Wat gebruiken jullie voor de mastering?

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Zelf werk ik vooral tegenwoordig met Reference, maar ook nog wel steeds met Ozone (5).
Vind songtracks masteren nog altijd best wel lastig.
Soms weet ik niet altijd wat voor afweging ik hierin moet maken, qua programma, instellingen etc.
Toch vind ik dat het wel steeds beter gaat.

Wat gebruiken jullie zoal voor de mastering van songtracks?
 
Jammer dat dit topic nog niet zo lekker loopt.
Was gewoon even benieuwd naar wat jullie ondermeer gebruiken voor de mastering en hoe jullie hierin werken.
Het blijft altijd wat aftasten op dit gebied en bij mij kan er zeker ook nog wel het één en ander verbeteren.
 
Ik master eigenlijk nooit. Ik vind het een vak apart en je moet niet alles zelf willen doen. Maar om mijn tracks wat in die richting te brengen gebruik ik de Eventide Ultrachannel en soms wat NI Plugins zoals de solid state EQ etc.
 
Om het online te gooien zet ik er een glue compressor op, multiband van fabfilter, ssl eq (waves) om er een beetje extra hoog in te mixen, fabfilter eq met een cut (48db) rond de 32hz, en de fabfilter limiter zonder speciale instellingen.

Zoals meerdere hoer zeggen, is het na mijn idee meer iets voor mensen die er verstand van hebben. Desalnietemin doe ik dus een beetje mastering om het wat meer te glue, openheid en volume te geven. De limiter staat er al op vanaf het moment dat ik begin met een track, al hey andere komt tegen het einde (90%)
 
Ik ben trouwens iemand van de filosofie : hoe minder hoe beter wat betreft compressie etc.
 
Eigenlijk moet mastering niet heel spannend zijn. Als de mix verder in orde is, is het een kwestie van bijschaven en polijsten. Het eerste wat ze bij het masteren doen is correcties uitvoeren op de mix. Dat is nogal lastig als je zelf de mastering doet, want dan ben je niet meer heel objectief. Voor de rest is het van alles subtiel aanpassen (maar dan ook alleen als het daardoor beter klinkt). Denk aan EQ, Saturation, Compressie en Limiting. Alles prima in the box te doen met Ozone, zoals je zelf al aangaf. Ik zelf gebruik ook een analog clipper, zodat de limiter niet al het werk zelf moet doen. Het genre waarin ik produceer mastered tot -2 db RMS. Zolang de mix goed is kan dat prima zonder al te veel consessies te doen aan de sound van de track. Het jammere van dat oppompen tot -2db is natuurlijk wel het gebrek aan dynamiek, maar ja als hele genres niets anders meer doen, dan is het meteen ook het nieuwe normaal. Eigenlijk zouden webshops als Beatport en Junodownload hetzelfde moeten doen als alle streaming sites --> ongeveer richting de -14 LUFS. Zo krijgen we weer wat dynamiek terug. Maar als je nog afhankelijk bent van mp3/wave/flac verkoop, dan is dat nog ver te zoeken.
 
ik denk niet dat ik veel van mastering weet, wel van mixen. de eind-mix, is het eindresultaat. ja, kunt wat bijschaven als je, wil en soms heeft dat nut. ik heb het gevoel dat professionele mastering, ook je mixes je nog wat bijstuurt.

maar daar kan ik het geheel mis in hebben.

heel afwijkend: ik gebruik de laatste t-racks 5 (als een monster van frankenstein bij elkaar gekocht, eigenlijk ging het me louter eerst om de prachtige reverbs, maar breidde langzaam uit. wat ik nu heb is gelijk aan de t-racks 5 max versie, min éen processor, zoals ze het noemen bij IK Multimedia.. maar ik heb wél de leslie [die iets goedkopere versie]).

t-racks 5 past ook wel bij mij, vanwege mijn vintage insteek, maar vooral: de stealth limiter vind ik erg goed, die behoudt redelik de dynamiek, je ziet echt pieken en dalen.

ik moet nog wel de terminolgie leren zoals dB, dBfs, heb je zelfs dBufs, nee, of dBu? die LUFS, ik weet wat spotify wil etc. maar ik weet niet echt wat het inhoudt.

dus ik doe maar wat haha, op het gehoor dus. ik probeer wel in t-racks met meerdere processors (zijn ook simpelweg plugins te gebruiken in DAW of host) te werken, dat geeft verschil, een tikje daar, iets meer kracht, iets wijdere stereo, maar meestal, blijf ik toch steken op de stealth limiter; die werkelik stealth werkt (er zijn altijd diskussies over elke plugin, maar;), naar mijn ervaring. krachtige limiter, met wat opties, die de dynamiek niet geheel maar toch redelik behoudt, je hoort het goed dat er dynamiek blijft. wel fijn.

ozone ken ik niet echt, ik heb ozone elements 8, wel gebruikt voor een kut nummer, geheel gemaakt in ableton, met standaard sample loops... en ik dacht gooi die ozone eroverheen, in automatisch; "listening" en dan stelt ie zelf zich in. niet eens aangepast. was ook niet nodig, want was maar een speelveld ding. je leert er wel van.

ik moet nog een thread gaan open over al die dB[xxx] verschillen, wat LUFS nu echt inhoudt, éen meter snap ik niet in t-racks, staat ook niet in de handleiding, wellicht YT.

heeft een fijne metering (werkt ook als plugin).

tracks 5 is ook standalone te gebruiken en zo gebruik ik 'm ook. het renderen duurt langer dan b.v. in cubase. een misselik makende oversampling gebruiken ze.

o ja, de stealth limiter heeft ISP, inter-dinges signal peak, nee, ow jee die afkorting. nou, je kunt peak krijgen intersample, o ja, intersample peaks, wat dat ook moge zijn. ik heb het even geweten. ik moet er dieper induiken, maar merk dat wanneer je het op het gehoor doet, het goed werkt.

o ja, de belangrijkste mastering procedure, bij mij is; naar mijn buurman gaan, die heeft een rokit set (en ook nog een prachtige yamaha ms huppelups de grote, midfields, maar daar luisteren we nooit op), de r5 denk ik. wanneer het daar goed klinkt, weet ik het zeker, en mijn buurman luistert mee. wanneer ik die stap vergeet, gaat het mis. niet altijd overigens, meestal is de mix correct, éen keer niet gedaan, was de mix niet goed.

dus doe ik werkelik aan mastering? ik probeer de mix zo goed mogelik te krijgen, en zie dan cubase als een instrument tevens, ik luister hoe alles op elkaar reageert, frequentie masking gebeurt vaak, maar dat kan goed werken, in sommige gevallen, in andere gevallen, ga ik daar, met verschillende methodes aan de slag, om ze uit elkaar te krijgen.

dus ik richt me volledig op de mix, wanneer die goed klinkt, in balans, stereo goed, etc.

o ja, ik moet hier nog eens een link plaatsen (wel eens terug vinden) over dat stereo geen representatie is, maar een rekonstruktie, niet eens dat. stereo geluid is eigenlik gebaseerd op een verkeerde veronderstelling. ik kan het niet beter uitleggen, toen ik het las, herkende ik vrijwel alles. stereo is een effekt, niet reproduktie 1 op 1 van wat er is opgenomen (want alles is in wezen; mono; zelfs stereo; 2 x mono...).

ga eens muziek luisteren en naar de zgn. plaatsing, dan merk dat stereo eigenlik een soort van effekt is, in de meest ekstreme vorm: drums links, zang rechts, b.v. ik houd daar wel van, ik pan ook redelik veel. soms is de zang net niet in het midden, of door middel van meerdere tracks verspreidt. of door reverbs, die de zang wat vreemd laat zweven van links naar rechts (en omgekeerd), of andere middelen.

goed heel uitgebreid, en wellicht niet geheel doorzichtig geschreven. alle stappen zijn belangrijk, en naar mijn gevoel; een goede mix, behoeft alleen mastering vanwege het medium, waarop het afgespeeld wordt (spotify, cd, mp3, etc.). het is een boutade, en ik zal niet gelijk hebben. maar toch; een goede mix, alle mastering handelingen, moet je toch al in de mix hebben gedaan? behalve de uiteindelikke dynamiek.

ik ben er wel achter gekomen dat ik te weinig headroom overlaat, maar binnen het digitale is dat geen probleem, maar wel als je gaat eksporteren en dan gaat masteren. het heeft niet tot verkeerde resulaten geleidt, vreemd genoeg.

en headroom binnen het digitale domein, cubase kun je op +12db (db[xxx]) zetten, bij mij staat ie standaard op +6, fabrieksinstelling. dat is geen digitale clipping, boven de 0 dB[xxx], maar wanneer je zoiets rendered.... daar kwam ik achter toen ik stems maakte van een nummer, begin ik nu standaard te doen, al heb de plugins niet meer, of oudere versie gebruikt, of iets anders, heb je de stems nog... daar zat 1 clip in, in éen track, die ik niet zag, waarom niet? want die ging in cubase wel boven de 0, maar dat is geen clipping, binnen de 32 bit, of 64 bits engine (bij mij staat ie op 64 bit). maar wanneer die track, dus een echte track, geen nummer, sjonge nu ga ik helemaal brabbelen, werd gerenderd, gaat dat dus wél clippen.

al was het maar op 1 plek. in de totale mix, hoorde je de clip niet, want de master clipte niet... ging niet boven de +6dB[xxx].

er zitten zoveel technische aspekten in, waarvan ik nu voel, die moet ik beter begrijpen. ik houd al rekening met headroom, altijd, maar niet bij de master, als die maar niet boven de 0dB[xx] komt zit je goed, dacht, maar ook daar is headroom belangrijk voor goede mastering. ik snap dat gevoelsmatig, en had dat gevoel ook wel eerder, dat ik het niet zo hard moest uitsturen.

maar goed, ik heb ook een normaal, waarvan alles bijna precies tegen 0dB[xx] zit, keihard, mijn eerste nummer, en dat werkt toch goed. als je de waveforms ziet, dan zie geen enkele transitie, alles is knalhard... ik denk dat er dus veel mogelik is. maar kennis van zaken is zeker belangrijk. dus dat is de volgende stap, hier op SF, en wellicht in deze thread.

hoe zit het met al dB en LUFS standaarden, die weer afwijken van elkaar, en iets anders meten.

FreddyConfetti, hee het werkt niet taggen. o wanneer je m saved weer wel..

wellicht in deze thread het over dB, LUFS, en wat je nog allemaal hebt beginnen of een andere thread..

dit schijnt al wat licht, van zmooc :

"Decibels zijn maar een ratio; een manier om de luidheid van het ene signaal te vergelijken met een ander signaal. De meters op je mixer en je audio interface vergelijken het signaal met een bepaald voltage (0 dBu denk ik) terwijl je DAW het vergelijkt met het luidste signaal dat ie kan weergeven zonder clipping (0 dBfs). Hoe luid dat omgerekend in volt is, verschilt per audio interface. Daarom kun je die waarden dus niet zomaar met elkaar vergelijken"

dBu is wat VU meters aangeven, dBfs lijkt niet te zijn wat cubase, b.v. aangeeft, want kan tot +12db. mijn geluidskaart kan dat ook overigens, maf genoeg, hoe dat werkt.. is wel handig, toch kan ik clips krijgen... maar toen had ik de compressor van mijn pre-amp, tot het uiterste gedreven, clipte het binnen de pre-amp denk ik, want in cubase zag je niks, je hoorde het wel (gewoon weggehaald, door in te zoomen, en silence, op zo'n klein stukje hoor je dat niet).
 
Eigenlijk master ik nooit... Dat laat ik zodra mijn deuntjes de moeite waard zijn liever door een deskundige doen.. :-)
OTT plugin gebruik ik om het wat acceptabeler te laten klinken..
 
Dit is wel een leuk filmpje wat het verschil illustreert tussen een automatische master en een pro master.

https://www.youtube.com/watch?v=IR7WV_F0GCQ

Imho is masteren technisch niet zo moeilijk, maar het goed kunnen luisteren en weten op welke details je moet letten, dat is de kunst. Duurt soms jaren voordat je je gehoor goed genoeg kan trainen hiervoor.
Ben van mening dat het belangrijkste wat je kan doen is je track vergelijken met een andere track in jou genre en heel kritisch te luisteren. Hoe hard staat alles, hoeveel bass, hoeveel hoog, hoe groot is het verschil tussen harde en zachte geluiden, zit er overlap in frequenties, panning etc. Het meeste is op te lossen in de mix met eq/compressors. Als er grote problemen zijn, dan is misschien de keuze van je geluiden al niet goed en moet je soms iets vervangen.
Dan is het enige wat nog echt iets toevoegt goeie limiting. Limit nooit op 0db maar eerder -0.3db oid, zodat er ruimte is voor omzetten naar andere formaten zonder artefacts. Verder breng je de track omhoog in volume met de limiter tot het matcht met een track die je goed vind klinken. Ik gebruik toneboosters barricade v4 hiervoor. Deze klinkt gewoon erg goed en is betaalbaar. Transparanter dan de meeste andere limiters die ik heb geprobeerd, met de mogelijkheid karakter toe te voegen.
 
Erg interessant wat je allemaal geschreven hebt.
Zelf geef ik momenteel Ozone (5) de voorkeur boven Reference.
Niet dat laatstgenoemde echt minder is, maar ik vind het met Ozone allemaal net even wat voller en dynamischer klinken.

ik ben totaal geen ekspert, en brabbel er op los, vooral om tijdens het schrijven het ook beter te leren begrijpen. heb nu al meer info, ik kende het meeste al, maar ik heb nu meer overzicht.

dit is het interessante artikel of stereo geluid;

http://www.anstendig.org/Stereo.html

ozone is een goeie mastering tool. ik ben simpelweg in t-racks 5 gerold, en om hetzelfde bedrag uit te geven aan ozone. mijn budget heeft grenzen.
wellicht komt ie er wel eens. voor meer inzicht. maar goed.

ik probeer dus al schrijvend hier meer inzicht te geven voor mijzelf, hopelik ook voor anderen. en juist hoop ik op mensen die werkelik er verstand van hebben, die wat aangeven.

ik weet nu al het verschil tussen dBU en dBFs (en eigenlik wist ik dat al), LUFS is vrij nieuw schijnbaar, daar weet ik wel waar je moet op letten.

de enige fout die ik maak, is het een fout, dat ik master, met songs, die weinig headroom hebben, meestal maar 1 of 2 dB.

en ik let al een lange tijd op; True Peak, en dat ik limit tot .4 of .5 dBFs. vaak zonder true peak, de L2 maximizer gebruikt, op .1 dB. maar goed volgens mij geeft cubase otomatisch true peak, ik deed dat in cubase zelf. goed.


iedereen heeft zijn eigen methode, en ozone is zeker de standaard en erg goed.

maar je zegt voller en dynamischer; ik probeer dat altijd in de mix zelf te bereiken, niet dat het 1 of het andere beter is, maar ik heb het mezelf zo aangeleerd, over de mixen die ik maak, kan ik nu gerust zeggen; ik weet wat ik doe, ervaring, kennis. al zal me niet tot expert benoemen, zo ver ben ik nog niet, hoeft ook niet.

de klanken die ik gebruik zijn toch altijd al keivol op zich, dat er bijna nooit iets bij lijkt te kunnen, en toch ik doe ik dat...

nou ja, deze thread heeft me op het spoor gezet, om een aantal beter te leren te begrijpen. dank! daarvoor! robi!

Imho is masteren technisch niet zo moeilijk, maar het goed kunnen luisteren en weten op welke details je moet letten, dat is de kunst. Duurt soms jaren voordat je je gehoor goed genoeg kan trainen hiervoor.
Ben van mening dat het belangrijkste wat je kan doen is je track vergelijken met een andere track in jou genre en heel kritisch te luisteren. Hoe hard staat alles, hoeveel bass, hoeveel hoog, hoe groot is het verschil tussen harde en zachte geluiden, zit er overlap in frequenties, panning etc. Het meeste is op te lossen in de mix met eq/compressors. Als er grote problemen zijn, dan is misschien de keuze van je geluiden al niet goed en moet je soms iets vervangen.
Dan is het enige wat nog echt iets toevoegt goeie limiting. Limit nooit op 0db maar eerder -0.3db oid, zodat er ruimte is voor omzetten naar andere formaten zonder artefacts. Verder breng je de track omhoog in volume met de limiter tot het matcht met een track die je goed vind klinken. Ik gebruik toneboosters barricade v4 hiervoor. Deze klinkt gewoon erg goed en is betaalbaar. Transparanter dan de meeste andere limiters die ik heb geprobeerd, met de mogelijkheid karakter toe te voegen.

zoals jij werkt, ik neem aan dat dit je werkwijze is, ik herken er veel in. panning, is een veel gebruikt oplossing voor mij, en ook leuk, gebruik je stereo als effekt, ik pan graag, my pan law.... (die schijnbaar een mythe is, zag ik weer, nou, zoveel te weten, en kontrasterende meningen...)
 
Back
Top