Mijn gear/setup - wat veranderen?

Origineel geplaatst door Rubenes
P.S.: Ik keek even op de website van Stagemusic en er stond notabene een MPC1000 voor 999 euro! Dat valt juist binnen het budget! Ik mag dus zoals jullie al weten niet tweedehands kopen.
De MPC 1000 staat momenteel 875€ bij Thomann...
 
Ik heb er geen idee van,
maar bedacht dat de triton Le met sampler een totaal oplossing is.
misschien ook eens nadenken wat de bedoeling is.
één groot toestel dat alles kan, of liever meerdere kleintjes?
 
Origineel geplaatst door cloudman
Ik heb er geen idee van,
maar bedacht dat de triton Le met sampler een totaal oplossing is.
misschien ook eens nadenken wat de bedoeling is.
één groot toestel dat alles kan, of liever meerdere kleintjes?

De sampler van de Triton LE is ook beter dan die van de MPC. Maar ik hou het bij de MPC. Liever 4 - 5 minder complexe apparaten dan 1 complex een.
 
kan ik inkomen.
diversiteit van apparaten heeft ook z'n voordeel.
als je alles maakt op 1 doos, klinkt het soms ook alsof het uit dat ene apparaat komt...
 
Origineel geplaatst door cloudman
Ik heb er geen idee van,
maar bedacht dat de triton Le met sampler een totaal oplossing is.
misschien ook eens nadenken wat de bedoeling is.
één groot toestel dat alles kan, of liever meerdere kleintjes?

Die sampler moet je er dan dus bij laten zetten hè, zit er standaard niet in. Volgens mij wordt het dan alweer best duur; dan kun je beter een Triton Classic of Motif6 (beide standaard met sampler) gaan zoeken.

Of alles-in-één beter is... Diversiteit heeft twee voordelen volgens mij: directere interfaces (hoe meer in één apparaat, hoe ingewikkelder het wordt om te gebruiken - maar het blijft altijd begrijpbaar) en grotere diversiteit in je sound. Een Triton klinkt altijd als een Korg, bij meerdere merken is dat minder. Van de andere kant: als je al je melodieën, bassen, enz. uit een KS4 haalt en al je samples uit een MPC, dan heb je ook weinig variatie in sound. Zo lang je niet een hoop overlap hebt in je studio is die sound dus eigenlijk een non-argument. Als het Korg-geluid je bevalt, dan is het goed, net zoals bij de KS-en, en dat is het enige dat telt (in dit stadium).

Maar waarom zou je een rompler overwegen als je geen 'realistische' geluiden nodig gaat hebben? Dan betaal je een hoop geld voor een groot gedeelte dat je nooit gaat gebruiken. (techno was het toch?)

Koop die KS4 nou 's! :duivels:
 
Bericht door een moderator:
Beetje opgeschoond, gaarne on topic posten!

Ik breng even in herinnering de doelstelling van deze topic:

Misschien vragen jullie je soms af hoe je studiootje verder kan uit te bouwen,
wat de volgende stap kan zijn om je doel te bereiken (je ideale studio),
of hebben jullie anderzijds gewoon een ongebreidelde kennis en uitgesproken mening
over muziekapparatuur en wil je je altruisme hier uiten door je onmisbaar advies te spuien.

Daarom deze thread...

Alles hangt natuurlijk af van een aantal factoren:
-Je muziek genre
-Je huidige gear
-Je budget
 
okee,
ik heb een alpha juno, een airbase, straks een (nee nog steeds niet leverbare, shame on access) virus ti en een 16 kanaals protools recording systeempje...

wat zou je hier qua flexibiliteit nog aan toevoegen?

ik werk graag a-la "live".. kortom gewoon jammen en de multitracker mee laten lopen.

ik overweeg nog cq weer:

- goede sequencer om drums mee te samplen;
- goed filter om wat leuke geintjes met loops uit te halen;
- stylus of vergelijkbaar programma voor kant-en-klare drumloops die ik later weer kan verknippen
- misschien toch weer een mixer om nog wat dingen te mixen (maar het liefst heb ik dan een mixer met 16 bussen :))

nou... suggesties over wel/niet doen van mijn overwegingen of alternatieven zijn weer van harte welkom!
 

Attachments

  • pict0169.jpg
    pict0169.jpg
    28,1 KB · Bekeken: 55
Muziek
(Detroit) techno, acid, (deep/chicago) house (als 't maar oud klinkt).

Huidige setup
o.a. Juno-2, MKS-30, SH-101, DX-100, drumstation, Virus A (vervangt KSrack) en MX2442 mixert

Wat wil ik?
Ik wil een compacte flexibele en kleine setup. Ik heb nog maar weinig tijd om te musiceren en ik wil daarom meer "total recall". Tevens ben ik die grote mixert, het ruimtegebrek en de hele kabelbende zat.

Ik overweeg...
...om een flaptop te kopen met Ableton, een firewire geluidskaart en nog maar enkele synths te houden. Een nieuwe pc/flaptop gaat er sowieso komen.

Problemen/vragen
De meeste firewire kaarten hebben maar weinig inputs en ik wil eigenlijk geen echte mixer meer. Een combi tussen mixer en audio interface is mss een oplossing.

Tevens vraag ik me af of er een goed software alternatief is voor de drumstation. Alleen samples trekt me niet. Ik heb trouwens de gratis drumsynth van Pie nog niet getest.

En hoe zit het met warme strings? De MKS-30 is daar juist heel goed in... Ik wil wel wat analoogs houden als tegenwicht van alle software.

Samengevat
Wat ik wil gaan/blijven gebruiken in de toekomst.

- Laptop Centrino (Dothan met 2mb cache)
- Ableton Live
- Firewire kaart met min 4 inputs (liever 8-10)

- SH-101 :luv:
- Virus A
- (MKS-30 onder voorbehoud)
- (DX-100 voorlopig als midicontroller?)

Gaarne tips en adviezen. Liefst van mensen die ook grotendeels op software zijn overgestapt. Oh, en geen specifieke pc adviezen, daar heb ik nog wel redelijk verstand van. ;)
En als je het anders zou doen, hoor ik het ook graag natuurlijk. :D
 
Origineel geplaatst door Roel
okee,
ik heb een alpha juno, een airbase, straks een (nee nog steeds niet leverbare, shame on access) virus ti en een 16 kanaals protools recording systeempje...

wat zou je hier qua flexibiliteit nog aan toevoegen?

ik werk graag a-la "live".. kortom gewoon jammen en de multitracker mee laten lopen.

ik overweeg nog cq weer:

- goede sequencer om drums mee te samplen;
- goed filter om wat leuke geintjes met loops uit te halen;
- stylus of vergelijkbaar programma voor kant-en-klare drumloops die ik later weer kan verknippen
- misschien toch weer een mixer om nog wat dingen te mixen (maar het liefst heb ik dan een mixer met 16 bussen :))

nou... suggesties over wel/niet doen van mijn overwegingen of alternatieven zijn weer van harte welkom!

Een sampler/sequencer (RS7000 of MPC-x000) en analoge compressors & filters.
Bvb http://www.electrixpro.com/products/filterfactory.html
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Muziek
(Detroit) techno, acid, (deep/chicago) house (als 't maar oud klinkt).

Huidige setup
o.a. Juno-2, MKS-30, SH-101, DX-100, drumstation, Virus A (vervangt KSrack) en MX2442 mixert

Wat wil ik?
Ik wil een compacte flexibele en kleine setup. Ik heb nog maar weinig tijd om te musiceren en ik wil daarom meer "total recall". Tevens ben ik die grote mixert, het ruimtegebrek en de hele kabelbende zat.

Ik overweeg...
...om een flaptop te kopen met Ableton, een firewire geluidskaart en nog maar enkele synths te houden. Een nieuwe pc/flaptop gaat er sowieso komen.

Problemen/vragen
De meeste firewire kaarten hebben maar weinig inputs en ik wil eigenlijk geen echte mixer meer. Een combi tussen mixer en audio interface is mss een oplossing.

Tevens vraag ik me af of er een goed software alternatief is voor de drumstation. Alleen samples trekt me niet. Ik heb trouwens de gratis drumsynth van Pie nog niet getest.

En hoe zit het met warme strings? De MKS-30 is daar juist heel goed in... Ik wil wel wat analoogs houden als tegenwicht van alle software.

Samengevat
Wat ik wil gaan/blijven gebruiken in de toekomst.

- Laptop Centrino (Dothan met 2mb cache)
- Ableton Live
- Firewire kaart met min 4 inputs (liever 8-10)

- SH-101 :luv:
- Virus A
- (MKS-30 onder voorbehoud)
- (DX-100 voorlopig als midicontroller?)

Gaarne tips en adviezen. Liefst van mensen die ook grotendeels op software zijn overgestapt. Oh, en geen specifieke pc adviezen, daar heb ik nog wel redelijk verstand van. ;)
En als je het anders zou doen, hoor ik het ook graag natuurlijk. :D

Wat dacht je van Flaptop, Ableton Live, 01x, SH-101, Virus A, Drumstation en
een leuke controller met toetsen, knoppen, schuivers, joystick, wieltjes & drumpads...

lrg_KONTROL49.jpg
 
Die Korg is geen gek idee, vooral ook omdat er een lite versie van Ableton wordt meegeleverd. :) En de drumstation wil ik eigenlijk ook wel houden. Behoorlijke "bang for the buck" machine. ;)

Die 01x weet ik niet, ik hoor wisselende verhalen daarover. De Tascam FW1082 is goedkoper en ziet er veelbelovend uit.

Thanx. :biertje:
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Die Korg is geen gek idee, vooral ook omdat er een lite versie van Ableton wordt meegeleverd. :) En de drumstation wil ik eigenlijk ook wel houden. Behoorlijke "bang for the buck" machine. ;)

Die 01x weet ik niet, ik hoor wisselende verhalen daarover. De Tascam FW1082 is goedkoper en ziet er veelbelovend uit.

Thanx. :biertje:

Ik geloof dat beiden in de soundonsound beschreven zijn.
De 01x is meer een standalone digitale mixer en heeft ook
ingebouwde FX en zelfs mastering dacht ik, terwijl de Tascam
meer bedoeld lijkt als een analoge I/O met een kleine control
interface. Heb zelf nog niet veel slecht over de 01x gehoord.
Nuja, Tascam is ook wel top hoor (heb zelf nog ooit de DM24
overwogen). Volgens mij zit je zowiezo wel goed hoor...
 
Misschien willen jullie ook eens helpen denken over mijn setup. Het is altijd leuk om advies te krijgen... :)

Muziek
Spacy spul, ergens tussen Jarre / Vangelis tot dance-die-geen-dance-is. Ambient? Geen idee! :D
Steekwoorden: breed / symfonisch, duistere soundscapes, glorieuze synthsounds.

Werkwijze
Voorliefde voor harde waren; een synth doet iets met me, of juist helemaal niet. Lastig om daar precies de vinger op te leggen waar dat door komt. Van software krijg ik *persoonlijk* weinig inspiratie. Ik houd van freaken, knutselen, spullen met elkaar syncen en dan lekker knopjes draaien. Omdat ik graag offline aan het freaken ben, wil ik tenminste wat hardware effecten houden voor de broodnodige galm/chorus/delay tijdens het spelen.
Recorden is voor mij een kwestie van op REC drukken zodra ik iets leuks heb, en dan later verder bewerken. Dat wil ik dan liefst wel grafisch kunnen (computer) en liefst zo flexibel mogelijk (de mogelijkheid tot creatief editen / knippen / plakken naderhand om foutjes te verdoezelen, zonder dat dit duidelijk te horen is).

Setup
Roland A-90ex masterkeyboard, Roland MKS-80 & MPG-80 programmer, Waldorf Microwave XT, Kurzweil K2500r, Oberheim Matrix-1000, Korg Electribe ER-1, Roland TR-909, TC Electronics M-300 multiFX, Korg DL-8000r delay, Boss SX-700 multi-fx.
En nog een apart 'vintage' hoekje met Eminent 310 unique en Yamaha CS-50.
Alle inputs komen in een Roland M-480 lijnmixer, de eindmix (2-kanaals stereo) komt binnen in m'n Shuttle PC (middels M-Audio Audiophile 24/96) voor recording in de eenvoudige sequencer Tracktion. Midi interface is een Emagic Unitor8.
Monitoring op Tapco S-5's, in een akoestisch vrij slechte kamer. Meestal werk ik met koptelefoon (Sennheiser HD-580).

Wat wil ik?
De setup wil ik liefst relatief compact houden, de opstelling met één masterkeyboard en de controllers erboven - de modules heb ik in een groot 19" rack. Hier ben ik tevreden over.
Ik zou graag richting een multichannel oplossing gaan, omdat ik graag wat flexibeler wil werken. Nu zit ik vaak met stukjes opgenomen muziek die niet meer te editen zijn, omdat ik de complete effected stereo mix record.

Ik overweeg...
Diverse multichannel oplossingen, varierend van de optie "andere soundcard met 19" breakout box" (zoiets als een M-Audio Delta 1010) tot de route ADAT (ADAT PCI kaart + een aantal 19" ADAT converters) tot de route Firewire (zoiets als een Tascam 1804 + evt. een ADAT converter).

Verder overweeg ik de 909 de deur uit te doen, omdat ik 'm niet vind passen in m'n muziek. Maar ik vind het wèl een leuke doos! ;) Verder moeten de Kurzweil en de Boss multi-fx zich nog bewijzen, de andere synths/fx wil ik zeker niet kwijt. Ik realiseer me dat ik vrij veel hardware heb, en dat vormt een probleem bij de overstap richting multichannel.

Problemen/vragen
De meeste multichannel oplossingen hebben te weinig inputs en outputs (hardware FX sends!) voor mijn situatie.
Ik moet dus al snel beginnen met extra ADAT converters, àls dat al mogelijk is. En dat is duur.
Ook hebben de meeste multichannel oplossingen allerlei features die ik niet nodig heb. Met name mic preamps en extra MIDI poorten heb ik gewoon niet nodig.

Mijn budget is vrij beperkt - het moet wèl leuk blijven - dus rond de 1000 euro met een lichte afwijking naar boven is wel mogelijk. Eventueel te bekostigen met verkoop van huidige spulletjes.
Verdere beperking: mijn PC heeft slechts één PCI slot vrij. En eigenlijk heb ik het liefst een 'toekomstvaste' oplossing.
Ook zou ik het fijn vinden als ik tòch zou kunnen blijven 'spelen' zonder dat altijd de PC aan hoeft. Een soort
van 'standalone' stand dus.

Het pakket Tracktion dat ik gebruik is eigenlijk véél te beperkt voor mijn werkwijze. Maar het is zo lekker in gebruik!

Samengevat
Wil ik iets dat onmogelijk is, qua multichannel recording? Wat zou een zinvolle verandering van m'n setup zijn?
Kan ik me niet net zogoed de moeite besparen en blijven 'multitracken' via m'n huidige stereo oplossing?
 
Laatst gewijzigd:
Didi 002 rack, zou een optie kunnen zijn...

Mijn studiomaatje ;) heeft er eentje en die is er erg tevreden over! Ook heb je diverse mogelijkheden tot uitbreiding/routing. Zo kun je flexibeler mixen op je pc en heb je meteen een goede software mixer. (Bah, hoor mij de digidesign vertegenwoordiger uithangen, is niet de bedoeling) Je zei rond de duizend euro te willen uitgeven, misschien is dit een oplossing binnen die prijsklasse?

Je zult voor je effect sends ed. misschien via een patchbay kunnen gaan werken!!
 
Tnx Alexander... het budget wat ik noemde was wel een limiet; als ik daar (ver) onder zou kunnen blijven zou dat best fijn zijn! :D

Digi 002r is meteen wel een dure oplossing voor mijn probleem; een Tascam FW-1804 doet hetzelfde en kost de helft, zeg maar. In beide gevallen zou ik er minimaal nog een ADAT expander bij moeten doen om voldoende inputs te hebben.
http://www.tascam.com/Products/fw1804.html

Een patchbay heb ik nu even te leen, om te proberen of ik daarmee lekker kan werken.
Eigenlijk heb ik het liefst 'n oplossing zoals ik deze nu heb: een enorme lijnmixer met bergen inputs en fx sends.
Alleen dan mis ik dus de felbegeerde multitrack oplossing (de mixer heeft dus feitelijk maar 2 stereo bussen ter beschikking, de audiokaart heeft maar een enkele stereo in) en wil ik liever digitaal gaan.

Dit komt eigenlijk ook best aardig in de buurt... maar is nog niet beschikbaar?
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire12/index.php

product_image.php
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat je met de patchbay al heel veel verder geholpen bent, in ieder geval met je effect loops!
Keuzes en budget beperkingen zijn altijd lastig..


Ik heb ook al in een andere thread mijn eigen setup beschreven...

Toch zou ik graag suggesties en ideen, wat betreft de kant die het opgaat, van jullie uit horen.

Ik ben momenteel aan een groot concept/project bezig wat een 'lo-fi' cd en dichtbundel als uitgangspunt heeft. Omdat dit het synthforum is zal ik niet te diep ingaan op het gehele concept.

Voor de muzikale kant van het verhaal, zal ik veel opnames gaan maken van een goede vriend van me waarmee ik geimproviseerde performances doe (hij speelt klarinet, ik draag verschillende teksten voor). Ook gaan die performances een rol spelen in de muziek (maar dit terzijde).
Veel opnames doe ik in de studio en hier heb ik dus geen eigen setup voor nodig!!!

Mijn eigen setup is vooral gericht op het scheppen van geluid en muziek om de cd mee te gaan vullen! Uiteindelijk is het ook de bedoelen de totaalmix in de studio te gaan doen, en daar dus met een grote hoeveelheid CD's, cassettebandjes, minidiscs, ed een lange tijd te gaan zitten.

Nu zit ik in een fase waarin het concept uitvoerbare vormen begint aan te nemen en tijdens deze totstandkoming ben ik mijn gehele setup aan het inrichten/aanpassen. Ik maak gebruik van allerlei invloeden van minimaal tot chaotisch, muzikaal tot amuzikaal, electronisch tot akoestisch... kortgezegd ben ik niet stijlgebonden met dit project!

Na al dit ge^$&^(* wat vinden jullie van mijn thuis setup, wat zou slim zijn over na te denken, wat is jullie visie op mijn setup, laat maar komen..

Mijn setup bestaat sinds gisteravond uit:

Tascam Portastudio 424 mkII ( :halleluja )
Yamaha KX-490 cassettedeck (voor eventueel bouncen vanuit de tascam)
Sony MD recorder
Yamaha RM1x
Yamaha CS1x
Akai s2000
Korg P3 module (prima pianomodule)
Akoestische gitaar
Basgitaar + amp
Hohner Echoharp
Veel dingen die geluid maken (mondharp, niet electronisch speelgoed, etc)
Ouwe PC met kuren, (maar met redelijk wat audiomogelijkheden en een Livedrive)
(Microfoons kan ik lenen)

Als wensen heb ik nog een mixer (deze komt er binnenkort hoe dan ook), een paar monitor speakers en ik ga nog wat circuit benden...
 
Origineel geplaatst door Hanz
Samengevat
Wil ik iets dat onmogelijk is, qua multichannel recording? Wat zou een zinvolle verandering van m'n setup zijn? Kan ik me niet net zogoed de moeite besparen en blijven 'multitracken' via m'n huidige stereo oplossing?

Hi Hanz, hier mijn ideetje voor je problematiek.

Aangezien je meer voor harde waren bent zou ik niet echt zo'n multichannel externe geluidskaart kopen. Als er dan een spoortje te hard staat moet je eerst 12 keer klikken en de juiste applicatie bovenhalen voordat je het wat kan dimmen. Dat is volgens mij niks voor jou.
Ook moet dan je PC constant opstaan... T:kont:F! Dus vergeet die Digi002r FW1804 of AudioFire12 maar snel want dat is niks voor echte muzikanten. ;)

Wat ik in jou plaats zou doen is:
-Verplaats die TR-909 & die M480 (submixer) naar het "vintage hoekje".
-Vervolgens schaf je een DDX3216, ADT1616 & ADA8000 aan (+/- 1000¤)
maar dan heb je wel 24 analoge ingangen, 12 analoge uitgangen & 8 ADAT I/O
en hands on controle & het kan standalone (zonder PC) werken.
-De Audiophile & de Boss FX gaan eruit in ruil voor een Emu 1212m (200¤)
die via de ADAT poort 8 I/O kan uitwisselen met de DDX3216 (bvb subs).

Wat denk je ervan :)

(Persoonlijk zou ik die Electribe & die TR-909 vervangen door een Machinedrum
en een lekker smerige analoge compressor aanschaffen :D)
 
@ R.5: Bedankt voor het meedenken. :) Je noemt een aantal interessante punten!

Van de TR-909 heb ik al besloten dat ik 'm niet 'eeuwig' behoud. Ik wil er nog een tijdje mee spelen, maar als het moment daar is wil ik 'm inderdaad omzetten in andere hardware.
De Electribe R wil ik echt niet wegdoen. Ik kan er mee lezen en schrijven, al zijn de interne sounds beperkt dan is het toch nog een leuke drumseq. En je krijgt er toch geen drol voor terug. :D
Een machinedrum heb ik kort mee gespeeld, maar er was geen 'klik'. Dus nee, dank je.

De huidige Audiophile / M480 combo gaat weg zodra ik een andere setup heb. Ik verwacht hier geen grote bedragen voor terug, maargoed, dat hoeft ook niet.
Het punt wat je noemt wbt de hands-on controle, dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Daar moet ik eens goed over nadenken, qua consequenties. Een E-mu kaart komt er bij mij niet in, wegens te veel slechte ervaringen met creative driver meuk in het verleden. Noem me maar eigenwijs! ;) Maar goed, een alternatief is vast wel te vinden...

Compressor heb ik eigenlijk niet, maar ik maak mezelf wijs dat ik dat ook wel in software kan doen.
Vooral omdat ik eigenlijk alleen synths gebruik, geen akoestische instrumenten, en m'n muziek hoeft ook al niet te beuken.
 
Back
Top