Zelf een unieke synth ontwerpen en bouwen?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.541
Locatie
Zeist
Is het te doen om van losse onderdeeltjes een unieke zelf ontworpen synthesizer te bouwen? Ik heb ooit ook een groot gitaareffecten apparaat ontworpen en gebouwd, en weet een en ander van elektronica. Maar voor ik mij eventueel later aan een eigen synthesizer waag ben ik vooral benieuwd naar de ervaringen van andere leden van ons forum.
 
Je kunt natuurlijk gewoon modular componenten pakken, die intern normaliseren (vaste routering) en alle patch-opties weg laten -> synth
 
Dat is niet mijn bedoeling, het is waarschijnlijk ook makkelijker om een paar jaar te sparen zodat ik een kant en klare (tweedehands) synth kan kopen.

Maar waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan? :D Ik denk met veel nostalgie terug aan de tijd dat ik als "jong onderzoekertje" zelf een kristal ontvanger bouwde en daar muziek en gepraat uit hoorde. :beard:Ik had natuurlijk net zo goed in de keuken van mijn ouders de radio aan kunnen zetten. Maar de kick is nu juist om zelf iets te ontwerpen, te bouwen en te beleven dat het werkt! Althans zo beleef ik dat.
 
Maar de kick is nu juist om zelf iets te ontwerpen, te bouwen en te beleven dat het werkt! Althans zo beleef ik dat.
Yep, en het hoeft niet eens iets zijn dat heel ingewikkeld is. Dat je dmv. elektronische componenten de natuurkundige wetten voor je laat werken, en zo geluidjes kunt maken, het is iets bijzonders. Tenminste in ons universum werkt het zo, wellicht zijn er elders andere oorden waar dat heel anders ligt.

Er zijn zat voorbeelden van synths en andere geluidsmakers die je zelf kan bouwen. Je zou 'ns kunnen nadenken over wat het moet kunnen, hoe het te gebruiken, wat ongeveer het budget is, etc. Dan kun je iets gerichter een kant op waar je heen wil.
 
Ik heb in mijn kelderbox nog een heleboel onderdeeltjes, transistors en zelfs radiobuizen liggen waar ik mee zou willen beginnen. Het liefst bouw ik iets dat uit zichzelf al geluiden produceert met hier en daar wat bijsturing via knopjes, schakelaars en schuifweerstanden op het frontpaneel en middels een extern keyboard.
 
Op de site van Lookmumnocomputer staan best wel wat leuke modules en standalone dingen die leuk zijn en redelijk budget vriendelijk. Je kan daar pcb’s kopen, maar eigenlijk staan alle schema’s er ook

en ik vond laatst een super goeie youtubee, Moritz Klein volgens mij heet ie. Hij kan echt super goed uitleggen wat iedere component doet in een synth circuit, en begint simpel en gaat steeds verder. Ik vind het echt een super goed channel, omdat ik echt leer waarom iets zo gemaakt i
 
Ik ben op het moment betrokken bij de ontwikkeling van een synthesizer en ik kan je zeggen dat je er heel veel energie, geduld en doorzettingsvermogen voor moet hebben. Wat geld achter de hand is ook geen overbodige luxe.
De andere kant is dat het wel een heel interessant, leerzaam en bevredigend ervaring c.q. proces is, dus als je het kunt en wilt, zeker doen!

Mijn rol in het project waar ik bij betrokken ben is bescheiden, maar als ik kijk naar de hoeveelheid werk die het met zich meebrengt voor de hoofdpersoon in het project zou ik het zelf niet hebben kunnen opbrengen.
Kanttekening daarbij is wel dat mijn kennis van electronica niet erg groot is en het project ook niet echt bescheiden.
Als je een module of een wat bescheidener instrument voor ogen hebt kan ik mij voorstellen dat het doenlijk en leuk kan zijn, maar bij een groter project lopen tijd en kosten snel uit de hand als je niet oppast en succes is allerminst gegarandeerd.

Met jouw kennis en ervaring denk ik dat het heel leuk kan zijn om aan de slag te gaan.
 
veel studeren, modulair denken en uitvoeren. schema's per module zoeken en bouwen. zorgen dat alle modules hetzelde voltage nodig hebben.
Thomas Henry verkoopt papers met volledige schema's.

maar goed....

Doepfer diy synth.

Door Berhinger heb ik het idee laten varen. denk dat het een stuk duurder gaat worden als je zelf een mono synth gaat maken. en uniek? tja dat gaat zeker meevallen.
Er is een hoop street wisedom nodig van componenten en het karakter van een synth.
 
Op de site van Lookmumnocomputer staan best wel wat leuke modules en standalone dingen die leuk zijn en redelijk budget vriendelijk. Je kan daar pcb’s kopen, maar eigenlijk staan alle schema’s er ook

Is heel leuk ja! Die "gewoon doen mentaliteit" van die gast is een bron van inspiratie.

en ik vond laatst een super goeie youtubee, Moritz Klein volgens mij heet ie. Hij kan echt super goed uitleggen wat iedere component doet in een synth circuit, en begint simpel en gaat steeds verder. Ik vind het echt een super goed channel, omdat ik echt leer waarom iets zo gemaakt i

Ziet er interessant uit. Heb het aan mijn favorieten toegevoegd.
 

@Tom 32


Ik ben niet van plan een professionele synth te (re)produceren, het moet gewoon een hobby dingetje blijven om wat gekke ideeën uit te proberen en dito geluiden te maken. Het apparaat hoeft in principe ook niet aan kwaliteitsmaatstaven te voldoen. Het punt is dat alleen maar met software synth's bezig zijn (hoe goed die verder ook mogen werken) mij wat gaat tegenstaan. Ik wil zo nu en dan ook met een fysiek elektronisch instrument aan de slag dat ik gewoon voor mijn neus neer kan zetten en waar ik mee kan spelen zonder steeds naar een beeldschermpje te moeten turen.
 
Misschien is een Lunetta-synth iets? Kan leuke dingen doen, hoeft niet veel te kosten. Op basis van CMOS 4000, vaak met een nadruk op Boolean logica en mathematische functies.
 
veel studeren, modulair denken en uitvoeren. schema's per module zoeken en bouwen. zorgen dat alle modules hetzelde voltage nodig hebben.
Thomas Henry verkoopt papers met volledige schema's.

maar goed....

Doepfer diy synth.

Door Berhinger heb ik het idee laten varen. denk dat het een stuk duurder gaat worden als je zelf een mono synth gaat maken. en uniek? tja dat gaat zeker meevallen.
Er is een hoop street wisedom nodig van componenten en het karakter van een synth.
Ja ik had dat ook heel lang met Behringer. Ik zat super lang te twijfelen, ga ik zelf wat maken of koop ik een neutron

achteraf heb ik een zooi componenten besteld, maar er is nog niet veel van terecht gekomen. Ik ben er wel achter dat als je geen skills heb je echt heel simpel moet beginnen
 
Misschien is een Lunetta-synth iets? Kan leuke dingen doen, hoeft niet veel te kosten. Op basis van CMOS 4000, vaak met een nadruk op Boolean logica en mathematische functies.

Daar ga ik eens even wat video's van bekijken...
 
Voor wat dingetjes ter inspiratie, kijk ook even op de website van Yves Usson (bekend van de MiniBrute) en die van René Schmitz. Schakelingen die in veel gevallen niet heel ingewikkeld zijn en misschien als bouwstenen kunnen dienen voor een groter project.
 
Voor wat dingetjes ter inspiratie, kijk ook even op de website van Yves Usson (bekend van de MiniBrute) en die van René Schmitz. Schakelingen die in veel gevallen niet heel ingewikkeld zijn en misschien als bouwstenen kunnen dienen voor een groter project.

Aan mijn favorieten toegevoegd. :)

Zo is het wel even genoeg leesvoer jongens... ;)
 
Eerste Project: Atari Punk Console
Hardware/Electrotechniek: Lunetta(CMOS synths)
Software: Arduino Mozzi Library
Boek: Handmade Electronic Music
 
Eerste Project: Atari Punk Console
Hardware/Electrotechniek: Lunetta(CMOS synths)
Software: Arduino Mozzi Library

Dat heb je zelf al gebouwd? Die Arduino hoor ik ook veel over, wat dat? Is dat een klein microcomputertje dat je zelf voor specifieke taken (bijv. als een synthesizer) kunt programmeren?
 
Back
Top