Ik heb een Sampler gebouwd en de legendarische SH-5 gesampled.. zodat ook jij van deze analoge oscillators kan genieten!

De enige software die ik zou willen hebben is dat met een midi toets een `midi riedel` gegeven wordt van welke lengte dan ook.
Het zou een klein programmaatje kunnen zijn. Dat mag wel wat kosten.
Verder gebruik ik geen sofware.
Hooguit iets om te verbeteren van iets opgenomends door een digitale hardware recorder IVB de lengte.
In det begin gebruikte ik zelfs de door windows meegeleverde `opnemer`met succes.
Je bedoelt dat wanneer je een toets indrukt op je keyboard dat hij dan een random korte motif aan noten uitstuurt? Want volgens mij bestaan dit soort dingen wel hoor, bijvoorbeeld voor Max4Live met Ableton.

Wat ook een leuke is is de sampler van Olafur Arnalds van Spitfire Audio. Is wel gelijk mega prijzig maar wat zij hebben gedaan is zijn piano opgenomen met allerlei toetscombinaties. Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet uitleggen, maar bijv als je een C indrukt dan hoor je niet 1 C maar dan drukt hij heel zachtjes een aantal keer de C in. Het effect wat je krijgt is een soort constante noten die steeds spelen, zeker als je akkoorden maakt krijg je dan hele interessante geluiden omdat die noten niet gesynchroniseerd ingedrukt zijn. Een beetje als een orkest zegmaar met verschillende violisten, alleen dan op de piano.

Ik zou graag willen dat mijn sample kunsten zo ver zouden gaan maar ik ben niet echt een programmeur dus dat soort dingen zou ik niet weten waar ik moet beginnen. Maar ik zou wel eens kunnen kijken of ik bij een volgende sampler meer beweging in de patches kan bouwen, bijv door steeds meerdere noten te doen. Daarnaast zit ik wel een beetje aan de limitaties van DecentSampler. Alles van Spitfire Audio runt geloof ik of op Kontakt (wat iets uitgebreider is dan DecentSampler wat ik gebruik) of op hun eigen software en daar zit weer een heel team van ontwikkelaars achter.

Dus ja ik zou aanraden om ff goed te kijken wat je allemaal bij Max4Live plugins kunt vinden, maar ik zal je idee mee nemen naar de volgende ronde. Wellicht kan ik een paar leuke patches maken met extra noten of round robins.
 
Noemen ze dat niet Ostinato?
p.s zeker leuke m4L rmd’s te vinden. Om het te samplen lijkt me ver gaan en statischer worden…
 
Noemen ze dat niet Ostinato?
p.s zeker leuke m4L rmd’s te vinden. Om het te samplen lijkt me ver gaan en statischer worden…
Naja wat je dus wel zou kunnen doen als je het vanuit het samplen wil doen is dat je dezelfde noten aanslaat en dat een aantal keer opneemt. Met een round robin zou je dan in kunnen bouwen dat hij die opnames gerandomiseerd afspeelt elke keer als je een toets indrukt. Met 3 of 4 variaties per noot kom je dan al een heel eind, zeker als je akkoorden speelt. Alleen de vraag is of dat bij een synth net zo leuk klinkt als bij een piano of viool.. betwijfel het.
 
De enige software die ik zou willen hebben is dat met een midi toets een `midi riedel` gegeven wordt van welke lengte dan ook.
Het zou een klein programmaatje kunnen zijn. Dat mag wel wat kosten.
Verder gebruik ik geen sofware.
Hooguit iets om te verbeteren van iets opgenomends door een digitale hardware recorder IVB de lengte.
In det begin gebruikte ik zelfs de door windows meegeleverde `opnemer`met succes.

Je bedoelt dat wanneer je een toets indrukt op je keyboard dat hij dan een random korte motif aan noten uitstuurt? Want volgens mij bestaan dit soort dingen wel hoor, bijvoorbeeld voor Max4Live met Ableton.

Moet die MIDI riedel random zijn, of juist vooraf bepaald?
Als dat laatste, en als ik de vraag goed begrepen heb, dan zou het via Ableton Live kunnen door gewoon die MIDI riedel aan een clip toe te wijzen
(riedel intekenen, of zowaar een hele SMF (Standard MIDI File) met riedel-inhoud aan een clip toewijzen).

Mocht er toevallig nog wat oude hardware rondslingeren, Roland heeft/had in apparaten als de MC-80 de RPS functie en Korg deed 'Pattern play' in bijv de N364/N264.
 
kijken of ik bij een volgende sampler meer beweging in de patches kan bouwen, bijv door steeds meerdere noten te doen. . . . , maar ik zal je idee mee nemen naar de volgende ronde. Wellicht kan ik een paar leuke patches maken met extra noten of round robins.
Moet die MIDI riedel random zijn, of juist vooraf bepaald?
Mocht er toevallig nog wat oude hardware rondslingeren, Roland heeft/had in apparaten als de MC-80 de RPS functie en Korg deed 'Pattern play' in bijv de N364/N264.
Het liefst geen random want dat heb ik al gemaakt in Hardware. Maar ik ben bang dat dat niet erg muzikaal werkt. Zo is bijvoorbeeld een beetje muzikaal om gedeeltes die wel muzikaal als aaneengesloten `strofes` klinken die herkenbaarheid hebben met elkaar af te wisselen omdat er zo, iets herkenbaars ontstaat. Allemaal wat lastig omschreven hier sorry. Het komt er op neer dat ik dan een lange geautomatiseerde random `riedel` heb. Stukken of onderdelen die wel iets hebben kan ik er dan uit selecteren bijvoorbeeld acht maten `die wel wat hebben`. En die dan met elkaar afwisselen als zijnde stukjes herhaling. Dan komt er wel iets tot stand wat `wel-te-pruimen`is maar heel veel gedoe met de muis.
Als even later in het muziek stuk het al eerder te gehore gebrachte wordt herhaald dan krijgt men de `kick` van herkenning.
Dat wordt geapprecieerd (wat een woord) OP PRIJS GESTELD, mooi gevonden.
Omdat deze manier van werken nogal bewerkelijk is met de muis ben ik er nog niet eens aan begonnen.
De muzikaliteit is in de tijdsverhouding is dan ook ver te zoeken.
Om die reden zou ik van te voren uitgezochte midi stukjes veel sneller ten gehore willen brengen `on-the-fly` dus onder een toets direct hoorbaar.
Zo kan ik veel sneller een selectie maken van wat `ut` wel doet of dat het niks is, een slechte combinatie is of een goede.
Dat werkt honderd keer sneller dan dat muis gedoe.
Zoiets heb ik vroeger al gemaakt en ik heb alle onderdelen en ervaring nog. Uit mijn hoofd het ondertussen antieke ding de TTL7489 uit 1977
Die nog steeds te koop is zag ik. Zij het wel iets duurder maar nog steeds een speelgoedprijsje in vergelijking met kant en klaar product.
Ik zag dat ik er nog twee had elk stuks heeft een plaats met vierenzestig bit geheugen. Dus een sequense van acht herhalingen te maken met de keuze uit acht verschillende noten (of samples). Wat ik al eens maakte op een breadboard om maar weinig of niet te hoeven solderen.
Met wave files heb ik alles al werkende en hier ook laten horen. Maar eenmaal gesampled met de sampler die ik heb is het geluid statisch en niet meer te veranderen. Wat wel kan van hoog tot laag met filter enz net als bij een syntersizer. Op zoek naar betere nieuwe muziek blijft het een uitdaging om iets te gebruiken wat toch goed in het gehoor ligt. Dus geen platgetreden paden. En meer van hetzelfde. Reglrechte midi tonen komen veel helderder over dan een soms fuzzy-smoezelige-lapendeken van kermisgeluiden. Sorry voor dat woord en de lange lap tekst.
 
.. bijvoorbeeld een beetje muzikaal om gedeeltes die wel muzikaal als aaneengesloten `strofes` klinken die herkenbaarheid hebben met elkaar af te wisselen omdat er zo, iets herkenbaars ontstaat. Allemaal wat lastig omschreven hier sorry. Het komt er op neer dat ik dan een lange geautomatiseerde random `riedel` heb. Stukken of onderdelen die wel iets hebben kan ik er dan uit selecteren bijvoorbeeld acht maten `die wel wat hebben`. En die dan met elkaar afwisselen als zijnde stukjes herhaling.
Wat je eigenlijk vraagt is een random midi generator die loopable is of waar je stukjes uit kunt knippen. En muzikaal samenwerkend lijkt me in tune (key).

Dit bestaat 100% in Max4Live en je kunt het ook eenvoudig in eurorack formaat voor elkaar krijgen door een Turing Machine te patchen in een Tuner en dan kun je die of naar je synth voice sturen om op te nemen, of als je de midi wil met een midi interface naar je computer.

Maar eenmaal gesampled met de sampler die ik heb is het geluid statisch en niet meer te veranderen. Wat wel kan van hoog tot laag met filter enz net als bij een syntersizer. Op zoek naar betere nieuwe muziek blijft het een uitdaging om iets te gebruiken wat toch goed in het gehoor ligt. Dus geen platgetreden paden. En meer van hetzelfde. Reglrechte midi tonen komen veel helderder over dan een soms fuzzy-smoezelige-lapendeken van kermisgeluiden. Sorry voor dat woord en de lange lap tekst.
Dit is dus waarom er round robins bestaan en velocity sensitivity. Bijvoorbeeld in de duurdere orkest plugins zijn alle violen met verschillende articulaties, verschillende intensiteit, loudness en vaak zelfs forward/reverse bow strung opgenomen. Dit zit dan allemaal in de software verwerkt zodat vrijwel geen midi noot hetzelfde is en dat je ook die intensiteit na kunt bootsen wanneer het orkest aanzwelt.

In synthese wordt dit iets minder vaak gedaan maar je zou je bijv kunnen voorstellen dat elke noot dus een andere opname is (tot zekere hoogte). Dit zorgt er dan dus voor dat elke noot wél anders klinkt en niet statisch. Daarnaast iets met filter naar velocity of saturatie/compressie..


Maar volgens mij dwalen we een beetje af. Ik wilde sowieso wat round robins in gaan bouwen bij komende versies, maar dat kost in essentie gelijk 4x zoveel tijd per synthesizer patch en elke patch kostte me nu al plus minus een halve dag tot dag aan werk, dus het nadeel is dat ik dan gewoon niks af ga krijgen 🥲
 
De demo's klinken erg goed, mooi.. overtuigend. Werk je met hele samples of heb je ook racks (samplers) met Single Cycle Waveforms?
 
De demo's klinken erg goed, mooi.. overtuigend. Werk je met hele samples of heb je ook racks (samplers) met Single Cycle Waveforms?
Hi 20Hz, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik kan wel beter uitleggen wat er wel in de pack zit.

Alle Synth Patches zijn beschikbaar in zowel de VST (die op elke DAW werkt) als de Ableton Instrument Racks (waar ze ingebouwd zijn in een Simpler met Multisample Mode). [Ik heb ook EPS files toegevoegd dus technisch gezien zou je het ook in de sampler van Logic moeten kunnen afspelen maar dat kon ik helaas zelf niet testen]

Alle opnames zijn 24bit 48khz. Daardoor zouden de bestanden heel groot zijn als ik hele lange noten zou opnemen. Echter wilde ik wel de character van de waveforms behouden, zeker als ze elkaar aan het moduleren zijn. Ik heb dus steeds een aantal secondes opgenomen en daarin zit ergens de loop. Met speciale software heb ik ervoor gezorgd dat alle loops click/pop-vrij zijn. Verder is dus elke noot met de hand geloopt, vandaar dat het proces zo lang duurt. Voor sommige patches betekent dat inderdaad dat er een enkele cyclus in de loop zit, maar voor de meeste zijn het een aantal cycli zodat de modulatie ook in de play-back blijft bestaan.

Nu kun je je voorstellen dat een cyclus van een C-1 veel langer duurt dan een cyclus van een C6. Dus soms was het bij de lage tonen ietwat lastig om de volledige cyclus plus modulatie in een niet al te lange loop op te vangen. In die gevallen heb ik het begin en eind laten cross-faden. Dat geeft soms een klein beetje phasing/comb filtering, dus dat heb ik ook eindeloos met de hand aangepast tot vrijwel elke noot phasing-vrij was. Iets dergelijks gebeurt bij hoge tonen als je modulatie tussen VCOs hebt. Die modulatie gaat soms dan zo snel dat je juist hele korte loops nodig hebt om de volledige cyclus op te vangen. Je kunt je dus voorstellen dat loops bij lage tonen vaak langer zijn en bij hoge tonen korter.

Maar in bijna geen gevallen heb ik alleen een enkele cyclus van de waveform geloopt omdat het dan dus heel statisch klinkt; ik wilde juist de beweging van de synth behouden, dus de loops zijn over het algemeen meerdere wave cycli lang. Gek genoeg als je één enkele cyclus loopt bij een statisch geluid (dus bijvoorbeeld een oscillator zonder modulatie, zoals de Sub Oscillator in de Sampler Device) dan klinkt het nog steeds heel robotisch vergeleken met wanneer je een aantal cycli loopt. Ik geloof dat dat bijvoorbeeld ook een reden is waarom een analoge synth anders klinkt dan een digitale, omdat die oscillator van de analoge blijkbaar toch nét niet helemaal 100% perfect is, waardoor er altijd iets van beweging in zit.
 
Het beste dat ik je kan aanraden is om het zelf uit te proberen.. :) dan weet je gelijk of het wat voor je is. Mocht je dan niet tevreden zijn met de loop points, bijvoorbeeld omdat je het wil inladen in een granular synth device, dan zou je die zelf ook nog kunnen aanpassen. Daar is allerlei software voor.

Maar persoonlijk denk ik dat je dan een beetje het geluid van de synth stuk maakt omdat de golven dus steeds een beetje bewegen aangezien ze van een analoge oscillator komen en niet een digitale.
 
De enige software die ik zou willen hebben is dat met een midi toets een `midi riedel` gegeven wordt van welke lengte dan ook.
Wat dit met het topic te maken heeft weet ik echt niet...maar ik ken er 2, MAGIX.Independence doet dit en daar is zelfs een gratis versie van. En Sonic Academy Ana tot(en met) versie 1.5 doet dit ook:
1711893276149.png


En de link voor Magix: The free software sampler – Independence free
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt me een uitstekend idee! Top apparaat. Wel lastig om hem in tune te houden.. :p
Dat is geen probleem, die oude roland blijven erg goed in tune . Dagen erna ook nog
en weinig gevoelig voor temp veranderingen .
tja, toen maakte roland nog kwaliteit.

Leuk initiatief en meer dan schappelijke probeerprijs 👍
 
@Precursor ik wilde vandaag met je sampler in decent sampler aan de gang maar ik denk dat ik teveel heb lopen rommelen met sample management en krijg nu een Error. Zou jij of iemand anders kunnen meekijken? Ik maak straks wel even een screenshotje..

Oh, is het wel decent sampler formaat trouwens?

Screenshot 2024-04-01 at 19.20.05.pngScreenshot 2024-04-01 at 16.38.59.png
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top