analoge sequencer in modulaire verpakking

nee, niet zo negatief, maar in wat andere threads is die aan de orde geweest en toen werd een paar keer de sos review genoemd, waar toch ook wat negatieve punten instonden. ik voel me niet gekwetst daardoor, maar toen ik het toch gewaagd had, bleek die vostok gewoon erg leuk en erg veel waar voor z'n geld (niet de normale nieuwprijs hè). soortgelijke ervaringen had ik ooit met quasimidi.
 
Origineel geplaatst door synthiaks
Als je op de sequencer een externe clock aansluiting hebt wordt je wat sequencerbewegingen betreft alleen maar gelimiteerd door de mogelijkheden en onmogelijkheden van je LFO of VCO. Als je een vco hebt met omgekeerde zaagtand of nog beter, een lfo met moduleerbare variabele golformen zijn de mogelijkheden enorm......toch?:confused:

:biertje:
Nee..

Dit klopt niet. Een clock aansluiting wil zeggen dat ie naar de volgende step gaat als ie de threashold (meestal de up flank) haalt. Tenminste als het goed gebouwd is...... Daar gaat de eerste serie (weet ff niet tot welk jaartal) van de A-155 in de fout. Die werkt perfect als je een bloksignaal op de klok zet (netjes 1,2,3,4,5,6,7,8,1,enzo).. Zet je er een saw op dan triggert ie niet goed en om een of andere reden is ie dan quasi random. Daar heb je eigenlijk weinig aan.

Lees ff iets over de milton, want daar worden de twee trigger methodes goed uitgelegd. Die heeft namelijk een clock input en step-cv input. Die laatste is interessant, denk ik.. ff kort door de bocht... -5 volt is step 1, -4.5 volt is step 2, -4.0 volt is step 3, enzovoort... Als je daar een klok spanning op zet dan springt ie steeds van step 1 razend snel naar step 16 en dan weer razend snel naar step 1.

Wat ik persoonlijk nog interessanter vind is een serge met die touch pads, en een ACS Analogue sequencer... Allebei ook weer met bananenstekkers. :)

oberkorn....
 
Origineel geplaatst door Leo
wat heb jij toch met bananen??
Ik heb niets met bananen, alleen tegen multiples... en tegen... clock-thru's..
 
he johnny... in principe zeg jij hetzelfde als ik altijd dacht (bij het behalen van een bpaalde treshhold gaat de sequencer over naar een volgende step)
maar wat denk je hiervan? (stukje uit de specs van de SQ8 van de ASo site)

Clock In

The sequencer does not have to be stepped through at normal regular intervals as is usual. It can be clocked from any source, such as the gate from a MIDI-CV converter or monosynth, the trigger out of a drum machine such as the TR606/808, or from the gate outputs of other analogue sequencers. This allows it to step through the sequencer rhythmically, as and when you want.

If a sine, triangle or sawtooth wave (that goes positive and negative in polarity) is used, the sequencer will step randomly (backwards and forwards), and also skip beats! This can produce interesting musical results or is good for sound effects.



vooral die tweede paragraaf geeft toch een hint dat je met de SQ8 via de clock in dezelfde trucks kan uithalen als met een step-cv input.... zou dat met die doepfer nou ook kunnen?... of zelfs met een SQ10?? (ik ga het echt zometeen even checken... eerst ff ontbijten :))
 
okee... na ff snel proberen... ik krijg de SQ10 met geen mogelijkheid in z'n achteruit.... ook random wil niet lukken...ja... wel random speed via vreemde LFO input, maar geen overspringende stappen... hij gaat altijd op volgorde verder.

nog iets wat me opviel... dat random speed gebeuren vindt ik eigenlijk maar niks... ik wil een vaste speed met random steppen/achterstevoren etc., zodat het een beetje in sync met evt. aanwezige beats blijft... zoals ik het nu lees kan die ASo SQ8 dat ook niet... die gaat ook random dingen doen via de "clock input", terwijl ik die dus het liefst steady, of tenminste in de maat wil hebben....

nou ja... met dat ge-experimenteer en nadenken erover begrijp ik nu iig wat meer van het analoge sequencer gebeuren... zeker nog niet genoeg dus als iemand me nog wat verder in de richting van waar ik naartoe wil (zie hierboven) kan helpen, graag!
 
Origineel geplaatst door koediman
okee... na ff snel proberen... ik krijg de SQ10 met geen mogelijkheid in z'n achteruit.... ook random wil niet lukken...ja... wel random speed via vreemde LFO input, maar geen overspringende stappen... hij gaat altijd op volgorde verder.

nog iets wat me opviel... dat random speed gebeuren vindt ik eigenlijk maar niks... ik wil een vaste speed met random steppen/achterstevoren etc., zodat het een beetje in sync met evt. aanwezige beats blijft... zoals ik het nu lees kan die ASo SQ8 dat ook niet... die gaat ook random dingen doen via de "clock input", terwijl ik die dus het liefst steady, of tenminste in de maat wil hebben....

nou ja... met dat ge-experimenteer en nadenken erover begrijp ik nu iig wat meer van het analoge sequencer gebeuren... zeker nog niet genoeg dus als iemand me nog wat verder in de richting van waar ik naartoe wil (zie hierboven) kan helpen, graag!
VRIEND!!!!!

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=2393

en

voxglitch: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=22976
 
heel erg bedankt johnny.... ik ga die threads even rustig op me in laten werken... is nogal een hoop info voor een modulaire noob als ik. 8)

toch al 1 vraag die direkt in me opkomt; op welke manier doe jij dat random in sync stappen nu precies?... die eerste opzet van je ziet er nogal ingewikkeld uit met die 7 modules en ik vraag me af hoe precies die latere modules dat versimpelen.
 
Wat Koediman m.i. nodig heeft is een doepfer A-149-1 SOU & A-156 quanatizer voor een "beheersbare" opwekking van random noten

groet
Joost
 
Origineel geplaatst door levka
Wat Koediman m.i. nodig heeft is een doepfer A-149-1 SOU & A-156 quanatizer voor een "beheersbare" opwekking van random noten

groet
Joost

bedankt voor de input joost... ze zien er beide zeer interessant uit... wat ik me wel afvraag of, en zoja, hoe ik met deze modules een sequencer kan beinvloeden... opzich ben ik niet tegen het volkomen random of,met die quantizer erbij, alleen in mineur of majeur random genereren van noten, maar het liefst zou ik een "standaard" 16 of 8 steps melodietje willen opleuken door middel van controle over de sequencer zoals paul nagle dat beschrijft betreffende die vostok sequencer. dus achteruit, blijven hangen(loopen) bij 2 steps etc.... ik ben er nog steeds niet helemaal uit of dat nou mogelijk is met behoud van je mastertempo.
 
Die cv pattern generator van voxglitch is dan wellicht ook interessant. Verder inderdaad die a-149-1, misschien zelfs wel met a-149-2..

Wat ik vaak doe met mijn a-155 is hem zichzelf laten resetten met een van de switch kanalen (bijvoorbeeld de onderste regel). Dat signaal mengen middels een mixer met een trigger signaal van een signaal wat elke eerste tel van de maat een pulsje geeft (een a-160/161 of bijvoorbeeld een tr-606 trigger).. als je dan met de onderste switches variaties gaat doen, dan zorgt dat ander signaal er weer voor dat de melodie weer synct..

Als je meer wilt uitgeven en iets leuks wilt: http://www.analogic-acs.com/tm-116.html met een sequencer..

Ben je ooit in de buurt van eindhoven?
 
trouwens dat wat ik eerder zei gaat met name op voor sequencers met audio-triggers.
Als de trigger te lang duurt ziet ie dat als meerdere triggers. Met de decay v.d. input zou je dan kunnen instellen of je sequencer voor of achteruit gaat, en met welk stappenaantal. Eventueel kun je dan de decay wellicht laten regelen door een LFO of.... wat jij wil :D, desnoods midi, als je maar een trigger hebt in de vorm van geluid, en dat moet in de meeste studio's geen probleem vormen.

En idd. voor random stapjes kun je toch die Doepfer sequencer aanschaffen?
Die 'remake' qua design van de sq-10, hoe heet het ding ook weer, ben te lui het ff op te zoeken.
Die heeft toch pendulum (vooruit-achteruit) en random functies en zo meer?
 
dat scheelde maar 50 euro, of mono had de helft minder te patsen en jij had geen mf104 !
 
dob en johnny... erg bedankt voor de uitleg... het leuke van zo'n zoektocht als dit is dat je onderweg er pas een beetje achterkomt wat je echt wil en tegelijkertijd ook nog eens wat leuke zijstraten ontdekt. :)

ik zal die truck van dob zeker eens gaan uitproberen op m'n sq10....voordat ik geld ga uitgeven zal ik ook de modulaire tips/mogelijkheden die hier aangedragen zijn goed overwegen... harstikke bedankt voor het meedenken allemaal... en johnny, bedankt voor je aanbod.... ik pb je wel even hierover.

enneuhh...inderdaad een patsersetup mono!... komt er binnenkort ook een fillmpje online zodat we de ledjes in aktie kunnen zien? :D
 
ik heb er nog eens een nachtje over nagedacht... wat ik nog steeds niet helemaal vat is hoe die SQ8 verschillende stappen gaat nemen bij verschillende clock inputs... hij werkt dus zeker niet volgens het principe "triggeren bij een bepaalde treshhold". het enige wat ik me voor kan stellen is dat hij andere stappen neemt bij binnenkomst van verschillende voltages (dus 5V is normale trigger, -5V is achteruit, tussenliggende waarden is wat anders)

als ik nou de clock input van de SQ8 laat triggeren met de CV output van de SQ10 zou ik in principe (als bovenstaand concept klopt) met de pots op m'n SQ10 in max stand een doorsnee sequence kunnen laten lopen. als ik echter wat ga veranderen door aan de pots op de SQ10 te draaien zou zo ongeveer moeten gaan gebeuren wat ik wil... stappen overslaan, achteruit, misschien zelfs loopen van passages...dit alles met behoud van temposync

wat denken de heren experts hiervan??

enne... dan nog 1 klein vraagje... die doepfer a-155 ziet er ook prima uit, maar is bovenstaande truuk er ook mee mogelijk?
 
Back
Top