analoge sequencer in modulaire verpakking

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.484
Locatie
Rotterdam
hi folks,

ik zag Leo's advertentie van de Analog Solutions Vostok staan en dacht: "wat is dat voor'n ding?" ... ff opgezocht in de SOS en een vrij positieve review gelezen... helaas istie te duur voor me, maar waar ik helemaal van ging watertanden is wat Paul Nagle (reviewer SOS) over de sequencer schrijft.

However, very interesting (and not entirely predictable) things happen when you clock the sequencer with other waveforms, such as a sawtooth or triangle wave. Using some of these alternatives, the sequencer direction can vary wildly and, depending on the cycle of the LFO, can suddenly start to go backwards, skip forward several steps or even replay the same step for a while.

nu wil ik dus ook zo'n sequencer en gelukkig kun je 'm apart kopen (leve modulaire synths!). aangezien dit m'n eerste stap richting modulair systeem is heb ik toch nog wel wat vraagjes hierover en ik hoop dat "more experienced" gebruikers me kunnen helpen....

vraag1: wat is volgens jullie de beste keus aangaande bijpassende modules? subvraagje; kun je doepfer modules probleemloos inpassen? ik wil maximaal 6/700 euro uitgeven en doepfer is een stuk goedkoper als A.S. .... ik dacht zelf aan iig een LFO module en een ADSR module... tevens zag ik een WASP filtermodule staan die ik toch ook wel erg aantrekkelijk vind.... toch wil ik er de nadruk op leggen dat ik de focus op de sequencer-funkties wil houden, dus ik hoor graag wat de absoluut noodzakelijke module(s) is/zijn om daar het maximale uit te halen

vraag2: volgens de specs heb je "negatieve" waveforms nodig om de sequencer achteruit te laten lopen... heeft een doorsnee LFO die ook? of heb ik een inverter nodig?... het liefst zou ik dat allemaal min of meer random willen kunnen laten funktioneren, dus een optelsom maken van verschillende "freaky" LFO's en daarmee de sequencer klokken... zou een quantizer in dit geval nuttig zijn? of een andere (meer) exotische module?

vraag3: ik heb zelf al aardig wat analoog spul staan (bijv pro1, MS10/20, SQ10, Moogerfoogers)... is het mogelijk om de MS10 (die ik vrij weinig gebruik) als VCO te laten fungeren of mis ik dan teveel "echte" modulaire mogelijkheden?... en hoe zit het met de compabiliteit?... zou ik bijvoorbeeld de moogerfoogers' LFO/CV waarden kunnen gebruiken op de A.S./Doepfer spullen?

ik hoop dat ik een beetje sense maak met deze post... het is ook zo'n uitgebreid gebeuren :)
een ieder die hier wat zinnigs bij heeft te melden wordt iig bij voorbaat hartelijk bedankt!
 
Die sequencer is deel van een vostok en een vostok is niet modular volgens de definitie..

dwz. de modules zijn niet plaatsonafhankelijk / je kunt ze niet los kopen.

De sequencer dus ook niet. Het setje van stekke dat nu te koop staat is het beste alternatief voor je. Verkoop alle ASo drum modules los en koop daar Doepfer moduletjes voor en dan ben je voor een 1000 euro klaar en dan heb je naar zeggen van stekke de beste analogue sequencer van de wereld (ook alle richtingen enzovoort).

Andere sequencers hebben doorgaans geen random richtingen... De A-155 heeft dat alleen als je een oude versie hebt, die heb ik.. Verder kun je een a-154 kopen waardoor een nieuwe a-155 ook random richtingen heeft en je kunt voor een milton gaan.. Maar dat is helemaal duur.

Jammer maar helaas.
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Die sequencer is deel van een vostok en een vostok is niet modular volgens de definitie..

dwz. de modules zijn niet plaatsonafhankelijk / je kunt ze niet los kopen.


Andere sequencers hebben doorgaans geen random richtingen... De A-155 heeft dat alleen als je een oude versie hebt, die heb ik.. Verder kun je een a-154 kopen waardoor een nieuwe a-155 ook random richtingen heeft en je kunt voor een milton gaan.. Maar dat is helemaal duur.

Jammer maar helaas.

ik begrijp je niet helemaal johnny..... misschien is die vostok niet "echt" modulair, maar de verschillende onderdelen staan op dezelfde site onder "concussor" toch allemaal los te koop of heb ik het mis?

zoals ik het begrijp moet je een case en psu kopen (zo'n 200 euro bij A.S.) dus als ik dat gedaan heb, heb ik nog zo'n 500 euro over voor de rest...
ik heb de doepfer a-154/a-155 kombinatie idd bestudeerd maar de SQ-8 van A.S. (150 euro) is volgens mij dezelfde als in de vostok en een stuk goedkoper als de doepfers.

ook wil ik synthiaks bedanken voor z'n pb waarin hij me al wat meer duidelijkheid verschaft heeft.... ik heb dus zowiezo nog een VCO en/of LFO nodig.

waarschijnlijk hou ik dan nog wel wat geld over om dat wasp-filter en een ADSR te kopen, maar als ik idd iets misrekent/niet goed begrepen heb zou ik het fijn vinden als me dat nog even (met duidelijke uitleg) ingewreven wordt ;)
ook verder tips zijn van harte welkom!
 
Niet lelijk doen over die vostok he !
Het is maar een revieuw.
Ik heb nu 2 nieuwe modulaire bakken die door de SOS afgezeken zijn.
En waarom?
Omdat ze geen advertentie geld betalen zoals Roland Yamaha etc?
Ik ben een gelukkig mens met me nieuwe modulairs :maffia:
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Niet lelijk doen over die vostok he !
Het is maar een revieuw.
Ik heb nu 2 nieuwe modulaire bakken die door de SOS afgezeken zijn.
En waarom?
Omdat ze geen advertentie geld betalen zoals Roland Yamaha etc?
Ik ben een gelukkig mens met me nieuwe modulairs :maffia:

hehehe... ik doe toch niet lelijk over die vostok mono???... ook in de SOS werdtie vrij eerlijk besproken volgens mij... op de A.S. site stond ook een duidelijk verhaal dat ze verbeteringen hebben aagebracht aan het ontwerp n.a.v. die review, dus helemaal oneerlijk zal die review zeker niiet geweest zijn... als belangrijkste minpunt werd geloof ik de prijs genoemd, maarja... die tweedehandsprijs van Leo was natuurlijk lekker laag dus dan valt dat minpunt ook nog weg...

zowiezo... als je naar wat modulair spul in SOS gaat zoeken worden bijvoorbeeld doepfer en analog solutions vrijwel altijd erg hoog aangeschreven... al die reviews eindigen met "had ik die modules maar thuis mogen houden", dus zo negatief zijn ze niet....

je moet wel de goeie spullen kopen mono, jij bent natuurlijk al een gelukkig mens als de ledjes leuk aan en uitgaan maar ik wil er wel wat geluid uitkrijgen ook :D
 
Origineel geplaatst door koediman


je moet wel de goeie spullen kopen mono, jij bent natuurlijk al een gelukkig mens als de ledjes leuk aan en uitgaan maar ik wil er wel wat geluid uitkrijgen ook :D

lol :) haha
 
Origineel geplaatst door mono-poly
Niet lelijk doen over die vostok he !
Zo bedoel ik het niet, maar ik had er nooit bij stil gestaan dat de concussor modules uit de vostok zouden kunnen zijn. Is dat zo? Net als die sequencer van concussor. Volgens mij kun je daar geen random steps doen of stappen overslaan.

Ik dacht dat je letterlijk de vostok modules bedoelden aangezien die er uitzien alsof het afzonderlijke modules zijn.
Ik ben volgens mij een van de weinige die een vostok interessant vind, maar niet interessant genoeg. :)

btw..

Een 'gewone' analoge sequencer met een VC-LFO en een LFO is ook al heel leuk... Vooral twee analoge sequencers en een 606 als trigger unit.. :)
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
ik had er nooit bij stil gestaan dat de concussor modules uit de vostok zouden kunnen zijn. Is dat zo? Net als die sequencer van concussor. Volgens mij kun je daar geen random steps doen of stappen overslaan.

Ik dacht dat je letterlijk de vostok modules bedoelden aangezien die er uitzien alsof het afzonderlijke modules zijn.
Ik ben volgens mij een van de weinige die een vostok interessant vind, maar niet interessant genoeg. :)

btw..

Een 'gewone' analoge sequencer met een VC-LFO en een LFO is ook al heel leuk... Vooral twee analoge sequencers en een 606 als trigger unit.. :)

ik weet het ook niet helemaal zeker johnny... misschien is het een aangepaste sequencer, ik kreeg een beetje het idee dat het allemaal modules uit de concusision serie betreft omdat de sos-review ze als zodanig bestempelde ( Although the Vostok is not physically modular in design, its individual components are sourced from Analogue Solutions' range of modules ) misschien moet ik AS zelf eens vragen of het nou echt dezelfde sequencer betreft.

ik heb dus zelf een sq10 die ik helemaal te gek vindt, maar zoals je zegt... 2 is beter als 1 en dat met die random/reverse stappen lijkt me fantastisch
 
Oow die vostok past prima in me modulaire setup


2 vcos
1 wavetable 8 bit ala ppg 2.2
1 sequencer
2 filters ala ms20 lp/hp
2 vc lfo's
Midi!
Joystisck en nog meer :)


En alles lekker via het matrix patchen of gewoon met kabels icm met andere modulaire toys
 
Ik heb hier zowel de SQ-8 als de A-155 in m'n set-up, maar de Doepfer sequencer biedt m.i. duidelijk meer value for money dan de ASol.
btw: de ASol heeft naast -/+12 V ook +5 V nodig


Origineel geplaatst door koediman
.......
ik heb de doepfer a-154/a-155 kombinatie idd bestudeerd maar de SQ-8 van A.S. (150 euro) is volgens mij dezelfde als in de vostok en een stuk goedkoper als de doepfers.
.... [/B]
 
info waar ik wat aan heb levka! :okdan:

kun je met de doepfer ook op zo'n manier de sequencer aansturen met lfo/zaagtand dattie voor of achteruit loopt?... zowiezo heb je voor reverse de 154 erbij nodig geloof ik, maar werkt't ook zoals de SQ8?
 
Als je op de sequencer een externe clock aansluiting hebt wordt je wat sequencerbewegingen betreft alleen maar gelimiteerd door de mogelijkheden en onmogelijkheden van je LFO of VCO. Als je een vco hebt met omgekeerde zaagtand of nog beter, een lfo met moduleerbare variabele golformen zijn de mogelijkheden enorm......toch?:confused:

:biertje:
 
dus in principe zou ik met m'n sq10 (step control- en start/stop ingangen) al hetzelfde moeten kunnen.... heb ik nog nooit uitgeprobeerd :o:
shit... heb momenteel weinig tijd dus het moet ff wachten maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het mogelijk is... hij triggert bij een bepaalde voltage treshold, dus hoe kan hij nou weten wanneer hij achteruit moet gaan lopen?
 
Volgens mij is het makkelijker op modulars om iets 'onrechtmatigs' te doen qua alles dan om iets te pluggen dat bij voorbaat zin zou moeten hebben.

Ik heb 's in m'n ex cs-30 seq. ingang de output van een gecircuitbende Alesis HR16:B gegeven. Random aantal stappen: jazeker. Er was geen touw aan vast te knopen, het hele pattern niet. Je moet weten dat als een 8 step sequencer 7 stappen vooruit doet, in een 'step', dat dat equivalent is aan 1 stapje terug. Dus je sequencer achteruit laten lopen? Nee man, dat heet veel stappen in een keer doen. Zal voor die Vostok ook wel gelden.
 
Als ik m'n Aries 8 stepsequencer clock met een blokgolf gaat ie van je:
step 1
step 4
step 6
step 8
step 3
step 5
step 7
step 2
step 5
step 6
step 8
step 2
step 5
step 8

enz. enz.

Leuk speelgoed:D
 
als je inderdaad alleen al een andere waveform dan de blokgolf voluit (die gaat van je 1,2,3 tot 8) gebruikt, zie je gekke dingen gebeuren met de sequencer: stappen overslaan, pauzes, 'achteruit'. het is een onwaarschijnlijk leuke modulaire synth en ik wilde er niet te veel over blaten, omdat dat als verkooppraat gezien zou worden, maar ik hoop dat de nieuwe eigenaar als ie hem 's lekker aand e tand heeft gevoeld een goede user-review op het forum zet.
af en toe vind ik toch dat er wat al te makkelijk op reviews wordt afgegaan bij het vormen van een mening en te weinig op lekker effe zelf proberen.
 
bedankt voor de reakties mensen... ik ga het morgen zeker ff uitproberen!... moet ik voor mezelf alleen nog even een andere reden zien te vinden om aan modulars te beginnen, dan ik ben helemaal tevreden. :D
 
hee leo... niemand doet toch negatief over die vostok??... ook de recensent van SOS niet hoor...
het lijkt me zelf ook een superdikke bak... ik vond't dan ook erg jammer dat ik de knaken niet had want jij had'm echt voor een hele mooie prijs staan. =(
 
Back
Top