Tips voor midi keyboard/controller voor in FL Studio

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.298
Locatie
Achterhoek
Goeiedag,

Ik wil toch eens een nieuwe midi keyboard kopen, nu eentje met een aantal (minimaal 8) drumpads en wat schuifknoppen en/of draaiknoppen. Tot voorheen deed ik het met een (heel grote) workstation/keyboard met een klavier van 61 toetsen die ik enkel gebruikte als midi keyboard (deze is zo groot dat hij ook niet op mijn bureau past), en gebruikte ik een Behringer BCF2000 voor het besturen van mijn mixer of voor als ik een knop op mijn softsynth wou besturen.

Maar ik zoek nu een midi keyboard/controller waarbij ik alles bij elkaar heb. Dus klavier (minimaal 49 toetsen) en schuiven/knoppen op 1 controller. En dan 1 die ook nog op mijn bureau past.

Nu is er zo veel keus, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik vroeg me ook af of er bepaalde controllers zijn die handig in FL Studio geïntegreerd kunnen worden. Dus zonder dat je iedere keer elke knop apart moet toewijzen (zoals bij de BCF2000 kan).

Ik vroeg me ook af of er een manier is om bijv de draaiknoppen/faders automatisch te laten toewijzen aan bepaalde knoppen op softsynths. Dus wanneer ik bijvoorbeeld een softsynth in FL Studio selecteer, dat ie dan - naast het klavier - ook de knoppen automatisch toewijst aan (mijn favoriete) knoppen op die softsynth, zoals filter cutoff & resonance etc. Als ik vervolgens weer op een andere softsynth klik, dat ie dan automatisch diezelfde knoppen toewijst aan de favoriete knoppen op díe synth. Dus dat ik 1x even handmatig instel wat mijn favoriete knoppen zijn van een bepaalde softsynth, en dat ie daarna iedere keer automatisch die knoppen toewijst, net zoals hij ook gewoon het klavier automatisch naar de goeie softsynth toewijst. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)

olgens mij moet dit softwarematig wel mogelijk zijn, maar geen idee of er ooit een fabrikant op het idee is gekomen om dit te maken.. Mocht dit bij een midi controller mogelijk zijn, dan heeft dit zeker een meerwaarde voor mij!

Iemand goeie tips? :)

Mijn eisen even samengevat:
- Aanslaggevoelig klavier van minimaal 49 toetsen
- Minimaal 8 drumpads
- Minimaal 8 draai- en/of schuifknopen
- Moet op een bureau passen (dat passen de meeste midi keyboards wel, maar voorkeur gaat dus uit naar 1 die niet te diep en te hoog is)
- Budget is moeilijk te zeggen, als het keyboard echt een flinke meerwaarde heeft door een goeie integratie/makkelijke bediening van de software, dan mag hij wel tot 400 euro ongeveer zijn. Als dat niet kan, dan liever tot max 250.
 
Ik vroeg me ook af of er een manier is om bijv de draaiknoppen/faders automatisch te laten toewijzen aan bepaalde knoppen op softsynths. Dus wanneer ik bijvoorbeeld een softsynth in FL Studio selecteer, dat ie dan - naast het klavier - ook de knoppen automatisch toewijst aan (mijn favoriete) knoppen op die softsynth, zoals filter cutoff & resonance etc. Als ik vervolgens weer op een andere softsynth klik, dat ie dan automatisch diezelfde knoppen toewijst aan de favoriete knoppen op díe synth. Dus dat ik 1x even handmatig instel wat mijn favoriete knoppen zijn van een bepaalde softsynth, en dat ie daarna iedere keer automatisch die knoppen toewijst, net zoals hij ook gewoon het klavier automatisch naar de goeie softsynth toewijst. (ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel)
"Global Permanent Links"
http://www.image-line.com/support/FLHelp/html/automation_linking.htm
 
Ik ken geen enkel USB controller keyboard die alles goed doet.
- De meesten voelen aan als plastic speelgoed, behalve de Akai MPK's
- Bij deze laatste zijn de drumpads dan weer waardeloos, de toetsen een beetje te stijf, en stuurt geen sysex uit.
Ideaal vind ik: een oude digitale synth voor toetsen, Korg Padkontrol voor pads, BCR voor draaiknoppen (Novation SL MkI ziet er ook leuk uit voor z'n 2 displays, maar nog niet uitgetest hoe goed dat werkt in FL Studio).
 
GEWELDIG! Dat is precies wat ik zoek! Dus het kan gewoon binnen FL Studio, met elke controller? NICE

hiervoor alleen al super bedankt!!
Ik ken geen enkel USB controller keyboard die alles goed doet.
- De meesten voelen aan als plastic speelgoed, behalve de Akai MPK's
- Bij deze laatste zijn de drumpads dan weer waardeloos, de toetsen een beetje te stijf, en stuurt geen sysex uit.
Ideaal vind ik: een oude digitale synth voor toetsen, Korg Padkontrol voor pads, BCR voor draaiknoppen (Novation SL MkI ziet er ook leuk uit voor z'n 2 displays, maar nog niet uitgetest hoe goed dat werkt in FL Studio).
Ik heb toch liever 1 keyboard met daarop een aantal drumpads EN faders/draaiknoppen. Hoeven er niet veel te zijn (minimaal 8 pads en 8 knoppen). Ik heb ook een BCF2000 als macky mixer geconfigureerd, daarmee kun je in 'free' mode ook nog zo'n beetje onbeperkt schuiven en draaiknoppen toewijzen.

Het maakt me niet heel veel uit als het als 'plastic speelgoed' voelt :p Zolang het maar gewoon goed werkt. Hoef ook geen (semi-) gewogen toetsen ofzo. Wat zou je me dan aanbevelen? Om toch zo goedkoop mogelijk uit te zijn?

En weet iemand iets over bijvoorbeeld die Axiom Air die 'automatisch functies kan toewijzen'?


Ik heb nu de Novation Launchkey gevonden:
http://www.bax-shop.nl/midi-keyboards/novation-launchkey-61-midi-keyboard/product-details.html

Lijkt mij een ideale! Iemand ervaringen mee?
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben toch voor de Novation Impulse 61 gegaan, vanwege Automap 4. Schijnt toch wel ideaal te zijn. Ga hem vanmiddag ophalen :)

Topic mag dus slotje op evt
 
Had even gewacht op de reeks van Arturia die net geïntroduceerd is op de Musikmesse, schijnt namelijk een hele goeie te zijn... (oeps, is niet alleen een controller, ook een synth).

http://www.arturia.com/evolution/en/products/KeyLab49/intro.html

Heb je trouwens een iPad? Je zou dan eens een iOS midi controller kunnen proberen, ben er toevallig ook net zelf mee aan het stoeien gegaan, en ben zeer enthousiast!
 
Ik gebruik wel een novation controller maar heb die automap bocht zo snel mogelijk weer gede-installeerd. Misschien werkt het voor anderen, maar ik vind het helemaal niks.

Edit: ik heb geen idee waarom ik op een thread van 2,5 jaar oud terecht ben gekomen maar okee :P
 
Laatst gewijzigd:
Iemand ervaring met de Nektar Impact 61/88 toetsen midi keyboards? Ben op zoek naar een midi-klavier, maar tegenwoordig zijn er zo veel en qua prijs vallen deze erg mee. Tevens hebben ze ook sliders en pads.
 
Back
Top