Italo/spacesynth in de maak

Hey, ik vind het geen slechte track, maar wordt er ook niet echt warm van, beetje te voorspelbaar voor mij (maar dat is vast ook de bedoeling...). Wat mij wel enigszins stoort is dat eea verzuipt in de reverb, helemaal goed te horen in het beginstuk, dat mag dus een tandje minder.

Mja ik heb hem eens op speakers gehoord en de reverb is nog steeds wel erg aanwezig inderdaad, mag nog wel een tandje minder.
 
Leuke track,zoals meerdere malen hierboven gemeld,reverb inperken.

Je track en de mix in het algemeen klinkt lekker warm maar als je op de pads en bvb voice,ook andere sounds het medium spectrum uit eq'd bekom je meer detail in de gehele mix,er zit een ophoping van de medium freqs nu,en die reverbs erop doet er geen goed aan.

Feit dat er eerder een proto italo disco bassline inzit (geen DX-7 dus) beperk je ook best de reverb tot 1 of 2 sounds,de eerste type of Italo-disco klonken vrij droog namelijk pas later toen het commercieel werd verzoop het in reverb,maar goed dat is je persoonlijke keuze natuurlijk.
 
Feit dat er eerder een proto italo disco bassline inzit (geen DX-7 dus) beperk je ook best de reverb tot 1 of 2 sounds,de eerste type of Italo-disco klonken vrij droog namelijk pas later toen het commercieel werd verzoop het in reverb,maar goed dat is je persoonlijke keuze natuurlijk.
Da's wel waar inderdaad, je hoort die overschakeling best wel tussen voor en na pak 'm beet '84-'85 of zoiets, beetje die tijd dat Koto en de hele space-synth scene wat meer populair werd. Ik hoorde het op mijn koptelefoon niet zo goed maar er zit inderdaad nog veel te veel reverb op de bass sowieso, pads mogen ook wel wat minder nog.
EQ-en vind ik altijd enorm lastig. Wel merk ik omdat de meeste sounds uit analoge synths komen dat het mid-laag inderdaad echt volledig vol zit, die frequenties filtert een normale subtractieve synth met low-pass filter natuurlijk helemaal niet weg.
 
yep idd,ik heb hetzelfde 'probleem' ik gebruik ook voornamelijk analoog,en het is debiel als je ziet wat je allemaal moet wegfilteren zodat het geen soep wordt als er meerdere sounds op mekaar zitten.

Maar goed beter verwijderen dan toe te voegen wat er niet is (de eq te boosten dus)
 
Nou. De mix is wat meer open in het mid-laag, en de galm is stukken minder. Ik kon daardoor ook de master net wat hoger zetten zonder tegen de limiter aan te lopen dus dat is allemaal helemaal mooi!
 

Attachments

  • italo_preview(6).mp3
    12,3 MB · Bekeken: 55
yep,is een groot verschil,veel beter,doch ik hoor dat je nog kan uitdunnen,er zit nog redelijk overlap in als die lead sounds er in komen,de hele achtergrond drive zit wel helemaal goed zover ik vind.

Er zitten veel sounds in die op bepaalde punten tegelijk lopen en dat fijn uitwerken is niet makkelijk.

Soms is het goed de track een week te laten liggen,daarna hoor je zelf sneller wat eventueel bijgetweakt kan worden,het is maar pas als je het 'durft' aan te passen dat je erna merkt dat het steeds beter wordt.
 
Da's een Linn ja. Maar gortdroog, dat wordt mijns inziens niet altijd gedaan bij italo hoor. Ik heb een compressor gesidechaind op de kick voor de pads en wat andere bijgeluiden, wat gate reverb op de kick en de snare, de clap is wellicht wat overheersend, dat wel. En die synths zijn een beetje meer mijn stijl dan die sfeer die je daar benoemt, dat is nu eenmaal een beetje hoe ik muziek maak... Maar het kan natuurlijk dat je daar niet zo'n fan van bent, ieder zijn smaak natuurlijk.

Je hebt die hihats al anders gedaan. Nice maar ik zou al die reverb lekker weg laten. Vreet frequenties op. En sidechaining klinkt leuk maar het doet helemaal
niks. En omdat je basis drums vrij dun klinken verzuipen die later. DRM kan je beter een dikke clap/snare en kick gebruiken. En los van het arangement zou ik de mix opnieuw doen. Al die pads verzuipen je hele track. Hihats mogen ook naar achteren in je mix. En doe daar nou wat mid/laag weg. En ja gedeelte van de mix kan ook eerst via je arrangement.

Zorg eerst dat je drums hard klappen op vol volume. En ga dan de rest er langzaam tegenaan duwen zonder de punch van je drums kwijt te raken.

Fx/comp is allemaal leuk maar je moet ze pas gebruiken als je ze echt nodig hebt. Succes!
 
Back
Top