Welke computer gebruiken jullie?

De nieuwe MAC STUDIO.
als je je hobby serieus wilt aanpakken.😉
Hij lijkt op de Mac mini maar is een klein beetje krachtiger.
Aan de voorkant van de Mac Studio een SDXC kaartslot en twee USB-C ingangen. Dat is dus al fijn. Aan de achterkant heb je de voeding en een 10Gbit/s-ethernet poort. Verder vind je daar vier Thunderbolt-poorten. Verder zijn er nog twee USB-A poorten en een HDMI-uitgang. Om het geheel af te maken, maakt hij ook nog gebruik van een audio ingang. Kortom, je kunt alles er op aansluiten.


De Mac Studio moet daarnaast ook een krachtig apparaat worden volgens Apple. Je hebt bij aankoop de mogelijkheid om te kiezen voor een M1 Max of M1 Ultra chip. Verder kun je een hardeschijf van 8TB er in gooien, zodat je alles kunt opslaan. Ook kan hij 18 streams met 8K ProRes 422 video aan. Kortom, het is een apparaat dat er voor moet zorgen dat het creatieve werk een stuk makkelijker gemaakt moet worden.
Prijs vanaf 2329 euro.
O ja,er is ook een nieuwe apple 27 inch studio display.Prijs 1779 euro.Als je één nodig mocht hebben.

https---www.onemorething.nl-wp-content-uploads-2022-03-Mac-Studio.jpeg
https---www.onemorething.nl-wp-content-uploads-2022-03-Mac-Studio-lifestyle-2.jpeg
 
Laatst gewijzigd:
Wel typisch dat de Ultra setup twéé keer zo duur is als de gewone. Hij heeft ook het dubbele aan SSD, RAM, cores en GPU natuurlijk maar de rest is helemaal het zelfde qua enclosure, verpakking, transportkosten etcetera.

Het is een uitgang, maar thx voor de info.
Volgens mij is het een in- en uitgang, voor headsets
 
ik moet zeggen dat voor de eerste keer een MAC interessant wordt, buiten de prijs, de M1 ultra, zou goed skoren.

goed, de rat race wordt op 3 fronten (?) gevoerd; Apple, Intel en AMD, zitten elkaar flink op de hielen, al is de laatste gen Intels wel erg dorstig naar wattjes. erg opvallend, maar kan ook zijn dat Intel zijn wijze van wat ie werkelik zuipt, meer realistisch heeft gemaakt.

mijn AMD gaat ook naar 180 watt...

maar € 2.329,00 voor; M1 Max, 32gb + 512 ssd....
of 4.629,00 voor M1 Ultra, 64gb + 1 Tb ssd...

dan haak ik af...

overigens, het systeem dat ik gebouwd heb, de laatste, staat in deze thread (wel een SSD vervangen, die sneller en 1TB is...), op het moment dat ik hem bouwde wist ik al dat de rat race zou beginnen.
toch geen spijt van. het systeem doet wat het moet doen, en goed. erg goed zelfs.

het kan overigens zo zijn dat Apple weer zijn 'voorsprong' verliest, de M2, kan nog flink uitgesteld worden, of niet eens komen, dat ze moeten voortborduren, of ze hebben nog wat achter de hand (de 'designeres' hoppen van intel naar apple en weer terug, minder naar amd en terug, wellicht ook redelik wat. dus dat scheelt..).

overigens sinds het stof is neergedaald, de M1 is zeker een erg goede chip, maar kent ook zijn beperkingen.
zoals alle CPU's natuurlik.

M1 Ultra is gebaseerd op de M1.. nog immer A14, A15 is al 'gemaakt', i.e. het 'design', dat is voor de komende 10 jaar.

ik kijk zeker met een schuin oog naar die nieuwe MAC's, zo tussendoor, ondertussen, knal ik mijn CPU door de bocht, zoveel 'ruimte' nog over, heerlik kompleksere projekten zonder na te denken over. dus. (en dat met plugins die zéer veel eisen, en gewoon volledig kunnen doen wat ze kunnen doen.)

helaas voor M1 (en alle andere varianten), doet steinberg een appletje.... wanneer je cubase gebruikt dan, versie 12.. geen VST2 meer..

de MAC Studio, werken de M1's dan op een hogere kloksnelheid? want aktief gekoeld. de kloksnelheid werd nooit aangegeven, de IPC, in benchmarks van de M1 van 1 core is best goed, erg goed zelfs.
 
Ik zit er over te denken om van PC naar Mac over te schakelen.
Ik zit al een tijd te kijken naar pc’s die speciaal stabiel zijn gebouwd voor audio/studio gebruik;
Óf ze zijn onbetaalbaar óf ze zijn onhandelbaar.

Mijn laptop heeft het al gauw stuiptrekkingen bij drukke
(veel sporen)
passages. En eist wat meer vermogen.

Nu deze ik deze Mac zie denk ik, Héé, een nieuwe Mac...
(zo bekend ben ik met Apple):o:

Maar ja, Die prijs!
€ 4.629
voor een Mac Apple M1 (Ultra-chip)
en een
Apple M1 (Max-chip) voor € 2.329
Wat kost dan een Ultra Max chip??
Én de prijzen van mac’s zakken nauwelijks…

Toch heb ik interesse in de Max.

Gelijk kopen? of zal ik even wachten...🤔
 
Wat kost dan een Ultra Max chip??
🤔

Als je logica zoekt in de prijsverschillen bij Apple... zinloos.
Het gaat er om dat hij x % sneller is en x % efficienter en de dat het de 'snelste Mac tot nu toe is'. En daar betaal je voor....
 
Ik zoek stabiliteit in computers...(Windows stress)
En van een Window laptop van 1200 euro naar een Mac van 2400 €
is al een hele overgang/verbetering.
Maar ja, de overschakeling van Windows layout naar Apple layout is ook even wennen natuurlijk. :koffie:

De ultra is voor de grote jongens!8):okdan:
 
Ik zit er over te denken om van PC naar Mac over te schakelen.
Ik zit al een tijd te kijken naar pc’s die speciaal stabiel zijn gebouwd voor audio/studio gebruik;
Óf ze zijn onbetaalbaar óf ze zijn onhandelbaar.

Mijn laptop heeft het al gauw stuiptrekkingen bij drukke
(veel sporen)
passages. En eist wat meer vermogen.

Nu deze ik deze Mac zie denk ik, Héé, een nieuwe Mac...
(zo bekend ben ik met Apple):o:

Maar ja, Die prijs!
€ 4.629
voor een Mac Apple M1 (Ultra-chip)
en een
Apple M1 (Max-chip) voor € 2.329
Wat kost dan een Ultra Max chip??
Én de prijzen van mac’s zakken nauwelijks…

Toch heb ik interesse in de Max.

Gelijk kopen? of zal ik even wachten...🤔
Ik ben ook steeds aan het lurken naar een Macbook pro. En neig dan ook naar die snellere versies.
(Max)
Maar.... Ik heb nog niet heel duidelijk of je dat voor muziekproductie echt nodig hebt.

Als je de stresstesten ziet met Ableton en diverse plugins, dan is zelfs de 'oude' Macbook Air M1 bijna vergelijkbaar met de M1 Max (ed out)
Slechts een paar procent meer belasting dan die 4x zo dure M1 Max met 3x meer geheugen, cores etc.

Voor ultra resolutie videobewerking zijn de verschillen wel groter, maar nog altijd doet de 'goedkope' Air het behoorlijk veel beter dan mijn i7.
Het grootste verschil wat ik zo zag was met name dat de 16" MBP veel stiller was, omdat de koeling daar blijkbaar beter werkt.
Dat kan wel een factor zijn om rekening mee te houden.
Maar qua prestaties was het verschil (wat ik er van heb gezien iig) minimaal en zou je best een 'instap' model MBP M1 Pro (nog altijd schreeuwend duur, zeker als je een grotere HD wilt) kunnen overwegen.
 
Twee keer usb A en twee keer usc C, da's erg gul voor een systeem wat 2300 euro kost als je niets met thunderbolt doet?
Da's wel helemaal up to date in 2022, ik zat alleen nog te zoeken waar de slinger erin kan als ie een keer moeilijk opstart.
 
Ik zit er over te denken om van PC naar Mac over te schakelen.
Heb ik een dik jaar geleden ook gedaan na vele win daw pc’s.

Ik vind het zalig, en keer niet meer terug.

Ja is niet goedkoop apple,maar dat waren mijn selfbuild daw pc’s ook niet

Ga deze nieuwe mac eens goed bekijken
 
Twee keer usb A en twee keer usc C, da's erg gul voor een systeem wat 2300 euro kost als je niets met thunderbolt doet?
Da's wel helemaal up to date in 2022, ik zat alleen nog te zoeken waar de slinger erin kan als ie een keer moeilijk opstart.
Thunderbolt 4 is toch compatible met USB c, of zeg ik nu iets doms?
 
Ik zit er over te denken om van PC naar Mac over te schakelen.
Ik zit al een tijd te kijken naar pc’s die speciaal stabiel zijn gebouwd voor audio/studio gebruik;
Óf ze zijn onbetaalbaar óf ze zijn onhandelbaar.

Mijn laptop heeft het al gauw stuiptrekkingen bij drukke
(veel sporen)
passages. En eist wat meer vermogen.

Nu deze ik deze Mac zie denk ik, Héé, een nieuwe Mac...
(zo bekend ben ik met Apple):o:

Maar ja, Die prijs!
€ 4.629
voor een Mac Apple M1 (Ultra-chip)
en een
Apple M1 (Max-chip) voor € 2.329
Wat kost dan een Ultra Max chip??
Én de prijzen van mac’s zakken nauwelijks…

Toch heb ik interesse in de Max.

Gelijk kopen? of zal ik even wachten...🤔

Macs worden niet veel goedkoper, totdat er echt een nieuw model is. De Max is de performance van een i9 laptop, de Ultra gaat richting de beste desktops.

Wat belangrijk is is dat ze niet of nauwelijks throttlen
 
Deze wordt het dan wel als volgende... mijn werk 27" vervangen door mijn recente Mini (voor muziek) en dan de Studio als nieuwe DAW enz...

'lees : als ik de lotto win, haha'
 
Back
Top