[Melodic House] Light Feet

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.921
Locatie
Utrecht, NL
Lichtvoetig nummertje gemaakt gisternacht op het werk. Zojuist een beetje bijgewerkt. Is dit af? Of moet er nog iets bij- of juist weg?
Reacties zijn zoals altijd welkom. Sommige nummers van mij zijn aanzienlijk beter geworden na commentaar van forumgangers hier dus roept!

 
Last edited by a moderator:
Dat arpje in het begin mag luider, de clap minder luid en variëren. Bass mag ook iets luider. Piano is mooi. Lieflijk melodietje.. Varieer je percussie terwijl ook, want die maakt het wat saai. Ook wat tegenmelodieën gebruiken na een tijd, want alles klinkt er statisch... gebruik eens wat delays en reverbs, crushers, filters en van die dingen. Nu wordt ie saai, en wil ik wat anders horen, misschien de bass ook wat variëren. Niet slecht, maar het klinkt alsof ie door een AI gemaakt is, en klinkt daarom weinig origineel. Het kan beter als je onze feedback ter harte neemt. Veel succes! :)
 
Update:



Dank voor de reacties. Erg tof dat jullie met mij meedenken. Goeie tips ook, ik heb zo’n beetje alles doorgevoerd. Met behulp van voorafgaand commentaar is hij nu stukken beter geworden vind ik. Misschien zelfs wel helemaal af. In elk geval is het een stuk volwassener geworden en saai kan je hem nu niet meer noemen denk ik.

Baslijn is nu anders, meer afwisselend. Ook afwisseling in de percussie. Tegenmelodie ook een goede tip, zit in de bells. Die zijn nu bijna een solo functie gaan innemen. Iets wat dit nummer naar mijn inzien nodig had. In de piano zat al variatie dus daar is weinig aan veranderd. De piano, bells samen met de latin beat klinkt nu meer jazzy vind ik.

Op alle geluiden zat al reverb en delay maar wel zeer bescheiden. Ik hou er niet zo van als geluiden verdrinken in reverbs. Behalve met dub muziek misschien omdat daarbij effecten een hoofdrol spelen. Ietsje meer gegeven toch.

Om het saaie gehalte op te lossen met beat crushers en filters zie ik niet echt als een toegevoegde waarde. Het kan misschien werken alleen gaat het nummer dan een richting op die ik niet voor ogen heb. Ik vind dat er best veel afwisseling zit in mijn nummers. Meer nog dan sommige muziek die ik zelf goed vind waarin vrij weinig variatie zit. Bovendien denk ik dat hiermee het nummer ook niet krijgt wat het nodig heeft.

Ik denk zelf dat dit nummer niet zo veel meer mankeert. Wat ik denk dat het misschien nog nodig heeft is vocalen. Maar nu vind ik hem eigenlijk al goed zo. Toch is verder commentaar welkom want wie weet kan hij nog weer beter.
 
Dank voor de input wederom maar strak? statisch? liefelijk? Het zijn wat vage termen waar ik niet zo veel mee kan en ik vind het geloof ik ook wel meevallen. Ik vind hem zelf hem zelf best funky, dope en tegelijkertijd zomers. Ondanks dat het in mineur is heeft het ook iets vrolijks.

Het is één van de leukste nummers die ik gemaakt heb. Ik kan hem wel 100 keer horen zonder dat hij me gaat vervelen. Toch heb ik hem stukken minder opnieuw gehoord in vergelijking met de meeste nummers die ik maak. Alles viel zo pom, pom, pom op z’n plek.. heerlijk!

Zelf kan ik nu echt geen dingen meer bedenken die er nog aan te verbeteren vallen. Wat meer effecten gaat hem denk ik niet nog beter maken.

De mix vind ik ook goed. Ik heb de bells alleen harder gezet. Er was ook een stukje met bells weggevallen in het begin, die heb ik weer terug gezet.
 
Met strak bedoel ik dat het allemaal wat strak op de Grid zit de meeste noten zitten op de beat of er precies tussenin. Lieflijk is in mijn beleving het baslijntje en de belletjes, het klinkt gewoon heel jolig. Maar dat kan je ook als positief beschouwen. Jij denkt dat effecten het niet beter maakt, ik denk persoonlijk van wel maar uiteindelijk gaat het vooral om hoe je hem zelf vindt en als je tevreden bent moet je hem gewoon laten zoals het is.
 
Misschien heb je gelijk hoor Jason maar begrijp ik je gewoon niet zo goed. Overal zit al reverb en deleay op. Moet ik daar dan mee gaan overdrijven? Ik heb het geproberd maar dan wordt het te veel dub vind ik.

Jolig klopt wel een beetje. Vind ik niets mis mee en super jolig is hij nou ook weer niet.
 
Ik denk dat je het iets te negatief opvat, je hebt het zelf een lichtvoetig nummertje genoemd, dat is het inderdaad geworden en dat is ook prima. je kan het opleuken door er eventueel nog wat breakjes of FX geluidjes in te doen met wat effecten erop, er hoeft ook niet de hele track door een galm of een delay op een geluidje, je kan dit soort dingen met automation hoog of laag zetten zodat er bijvoorbeeld bij een korte break net even de reverb of delay knop open wordt gedraaid, het zijn allemaal details, maar je hoeft ze niet te gebruiken, zeker niet als je het gewoon lichtvoetig wilt houden.
 
Breakjes vind ik een goed idee, zal er eens naar kijken. Welllcht past een breakbeat er helemaal wel goed onder. Klinkt het wat meer organisch. Voorlopig laat ik hem even met rust. Hij zit nu echt in mijn hoofd en moet even andere muziek luisteren.
 
Back
Top