Welke computer gebruiken jullie?

Jouw computer die je nauwelijks gebruikt en waar je enkel opnames mee maakt, loopt rondjes om de laptop waar ik een bedrijf mee draaiende hou. :) Alleen die Win7, die had je al eens kunnen updaten he. Nuja, dan had je hem wel even aan internet moeten hangen... :D
Computer is al een aantal jaren oud. Toen zelf een PC samengesteld en al uitgegaan dat hij wel een aantal jaren mee moet gaan. In het begin er wel verschillende softsynths op gezet en natuurlijk ook fx. In de tussentijd flink wat hardware bijgekomen, wat ik veel leuker en prettiger vind om mee te spelen.
 
Die Mac Mini van mij was een 2010 early geloof ik. Daar heb ik een hoop lol mee gehad en hij trok volgestopt met extra ram-geheugen behoorlijk. Alleen mix en master met veel audio files was niet te doen.
in feite doet hij het nog steeds, maar omdat 'ie een beetje seniel begon te worden is hij omgeruild voor een IMac 2019. Blijft het toch een beetje in de familie.
IMac is echt een heel ander verhaal, die trekt echt alles. I
Weet iemand trouwens of ram-geheugen van andere fabrikanten niet werken op een IMac?
Vorig jaar meer ram-geheugen geplaatst van een andere fabrikant omdat Mac-ram belachelijk duur is, maar heb niet de indruk dat hij er sneller van geworden is?
 
Weet iemand trouwens of ram-geheugen van andere fabrikanten niet werken op een IMac?
Vorig jaar meer ram-geheugen geplaatst van een andere fabrikant omdat Mac-ram belachelijk duur is, maar heb niet de indruk dat hij er sneller van geworden is?
Ja dat werkt moet wel juiste type zijn
 
Vorig jaar meer ram-geheugen geplaatst van een andere fabrikant omdat Mac-ram belachelijk duur is, maar heb niet de indruk dat hij er sneller van geworden is?

wat @Kenneth zegt, met als uitbreiding; extra ram geheugen maakt een computer niet per se sneller. het hangt van je gebruik af, wanneer je veel met sample libraries werkt; is 32GB, of zelfs 64GB, een vereiste haast. hangt van de grootte af.

simpeler; maakt een computer niet sneller, zolang het geheugengebruik binnen het geheugen-hoeveelheid die je hebt blijft...
(met deze uitzondering; Intel CPU's zijn minder gevoelig voor de snelheid van de RAM, terwijl AMD processors veel gevoelig daar voor zijn. wel altijd de regel; dual channel; 2 reepjes, zelfde batch, dus zelfde verpakking.. en sneller is sneller, maar ook latency, CAS, etc. hebben invloed. de prestatiewinst hang wederom van het gebruik af. dus ik moet mijzelf korrigeren; sneller geheugen, wat uit meerdere faktoren bestaat..., true latency, kloksnelheid, dual/quad channel... ja kan effekt hebben.)

mmmh ik heb van een simpel antwoord, een zeer kompleks antwoord kunnen maken. zo!
 
AMD Ryzen 9 5900X
32 GB DDR4 3200
Disk 1: 1 TB SSD
Disk 2: 2 TB SSD
Disk 3: 2 TB SSD
Disk 4: 2 TB SSD
W10 Pro 64
Beeldscherm 4k 43" LG
 
Laatst gewijzigd:
In 2018 samengesteld, ben nog tevreden. Geluidskaart en monitor zijn wat ouder.
Intel i7 8700
16 GB ram
1x500 GB SSD, 2TB HD
Geforce GTX 1070 ti
Soundblaster X-fi Titanium HD
Iiyama prolite 24" monitor

en laat ik de muis niet vergeten haha: Roccat Kone EMP
fijnste muis die ik ooit heb gehad, niet alleen voor games, met coole LED verlichting jawel
 
Laatst gewijzigd:
Mac Mini M1 in de studio en Macbook Pro 13" on the road.
 
Macbook Pro 2017, 3.1 GHz Dual Core i5 met 16GB Ram. Logic Pro 10.6 gaat daarop als de brandweer. Meestal externe monitor zodat mijn ogen wellicht iets minder snel slijten.
 
Frankensteinbuild DAW:
AMD Ryzen 7 2700X op Asus Pro-Art B550 met 2x Thunderbolt 4 aansluiting, 48 GB Werkgeheugen bestaande uit 2x 8GB en 2x 16GB DDR 4 @ 3000 MHz, MSI R9 280 Gaming 3GB Graphics 1 TB NVMe SSD voor O.S., 256GB SATA Scratch SSD en een 3TB 7200 Harddisk voor "long time storage" alles draaiend op Windows 11 en als DAW Bitwig Studio met 27" multi-touchscreen.

Voornamelijk voor videobewerking maar ook als back-up DAW:
AMD Ryzen 9 5900X op Asus Pro-Art B550, 128GB werkgeheugen @ 3600 Mhz, nVidia RTX A4000 Graphics, 2TB NVMe SSD voor O.S. en 2x 4TB SATA SSD voor video bestanden, en draaiend op Windows 11
 
Mac mini 2018 alles maxxed out dus behalve ram geheugen (komt nog tzt) gekocht omdat ik denk dat het in het geval van Mac de beste prijs kwaliteit combo is
 
hij gaat vooral blazen bij renderen van tracks (uiteindelik moet ie ook video gaan doen, nog niet aan toe gekomen), ik heb er weinig last van, genoeg andere achtergrond geluiden, en wanneer ik inspeel, komt het met gemak erboven. en blaast bij importeren in DeepAudio, b.v. of wanneer er plugins draaien die elke CPU mollen... maar dan nog... ik hoef geen rekening te houden met buren, en zo hard zet ik ze niet altijd (is ook niet goed, voor mixen...).

sja, ik wilde het maksimum eruit halen, uit de CPU/systeem, en lijkt zowat gelukt, die AMD's, erg fijne CPU, maar wat een instellingen... uiteindelik heel simpel toch.. vreemd dat er geen echt goed overzicht is.. nou ja...

goed.

een fluisterstille kast is erg fijn, die had ik hiervoor, maar toch loeide ie toch ook, niet zo hard als nu. ik dacht wow, dat is geen goed idee geweest, een grote kast, die geen enkel geluid tegenhoudt, maar uiteindelik, ik herhaal, ik heb er geen last van, zelfs niet wanneer ik mijn monitors gebruik, ik gebruik amper mijn koptelefoon, voor mixen, moet ik wel doen, want stereobeeld... vergeet ik soms...
meestal geen probleem, tenzij bij hard panning, of simpelweg dat op 1 kanaal iets geheel anders terecht komt dan op kanaal 2 (soft modulars...). er zijn oplossingen voor..

goed genoeg.

fijn systeem heb je, overigens!
Dank!

Ik heb nog even getest met aanpassen van de fan speeds (wel enkel idle). CPU fans en kast fans op maximum scheelt idle 6 graden. Videokaart van 30% naar 60% scheelt 10 graden. Uiteraard met ditto verhoging van het geluidsniveau. Ik laat ze opstandaard staan want de videokaart wordt soweiso zelden erg warm en dan nog volledig binnen specs. De cpu wordt bij gamen en renderen wel behoorlijk warm maar ook dat is binnen de amd specs voor Ryzen 9. Die proecessors zijn erop gemaakt dus ik maak me er geen zorgen over.
Hier is precies andersom ik doe bijna alles met koptelefoon. Ook uit gemakzucht. :D
 
Ik heb er 3 een HP probook 650 G1 met 16 GB geheugen en SSD.
HP Elitebook 840 G8 i7 8 8GB 256 GB
Microsoft Surface Go ( als ik op vakantie ben).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
Ik heb er 3 een HP probook 650 G1 met 16 GB geheugen en SSD.
HP Elitebook 840 G8 i7 8 8GB 256 GB
Microsoft Surface Go ( als ik op vakantie ben).
De elitebook is voor mijn werk helaas.
 
Hoe bevalt je dat?
De monitor bedoel je? Erg blij mee.
Ik gebruik hem op de aanbevolen 150% scaling en op een afstand van 60 a 70 cm heb ik geen leesbril nodig;)
 

Attachments

  • IMG_2217.jpg
    IMG_2217.jpg
    94,9 KB · Bekeken: 96
Laatst gewijzigd:
Dank voor het delen van je ervaringen. Misschien die 5600x eens upgraden dan naar een 59x0x!
 
Ik neem mn hardware setup stereo op met wavelab (flame me hahaha!). Dus de computer maakt niet heel veel uit. Ik had een dell laptop van 2010 met een lexicon alpha en sinds van de zomer een hele dikke AMD met 64 gb, maar die is vooral voor mn werk.
Dual boot met windows, moet nog steeds mn muziekspul installeren om weer op te gaan nemen.

Prioriteiten beetje anders nowadays 🤣

-C-
 
Mac Pro 2010 / 12-Core 3,33 Ghz / 64 Gig Ram / 2x 24" 16:10 Dell Ultrasharp
5 HD's waarvan 2x 1TB SSD's. 1tje Samsung voor alle software (OSX...) en 1tje OWC als DAW Audio HD.
De andere 3 zijn gewone HD's van 4 TB voor opslag en backups.
Hoe snel is zo'n 'ouwe' MAC anno 2021 ?
Tot nog toe ben ik er bij alles wat ik musikaal doe nog niet in geslaagd de System Performance Cores in Logic X te vullen.
Integendeel zelfs, er is nauwelijks beweging te zien in 1 core... :-) Maja, ik gebruik doorgaans ook weinig softsynths en meestal
enkel FX plugins tijdens de afmix.

De enige 'update' die ik kan doen is een Metal compatible GPU en Big Sur, maar 'do not fix if not broken'
 
Back
Top