Zelfbouwcontest?

Lid sinds
12 oktober 2016
Berichten
6.335
Naar aanleiding van dit draadje kwam het volgende idee op.

Elektronische muziek is het gebruik van technologie om artistieke doelen op het gebied van geluid te verwezenlijken. Dit forum heeft de 'Synthforum Contest', wie maakt de beste track met synths en aanverwante apparaten. Dat aspect krijgt terecht veel aandacht. Maar het zou misschien leuk zijn om zoiets 'ns te doen met de technologische kant van het verhaal en een contest te organiseren wie het leukste, creatiefste en gekste apparaat kan bedenken. Om het leuk te houden, en wellicht ook omdat een beperking juist een stimulans kan zijn voor creatieve oplossingen, met een niet al te hoog maximum bedrag wat je mag besteden. Het hoeven ook geen grote projecten te zijn, het gaat om iets te bouwen dat "klein" is en niet duur, maar wat leuk en vooral creatief is bedacht. Het hoeft zo dan ook niet al te veel tijd opslokken voor degenen die werken aan hun eigen grote projecten. Met genoeg tijd voor de deadline dat je kunt inzenden moet zo'n projectje tussendoor kunnen. De prijs die je kunt winnen is niet niks: eeuwige roem! :halleluja

Ik stel me voor dat deelnemers een video maken van hun creatie met een uitgebreide demonstratie en deze (bv. via Youtube) posten op het forum. Iedereen op het forum kan vervolgens stemmen wie het leukste apparaat heeft bedacht. Ik ga ervan uit dat iedereen eerlijk is en binnen het budget blijft, maar eventueel kan een technisch onderlegde moderator een BOM met prijzen nakijken voor elke inzending. Voor het budget zit ik te denken aan enkele tientjes, genoeg om wat componenten e.d. in te kopen voor iets leuks, maar misschien ook voor bv. een single board computertje voor degene die het in die richting zoekt.

Zoiets. :eureka:
 
Last edited by a moderator:
Grappig idee. Omdat niet iedereen ook elektronica knutselt zou je i.p.v. (of naast) ook de patch van het jaar kunnen doen. Sounddesign to the max.
 
Omdat niet iedereen ook elektronica knutselt ...
Het is dan juist een aanmoediging om het wel 'ns te proberen! :okdan:
Laatst hadden ze bij Lidl een soldeerstation voor een tientje, wat elektronica componenten kost je de kop ook niet. Er zijn genoeg websites, videos e.d. te vinden die uitleggen wat het allemaal doet en al snel bedenk je zelf iets aardigs. :)
 
kan je die eeuwige roem ook ruilen voor 10 miljoen euro?
 
wat is een eigen creatie?

-een kant en klaar bouwkit in elkaar zetten en in een luciferdoosje bouwen?
-een bestaand schema op een eigen ontwerp vero-board plaatsen?
-een schema bedenken en op een vero board of pcb plaatsen?
 
wat is een eigen creatie?

-een kant en klaar bouwkit in elkaar zetten en in een luciferdoosje bouwen?
-een bestaand schema op een eigen ontwerp vero-board plaatsen?
-een schema bedenken en op een vero board of pcb plaatsen?
Het laatste zeker. In het geval dat het is gebaseerd op een al bestaand ontwerp moet het substantieel gemodificeerd zijn zodat het duidelijk echt anders is, zou ik zeggen. Maar iets geheel nieuws bedenken is natuurlijk het leukst. :)
 
ja, een kant en klaar bouwpakketje in elkaar zetten is weinig eer mee te behalen
 
Eeuwige roem heb ik al met verschillende diy projectjes al op s.f. [ zelf zoeken ;) ]
Maar het leukste vind ik nog mijn eigen filter die al redelijk wereld beroemd is geworden.

klik hier

Verder heb ik op s.f nog aardig wat threads over dingen die door me verder bedacht en uitgedacht zijn, waaronder , neon oscillators , cymbal plate teverb , glas reverb, rioolbuis veren galm , to many knobs , distortions , fuzz, overdrives, pre-amps , ms20 standalone filter enzovoort , enzovoort.

Video's hiervan zijn op de bekende kanalen en tracks zijn er ook genoeg van op het grote internet te vinden.
Dat mag je ook allemaal zelf zoeken ... het is tenslotte ook hiermee diy :P
 
Last edited by a moderator:
Eeuwige roem heb ik al met verschillende diy projectjes al op s.f. [ zelf zoeken ;) ]
Maar het leukste vind ik nog mijn eigen filter die al redelijk wereld beroemd is geworden.

klik hier

Verder heb ik op s.f nog aardig wat threads over dingen die door me verder bedacht en uitgedacht zijn, waaronder , neon oscillators , cymbal plate teverb , glas reverb, rioolbuis veren galm , to many knobs , distortions , fuzz, overdrives, pre-amps , ms20 standalone filter enzovoort , enzovoort.

Video's hiervan zijn op de bekende kanalen en tracks zijn er ook genoeg van op het grote internet te vinden.
Dat mag je ook allemaal zelf zoeken ... het is tenslotte ook hiermee diy :P
Het zijn zo te lezen vooral dingen die je in combinatie met andere apparaten gebruikt, niet veel dat op zichzelf een compleet apparaat is. Dus misschien valt er zelfs voor jou toch nog wat eer te behalen met zo'n contest? ;)

Ik hoop ook dat mensen die weinig ervaring hebben toch proberen om iets te maken, het gaat om de lol die je hebt om wat te bouwen. Promoten van zelfbouw is ook een doel. :) Trouwens, als ze er niet helemaal uitkomen en het vriendelijk vragen, dan zou advies van een ervaren bouwer zoals jij voor hen welkom zijn.
 
Reken er niet op :D
Ik denk het ook niet. Jammer, leek me leuk om te zien met voor ideeën mensen zouden komen. Ook al zouden het er niet eens zoveel zijn, een stuk of tien zou al heel wat zijn, denk ik. Aardig voor degenen die zelf wel 'ns iets bouwen, of dat vroeger deden en zoiets een aanleiding is om het weer op te pakken, maar misschien ook voor degenen die niet zelf bouwen maar iets zien in zo'n contest en denken, "hee grappig, zo'n ding wil ik!" Maar er is praktisch nul animo, helaas zullen we het dan nooit zien.
 
Maar het zou misschien leuk zijn om zoiets 'ns te doen met de technologische kant van het verhaal en een contest te organiseren wie het leukste, creatiefste en gekste apparaat kan bedenken. Om het leuk te houden, en wellicht ook omdat een beperking juist een stimulans kan zijn voor creatieve oplossingen, met een niet al te hoog maximum bedrag wat je mag besteden. Het hoeven ook geen grote projecten te zijn, het gaat om iets te bouwen dat "klein" is en niet duur, maar wat leuk en vooral creatief is bedacht. Het hoeft zo dan ook niet al te veel tijd opslokken voor degenen die werken aan hun eigen grote projecten. Met genoeg tijd voor de deadline dat je kunt inzenden moet zo'n projectje tussendoor kunnen. De prijs die je kunt winnen is niet niks: eeuwige roem!

Ik vind het een leuk idee, ik lees niets over een deadline?
Is het een idee om dat tegelijk met de trackcontest te houden zodat mensen 6 weken voor het einde van het jaar hun bouwsel vertonen en dat in januari dan gestemd kan worden?
En op die manier elk jaar zo'n contest?

Zoals je al zegt; een klein bedrag zodat het voor iedereen haalbaar is.
Wat is een goed bedrag, een euro of 50 a 75 bijv?
 
Ik denk het ook niet. Jammer, leek me leuk om te zien met voor ideeën mensen zouden komen. Ook al zouden het er niet eens zoveel zijn, een stuk of tien zou al heel wat zijn, denk ik. Aardig voor degenen die zelf wel 'ns iets bouwen, of dat vroeger deden en zoiets een aanleiding is om het weer op te pakken, maar misschien ook voor degenen die niet zelf bouwen maar iets zien in zo'n contest en denken, "hee grappig, zo'n ding wil ik!" Maar er is praktisch nul animo, helaas zullen we het dan nooit zien.

Ik bedoelde het anders hoor, als er een contest komt (wat mij betreft wel, volgens mij zijn er toch plenty mensen die hier regelmatig dingen bouwen?), dan zal er dus meer dan 1 inzending zijn, want ik doe dan in ieder geval mee, en ik denk nog wel wat meer mensen ook.
 
Ik bedoelde het anders hoor, als er een contest komt (wat mij betreft wel, volgens mij zijn er toch plenty mensen die hier regelmatig dingen bouwen?), dan zal er dus meer dan 1 inzending zijn, want ik doe dan in ieder geval mee, en ik denk nog wel wat meer mensen ook.
Goed om te horen! :okdan:
Ik vind het een leuk idee, ik lees niets over een deadline?
Is het een idee om dat tegelijk met de trackcontest te houden zodat mensen 6 weken voor het einde van het jaar hun bouwsel vertonen en dat in januari dan gestemd kan worden?
En op die manier elk jaar zo'n contest?

Zoals je al zegt; een klein bedrag zodat het voor iedereen haalbaar is.
Wat is een goed bedrag, een euro of 50 a 75 bijv?
Mooi dat je dit een leuk idee lijkt. :) Over een deadline had ik nog niks geschreven, in m'n achterhoofd dacht ik wel dat het een ruime zou moeten zijn. In elk geval minimaal ergens in het najaar, zodat je nog zeker een half jaar ofzo hebt. Maar nog wat later zodat het samenvalt met de trackcontest is inderdaad misschien nog beter. Of je elk jaar zoiets zou moeten doen, misschien beter om dat te beslissen als je het een keer hebt gedaan en je daarna kunt bekijken hoe het ging.

Een bedrag van 75 euro lijkt me wat aan de hoge kant, maar het moet wel genoeg zijn om met het geld iets aardigs te doen. Bijvoorbeeld genoeg om de benodigde componenten te kopen voor iemand die iets geheel analoogs maakt, maar ook om bv. een single board computertje te kunnen gebruiken voor wie zoiets wil. Misschien dat het lukt met 50 euro, dat lijkt me een leuk bedrag als maximaal budget. Maar het is iets om nog naar te kijken of dat reëel is.

Verder stel ik me zo voor dat het de bedoeling moet zijn om een "compleet" apparaat te bouwen dat je in hoge mate zelfstandig kunt gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je het mag aansturen met aansluitmogelijkheden die algemeen beschikbaar zijn, zoals Midi en USB, maar niet dat je bv. een Eurorack-systeem oid nodig hebt om het te gebruiken, ik denk dat dat iets te ver gaat.

En dat het elektronisch moet zijn, dat kan in een "pure" vorm zijn, maar ik denk dat akoestische/mechanische middelen in combinatie met elektronica ook best kunnen. Een akoestische en/of mechanische klankbron die je gebruikt met een leuk bedacht filter erachter om zo nieuwe klanken te maken, etc.

Edit: ik dacht nog even aan modules voor Eurorack enzo, misschien dat het wel kan als een deelnemer bij z'n presentatie heel duidelijk laat zien wat z'n creatie precies doet zodat de kijker weet dat het inderdaad dat ding is wat hij ziet een hoort, en niet de rest van het systeem?
 
Laatst gewijzigd:
Zo'n contest spreekt mij ook zeker aan. Bouw een spannend, elektronisch / gecombineerd mechanisch muziekinstrument met beperkte middelen. Lijkt mij leuk om aan deel te nemen!
 
Zo'n contest spreekt mij ook zeker aan. Bouw een spannend, elektronisch / gecombineerd mechanisch muziekinstrument met beperkte middelen. Lijkt mij leuk om aan deel te nemen!
Mooi! :)

Nog even hoe je dit zou kunnen organiseren op het forum, het moet niet zo zijn dat de beheerders hier een bult extra werk aan hebben. Ik weet niet wat er allemaal mogelijk is, en of het inderdaad veel werk is om een mogelijkheid te creëren waarbij je het net zo doet als bij de trackcontest. Dat zou mooi zijn, maar misschien kan het simpeler. Als er op een goede plek een tijdelijk subforum kan worden gemaakt waaronder deelnemers een draadje aanmaken en daarin de link naar hun video (bv. op Youtube) plaatsen. In dat draadje kan vervolgens iedereen commentaar geven en een stem uitbrengen door duidelijk "STEM!" oid te plaatsen. Het is wat meer werk om zo het aantal stemmen te tellen, maar dat valt in de praktijk misschien wel mee.
 
Nu nog even disharmonic zijn inzending zelf.
Op dit moment werk ik aan een controller, omdat ik een kneus ben met toetsen en toch iets wil hebben om met de hand te bespelen. Ik maak er langzaam vooruitgang mee en dat zou ik tegen de tijd dat de deadline afloopt kunnen gebruiken, dan moet ik wel de bijbehorende elektronica wat vereenvoudigen. Maar voor een contest ga ik waarschijnlijk iets anders doen, heb nog andere ideeën.

Er is ook nog genoeg tijd, nadat de precieze regels en procedure vaststaan zal er ongetwijfeld een aankondiging volgen, met data wanneer je kunt inzenden, wanneer iedereen kan stemmen, etc. Zoals hierboven al genoemd, er moet genoeg tijd zijn voor iedereen om iets bedenken en te bouwen.

En het zou leuk zijn wanneer mensen die nog niet zelf iets hebben gebouwd het proberen. Genoeg bronnen online te vinden waar je informatie kunt vinden, en als mensen toch tegen een probleem aanlopen waar ze echt niet uitkomen, dan moeten ze hier op het forum kunnen aankloppen voor advies en weer op weg worden geholpen, dacht ik. Ben zelf bereid om te helpen wie het even nodig heeft en ik hoop dat anderen dat ook willen doen. Iedereen die doet aan zelfbouw heeft baat bij nieuwe mensen die erbij komen, zo blijft het in gang, en houden we als hobbyisten toegang tot componenten, etc.
 
Ja lekker knutselen en niets betalen, muziek maken is lang zo leuk niet als bouwen.

Ik bouw langzaam een tb303 clone daarna een tr808 clone, dan moet ik nog een phasedistortion programmeren en nog een phase modulatie.

Nog een nieuw projectje beginnen ?, zo dom ben ik wel.
Ik wil nog een polyfone analoog maken ( 8 poly met 303 oscs ), daarvoor moet ik eerst een mono bouwen om te testen.
Het houd niet op want ik wil nog veel meer zoals meer drums.

Ik moet een keer profesioneel worden en circuitjes in china laten maken, gaat veel sneller.
 
Back
Top