Zelfbouwcontest?

Graag nog even over het tijdschema, wat de opties zijn. Het idee is geopperd om het eventueel samen te laten vallen met de trackcontest. Dat is een mogelijkheid, al is er dan misschien wel veel tegelijkertijd gaande op het forum. Lijkt me ook van belang voor de beheerders/moderatoren, dat die niet teveel worden belast.

Geheel op persoonlijke titel, ik zou bij nader inzien het willen afronden voordat de trackcontest begint. Bijvoorbeeld laten inzenden in de loop van oktober, of misschien nog wat eerder, met de sluiting van de inzendtermijn ergens begin november. Dan de periode dat iedereen het kan bekijken en commentaar leveren. Vervolgens (of tegelijkertijd?) laten stemmen met daarna de uitslag eind november, begin december, voordat de trackcontest van start gaat.

Als de sluiting van de inzendtermijn ongeveer begin november is, dan is het een prikkel om de boel op tijd af te krijgen en er is ook nog tijd om het ding te gebruiken voor de trackcontest. Ik spreek even voor mezelf, maar wie weet dat anderen dat ook willen?
 
Ik begrijp dat dit draadje begint met een suggestie voor het maken van een apparaat. Echter als het niet om analoge electronica gaat, kom je al snel uit bij software die op een dsp, microprocessor of fpga draait. De software is dan de essentie. Mijn vraag is dus of het ook een uitwerking van een stukje software mag zijn (die b.v. real time is te gebruiken waarbij een pc / geluidskaart de IO-hardware is).
 
Ik houd het topic ook in de gaten, lijkt me leuk om mee te doen. Een goede motivatie om eens een keer iets af te maken!
 
Ik begrijp dat dit draadje begint met een suggestie voor het maken van een apparaat. Echter als het niet om analoge electronica gaat, kom je al snel uit bij software die op een dsp, microprocessor of fpga draait. De software is dan de essentie. Mijn vraag is dus of het ook een uitwerking van een stukje software mag zijn (die b.v. real time is te gebruiken waarbij een pc / geluidskaart de IO-hardware is).

In het begin zijn VST's genoemd, dus het antwoord op je vraag lijkt me "ja"
Misschien moeten we drie categorieen maken, alleen software (VST etc.), alleen hardware (soldeerwerkstukken), of de combinatie (Arduino, teensy etc. dus zowel hardware als software).
 
(...) Mijn vraag is dus of het ook een uitwerking van een stukje software mag zijn (die b.v. real time is te gebruiken waarbij een pc / geluidskaart de IO-hardware is).
(...) Misschien moeten we drie categorieen maken, alleen software (VST etc.), alleen hardware (soldeerwerkstukken), of de combinatie (Arduino, teensy etc. dus zowel hardware als software).
Software is eigenlijk ook iets bouwen, het is inderdaad geen gek idee. Wat betreft het opdelen in categorieën, dat zou kunnen, alleen weten we niet hoe de verdeling is onder de inzendingen. Stel dat er genoeg inzendingen zijn voor de eerste twee categorieën, maar voor de derde heel weinig (even als voorbeeld), dan valt die laatste een beetje buiten de boot met het element dat het een contest is. Misschien eerst alles in één categorie, alles wat je bedenkt en maakt zonder onderscheid te maken, en mocht er later nog een editie komen dan weet je beter hoe je het dan kunt doen?
 
Wie weet gaat ie het uitwerken en stuurt ie het in, zou zo maar kunnen. :)
 
... software, hardware, of de combinatie zowel hardware als software ...
Begonnen met "zelfbouwcontest", maar als het voor alle mogelijke inzendingen is zoals hierboven beschreven, dan heb ik het gevoel dat die term niet goed weergeeft waar het om gaat. Wat zou een leuke naam zijn, liefst een beetje catchy, dat de lading beter dekt?
 
Begonnen met "zelfbouwcontest", maar als het voor alle mogelijke inzendingen is zoals hierboven beschreven, dan heb ik het gevoel dat die term niet goed weergeeft waar het om gaat. Wat zou een leuke naam zijn, liefst een beetje catchy, dat de lading beter dekt?

Misschien wat lang: 'maak je eigen instrument contest'
Dat geeft ruimte voor hardware en software of allerlei combinaties.
 
Misschien wat lang: 'maak je eigen instrument contest'
Dat geeft ruimte voor hardware en software of allerlei combinaties.
Het zou ook kunnen gaan om bv. een effectapparaat ipv een instrument. Dan kun je er 'maak je eigen gear contest' van maken, ofzoiets. Maar doet weer vooral denken aan hardware...

"make-your-own-production-tool contest" komt in me op, "tool" kan hard- of software zijn, of een combinatie. Maar iets in het Nederlands is beter.

Of simpel: de "Synthforum Makers contest". :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind m goed klinken! Makers wordt volgens mij over het algemeen wel hardware mee bedoeld dus wellicht dekt synthforum makers & coders (of codeurs) contest de lading nog beter?
 
Maar maker is wel weer lekker kort en, na ff internetten, ook wel code zo te lezen. Makers contest lijkt mij dus prima!
 
Ja, je kunt "makers" op z'n Nederlands opvatten, maar het is ook een verwijzing naar de "maker culture". Want als we willen dat je openheid geeft hoe je creatie werkt, dan past dat er goed bij. Mooie dingen maken, dat kan hardware of software zijn, of een combinatie. Dat je zelf iets maakt dat je niet zomaar kunt kopen in de winkel en wat afkomstig is van de bekende fabrikanten of software-uitgevers. Aanboren van je creativiteit en met wat je maakt ook anderen blij mee maken. :okdan: En iedereen mag stemmen wie de "super-maker" is hier op het forum, dat is dan ook leuk. :)
 
Ja alleen hoe wil je bij een VSTi of VA openheid van zaken geven als je de source code niet wil delen.

De meeste source code die word gedeelt hebben ze zelf ook gecopy/paste of gegenereerd zonder al te veel werk, denk maar niet dat ik mijn codetjes deel met de wereld, hard voor gewerkt en is goed genoeg voor commercieel gebruik.
Het lijkt altijd mooi van die opensource codes, alleen als je goed bekijkt wat het presies is, is het merendeel rommel.
 
It's a free world, dan doe je gewoon niet mee he?
Maar als je denkt dat commercieel succes afhangt van wat code, think again. Geen enkele succesvolle fabrikant wil jouw code, want die hebben eigen code, misschien gebruiken ze er ideeen uit, zoals jij wellicht ideeen van anderen gebruikt. Dat is waar het bij zelfbouw fora (en open source) over gaat, educatie. Een product is meer dan dan een paar lijnen code of een electronisch schema, en onze maatschappij is gebaseerd op leren van ervaringen van anderen. Da's overigens geen vrijbrief voor ripoffs, begrijp me niet verkeerd.
 
Ik doe al mee en heb mijn inzending al gedaan (...)
Nee, in dit draadje werd het idee geopperd voor een contest, met daarna bijdragen om te kijken hoe je dat kunt doen. Ik denk trouwens dat we al een heel eind op weg zijn daarmee. Als de contest doorgaat, dan komt er vast een aankondiging hoe het zal verlopen, met de regels, data voor inzending en stemmen, etc. Dat komt dan allemaal nog wel.

It's a free world, dan doe je gewoon niet mee he? (...) begrijp me niet verkeerd.
Degenen die hebben bijgedragen aan dit draadje zijn behoorlijk eensgezind dat je om openheid vraagt bij de inzendingen, eerder werd gezegd dat quasi-commerciële dingen elders een plaats hebben, maar niet bij deze contest. En de voordelen van deze openheid zijn, naast deze bijdrage door SRPP, al eerder besproken.
... geen codes
@Designer: als je geen broncode wilt geven van dit project, je zou ook iets anders kunnen bedenken en dat inzenden? Maar uiteindelijk is het een vrije keuze om wel of niet mee te doen, natuurlijk.
 
Back
Top