Compressor mythe

Krijg een beetje het idee dat de gemiddelde mastering engineer het liefst ook nog een vinger in de pap tijdens het mixen had. :)
 
Ja, ik ben wel benieuwd hoe de mensen dat doen die regelmatig dingen op vinyl uitbrengen. Ik bedoel, 'n beetje thuis masteren is leuk voor je demo's etc, maar is het niet beter om je mastering-handjes thuis te houden als het naar vinyl gaat?
 
Dennis Ferrer zegt hierover:
"On
compression of the final mix....your gonna laugh....I don't compress!! but
what I actually do is either run the mix of drums through an electrix
eqkiller($79) or through this old thing that Beringer made called an
ultramizer(noisy as hell but it works like a charm about 150 bucks). You see
there's something about cheap circuitry that just works and sounds right
must be the resistors or something. Ever tried running your dat mix through
your dj mixer and eq'ing it there and back to dat? It automatically sounds
like a record....You don't get that with any of the high end stuff....We've
been trying to figure out why for years..after a while we just said f it!!!
If it sounds good i don't care if it cost me 2 bucks!! "
 
Ja dat kan natuurlijk, maar volgens mij is hij meer op zoek naar 'n soort 'effect', zoals 'n subtiele EQ, of iets waardoor het 'n beetje meer lo-fi gaat klinken. Hoewel die Ultramizer 'n limiter is volgens mij.
Misschien is dit iets voor 'n apart draadje:
Zelf masteren, pofessioneel laten masteren, of NIET masteren - voordat je naar vinyl gaat?
 
hmm...volgens mij is het altijd handig om gewoon wat oude meuk te gebruiken om te compressen...lekker goedkoop tweedehands behringers of alesis of d&r....ben er inmiddels wel achter dat het wel prettig is om meerdere compressors te hebben, 1 is een beetje weinig vin'k....
ben ookw el eens in iemands studio geweest waar een stapletje behringers staan, de track wordt daarna nog nabewerkt in protools....en inmiddels wordt die plaat volgens mij door ron murphy van NSC als een referentie plaat gebruikt...
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Ja dat kan natuurlijk, maar volgens mij is hij meer op zoek naar 'n soort 'effect', zoals 'n subtiele EQ, of iets waardoor het 'n beetje meer lo-fi gaat klinken. Hoewel die Ultramizer 'n limiter is volgens mij.
Misschien is dit iets voor 'n apart draadje:
Zelf masteren, pofessioneel laten masteren, of NIET masteren - voordat je naar vinyl gaat?

z'n producties staan meer bekend om de combinatie van helderheid en "slamming" ... niet echt lofi dus, juist meer heel dynamisch maar toch goed voor de dansvloer..vond het wel geinig om te lezen
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Ja, ik ben wel benieuwd hoe de mensen dat doen die regelmatig dingen op vinyl uitbrengen. Ik bedoel, 'n beetje thuis masteren is leuk voor je demo's etc, maar is het niet beter om je mastering-handjes thuis te houden als het naar vinyl gaat?

heb dit al eens eerder gezegt maar:

masteren is een vak appart,die mensen hebben er voor geleerd en hebben vaak custom made spul staan ..en ja ze hebben het liefst dat je nog iets heel laat van de mix zodat ze goed kunnen opereren indien nodig,dus 2bands compressie op je final mix lijkt me niet al te slim omdat naar een master te brengen,zal hem een worst wezen want je betaalt hem ervoor ..alleen kan hij daar weinig meer aan doen...
geef hem de final mix..en laat hem zijn ding doen waar hij goed in is
 
Origineel geplaatst door sh101


heb dit al eens eerder gezegt maar:

masteren is een vak appart,die mensen hebben er voor geleerd en hebben vaak custom made spul staan ..en ja ze hebben het liefst dat je nog iets heel laat van de mix zodat ze goed kunnen opereren indien nodig,dus 2bands compressie op je final mix lijkt me niet al te slim omdat naar een master te brengen,zal hem een worst wezen want je betaalt hem ervoor ..alleen kan hij daar weinig meer aan doen...
geef hem de final mix..en laat hem zijn ding doen waar hij goed in is

Ja dat dacht ik dus al. Voor je eigen demootjes kun je natuurlijk prima zelf los gaan. maar als ik ooit naar vinyl zou gaan zou ik het dus over laten aan iemand die er verstand van heeft.

Grappig trouwens als je erop gaat letten hoeveel goeie releases gewoon door 'n Behringer van 100 euro zijn gegaan. Die dingen worden altijd afgekraakt.
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Grappig trouwens als je erop gaat letten hoeveel goeie releases gewoon door 'n Behringer van 100 euro zijn gegaan. Die dingen worden altijd afgekraakt.

En terrecht!
|
V
 
argh..hou toch eens op met behringer bashing.....zolang het gebruikt kan worden om een vette productie mee te maken is er nix mis met een apparaat...... en wij moeten (op enkele uitzonderingen nagelaten) allemaal onze mond houden want hoeveel releases met of zonder behringer hebben we nou op onze naam staan? ;)
 
ik zeg het maar weer eens een keer:

het maakt geen fuk uit wat je gebruikt...tis maar hoe je het gebruikt...

punt.
 
Origineel geplaatst door olafmol
argh..hou toch eens op met behringer bashing.....zolang het gebruikt kan worden om een vette productie mee te maken is er nix mis met een apparaat...... en wij moeten (op enkele uitzonderingen nagelaten) allemaal onze mond houden want hoeveel releases met of zonder behringer hebben we nou op onze naam staan? ;)

Ja dat is toch wat ik zeg. Iedereen heeft er altijd 'n grote bek over, alleen mensen die er niet over lullen maar ze gewoon gebruiken die maken er lekker platen mee.
 
Ja maar ho 's ff. Je hebt releases en releases. Het feit dat je een release doet betekent niet dat je een machtig goed geluid hebt weten neer te zetten. Als dat zo zou zijn dan zou niemand ooit ergens komen. Het verschil in kwaliteit van releases is zo groot dat je echt wel kan horen als iemand net die bass genaild heeft en een snare heeft die je hartkloppingen geeft. Dat is mij nog nooit gelukt met sub 100 euro compressors.
VOORDAT IK GEBASHED WORDT!: Mijn bovenstaande kritiek zegt geen reet of een plaat wel of niet goed is. Ik geloof absoluut niet in het feit dat een goed geproduceerde plaat een goede plaat is (de laatste tijd lijkt het zelfs omgekeerd te zijn).
Ik zeg alleen dat mits goed gebruikt het verschil tussen highend gear en lowend hoorbaar is. Als je highend gear goed weet toe te passen (wat meestal lastig is) dan heeft dat meestal een positieve uitwerking op het eindresultaat...
 
jaaaa ...

jaaaa ...

ik geef nolet wel een beetje gelijk
maar ja ik ben ook een gear snob eerste klas ;)

echter het gebruik is echter wel het belangrijkst !
ik vind btw 95 % van de dans releases uit NL helemaal ruk klinken.

In engeland snappen ze dat beter .. check maar eens hoe het vinyl welk bij de 'the exchange' is gemasterd klinkt ....

*zucht* *zucht* *zucht*

aka :halleluja
 
maar ligt dat niet meer aan het masteringhouse dan aan de producers zelf?
 
Origineel geplaatst door olafmol
maar ligt dat niet meer aan het masteringhouse dan aan de producers zelf?
er word gewoon meer aandacht aan besteed en iemand moet toch dat masteringhouse inhuren ?
 
Tja ik heb wel eens een track van me laten masteren, bij "the masters" in soest. En ik heb naast die man gezeten tijdens het masteren en veel tips van hem gekregen. Maar hij heeft menig goede productie gemastered. Zoals het 1ste album van Junkie XL (wat qua mastering ERG goed klinkt). En ook "The Lauch" van Jean (wat ook een goed gemasterde track is). Daarnaast nog veel meer goede producties van de afgelopen 10 jaar dance !!

Dus om nou te zeggen dat nederlandse dance over het algemeen slechter gemastered is dan die van de UK vind ik een beetje krom.....
 
misschien dat ze dan beter snijden in de UK en/of de US?
 
Het ligt ook wel een beetje aan de muziekstijl, bepaalde dance stromingen komen bij de ene master studio vaker over de vloer dan de ander.

Daarom is het altijd verstandig te vragen naar referenties, dan weet je automatisch of je dat master studiootje ziet zitten voor je productie, of niet !
 
Origineel geplaatst door DJ_C-Code
Tja ik heb wel eens een track van me laten masteren, bij "the masters" in soest. En ik heb naast die man gezeten tijdens het masteren en veel tips van hem gekregen. Maar hij heeft menig goede productie gemastered. Zoals het 1ste album van Junkie XL (wat qua mastering ERG goed klinkt). En ook "The Lauch" van Jean (wat ook een goed gemasterde track is). Daarnaast nog veel meer goede producties van de afgelopen 10 jaar dance !!

Dus om nou te zeggen dat nederlandse dance over het algemeen slechter gemastered is dan die van de UK vind ik een beetje krom.....

Ik snap je punt niet? Hij mastert Nederlands spul en MadR vind dat juist zo slecht..
 
Back
Top