Coolaudio V662A (BA662A kloon)

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.662
Locatie
Utrecht
Coolaudio heeft nu ook zijn eigen versie van de BA662. Was wel te verwachten natuurlijk met al het kloongeweld van Behringer de laatste tijd. Benieuwd hoe hij zich verhoudt tot het origineel en de veelgebruikte kloon van Open Music Labs.


79155131_10157881060943914_7618731104987512832_o.jpg
 
Jammer dat het geen drop-in pin compatible vervanger is, dat zou met de huidige ba662 schaarste (je betaalt zo €50 per stuk) erg fijn zijn geweest.
 
Vanwege SOP? Of zie je in de specs verschillen met het origineel?
 
Volgens z'n FB pagina heeft Rob van AMSynths hier aan meegewerkt.

12332_amsl_1.png
 
Laatst gewijzigd:
Jammer dat het geen drop-in pin compatible vervanger is, dat zou met de huidige ba662 schaarste (je betaalt zo €50 per stuk) erg fijn zijn geweest.

Ik ben nu ook wel benieuwd. Mijn Juno 106 heeft 1 gare VCA namelijk.
 
Daar heb je gewoon de Belgische voicechips voor beschikbaar, de originelen zijn opgebouwd uit twee ba662 en een ir3109 in smd versie.. mocht je die defecte voicechip willen laten vervangen, stuur me dan even een pb. Genoeg voicechips in voorraad. De enige losse ba662 in een Juno 106 wordt namelijk alleen gebruikt om het noise volume te bedienen, denk niet dat je die bedoeld?

Vanwege SOP? Of zie je in de specs verschillen met het origineel?
Vanwege SOP inderdaad, en dat het dus een dual versie is ipv een enkele, puur voor retrofit gemak. Maar heb nog niet naar de specs, benodigde voedingsspanning etc gekeken. Ben benieuwd wat het verschil is met een lm13700, dat zijn ook twee vergelijkbare OTA's.
 
Laatst gewijzigd:
Vreemd dat ze het een V662 noemen (dubbele OTA) want het is geen BA662 (single OTA). Lijkt me meer een LM13700. Er zijn overigens vervangers van de BA662. Zelf eigenhandig
BA662 clone
gemaakt en al een aantal jaartjes overal met succes gebruikt in de Vintage Roland's.
In de meeste gevallen volstaat een LM13700 op een converter board. Voor de speciale gevallen met een toevoeging van een weerstand of een TL071 als buffer op het converter board. Zie foto en voor bestellen ga je naar de face book pagina van Joep Pennings.

https://www.facebook.com/pages/category/Electronics/BA662-clone-826416797440804/
 
Even niet over vervanging, maar voor eventuele zelfbouw: heeft deze V662A/BA662A nog voordelen tov. een LM13700? Met de laatste heb ik wel ervaring, niet met de eerste. Is er al ergens een datasheet te lezen van de kloon?
 
Daar heb je gewoon de Belgische voicechips voor beschikbaar, de originelen zijn opgebouwd uit twee ba662 en een ir3109 in smd versie.. mocht je die defecte voicechip willen laten vervangen, stuur me dan even een pb. Genoeg voicechips in voorraad. De enige losse ba662 in een Juno 106 wordt namelijk alleen gebruikt om het noise volume te bedienen, denk niet dat je die bedoeld?


Vanwege SOP inderdaad, en dat het dus een dual versie is ipv een enkele, puur voor retrofit gemak. Maar heb nog niet naar de specs, benodigde voedingsspanning etc gekeken. Ben benieuwd wat het verschil is met een lm13700, dat zijn ook twee vergelijkbare OTA's.

Er is maar 1 vca die niet werkt. Hangende noot dus. De rest is prima.

En ik ben uber cheap en wil de meest simpele oplossing.

Maar ik ben geen expert en elke keer corrigeert Marc Marc mij als ik er over begin. Wat ik nog weet is het dus 1 filter bord waar de vca opzit.

En ik begreep dat er nog een methods is naast de acetone method. Pinnetjes die los laten of zoiets.

Maar daar moet moet ik mij weer in verdiepen.
 
Daar kan je dan al de Open Music Labs clone voor gebruiken, dat is wel een drop in replacement.

Volgens mij zit de vca op elk filterbord. Ik wil die vca op het filterboard vervangen. Ja het wordt gecompliceerd. :D
 
@Madr: Ja, de VCA zit zit op het hybride 'voice' board, alsmede een BA662 voor de Resonance. Het heeft meestal geen zin om die te gaan vervangen want dan moet je dus de SMD versie van de BA662 hebben. Dat kan wel als je ze van andere 'voice chips' die onherstelbaar zijn maar waar de VCA chips nog goed zijn afhaald en overzet. Je maakt je het dan wel moeilijk. De enige andere BA662 die in de Juno zit is die voor de Ruisversterker.
 
@Disharmonic: Ik heb ook nog geen datasheet gezien. Ben benieuwd want, die van de V13700 is exact hetzelfde als van de originele LM13700. Gewoon de data en grafieken 'gejat'. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat bij een remake de uitgebreide data sets exact het zelfde zouden zijn. Ik neem aan dat de V662A een variant is op de V13700 (zelfe pin lay-out).
 
marcmarc Maar even afwachten, dus. De datasheet zal binnenkort wel komen en ook dat ze daadwerkelijk te koop zijn. Een tijdje geleden nog wat LM13700's gekocht om wat mee te prutsen, maar ik zie dat de V13700 nog wat goedkoper is. Als je er maar een paar gebruikt tikt het niet aan, maar toch goed om te weten dat de V13700 exact gelijk is.
 
@Madr: Ja, de VCA zit zit op het hybride 'voice' board, alsmede een BA662 voor de Resonance. Het heeft meestal geen zin om die te gaan vervangen want dan moet je dus de SMD versie van de BA662 hebben. Dat kan wel als je ze van andere 'voice chips' die onherstelbaar zijn maar waar de VCA chips nog goed zijn afhaald en overzet. Je maakt je het dan wel moeilijk. De enige andere BA662 die in de Juno zit is die voor de Ruisversterker.

Dank! Ja drm ben ik opzoek naar een Smd replica. Verwacht niet dat ie komt maar als coolaudio ze gaat maken verwacht ik dat ze cheap zijn zodat ik meteen een voorraadje kan kopen.

En is vooral als backup. Ik denk niet dat de chip zelf kapot is bij mij maar dat er een contact probleem is. Mijn onderbuik zegt dat als een vca echt kapot is dat er helemaal niks meer doorheen komt. Maar dat is een aanname.
 
@Madr: wrijf nog maar eens over je onderbuik want een OTA kan wel degelijk gewoon alles doorlaten als ie defect is ;-). Maar goed, er kan van alles fout gaan op die hybride voice chip.
 
@Disharmonic: Volgens de datasheet die Coolaudio levert is de V13700 gelijk aan de LM13700 maar of dat werkelijk ook zo is staat nog te bezien. Zodra ik weer aan de slag ga met mijn LM13700/BA662 tester ga ik dat testen (heb er een paar gekocht).
 
Volgens gebruikers op MW heeft Behringer hun kloons van de BA662 "gekloond". In de TD-3 wordt de Coolaudio V662A nog niet gebruikt, maar een ontwerp dat sprekend op dat van Open Music Labs lijkt (inclusief aanpassingen van anderen). Hier een foto van de VCA van de TD-3.

5786_td3vca_1.png


"This is the VCA in the TD-3. Note that this is Guest's BA662 clown design down to my added offset reduction mod"
 
ishi : Het commentaar gelezen op MW hierover, tja, het is inderdaad wat pathetic. Maar aan de andere kant, eigenlijk ook niks nieuws onder de zon wat betreft Behringer. We hoeven niet echt verrast te zijn, toch?
 
Back
Top