Ik heb een Sampler gebouwd en de legendarische SH-5 gesampled.. zodat ook jij van deze analoge oscillators kan genieten!

Precursor

Stamgast
Lid sinds
20 december 2016
Berichten
111
Hi, laat me eerst voorstellen wie mij nog niet kennen hier. Long-time lurker en producer sinds een jaar of 12, sinds 2 jaar ook freelance mixing engineer en nu ook trotse eigenaar van sampl.me, een bedrijfje waarmee ik zeldzame synths sample zodat jullie die ook kunnen gebruiken!

Voor mijn eerste project heb ik de SH-5 gesampled. Maar alleen de samples leek me niet genoeg. Je kunt bij andere bedrijven ook samples downloaden, maar ik dacht: wacht, dit kan ik beter. (Je moet wat in jezelf geloven soms hè..)
Daarom heb ik er ook een plugin bij gebouwd. Ik wilde dat eerst in Kontakt doen, maar als niet-partner van Kontakt betekent dat dat jullie die alleen zouden kunnen gebruiken met een full Kontakt license van 300 piek, en dat leek me niet echt de bedoeling. Daarom heb ik mijn Sampler Device gebouwd op de DecentSampler architectuur; een soort gratis Kontakt VST.

samplerdevicefull.png


Een aantal weken later was dit klaar en toen ben ik nog wat weken bezig geweest met het multisamplen van de SH-5. In de Sampler heb ik ook een soort "semi-analoge" chorus gebouwd waarbij ik alle voices 3x heb opgenomen en deze modulated en panned afgespeeld worden. Het heeft ietwat weg van een Haas Effect, maar dan modulated en de modulatie is gebaseerd op de Juno-60 chorus. Je kunt bovendien zelf de width en amount instellen. Ten slotte heb ik een aantal convolution reverbs gemaakt waardoor je de geluiden nog experimenteler kan gebruiken.

Toch vond ik het nog ietwat saai om alleen synth voices aan te bieden dus ik heb er nog 500 drum samples bij gemaakt, 400 originele en 100 resamples/processed. En voor alle Abletoneers heb ik ook Ableton Racks gebouwd (instrument racks voor de synth voices en Drum Racks voor de processed samples met allerlei fx en sends ingebouwd). Basically.. plug&play.

1702844727031.png
1702844978564.png


Je voelt hem al aankomen maar ik zou het heel leuk vinden als jullie mijn eerste product zouden willen uitproberen. Ik heb er bijna 2 maanden full time aan gewerkt om alles van begin tot eind op te zetten. Toch geef ik het in eerste instantie goedkoop weg, want ik vind het veel belangrijker dat veel mensen het testen. Ik heb in ieder geval tot en met oud en nieuw 50% korting op de pack en device en met de discount code SYNTHFORUM krijg je nog eens 5€ korting er bovenop. Dat betekent dat je alles nu kunt uitproberen voor een 10tje. Dat lijkt me best schappelijk. Ik begrijp zeker dat deze thread een schaamteloze plug is, maar ik zou het niet posten als ik niet dacht dat dit de moeite waard was. Probeer het uit zou ik zeggen en je hebt een analoog monster in je arsenaal, maar eentje die netjes getuned is en je gewoon met je MIDI keyboardje kunt afspelen.

Hopelijk vinden jullie dit net zo vet als ik!

Cheers,
Q / Precursor

DSCF5850_editedJPG.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik zelf geen samples maar herinner me zeker die veel te dure kontakt.( wat ook wat verklaart) Heel fraai gebaar!!
 
Ik gebruik zelf geen samples maar herinner me zeker die veel te dure kontakt.( wat ook wat verklaart) Heel fraai gebaar!!
Ja bij mij is het ook af en aan gegaan. Toen ik begon wilde ik alles van scratch maken met VSTs, ik gebruikte nooit presets.. echt een gedoe. Vervolgens veel met analoge synths geklooid, beetje uit de hand gelopen... Je kent het. Maar recent wat begonnen met orchestrale dingen voor filmscores en toen ontdekte ik weer een beetje de samplers en de kunst van de multisamples. Ik dacht doen, maar als je violen toch samplet.. waarom dan niet hele vette synths?

En ik merk nu dat ik ze zelf ook best vaak gebruik. Die voices van de SH-5 zijn zo dik, dat een Minimoog ernaast ten onder gaat.. en dat hoor je toch wel terug ook vanuit de sampler. Leuk om mee te experimenteren weer :) en je kunt t gewoon met een MIDI keyboardje spelen. Alle buttons zijn MIDI assignable dus je kunt ook je filter of envelopes mappen aan wat knoppen. Krijg je toch een heel klein beetje het synth gevoel.. maar in ieder geval het geluid 😉
 
Goeie demo songs op de website :okdan:
 
Werkt dit ook in een oude versie van Ableton?
Ik heb het gebouwd in Ableton 10, dus het werkt in ieder geval op Ableton 10, 11 en 12. Ik weet niet zeker, maar ik geloof dat 10 en 9 niet backwards compatible zijn.. Ik heb volgens mij ook wat effecten in die Racks zitten die niet in 9 zaten, maar dat weet ik niet zeker meer aangezien ik aantal jaar terug over was gestapt naar 10. Maar bijvoorbeeld Utility was vernieuwd van 9 naar 10, en dat zit er sowieso vaak in als clipgain-plugin tussen die chains en volgens mij ook Echo, die was in 9 ook anders.. Dus ik verwacht eigenlijk dat het alleen werkt in 10, 11 en 12.
 
Bovenstaande geldt alleen voor de Ableton Racks natuurlijk. De Sampler Device via DecentSampler werkt wel met elke DAW en (redelijk recente) versie want dat is gewoon een VST plugin. Ook zijn alle samples los te gebruiken. Dus ook de processed samples, die heb ik bijv. met layering en analoge compressors gemaakt dus dat klinkt ook al vet zonder de effecten van de Ableton Drum Racks.*

*Sorry was te laat om bovenstaand antwoord nog te editen ;)
 
Ziet er echt heel goed uit! Heb je aanbieding aangenomen en ga er wellicht vanavond nog even mee aan de slag.
Je concurrent (als je daar al van kunt spreken) in mijn ogen is LØSTLVLS Verder doe ik niet veel met samples behalve dat ik het leuk vind om
bijzondere modellen te horen en gewoon te bespelen dus ik denk dat je er een klant bij hebt!
 
Ziet er echt heel goed uit! Heb je aanbieding aangenomen en ga er wellicht vanavond nog even mee aan de slag.
Je concurrent (als je daar al van kunt spreken) in mijn ogen is LØSTLVLS Verder doe ik niet veel met samples behalve dat ik het leuk vind om
bijzondere modellen te horen en gewoon te bespelen dus ik denk dat je er een klant bij hebt!
Ha MstrFX,

Leuk om te horen dat je het wil uitproberen! Ik denk dat er nog wel wat meer concurrenten zijn, maar dat maakt me niet zoveel uit :) er bestaan ook honderden verschillende sample verkopers of burgertenten of telefoonaanbieders haha! Iedereen biedt weer net iets anders.

Laat me weten hoe je de patches vindt! Als je nog ideeën hebt voor de volgende let me know. Ik heb wat contacten waardoor ik evt CS50, CS80, Jupiter, originele Minimoog zou kunnen proberen. Maar zit ook te denken aan iets meer spicey zoals een KORG MS-50 of Formanta Polivoks.. Maarja eerst maar weer wat tijd voor vinden. Vooral het multisamplen en loopen kost veel tijd.
 
Nou ik heb het even geopend en ik zie meteen hoeveel werk je erin hebt zitten. LØSTLVLS doet wel iets anders met zn drumracks wat ik na 2 tutorials nog niet voor elkaar kreeg.. maar ja ik heb ook hw drumcomputers en dat vind ik uiteindelijk toch mijn go to . Ik zal beide sample packs en vooral ook de Ableton devices zo goed mogelijk benutten en dan zal ik weleens mn bevindingen sturen.

Ik heb onlangs nog wat samples gekocht van een medeforumlid die hier ook wat stapjes in zet maar is net begonnen. Maar heb wel zn eerst setje van de Macbeth Elements gekocht.

De SH-5 is echt mooie start en voor mij een no-brainer om te kopen. Persoonlijk zie ik het wel in de wat obscuurdere synths of zelfs combinatie van synth/fx/drumcomputers.
Dus niet altijd heel puristisch a la conservatorium maar een tikkeltje experimenteel, zou ik erg interessant vinden. Maar ik doe dat zelf, dus vandaar. Ik ben alleen geen actieve synth verzamelaar koper. Maar om een voorbeeld te geven. Een megaFM met een obscuur filter zou ook een heel mooi pack op kunnen leveren in mijn idee.
 
Nou ik heb het even geopend en ik zie meteen hoeveel werk je erin hebt zitten. LØSTLVLS doet wel iets anders met zn drumracks wat ik na 2 tutorials nog niet voor elkaar kreeg.. maar ja ik heb ook hw drumcomputers en dat vind ik uiteindelijk toch mijn go to . Ik zal beide sample packs en vooral ook de Ableton devices zo goed mogelijk benutten en dan zal ik weleens mn bevindingen sturen.

Ik heb onlangs nog wat samples gekocht van een medeforumlid die hier ook wat stapjes in zet maar is net begonnen. Maar heb wel zn eerst setje van de Macbeth Elements gekocht.

De SH-5 is echt mooie start en voor mij een no-brainer om te kopen. Persoonlijk zie ik het wel in de wat obscuurdere synths of zelfs combinatie van synth/fx/drumcomputers.
Dus niet altijd heel puristisch a la conservatorium maar een tikkeltje experimenteel, zou ik erg interessant vinden. Maar ik doe dat zelf, dus vandaar. Ik ben alleen geen actieve synth verzamelaar koper. Maar om een voorbeeld te geven. Een megaFM met een obscuur filter zou ook een heel mooi pack op kunnen leveren in mijn idee.

Vet! Bedankt voor je bijdrage :) en idd tof dat er nog meer mensen op t forum zitten die samples maken, ik ga die zeker ook even checken.

Ik ben het verder helemaal met je eens dat het uiteindelijk ook vet zou zijn om nog een stapje verder te gaan en misschien obscure synth combi's te bouwen, maar dan moet ik eerst iets meer voices opgenomen hebben en dan moet ik ook een nieuwe VST bouwen, ik zat te denken aan iets met sliders zodat je dan wat dingen kunt mengen. Daarnaast haal ik binnenkort een space echo op, dus ik zat te denken misschien kan ik daar nog wat fx mee opnemen dat je dan in kan mengen. Ik moet even kijken hoe ik dat kan doen op een manier dat het wel nuttig is voor muziek maken. Uiteindelijk vind ik het het belangrijkste dat het ook serieuze kwalitatieve geluiden zijn die je echt kunt gebruiken in je producties. Ik gebruik bijvoorbeeld zelf ook veel de SH-5 sampler in m'n muziek nu dus daar leer ik ook weer van wat nu echt nuttig is los van 'wat leuke geluidjes zijn die uit die synth komen'.
 
Ik vind je Spotify trouwens ook erg nice! Staat nu in mn warm inspiration lijst :) Ik zoek het vaak in gekke combinaties. Zo ben ik nu met een mini Eurorackje bezig. Maar altijd wel minimaal hybrid (analoog) Ik maak bijna dagelijks samples. Doe alles op 32bit 48khz maar niet zo mooi /netjes als jij hoor. Maar zou best samples willen aanleveren voor je tzt..
 
De enige software die ik zou willen hebben is dat met een midi toets een `midi riedel` gegeven wordt van welke lengte dan ook.
Het zou een klein programmaatje kunnen zijn. Dat mag wel wat kosten.
Verder gebruik ik geen sofware.
Hooguit iets om te verbeteren van iets opgenomends door een digitale hardware recorder IVB de lengte.
In det begin gebruikte ik zelfs de door windows meegeleverde `opnemer`met succes.
 
Back
Top