Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door Alexander

Mijn setup bestaat sinds gisteravond uit:

Tascam Portastudio 424 mkII ( :halleluja )
Yamaha KX-490 cassettedeck (voor eventueel bouncen vanuit de tascam)
Sony MD recorder
Yamaha RM1x
Yamaha CS1x
Akai s2000
Korg P3 module (prima pianomodule)
Akoestische gitaar
Basgitaar + amp
Hohner Echoharp
Veel dingen die geluid maken (mondharp, niet electronisch speelgoed, etc)
Ouwe PC met kuren, (maar met redelijk wat audiomogelijkheden en een Livedrive)
(Microfoons kan ik lenen)

Als wensen heb ik nog een mixer (deze komt er binnenkort hoe dan ook), een paar monitor speakers en ik ga nog wat circuit benden...

Als ik goed las wat je allemaal wil gaan doen... dan heb je een absolute vrijheid in het creeëren van geluiden die op die welbepaalde cd moeten waar je het over had. Dus kun je gekke dingen gaan proberen en zo.
Heel veel kan er op de pc uiteraard, maar ik mis toch een beetje een echte synth volgens het oude principe in hardware.
De cs1x is zeker een synth, maar met additieve synthese dacht ik. de rm1x min of meer ook dacht ik. Mooie sampler verder en andere speledingetjes, maar ik zie bvb geen substractieve synthese. of een va'tje, dingen die leuk zijn om mee te spelen en te experimenteren.
Is dit een bewuste keus?
 
Geen bewuste keuze... ik heb in mijn achterhoofd steeds een micromodular gehad, maar als ik geld had kon ik er geen vinden en nu heb ik geen geld!? :frons: Ook kon ik een Korg MS20 kopen een tijd terug, maar weer was geld het probleem.

Toch is het een goede tip, ik denk dat mijn keuze uit geluidsbronnen beter wordt met een extra synth (alhoewel die circuit bend shit ook erg lekker geluid kan voortbrengen!)

Wat voor synths lijken je een leuke tegendraadse aanvulling op mijn lijstje?
 
Origineel geplaatst door Alexander
Geen bewuste keuze... ik heb in mijn achterhoofd steeds een micromodular gehad, maar als ik geld had kon ik er geen vinden en nu heb ik geen geld!? :frons: Ook kon ik een Korg MS20 kopen een tijd terug, maar weer was geld het probleem.

Dat zijn inderdaad het soort apparaten waarvan ik denk: net wat voor jou.
Een MS-20 is dan (zeker op zichzelf) een stuk beperkter (én vooral duurder) dan een Clavia (Micro)Modular.
Wel érg leuk is de pitch -> voltage converter van de MS, die kan je behoorliijk vaag inzetten voor allerlei doeleinden.
Maar eigenlijk niets dat niet na te doen is met een (Micro)Modular.

Mijn tip: ga toch gewoon voor de Modular, en dan misschien een Modular Rack - die zijn maar weinig duurder én hebben meteen 4x zoveel power (danwel 8x zoveel power, als je zoiets als de expanded Modular aanbieding van Feedback nog te pakken kan krijgen -> 699 euro is een koopje!). Maar een Micromodje is óók goed als het budget beperkt is.

Ik mis in je setup iets wat je geluid enorm kan beinvloeden: goeie FX apparaten.
Bijv. met een leuke delay kan je heel gewone geluiden enorm laten 'vervreemden'.
En een goeie galm is gewoon essentieel, klinkt vaak zoveel luxer dan de 'ingebouwde' effecten van veel apparaten.
Ik hoor vaak heel goeie verhalen over de Lexicon MPX-110, en deze is nu waanzinnig afgeprijsd bij de Musicstore Koeln: http://www.musicstorekoeln.de/englisch/shop/produktinfo.asp?info=PAH0001550-000 - 139 euro! (en gratis thuisbezord!) :o:
 
Origineel geplaatst door Alexander
Geen bewuste keuze... ik heb in mijn achterhoofd steeds een micromodular gehad, maar als ik geld had kon ik er geen vinden en nu heb ik geen geld!? :frons: Ook kon ik een Korg MS20 kopen een tijd terug, maar weer was geld het probleem.

Toch is het een goede tip, ik denk dat mijn keuze uit geluidsbronnen beter wordt met een extra synth (alhoewel die circuit bend shit ook erg lekker geluid kan voortbrengen!)

Wat voor synths lijken je een leuke tegendraadse aanvulling op mijn lijstje?

Hans z'n tips zijn de moeite waard alleszins.
Nu, wat voor synth goed zou aanvullen is ook afhankelijk van wat voor soort synthese/bediening je erg ligt,
en hoeveel centjes er zijn.
in de prijscategorie tot 350 euro is er heel veel.
analoog: korg polysix, juno106, de alphajuno's, en vele andere
fm: de yammiesynths: extreem uiteenlopende geluiden, maar druktoetsen en moeilijke bediening
VA: de K-station en varianten, de nordlead (de eerste is alleszins voor dat geld te krijgen) microkorg (hatelijke bediening wegens te weinig knoppen en led scherm, maar mega geluiden wegens engine van ms2000)
van Nord heb je idd ook nog de modulars. Ik ken ze niet persoonlijk, maar na flink wat lezen is het me duidelijk dat
ook daar de mogelijkheden enorm zijn (tot fm synthese toe). Daar heb je dan wel het risico dat je meer geluiden gaat bouwen dan iets anders.

ik zou voor iets gaan met een vrij gemakkelijke bediening (instant gratification) en dus toch wel wat knopjes.
nu vraag ik me af of je analoog zou gaan of niet. Zit nog niet in je setup, maar je hebt wel een basgitaar en andere
muziekspullen natuurlijk.
dus concreet: roland juno106, korg polysix, K-station, nordlead zou ik ernstig overwegen.
 
Thanks Thanks!! :D

Goede FX is een geweldige tip!! Ook helemaal niet aangedacht...
En ook de synth is een goede aanvulling (bijna noodzakelijk) ik ga beginnen met sparen en in de tussentijd circuit benden ontdekken en dat omzetten naar samples (waarna goede fx units een must worden)!
Daarna zal ik over een x aantal maanden mijn keuze naar een extra synth vastleggen en de (micro)modular blijft me boeien! Ook de juno106, maar ik zie tegen die tijd wel!

In ieder geval bedankt voor de goeie tips, ik kan verder met mijn dagdromen!!

:eureka:
 
Origineel geplaatst door Hanz
@ R.5: Bedankt voor het meedenken. :) Je noemt een aantal interessante punten!

Van de TR-909 heb ik al besloten dat ik 'm niet 'eeuwig' behoud. Ik wil er nog een tijdje mee spelen, maar als het moment daar is wil ik 'm inderdaad omzetten in andere hardware.
De Electribe R wil ik echt niet wegdoen. Ik kan er mee lezen en schrijven, al zijn de interne sounds beperkt dan is het toch nog een leuke drumseq. En je krijgt er toch geen drol voor terug. :D
Een machinedrum heb ik kort mee gespeeld, maar er was geen 'klik'. Dus nee, dank je.

De huidige Audiophile / M480 combo gaat weg zodra ik een andere setup heb. Ik verwacht hier geen grote bedragen voor terug, maargoed, dat hoeft ook niet.
Het punt wat je noemt wbt de hands-on controle, dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Daar moet ik eens goed over nadenken, qua consequenties. Een E-mu kaart komt er bij mij niet in, wegens te veel slechte ervaringen met creative driver meuk in het verleden. Noem me maar eigenwijs! ;) Maar goed, een alternatief is vast wel te vinden...

Compressor heb ik eigenlijk niet, maar ik maak mezelf wijs dat ik dat ook wel in software kan doen.
Vooral omdat ik eigenlijk alleen synths gebruik, geen akoestische instrumenten, en m'n muziek hoeft ook al niet te beuken.

Voor 100 euro meer heb je al RME ipv een Emu geluidskaart en
als de Machinedrum & de TR-909 niet "klikken" lukt het misschien wel
met een MPC. Als hij een volwaardige sampler bevat (bvb MPC4000)
kan je zelfs die Kurzweil aan de deur zetten...

Maar ik zou natuurlijk niet alles in 1 keer veranderen en beginnen met
de digitale mixer & de nieuwe geluidskaart (met ADAT I/O) voor de PC.
Misschien brengt Akai tegen dan wel een nieuwe MPC2500 uit ;)
 
Hey, die vat ik niet.

Hey, die vat ik niet.

Bij jouw voorstel-configuratie en dan zónder dat de PC aanstaat, waarmee wordt er dan opgenomen? Is één van die appraten die je noemt een recorder?
Volgens mij noem je een digitale mixer, een ad/da omzetter en een interface naar de computer toe, maar geen standalone recorder, toch?

Even een andere vraag, heeft die digitale mixer zélf geen ad/da-omzetters, heb je dan nog een aparte ADA8000 nodig?

Ik lees even heel secuur mee, want zo'n PC-loze opzet lijkt me wel wat. Ik slaak altijd een zucht van verlichting als ik die herriemaker op m'n werk kan uitzetten, en nog één als ik 'em 's avonds thuis uitzet.




Origineel geplaatst door r.5
Hi Hanz, hier mijn ideetje voor je problematiek.

Aangezien je meer voor harde waren bent zou ik niet echt zo'n multichannel externe geluidskaart kopen. Als er dan een spoortje te hard staat moet je eerst 12 keer klikken en de juiste applicatie bovenhalen voordat je het wat kan dimmen. Dat is volgens mij niks voor jou.
Ook moet dan je PC constant opstaan... T:kont:F! Dus vergeet die Digi002r FW1804 of AudioFire12 maar snel want dat is niks voor echte muzikanten. ;)

Wat ik in jou plaats zou doen is:
-Verplaats die TR-909 & die M480 (submixer) naar het "vintage hoekje".
-Vervolgens schaf je een DDX3216, ADT1616 & ADA8000 aan (+/- 1000¤)
maar dan heb je wel 24 analoge ingangen, 12 analoge uitgangen & 8 ADAT I/O
en hands on controle & het kan standalone (zonder PC) werken.
-De Audiophile & de Boss FX gaan eruit in ruil voor een Emu 1212m (200¤)
die via de ADAT poort 8 I/O kan uitwisselen met de DDX3216 (bvb subs).

Wat denk je ervan :)

(Persoonlijk zou ik die Electribe & die TR-909 vervangen door een Machinedrum
en een lekker smerige analoge compressor aanschaffen :D)
 
Aha, ik ben een grote stap verder.

Het 'offline' (mogelijkheid tot computerloos werken) verhaal van R.5 heeft me doen denken over de praktische werkbaarheid met de Tascam FW-1804.
Nou kan je (naar het schijnt) weliswaar werken met de Tascam, maar verder dan het 'optellen van audio lijnen' lijkt het niet te komen.
Dit in scherp contrast met de MOTU 828mkII ( http://www.motu.com/products/motuaudio/828/overview.html/en ).

overview.jpg


Deze zou véél flexibeler zijn, met mixer routing in het apparaat zelf (definieren van effect sends en returns).
Daarnaast heeft-ie ook 2 inputs en 8 outputs (!) meer, en minder overlapping qua midi interface (heb ik immers tòch niet nodig).
Vooral outputs was een groot gebrek van de Tascam, zodat ik daar meteen ADAT converter moest kopen.
Het prijsverschil tussen de Tascam en MOTU vervalt op deze manier dus eigenlijk.

Ik zie m'n toekomstige setup als volgt:

MOTU 828mkII met daaraan op de inputs m'n synths. Op de outputs m'n analoge hardware effecten. Op de coax SPDIF aansluitingen kan ik mooi m'n TC M300 fx routeren. Op de optische SPDIF zou ik dan (voorlopig?) m'n 'oude' digitale mixertje (Roland VM3100 - op dit moment niet gebruikt wegens te weinig inputs) kunnen gebruiken als submixer voor 12 extra inputs - handig voor de analoge effect returns. Later evt. upgraden naar een extra ADAT converter (bijv. Alesis AI3 of Behringer ADA8000).

Koptelefoon en monitors kunnen direct aangesloten op de MOTU.
Leuke bijkomstigheid is dat ik genoemd 'oud' digitaal mixertje ook nog kan gebruiken als eenvoudige control surface, omdat de schuifjes midi uitsturen.

Offline zou ik dan vrolijk kunnen synths kunnen bespelen mét effecten. Voor recording zou ik dan m'n PC moeten inschakelen icm. een leuk DAW pakketje. Heb ik meteen de gewenste multichannel functionaliteit.

Hoe hiervoor te betalen? De Roland TR-909 heb ik inmiddels te koop staan, en ik krijg behoorlijk reacties.
En aangezien ik de MOTU wil kopen bij een goeie muziekzaak, vind ik dat inruil van de M480 lijnmixer wel zou moeten kunnen. Even afwachten wat daar van wordt.
 
Laatst gewijzigd:
En waar...

En waar...

sequence je dan mee? Of speel je zelf al die synths tegelijk.

Dan heb je dus naast Nikkelen Nelis en Koperen Ko dus ook nog Silicium Simon.
 
Sequencen? Oh, voor het 'live jammen' gebruik ik daar m'n 2 handjes voor, tezamen met de stepseq uit de Electribe R en de uitgebreide arpeggiator van de Microwave XT.
Maar goed, alles is relatief; het apparaat waar ik het liefst op speel, m'n CS-50 dus, heeft géén MIDI of CV input - dus sequencen is gewoon strikt onmogelijk. Hoogstens later een opname rechttrekken middels audio knip- en plakwerk.
Zelfde vlieger gaat op voor m'n Eminent orgeltje, trouwens.

En met de computer MIDI-sequence ik gewoon met 'n DAW pakket. Ik was van plan me eens te verdiepen in Cubase (SX danwel SL), want Logic - daar word ik niet vrolijk van. Voorlopig gaat het ook wel behoorlijk goed met het pakketje Tracktion. Jammer eigenlijk dat je bij de MOTU niet wat leuke DAW software voor de PC krijgt!
 
Origineel geplaatst door Hanz
Jammer eigenlijk dat je bij de MOTU niet wat leuke DAW software voor de PC krijgt!

motu is heel erg mac-gericht. voor mac zit er vanalle software bij. lees zeker ook eens de reviews op sonicstate.com en harmonycentral.com, want motu en windows schijnen niet altijd een even goede combinatie te vormen.
 
Klopt, voor mij een reden om met name de Motu 2408 setjes (dus met Audiowire-> 324 of 424 PCI kaart) links te laten liggen. Ik heb eigenlijk door alle slechte (support) verhalen en ellende wbt de betrouwbaarheid en verschillende revisies van de 324 / 424 PCI kaart gewoon bedacht dat ik dat risico niet wil nemen. (en dan zeker niet 2e hands, al zie je regelmatig leuke setjes voorbij komen voor fijne prijsjes...)

De 828mkII lijkt me aan de andere kant goed ondersteund en betrouwbaar onder Windows; ik lees er relatief weinig ellende verhalen over, al schijn je wel goed op te moeten letten welke Firewire poort je gebruikt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de MOTU site daar eigenlijk weinig informatief over vind, zowiezo schijnt klantenservice/communicatie/support een minpuntje van MOTU te zijn... jammer!
 
Ik zou graag ook wat advies willen hebben

Gear lijst

Computer(Amd 2600, 512mb, 30gb hd, 40 gb hd)
Yamaha CS2x
Phonic 1705a

Software

Cubase Se
Kjarhaus plugs
Bigfishaudio plugs
Fruity Loops Expres 2.0(voor drumprogramming)

Stijl: Drum&bass

Wat ik mis is een lekkere synth(liefs zo breed mogelijk). En een flexiblele manier van drumprograming.

Oplossing het liefs in software, maar goedkope(tot 300 euro) hardware is mogelijk
BVD
 
Origineel geplaatst door Hanz
De 828mkII lijkt me aan de andere kant goed ondersteund en betrouwbaar onder Windows; ik lees er relatief weinig ellende verhalen over, al schijn je wel goed op te moeten letten welke Firewire poort je gebruikt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de MOTU site daar eigenlijk weinig informatief over vind, zowiezo schijnt klantenservice/communicatie/support een minpuntje van MOTU te zijn... jammer!

828mk2 werkt als een zonnetje bij een maatje van me.
minpuntjes.
mixen vanuit de software en (vind ik) geen fijne mixer in de driver (werkt vanuit alle asio software echter super)
en.... let vooral op dat de analoge volumeknop (heel fijn! ontbreekt bij bv rme multiface) niet kraakt!
 
Hanz mijn midi controller is de yamaha CS2x is ook synth :D
Drumsounds heb ik al genoeg heb een kleine 650 mb aan single hit drums

Anyway vergeten te vertellen dat ik ook een audiphile 24/96 kaartje heb
 
Is die Korg controller op hierboven niks voor jou? Heeft drumpads, toetsen, knoppen, schuivers & een joystick!
 
Voor DnB zou ik het bij samples houden voor de drums en een goeie VSTI voor bass geluiden.

Je computer zou nog prima moeten voldoen voor Fruityloops. Een MPC sampler is trouwens ook wel lekker voor DnB maar dat past niet in je budget! :)

Origineel geplaatst door Jaguar_e
Ik zou graag ook wat advies willen hebben

Gear lijst

Computer(Amd 2600, 512mb, 30gb hd, 40 gb hd)
Yamaha CS2x
Phonic 1705a

Software

Cubase Se
Kjarhaus plugs
Bigfishaudio plugs
Fruity Loops Expres 2.0(voor drumprogramming)

Stijl: Drum&bass

Wat ik mis is een lekkere synth(liefs zo breed mogelijk). En een flexiblele manier van drumprograming.

Oplossing het liefs in software, maar goedkope(tot 300 euro) hardware is mogelijk
BVD
 
Tjsa die micro kontroler is inderdaad wel ontzettend handig lijkt mij. Maar helaas ook vrij duur
Een bass vsti iis misschien handig maar wel heel beperkt. Maar in de computer music van volgende maand zit een sampel player van Native met een libaries van 1,7 gb dus misschien kan die soelaas bieden.
 
Back
Top