgeprobeerd, maar dit is wel een indrukwekkend lijstje ;)

En meteen blijkt ook hoe smaak om het hoekje komt kijken. Toraverb vond ik zelf namelijk een van de weinige reverbs die ik juist niet goed vond klinken (samen met enkele freeware plugins). EastWest Spaces vond ik qua klank de mooiste reverb die ik heb getest en Lexicon all-round een van de beste (ik ben daarom zelf voor Lexicon LXP gegaan). Alle Waves-producten crashen bij mij altijd dus die van Waves heb ik niet kunnen testen. Valhalla vond ik ook in orde en Acon, 2CAudio en Metric Halo hebben prima all-rounders.

Ik zelf heb Toraveb ook jaren geleden al eens getest en het ging toen langs me heen wat een goeie reverb het is. Misschien is de nieuwe versie genoeg veranderd of ik had toen de pech verkeerde verwachtingen te hebben of verkeerde geluid er door te doen of quality setting over het hoofd gezien etc. Weet het niet, iig zelf dus heel blij dat ik hem weer gevonden heb.
Probeer voor de grap eens Toraverb op de volgende manier:
Als hij laadt druk dan op "next" dan krijg je als het goed is de "lead tail" preset. Zet dan bass cut op 0, late eq gain op 0, dry/wet op wet en zet onder options - quality tab de kwaliteit op highest. Speel dan met een ongefilterde zaagtand een rustig trance padje in tertsen geharmoniseerd ofzo en draai terwijl je dat doet aan de early attenuation (dark/bright). De enige reverb die ook zo'n soort geluid echt goed kon voortbrengen was de ArtsAcoustic Reverb. De rest doet dit soort dingen bij lange na niet zo mooi, ze kunnen niet zo'n attack shape en de modulatie en feedback etc etc.

EastWest Spaces heb ik niet geprobeerd! Komt omdat ik er geen "try before you buy" versie van kan vinden ;)
Maar wat me wel extra opvalt op mijn nieuwe speakers is dat alle gesampelde IR's tot nu toe kwaliteits issues hebben door speaker - mic bij het maken er van. Altiverb library het ergst, Waves library het minst (is extra geprocessed om die reden volgens mij) maar die verliest wel weer wat 'definitie" ten opzichte van Altiverb lib. Maar H-reverb klinkt compleet echt in de tail (early reflecties niet zo) en heeft 0 kwaliteitsproblemen, echt wow. Hoe ze die impulse hebben gemaakt weet ik niet (zit er maar 1 in H-reverb waar alle presets op gebaseerd zijn, in combinatie met 10 verschillende early reflecties). Klinkt als een gesampelde IR in echtheid maar een gemodelleerde IR in geluidskwaliteit dus.
Acon Verberate is idd ook geweldig op bepaalde manieren. Hele goeie cleane sound met percussie / impulse net als H-reverb maar dan een misschien nog "puurdere" sound / nog minder gekleurd. Maar Verberate klinkt ook weer heel snel metalig en statisch is een van de slechtste reverbs in die zin die ik getest heb (iets wat H-reverb niet heeft, dit blijft een natuurlijke ruimte).
 
Laatst gewijzigd:
Dat is meteen wel weer een heel specifieke opdracht voor Toraverb zeg! Maar het gaat ook echt om details natuurlijk. De meeste zijn eigenlijk wel goed, maar soms is er net een bepaalde klankkleur die wel of juist niet aanspreekt. D16 is van enkele plugins een nieuwe versie aan het uitbrengen, dus misschien dat ik Toraverb ook weer een kans geef als er een versie 2 komt.

Spaces heb ik destijds gewoon een proefversie van kunnen downloaden, maar misschien doen ze dat niet meer? Ik had hem niet gekocht omdat je in feite de basiskleur moet kiezen uit een heel groot aantal settings (Cave, Big Cave, Even Bigger Cave, Humongous Cave, etc.). Als je die eenmaal heb gekozen, kun je vrij weinig instellen. Dus de klank is echt heel erg goed, heel rijk en diep, maar ik vind het altijd een beetje random om te moeten kiezen of je het geluid van een kerk of grot of douchecabine wilt. Ik stel dat liever via algoritmes in.
 
Ik hou van de Lexicon PCM bundel wanneer ik plugins gebruik. Vintage Plate is heel goed.

Hoi David! Ben al lang groot fan. Album Tilted helemaal grijs gedraaid! :) En hij klinkt nog steeds goed! Bedankt!

Kan het alleen niet helemaal plaatsen met voorkeur voor Lexicon PCM vintage plate.. Ik vond zelf de hele Lexicon PCM eigenlijk nogal tegenvallen. Maar eerlijk, als jij het zegt dan ga ik nog een keertje er naar luisteren.
Ook al denk ik dat jij zelf wel een flinke verzameling hardware reverbs zult hebben ;)
 
Bedankt! :-)
Ik gebruik meestal mijn EMT 246 en Lexicon 300 maar ik hou van het lexicon (vintage plate en andere algorithms) voor vele dingen ITB. Ik heb andere plugins geprobeerd (112db, altiverb, eventide ssl, vlahalla, maar niet de ArtsAcoustic Reverb ) en Lexicon klinkt mooi voor mij!
 
Dat is meteen wel weer een heel specifieke opdracht voor Toraverb zeg! Maar het gaat ook echt om details natuurlijk. De meeste zijn eigenlijk wel goed, maar soms is er net een bepaalde klankkleur die wel of juist niet aanspreekt. D16 is van enkele plugins een nieuwe versie aan het uitbrengen, dus misschien dat ik Toraverb ook weer een kans geef als er een versie 2 komt.

Oh dat is interessant een mogelijke versie 2!
Die specifieke preset is niet zo belangrijk hoor. Had het er toevallig zo nog openstaan om te testen en ArtsAcoustic hetzelfde af te stellen. En met een ongefilterde zaagtand en de EQ eraf etc hoor je goed de klank en modulatie. Maar klinkt voor echt muziek maken beter als je er passender geluidje door doet, iig de zaagtand in unison gooien en beetje detunen anders krijg je die fase cancellaties bij octaven en kwinten enzo. En zou ook niet snel zo veel feedback gebruiken als het geen ambient is etc. Maar iig krijg je bij zo'n preset een goeie indruk van de klank. Als je het 1 op 1 vergelijkt met andere reverbs, bijv Valhalla Shimmer of Room of B2 of Lexicon iets dan hoor de dat die dit niet zo goed kunnen (in mijn mening). Toraverb heeft voor zoiets precies de juiste sound, en deze sound is voor veel bruikbaar natuurlijk, zelfs sommige percussie effecten. Hoor dat het al best veel is gebruikt is in trance, soms best goed soms niet.
 
Bedankt! :-)
Ik gebruik meestal mijn EMT 246 en Lexicon 300 maar ik hou van het lexicon (vintage plate en andere algorithms) voor vele dingen ITB. Ik heb andere plugins geprobeerd (112db, altiverb, eventide ssl, vlahalla, maar niet de ArtsAcoustic Reverb ) en Lexicon klinkt mooi voor mij!

David, nogmaals bedankt! :)
Ik heb nog eens goed naar de Lexicon PCM geluisterd en vergeleken en je hebt helemaal gelijk!
Idd een hele goeie reverb. Vooral voor electronische muziek mixen lijkt me, zeker ook VintagePlate idd.
En krijg ze niet zo goed met de ArtsAcoutic Reverb. Bij lange na niet zelfs..

Stom dat ik dat compleet gemist heb..
Ik weet al hoe dat komt. Beetje lang verhaal, maar schaam me beetje dus leg het wel uit :)
Ik had als plan om zowel "ambience" / hele korte rooms/plates etc te testen, als daarna normale rooms / chambers / plates, en daarna langere halls / reverb. En begon met "ambience" te vergelijken, als eerste B2 vs Lexicon PCM en had de LexRoom "ambience" preset daarvoor geladen en probeerde wat verschillende early reflection settings. Ik vond dat dit slecht klonk (vind ik nog steeds) en B2 won hier in ookal was ik daar ook niet helemaal blij mee, toen ging ik B2 tweaken (eigenlijk 2x Breeze met wat extra opties) meer reverbs uitproberen en werd er eigenlijk niet wijs uit welke ik het mooist vond voor hele korte rooms en had ook nog geen onderscheid gemaakt tussen convolutie en algoritmisch etc. Toen tijdje gefocussed op kwaliteit van convolutie IR's en wat daar mis mee was, en toen ging ik maar medium grootte rooms testen en verchil tussen algoritmisch en convolutie en focusde me op hoe erg rooms metalisch werden ringden. Veel met piano gespeeld ook en hierin verloor Lexicon het duidelijk van convolutie en bijv H-reverb, Lexicon klonk klein en onecht en met metalische resonanties in vergelijking. Toen gefocussed op de voordelen van algortmisch met modulatie en toen kwam ik snel bij Toraverb met zijn grote sound en geweldige modulatie. Dit toen geprobeerd met onder andere Lexicon en Toraverb won enorm voor zo'n soort sound. ArtsAcoustic kon het wel goed nadoen na veel tweaken (en had verder hele goeie andere sounds met sommige presets en wat tweaken). Ik was toen zo into die soort sound dat ik niet sterk modulerende geluiden van algoritmisch niet meer goed genoeg heb vergeleken. Wel nog een preset gekozen uit Breverb2 (lex 480l emu) en die nagemaakt in ArtsAcoustic en hij klonk beter / meer "hifi" in ArtsAcoutsic toen veel te snel de conclusie getrokken dat ArtsAcoustic ook alle Lexicon geluiden deed en dan beter. Dit blijkt nu dus niet te kloppen. Verder later nog wat percussie getest ook door Lexicon maar daar maakte hij geen indruk in vergelijking met bijv H-reverb.
Maar nu ik echt goed naar Lexicon PCM luister heb ik hem ineens door.. Super mix reverb voor electronische muziek! Maakt niet uit dat hij met sommige geluiden nog enigszins "ringt", niet perfecte response heeft op impulses, etc. Hij stopt de geluiden in de ruimte op een hele mooie prettige en bruikbare manier. Goeie presets, en ook handig dat hij die "dark / light / band" preset versies heeft.
Bijna compleet gemist..
 
Ah, en er ging me toch weer iets dwars zitten met de Lexicon PCM..
Om lang verhaal kort te maken, kwam er uiteindelijk achter dat de "wander" parameter niet werkte bij mij. Weet niet hoe dat kwam, of omdat ik oude versie had of omdat ik 32 bits versie gebridged had in 64bit Reaper. Maar iig nieuwe 64bit versie gedownload en alles werkt nu goed.
Nog steeds niet de meest geweldige modulatie maar ik heb iig niet meer de behoefte de "spin" op 0 te zetten telkens (en volgens mij klinkt hij nu ook anders / beter met wander op "0", hmm). Kapotte modulatie zat het geluid flink dwars af en toe.
 
Wow, indrukwekkende lijst!

Eigenlijk moet je Ambience ook nog proberen. Deze galm heeft een heel natuurlijk karakter en is eenvoudig in te stellen.

Wat bedoel je eigenlijk met 'zeeziek modulatie' ? Dat pitch een heel klein beetje veranderd om galm galm ruimtelijker te maken (dit heb ik o.a. gehoord in Wave Arts Masterverb. (bij een hele lange tail)
 
Ik ben toch benieuwd waarom die hardware Lexicon varianten nog steeds prijzig zijn in aanschaf
en dus gewild zijn, VS de software plug ins..
Dit lijkt er op dat dus de DSPs in die dingen nog steeds beter klinken dan *alle* plug ins?
Lijkt me dus niet waar, maar waar zit et em dan in he?
 
Wow, indrukwekkende lijst!

Eigenlijk moet je Ambience ook nog proberen. Deze galm heeft een heel natuurlijk karakter en is eenvoudig in te stellen.

Wat bedoel je eigenlijk met 'zeeziek modulatie' ? Dat pitch een heel klein beetje veranderd om galm galm ruimtelijker te maken (dit heb ik o.a. gehoord in Wave Arts Masterverb. (bij een hele lange tail)

Thanks voor de tip, zal hem proberen.
Gaat nog wel even duren, weer aan het schuiven met speakers. Heb erg grote kamer met hoge plafonds, goed gedempt, luister nearfield en weinig akoestiek problemen, maar toch nog beste diepe bas (kwaliteit niet alleen volume) als speakers dicht bij grond staan en ik op de grond zit.. handig.

Zeeziek modulatie bedoel ik idd dat de pitch veranderd. Maar ik hoor dit niet als een heel klein beetje. Is duidelijk hoorbaar in zo'n beetje alle algoritmische reverbs op slechts een paar na.
Ik hou er bijna nooit van als dit op zo'n sinus / triangle beweging heen en weer gaat, meestal frequentie tussen 0,5 en 4 Hz ofzo. Bij lange reverbs hoor je het idd in de tails maar afhankelijk van het geluid dat je door de reverb doet hoor je het ook bij kortere reverbs en continue. Ik vind dat Valhalla reverbs dit het ergst en meest storend doen van allemaal. (beetje gek want ik vind dat die oude Alesis reverbs waar Valhalla losjes op gebaseerd zouden zijn dit ook erg doen maar op een manier die ik als uitzondering net wel weer kan waarderen, en Valhalla dus niet). En zodra je bij Valhalla reverbs de modulatie diepte op 0 zet wordt het een erg slecht klinkende reverb. Ze moeten het echt hebben van de extreme modulatie om hun sound te krijgen.
Toraverb doet het trouwens ook maar dan op een flink andere manier en hier klinkt het weer geweldig in mijn mening.
Het is eigenlijk een soort van chorus effect bij alle reverbs, en daar zit net als bij een chorus als effect veel verschil tussen.
Reverbs die dit niet doen zijn de convolutie reverbs.
 
Grappig, die Ambience-plugin vond ik zelf niet zo indrukwekkend. Weer een kwestie van smaak dus!

Arv, wat jij je afvraagt, zou ik ook wel eens willen weten. Natuurlijk heb je met hardware het voordeel van livegebruik, wat voor professionele artiesten veel handiger is, maar of je in de studio nou veel verschil hoort? Je mag aannemen dat de echte high-end modellen wel een extra dimensie aan het geluid geven.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top