FL Studio + een hardware compressor.

Mike Rockmore

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2003
Berichten
903
Locatie
Groningen
Hey mensen,

tijdje geleden dat ik wat heb gepost, maar ik ben trug.. en ik heb jullie hulp wederom nodig!
Ik ben van plan een hardware compressor te combineren met mijn software setup (deze bestaat zoals je al gemerkt hebt uit FL Studio, VSTi's en wat software effecten) Mijn plan is om een Alesis 3630 te kopen, en ik hoef geen advies over of ik hem wel of niet moet kopen omdat ie wel of niet goed is. Wat ik liever heb is wat advies over of het wel kan met fruity, en of ik ja of nee ook een mixer moet aanschaffen. Dit omdat mijn budget niet daverend hoog is.

Als dit kan ben ik heel blij. Wat wil ik doen met de compressor? Ik wil graag in fruity bijvoorbeeld een lage kick en een wat mid kick bij elkaar compressen. Kan ik dit in fruity dan doen? met mijn hardware compressor bedoel ik dan? Verder wil ik misschien nog wat onderdelen los compressen, en daarna nog het hele geheel compressen in Cool Edit Pro.

Hoe werkt dit ? Werkt het onhandig? Hoe moet ik het aansluiten dit en dat. Nou ik hoop dat men wel begrijpt wat ik bedoel. Ik ben het forum afgegaan en heb niemand met een soortgelijke vraag gezien, vandaar dat ik toch maar een onderwerp start. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Met vriendelijke groet, Mike
 
Re: FL Studio + een hardware compressor.

Origineel geplaatst door Mike Rockmore
Hey mensen,
... Wat ik liever heb is wat advies over of het wel kan met fruity, en of ik ja of nee ook een mixer moet aanschaffen. Dit omdat mijn budget niet daverend hoog is.

Afhankelijk van je geluidskaart kan het wel met Fruityloops, maar het is totaal niet handig (moet ook ASIO zijn geloof ik, bij mij werkt het alleen met ASIO in ieder geval). Je krijgt namelijk een vertraging in het geluid (afhanklijk welke kaart een andere vertraging,maar er is gegarandeerd vertraging) Als je een VST compressor gebruikt heb je hier geen last van. Ik zou het in dit geval gewoon via een plug-in doen. Veel plugins (ook gratis) kun je hier vinden: www.kvr-vst.com

Als dit kan ben ik heel blij. Wat wil ik doen met de compressor? Ik wil graag in fruity bijvoorbeeld een lage kick en een wat mid kick bij elkaar compressen. Kan ik dit in fruity dan doen? met mijn hardware compressor bedoel ik dan? Verder wil ik misschien nog wat onderdelen los compressen, en daarna nog het hele geheel compressen in Cool Edit Pro.

Als je dit in Fruity wilt doen kun je een layer maken, die bestaat uit de twee kicks. Deze kicks zet je op hetzelfde effect slot, of als je ze appart wilt compressen allebei op een appart fx-slot met een aparte compressor. Als je de layer "speelt" hoor je de 2 bassjes ook tegelijk.... In Cool Edit kun je geloof ik ook DirectX plug-ins gebruiken. Voordeel van software is dat je makkelijk even een extra compressor over de hoofd mix kan gooien. Als je één hardware compressor hebt, gaat het een stuk lastiger om voor elkaar te krijgen wat jij wilt (2 kicks compressen, maar ook de hoofdmix, dat kan niet tegelijk met een compressor, tenzij je weer mono gaat werken. Kortom..,. een hoop gedoe)

Hoe werkt dit ? Werkt het onhandig? Hoe moet ik het aansluiten dit en dat. Nou ik hoop dat men wel begrijpt wat ik bedoel. Ik ben het forum afgegaan en heb niemand met een soortgelijke vraag gezien, vandaar dat ik toch maar een onderwerp start. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Met vriendelijke groet, Mike

Zoals gezegd kan het wel, het lijkt mij totaal niet handig, maar wie ben ik? Als je het wilt doen moet je een geluidskaart hebben met in ieder geval 4 uitgangen (2 stereo,4 mono..whatever) en 2 ingangen (weet niet of die compressor stereo is, hoogstwaarschijnlijk wel, dus 2 in 2 uit)

Je sluit dan de ingang van de compressor aan op een van de uitgangen van je geluidskaart. En dan van de uitgang van de compressor weer naar de ingang van je geluidskaart. Je creeert een soort lus... De overige 2 uitgangen gaan naar je amp/speakers/whatever. Nu kun je in het effect-slot gedeelte van fruity onderaan kiezen voor audio in/audio uit. Hier selecteer je de goede bussen en kun je aan de slag.
Dit is een vrij beknopte uitleg, omdat ik toch niet denk dat het handig is om het te doen, als je het echt wil kan ik het wel ff uitgebreid uitleggen, PB maar.

Het handigst voor jouw denk ik is om gewoon wat gratis VST compressors proberen, dit werkt het makkelijkst en kost geen geld en (bijna) geen moeite! Als je dan toch hardware wil, probeer dan eens een Kaoss pad ofzo, kun je meteen via midi 2 parameters in Fruity koppelen aan de X en Y as, dubbel de fun! :)
 
dude haha, ik hoef niet te weten hoe ik moet compressen en dat zsoort dingen!
thanks iig voor je uitgebreidde antwoord, de essentie is dus eigenlijk of het te doen is, maar je krijgt dus erg te maken met latency? Compressen, doe ik aan de hand van de timeworks.

Maar ik wil graag een keer met een hardware compressor werken, en een man waar ik klakkeloos iets van aanneem wiens productie echt superdik vet klinken, heeft dit als enige hardware schakel in zijn setup.. Ik vraag dus eerst naar jullie ervaringen/advies en dan hoop ik hem ooit weer te raadplegen.

Oke nou thnx iig man..

Groeten Mike
 
Als je een geluidskaart hebt waarmee je tegelijk op kunt nemen en afspelen, kun je het signaal wat je wilt compressen natuurlijk gewoon sampelen, en de gecompresste (schrijf je dat zo?) sample opnieuw in FL gebruiken. Zo omzeil je de latency, maar je bent wel wat werk kwijt aan sampelen, en je mist een stukje flexibiliteit.
 
ik heb er geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd. ik wil (als mn powerbook binnen is) in Live sommige kanalen naar bv. mn machinedrum of sidstation sturen om die als effectbakken te gebruiken, en dan weer binnenhalen in Live. weet niet of dat goed gaat werken in verband met de extra latency die optreedt.

het zou trouwens geen ramp voor me zijn dat er wat latency merkbaar is. als het enkel in de studio is, is het geen werk om een sample/track ff gelijk met de rest te zetten na opname.

edit: wat groetendeels overeenkomt met wat BDeep net voor mij postte
 
Mike, om in staat te zijn een goed antwoord te geven hebben we wat meer info nodig over je setup.
En dan vooral wat voor geluidskaart...

Om te beginnen is een "4 uit + 2 in"-kaart het minimale vereiste. (tenzij je erg omslachtig je gecompressed kick op wil nemen en dat weer als sample in Fruity laden.. lijkt me niet :) )

Dus daarvan uitgaande wordt het zo dat je de eerste 2 uitgangen (mono) van je geluidskaart gebruikt om te monitoren; oftewel gewoon afluisteren van FL studio of whatever.. En de andere 2 uitgangen gebruik je als send-channel naar de compressor die dan weer op de 2 inputs binnenkomen. Hier mag vrijwel geen latency in zitten.

Je moet dan in FL wel per kanaal in kunnen stellen naar welke output op je geluidskaart hij het stuurt (!)



Omslachtig gedoe is het wel maar het gaat om het eindresultaat en als dat goed is zou ik zeggen, doen!
Als het niet werkt, heb je iig weer wat geleerd toch?
 
Als je hem naderhand nog terug wilt mixen dan moet je handmatig latency compensation gaan doen. Kicks zijn niet echt van die dingen die je losjes wilt timen. Ik zou voor de mixer en geluidskaart met meerdere outputs gaan. Dan heb je gelijk het voordeel dat je niet meer de summing gebruikt van Fruity maar gewoon analoog mixed.
 
zelf doe ik het ook *sporadisch* met mijn dmxfire. Latency valt wel mee hoor. Binnen Fruity is het gewoon ook makkelijk te doen dus voor het 'aanklooiwerk' blijf ik lekker muizen ;)
Waar het wel nut kan hebben (kwam ik gisteren eigenlijk achter) zijn de kicks / snare en lead.
De kicks en snare doe ik (aangezien ik maar 1 hardware comp heb) dan mono l/r en de lead stereo. In de meest ideale situatie sample je dat weer en kun je later weer per kanaal afmixen.. Ik ben het met topicstarter eens dat het wel wat meer 'ruimte' oplevert voor, met name, de hoofdingredienten van je mix.
 
Oke, thnx voor jullie reply's ten eerste mensen.

Ik heb de Alesis 3630 al een paar maanden thuis staan, heb em voor een leuke prijs gekocht. Maar ik ben er van overtuigd dat ik een betere geluidskaart nodig heb voor die alesis. Ik denk zelf dat er er helemaal geen ins & outs op mijn geluidskaart zitten. Het lijkt me dus vrij duidelijk dat ik een nieuwe geluidskaart nodig heb.

Verder is mijn vraag heb ik dan nog een mixertje nodig ofzo? En wat is een practische set-up? Ik heb écht hélémaal geen ervaring met hardware maar vond dat het tijd was om te kijken of het wat voor mij is. Ik hoop dan ook dat jullie me verder kunnen helpen.

Cheers,

Mike
 
Volgens mij is er helemaal geen latency. ik heb hier eens gelezen dat de vertraging enkel toetreedt als mn gebruik maakt van midi en plugins. Dus niet op een audio track.. :confused:
Dus als je audio van je pc in de alesis trug in de pc route, zonder plugins en andere externe synths en/of softsynths en/of effects, je dan geen vertraging ondervindt. (of het moet zijn dat de Alesis enorme latency achterlaat)

.... Probeer eens zou ik zeggen met een tape recorder, video of iets dergelijks.. (of gewoon een kabel deruit en trug derin proppen)
 
Je hebt wel latency, als je de input opneemt wordt het een aantal milliseconden gebufferd, en daar heb je je vertraging al. Hoe veel de latency is hangt af van de drivers van je geluidskaart en hoe snel je pc is.

Ik gok dat je hoofdtelefoonuitgang op je pc dubbelt als 'normale' uitgang. Hoe dan ook, ingebouwde geluidskaarten in pc's zijn vaak niet van heel denderende kwaliteit, dus lijkt het me sowieso een goed idee om een fatsoenlijke kaart te kopen. Hou er wel rekening mee dat 2 outputs (of inputs) op een geluidskaart gelden als 1 stereo in- of output. Aangezien je die compressor aan wilt sluiten, lijkt een geluidskaart met minimaal 4 outputs (2 voor de compressor en 2 voor afluistering) en 2 inputs de minimale vereiste.
 
Op zeker dat je latency hebt, 2x zelfs! (in & out)...
Bovendien moet je met deze methode ook nog eens 2x converteren (D-A-D), daar wordt het ook al niet beter van. Ik vraag me af of deze nadelen (want dat zijn het zeker) opwegen tegen de voordelen van een 3630 compressor.
 
In Cubase SX 3 kun je wel zonder latency hardware fx en compressors opnemen in je digitale set-up....dankzij delay-compensation...voor zover ik weet is het met FL niet mogelijk...
 
Oké ik heb nu al een poosje mijn compressor aangesloten..

Zonder Latency overigens. Nu zit ik dus al de hele tijd met het probleem dat als ik disk record hij het niet OPNEEMT door mijn compressor, terwijl ik hem wel HOOR met mijn compressor. Ik heb de settings op ASIO enzo.. Ik zou niet weten wat het probleem is.. Zou iemand mij kunnen helpen??
 
Stuur je de uitgang van de compressor simpelweg naar je versterker? Zo ja, dan gaat dit natuurlijk niet werken! :kimono:

De uitgang van de compressor moet 'terug de pc in'. Je kunt natuurlijk ook niet gewoon een .wav file renderen in Fruity, je zult Fruity moeten laten lopen en op de één of andere manier opnemen. Indien je buiten de pc geen opnamemedium hebt kun je bijvoorbeeld het programma All Sound Recorder mee laten lopen, selecteer daarin de line-in van je geluidskaart, kabel van de uitgang van de compressor naar de pc, Fruity laten spelen en All Sound Recorder laten opnemen.
 
Je kunt ook een ander opname programma mee laten lopen toch? Cool edit ofzo?
 
Staat ook in mijn post: All Sound Recorder. Link

Maar dan moet de uitgang van de compressor dus wel richting PC. :kimono:
 
nee randy ik laat hem niet in mijn versterker lopen. Dat is het probleem niet ik heb volgens mij alles goed gerout.

out 1 & 2 ==> Monitors
out 3 & 4 ==> Compressor Ins
in 3 & 4 ==> Compressor Outs

vervolgens heb ik bij fruity mijn master out kanaal op out 3&4 en heb ik bij de control panel van mijn geluidskaart wave1&2 out naar 3&4 in gerout. Vervolgens krijg ik het signaal wel, maar neemt ie niet op als ik of met Fruity een disk record sessie doe, of met cool edit opneem.
 
Back
Top