Zelfbouwcontest?

Voor mij is zelf pcb's layouten en in China laten maken juist een methode om het aantal projecten te beperken :)
Maar het is wel een aanrader hoor, het soldeert lekker, het route makkelijk omdat je aan allebei de kanten kunt en ook aardvlakken ed. kunt maken. Silkscreening is fijn etc etc.
 
Eagle vind ik zelf heel fijn, maar er zijn ook een hoop mensen die bij Kicad zweren, of Fritzing.
Het is wel even een learning curve hoor, absoluut, maar niet ondoenlijk, en we zijn hier om te helpen he? Volgens mij zijn er best wat mensen hier die ervaring hebben met PCB's bestellen in China. En zolang je onder de 100x100mm blijft, ca. 4,50 euro voor 10 PCB's, en dan hoef je zelf geen FR4 stof in te ademen :D

Maar dus, yeahhh, zelfbouwcontest, 75 euro lijkt me inderdaad wel wat veel geld, maar aan de andere kant, een teensy of arduino zijn wel relatief dure onderdelen, en als je alles optelt is het toch vaak wel een heel bedrag?
Voor context, ik heb laatst wat gekeken naar wat een projectje nou eigenlijk kost (omdat ik de meeste kits achterlijk duur vind):
15 euro, lasergesneden panel
3 euro, PCB
12 euro onderdelen (excl pots)
6 euro potmeters
5 euro knoppen
3 euro jacks
Ca. 45 euro.
Maar dit geldt wel voor een klein projectje, zodra je een stuk of 10 potmeters en knoppen nodig hebt en twee handen vol jacks wordt het natuurlijk wel duurder.
Zelf hark ik ook nog wel eens wat uit de dingen die bij onze labs op het werk weggegooid worden, en dan kost het niks.

(Oh, en zowel Eagle, als Kicad en Fritzing zijn gratuite!)
 
Laatst gewijzigd:
Maar dus, yeahhh, zelfbouwcontest, 75 euro lijkt me inderdaad wel wat veel geld, maar aan de andere kant, een teensy of arduino zijn wel relatief dure onderdelen, en als je alles optelt is het toch vaak wel een heel bedrag?
Voor context, ik heb laatst wat gekeken naar wat een projectje nou eigenlijk kost (omdat ik de meeste kits achterlijk duur vind):
15 euro, lasergesneden panel
3 euro, PCB
12 euro onderdelen (excl pots)
6 euro potmeters
5 euro knoppen
3 euro jacks
Ca. 45 euro.
Maar dit geldt wel voor een klein projectje, zodra je een stuk of 10 potmeters en knoppen nodig hebt en twee handen vol jacks wordt het natuurlijk wel duurder.
Zelf hark ik ook nog wel eens wat uit de dingen die bij onze labs op het werk weggegooid worden, en dan kost het niks
Ja, het kan oplopen, het budget moet dusdanig zijn dat je wat ruimte hebt om genoeg in te kopen aan componenten en bijkomende materialen. Tja, wat is genoeg, het hangt ook af van wat je wilt doen. Inderdaad tikt het al snel aan als je iets wilt maken met veel potmeters met knoppen. Als je iets in gedachten hebt en je het gaat ontwerpen, dan zou je voor de contest een iets afgeslankte versie kunnen maken. Eentje die in essentie doet wat je voor ogen hebt, met een groter ontwerp in het achterhoofd die voor meer geld ook meer functionaliteit heeft en je later nog 'ns kunt bouwen. Kan ook een voordeel zijn omdat je bij de kleinere versie dingen tegenkomt die je later wat anders zou willen doen? Dat is een mogelijke strategie, gebruik de contest-versie als ontwikkelmodel. Verder is het je creativiteit benutten om met een beperkt budget toch iets leuks te maken, maar je moet inderdaad wel met iets kunnen werken.

Om het over concrete bedragen te hebben, op de één of andere manier klinkt 75 euro in eerste instantie als wat veel in de oren voor zoiets en 50 euro als een "mooi" bedrag. Iets ertussenin kan ook natuurlijk. lol ;) Misschien dat anderen hier iets over willen zeggen hoe ze over het budget denken. Als mensen een wat ruimer budget geen punt vinden, dan is het prima. Maar het zou jammer zijn als mensen afhaken omdat het voor hen teveel is, al staat daar tegenover dat niemand dat bedrag hoeft op te maken, natuurlijk. En in de praktijk zul je het bedrag misschien ook niet in één keer uitgeven, ik stel voor dat de tijd die krijgt om iets te bouwen ruim genomen is, bijvoorbeeld tot ergens in het komende najaar ofzo. De uitgaven kun je misschien een beetje spreiden, wie dat wil. Een behuizing kan in een later stadium aan bod komen, bijvoorbeeld.
 
al staat daar tegenover dat niemand dat bedrag hoeft op te maken, natuurlijk.

Precies, het kan zo maar zijn dat iemand voor 3 a 4 tientjes iets maakt wat heel tof is maar het zou jammer zijn als iemand bij elkaar op bijv 65 euro komt en dan niet kan inzenden....
Als ik daarnaast zie wat mensen hier op het forum aan gear uitgeven dan is voor velen (niet allemaal) 75 euro niet echt een ontzettend hoog bedrag.
Wie weet is de winnaar wel iemand met iets wat 20 euro kost?
 
Wie weet is de winnaar wel iemand met iets wat 20 euro kost?
Best mogelijk als iemand met een gaaf idee aankomt wat helemaal niet duur is om te maken. Zou leuk zijn als dat gebeurde. :)
Precies, het kan zo maar zijn dat iemand voor 3 a 4 tientjes iets maakt wat heel tof is maar het zou jammer zijn als iemand bij elkaar op bijv 65 euro komt en dan niet kan inzenden....
Als ik daarnaast zie wat mensen hier op het forum aan gear uitgeven dan is voor velen (niet allemaal) 75 euro niet echt een ontzettend hoog bedrag.
Daarom toch maar een iets hoger bedrag aanhouden? Het werkt inderdaad ook de andere kant op dat iemand net boven het plafond kan uitkomen en dat is ook jammer.

Verder zat ik nog te denken aan wat men zou kunnen inzenden. In eerste instantie dacht ik dat het vooral een compleet en in hoge mate zelfstandig apparaat zou moeten zijn. Bij nader inzien vraag ik me af, is dat wel een goed idee, of toch niet. Misschien is het beter om het ruim te nemen, meer potentiële gebieden waarvoor je iets kunt bedenken. Dan inderdaad ook modules voor een modular, effectapparaten, etc. Alleen moet het in de demo wel duidelijk zijn voor de kijker wat het bedachte apparaat precies doet, als het voor gebruik is in combinatie met andere apparatuur.

En ik hoop dat beheerders/moderatoren even meelezen, wat is er eventueel mogelijk op het forum om dit te organiseren. Prachtig als het kan zoals bij de trackcontest, maar het hoeft misschien niet zo "officieel" te gaan. Zoals hierboven aangeven, een subforum waar deelnemers een draadje aanmaken en hun demo plaatsen en lezers commentaar geven en hun stem aangeven, het lijkt me voldoende.
 
Tof idee! Ik ben nog maar een beginnende prutser maar er spoken wel regelmatig ideeen door mijn hoofd en misschien is dit wel de stok achter de deur om een van die ideeen uit te werken!

Volgens mij is het altijd wel goed een en ander toch af te bakenen, dus de opdracht niet al te breed te maken. Juist door beperkingen op te leggen worden mensen creatief in het verzinnen van oplossingen.
 
Mischien zou het leuk zijn om ook VSTi`s toe te staan.
Bij nader inzien is dat virus gevoelig, laat maar zitten ook.
En je moet ook geen reclame maken voor windows.

Telt het uiterlijk niet mee om het iets makkelijker te maken ?
Puur alleen het circuitje & geluidje ofwat, dus zonder behuizing kan ook.
Het moet wel repliceerbaar zijn, dus moet wel circuitje bijgetekend en/of firmware erbij.
 
Telt het uiterlijk niet mee om het iets makkelijker te maken ?
Puur alleen het circuitje & geluidje ofwat, dus zonder behuizing kan ook.
Het moet wel repliceerbaar zijn, dus moet wel circuitje bijgetekend en/of firmware erbij.
Het gaat toch vooral om wat het doet, niet zozeer hoe de behuizing eruit ziet. Of je gebruikt inderdaad helemaal geen behuizing. Maar er zit natuurlijk wel een wedstrijdelement in zo'n contest, er zullen mensen zijn die je over de streep trekt om een stem te geven als ze ook een leuke behuizing zien. Het oog wil ook wat... ;) Maar ik denk niet dat een behuizing een voorwaarde moet zijn, dat niet.

Of je zover moet gaan dat deelnemers het complete uitgetekende circuit, firmware, enz. moeten geven, dat vraag ik me af. Ik zou zeggen, laat de elektronica zien zodat je ziet wat erin zit en geef even een technische uitleg zodat het voor de kijker duidelijk genoeg is om een beeld te vormen hoe het werkt. Het staat iedereen natuurlijk vrij om alles in volledige detail te laten zien, maar of dat per se een voorwaarde moet zijn?
 
Ja anders krijg je een mischien neppe inzending door een fake profiel.
Als mensen het voorzichzelf willen houden, waarom meedoen aan de contest ?
Ja het kost wat moeite om te tekenen, het is wel zo eerlijk, anders kun je met een inzeding van vorig jaar 2 keer meedoen, even een andere preset laden, of firmware upgradje, dat is valsspelen.
Alhoewel een digitale synth alleen maar om de firmware gaat, ok dan moet het kunnen, moeilijk moeilijk.
 
Ja anders krijg je een mischien neppe inzending door een fake profiel (...) moeilijk moeilijk.
Ik ben benieuwd hoe anderen over deze punten denken, dit is iets om nog even over na te denken.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het zo'n vaart loopt dat iemand zal proberen de boel te flessen, door bijvoorbeeld iets te laten zien in de demo wat helemaal niet kan met het gepresenteerde circuit. Als je laat zien wat erin zit, met een technische uitleg die duidelijk genoeg is om een beeld te vormen hoe het werkt, dan zijn er genoeg mensen op dit forum met een technische achtergrond die onmiddellijk aanvoelen dat er iets niet in de haak is, als dat zou gebeuren.

Beetje moeilijk om op voorhand te zeggen waarom iemand wel of niet alle details wil geven. Je kunt inderdaad nadenken over de vraag waarom meedoen als je het (in detail) voor je wilt houden, maar het is goed om ook na te denken over mogelijke redenen waarom iemand dat liever niet doet. Het zou jammer zijn als iemand niet wil meedoen vanwege te strikte voorwaarden, als zulke voorwaarden ook niet echt noodzakelijk zijn. Want dan krijgen we zijn of haar creatie helemaal niet te zien en het zou zomaar een heel leuk ding kunnen zijn die we allemaal juist graag zouden willen bekijken en horen.
 
Of je zover moet gaan dat deelnemers het complete uitgetekende circuit, firmware, enz. moeten geven, dat vraag ik me af. Ik zou zeggen, laat de elektronica zien zodat je ziet wat erin zit en geef even een technische uitleg zodat het voor de kijker duidelijk genoeg is om een beeld te vormen hoe het werkt. Het staat iedereen natuurlijk vrij om alles in volledige detail te laten zien, maar of dat per se een voorwaarde moet zijn?

Wat mij betreft wel hoor, quasi commerciele projecten kunnen ook ergens anders gedaan worden, maar als je post in het doe het zelf gedeelte (en vaak ook omdat mensen vragen hebben) dan vind ik dat je volledige openheid moet geven. Wat dat betreft zijn er een paar voorbeelden op Muffs die ik niet zuiver vind, het ene moment maak je gebruik van de community voor feedback en vragen, het volgende moment geef je zelf geen openheid van zaken en telt alleen keiharde cash. Matigjes.
Maar goed, rant mode off, zelf vind ik het vaak net zo belangrijk om te weten hoe iets werkt als wat het nou eigenlijk doet (techneut he?).
 
Wat mij betreft wel hoor, quasi commerciele projecten kunnen ook ergens anders gedaan worden (...) zelf vind ik het vaak net zo belangrijk om te weten hoe iets werkt als wat het nou eigenlijk doet (techneut he?).
Duidelijk! :) Dat laatste heb ik ook, maar tegelijkertijd wil ik mensen ook niet "wegjagen". Maar aan de andere kant heb je een punt dat quasi-commerciële dingen eigenlijk ergens anders thuishoren, en zeker wat betreft het stellen van vragen e.d. binnen een community en dan vervolgens zelf niks laten zien. Dus dit zijn goede argumenten om wel te vragen om openheid.

Het uittekenen van een schema kost erg veel tijd heb ik wel gemerkt met mijn VA1 synthje.
Mischien maakt zo een onderdeeltjes-tekenprogramma het makkelijker.
Och, het is geen tekenwedstrijd. ;) Het kan soms ook prima met de hand op papier, als het maar duidelijk is. Maar het hangt ook af van het soort schema wat je het beste kunt gebruiken.
 
Je kan vragen of mensen een stukje willen opnemen van verschillende fases.
Het begin, ergens verderop als het half af is en aan het eind als het projekt geslaagd is als demo
 
Je kan vragen of mensen een stukje willen opnemen van verschillende fases.
Het begin, ergens verderop als het half af is en aan het eind als het projekt geslaagd is als demo
Krijg je beetje "the making of..." erbij hoe het tot stand is gekomen. Dat is best een leuk idee. :) Je zou het kunnen vragen, maar geen verplichting, denk ik.
 
Wel of geen schema / openheid: ik denk van wel, hoe weet je anders of iemand iets zelf heeft bedacht? En of iemand zich aan het budget houdt? In ieder geval duidelijke foto's van de binnenkant / print.
 
Wel of geen schema / openheid: ik denk van wel, hoe weet je anders of iemand iets zelf heeft bedacht? En of iemand zich aan het budget houdt? In ieder geval duidelijke foto's van de binnenkant / print.
Helder, ik stel voor om het daar op te houden. Een schema erbij en natuurlijk willen we ook zien hoe het er aan de binnenkant uitziet. :)
En een budget van 75 euro, is dat goed? Ik proef uit de reacties dat zo'n bedrag beter is dan eentje die lager is, zullen we het daar dan op houden?
 
Lijkt mij prima. Voldoende om iets leuks te bouwen. En inderdaad maak iets met electronica en muziek en geef inzicht in de bouw en de werking.
 
Back
Top