Bouw je eigen synth

Shedacq

Noise maker
Lid sinds
26 juli 2011
Berichten
228
Locatie
Antwerpen
Hoi iedereen,

Al heel lang wil ik m'n eigen synth(je) maken, nu wil ik dit graag met jullie doen en deze draad gebruiken als een soort van dagboek. En eventueel als een soort van gedetailleerde handleiding voor anderen die dit ook willen volgen.

Eerst en vooral zou ik willen vragen (aan zij die dit al gedaan hebben of bezig zijn) waar en welke informatie (online) ik best eerst even raadpleeg. Ik heb wel wat elektronica ervaring (solderen, breadboard testjes,...)

Maar alle hulp is dus welkom, ik ben niet opzoek naar mensen die mij hier vertellen dat ik beter stop met het te proberen. Maar mensen die zelf ook ooit van nul begonnen zijn.

Alvast bedankt :eureka:
 
Heb je al een idee wat voor 'specs' je synth moet gaan hebben?

Wordt het een mono-synth met standaard substractive voice, of heb je allerlei bijzondere modulaties in gedachte?
 
Het gaat dus inderdaad over een ANALOGE synth. En ik wil deze volledig van scratch bouwen.

heb nog geen idee hoe of wat het gaat worden maar ik zou beginnen met 1 OSC en 1 FILTER.
En vanaf daar verder testen en bouwen.

:)
 
ik ben begonnen met wat projectjes van Yusynth. Zeker als je geen Eurorack wil kan je met al deze individuele projectjes aan de gang. thru-hole PCB's makkelijk maken en aan elkaar koppelen. Geen obscure onderdelen etc. Sommige werken wel zowel op 12 als 15V maar de meeste zijn geschikt voor 15V
 
YuSynth is zeker een aanrader! Mijn eerste module ooit was een VCO, na de PSU gemaakt te hebben en de VCO te hebben aangesloten had ik gelijk geluid! Dat is toch wel erg leuk als je net begint met Synth DIY.
 
Zie net dat Thonk.uk de Curtis vco chips in voorraad heeft (wellicht waren die al ergens maar ok)
Hier http://electricdruid.net/cem3340-vco-voltage-controlled-oscillator-designs/

Wat ontwerp ideeën onder het credo beter goed gejat dan slecht verzonnen. Vraag me af of dit echt zo simpel is als het lijkt want dat zou betekenen dat je op stripboard vrij eenvoudig een vco kan knutselen. Ga me hier ook maar eens in verdiepen.
 
Heb je al een voeding ?
Ga je symmetriese voeding ? +15, 0, en -15 volt ?, of ga je single supply met alleen 0 en 12v ?
Voor single supply zou ik een 15v DC adapter nemen, en een 12 volt regulator.

Wil je er MIDI bij ?, heb je al een chip die je gaat programmeren ?

Digitaal maakt alles makkelijker, 8 bit chip met MIDI en DCOs en control voltages, alleen nog een VCF en VCA.

VCA kun je een 1 transistor VCA gebruiken, goedkoop en makkelijk, op single supply komt er wat meer bij kijken, elkos en weerstand.

Qua filter kun je een acid bouwen, een Moog, wat bijna hetzelfde schema is, of een Steiner Parker filter,
deze kunnen allemaal op single supply gemaakt worden.

Als iemand nog leuke resonant filters met schema weet hoor ik het graag, meer keuze altijd beter.

VCO weet ik niet, als je VCO maakt ga ik je topic goed volgen!, top.
 
Ik ben ooit begonnen met een eerste synth op basis van enkele modules van oakley sound. Zelf gesoldeerd, en daarmee in ieder geval de zekerheid dat het audio pad goed zou klinken. Voor modulatie ben ik daarna eigen circuits gaan maken.
 
Super bedankt allemaal voor deze info, had dit weekend nog geen tijd om al iets meer van idee en schema op te stellen, maar veel van deze info was exact wat ik nodig had.

Designer, op jouw vragen zal ik antwoorden als ik mijn idee wat beter onderzocht heb. :)
 
Hoewel single-ended circuits (met een voeding van 0 en +12V bijvoorbeeld) aantrekkelijk lijken vanwege lage componentkosten en lage complexiteit, is mijn ervaring dat het wel een steilere eerste stap is richting zelf synths bouwen. Een single-transistor VCA kan praktisch zijn, maar als je aanpassingen moet maken wordt het al snel een stuk complexer, omdat je te maken krijgt met meer interacties tussen onderdelen dan in andere VCA ontwerpen. De berekeningen zijn complexer. Ik weet niet hoe goed je thuis bent in electronika, maar als je een eerste stap wilt maken met grote kans op succes zou ik voorstellen:

* koop een voeding die je +12V en -12V levert (bijvoorbeeld Meanwell RT65B bij Reichelt.de), dan hoef je daar niet meer over na te denken. Hij is beveiligd tegen kortsluiten en overbelasting, dus je kunt je uitleven. Wees wel voorzichtig met de 230V aansluiting, die aanraken kan dodelijk zijn! Voor de critici onder ons: ja dat is een schakelende voeding, maar van voldoende kwaliteit om er zorgeloos audio circuits op te kunnen draaien. Bij fluctuerende load presteert hij zelfs beter dan een lineaire voeding.

* zoek naar Eurorack-compatible circuits (die draaien op 12V) op de sites die al zijn voorgesteld, zoals MFOS, CGS, YuSynth, etc. De printplaten kun je meestal los bestellen, en van de onderdelen zijn vaak lijsten met de juiste artikelnummers van leveranciers als Mouser, DigiKey, enzovoorts.

* probeer van die voorgeselecteerde printplaten een geheel te maken dat aan jouw wensen voldoet. Wanneer het niet bevalt kun je een module vervangen door een andere, of je eigen aanpassingen/ontwerpen gaan doen.

Groeten,

Rutger

ps. Ik weet niet of dit helemaal aansluit bij wat je zoekt, maar ik krijg vaker de vraag hoe iemand zou kunnen beginnen met zelf synths bouwen. Vandaar dat ik het hier "voor het collectieve geheugen" maar even zo uitgebreid post. Wie weet voelen ook anderen zich geinspireerd.
 
hallo,
Wil niet onbedoeld een oud of dood topic openen, maar als je nog dezelfde plannen hebt kan ik maar één advies geven; ga breadboarden en bouw de schakelingen op stripboard. In eerste instantie is dit veel moeilijker, maar je leert er vanzelf beter elektronica door en als je het op stripboard kan bouwen, dan lukt het zeker op een duur, professioneel pcb.

Pas op dat het synth project niet een kostbare teleurstelling wordt.;) Pcb's zijn niet bepaald gratis.

Ik ben zelf op deze manier begonnen, 2 jaar geleden, en weet hoe lastig het is als beginner.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

groet, André
 
Back
Top