Hoe groot is het internet?

bambamstudio

Certified MoogPro
Lid sinds
15 september 2001
Berichten
8.914
Locatie
Eindhoven
We hadden gisteren hier in de winkel een enorme discussie:

Hoe groot is nu het internet?

En is dat wel te meten?

nou het is in de winkel een heftige discussie geworden, ook mede omdat ik eigenwijs ben ;)

nou wie heeft er een idee van of nog beter: wie weet het antwoord!
 
Je kunt het op meerdere manieren meten denk ik.

* aantal aansluitingen
* aantal webpages
* aantal e-mailadressen

Misschien bij Google als zoekopdracht *.* intypen? hehehe
 
Ik denk dat je het kan meten door het aantal uitgedeelde IP adressen te tellen -/- de vrije ranges.

Theoretisch kan je volgens mij niet 2 keer het zelfde IP adres uitdelen op een netwerk (en dat is internet volgens mij ook).

Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig naar het antwoord.
 
Eigenlijk is het bovenstaande ook weer lulkoek van mij..:confused:

Ieder die thuis een router heeft staan met 4 computers er aan geknoopt met de adressen uit de vrije range (192.168.x.x etc) maakt ook weer deel uit van het internet


Pfffff, lastige........:stupid
 
In 1999 hebben ze een poging gedaan het internet in kaart te brengen..

Tja.. en we zijn natuurlijk al weer een heel eindje verder..
 
Net even zitten rekenen maar aantal ip nummers is in de orde van een paar miljard. Maar het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik maakt van internet zal wellicht in dezelfde orde van groote zijn. En die hebben natuurlijk allemaal hun eigen email adres en misschien nog wel een aantal meer.

Qua webadressen is het met de natte vinger want er zijn legio virtuele domeinen dus mogelijk dat het tientallen miljarden sites zou kunnen zijn en bij elkaar opgeteld in de buurt van de honderden petabytes ligt. (super groffe schatting)
 
(On)meetbaar!

Het is meetbaar! Echter doordat het zo groot en uitgebreid is, is het in werkelijkheid weer onmeetbaar. Het enige waar je zal uitkomen zijn schattingen!

Zo! En dat is mijn menign end aar moeten jullie het maar meedoen!

:-)

Eric
 
ik denk ook dat het onmeetbaar is....ook omdat er zo veel veranderd....als je begint met optellen dan gaan websites die je al hebt gehad weer uit de lucht en er schieten er weer nieuwe bij (heel veel per dag). E-mail adres is geen goede maatstaf, sommige mensen hebben er 10 ofzo, en veel die nooit gebruikt worden enzo
 
Yes, en de mensen die wel op internet zitten maar geen webpage hebben dan? Verstaan we dat ook onder het 'net' of toch niet? Lastige kwestie...


Arf
 
als je het in mb wil hebben is het dan niet goed om tekijken naar de grote servers hoe groot die zijn. dan laat je een of andere rekenkamer of cbs een schatting maken voor de huis tuin en keuken servers.


of zeg ik nu iets onmogelijks

of bedoel je met grote hoeveel mensen op het internet zitten
 
Misschien is het best om even te bepalen wat er juist moet worden gemeten.

Bedoelen we het aantal aangesloten hosts( servers), het aantal pagina's of hoeveel MB's dat in beslag neemt?
 
Ik denk niet dat je de grootte van het internet ooit kunt bepalen. Je zult namelijk moeten uitgaan van een momentopname en in een milliseconde kunnen er alweer 100 nieuwe domeinen zijn of 1000 emailadressen zijn afgesloten.
 
Origineel geplaatst door murphi
Ik denk niet dat je de grootte van het internet ooit kunt bepalen. Je zult namelijk moeten uitgaan van een momentopname en in een milliseconde kunnen er alweer 100 nieuwe domeinen zijn of 1000 emailadressen zijn afgesloten.

ja maar het is net zo als het tellen van de wereld bevolking het is daar gaan ook mensen dood en worden er geboren.

je kan het ook niet op de mb nauwkeurig doen
 
Dat klopt wel. Maar daar kan ook nooit een exacte berekening van gemaakt worden. Met het internet heb je het probleem dat je niet weet wat je moet tellen (MB's ? Emailadressen ? Domeinen ?) en dat het heel erg snel kan veranderen (webhost gaat failliet bv, ineens 600 domeinen weg....).
 
Origineel geplaatst door murphi
Dat klopt wel. Maar daar kan ook nooit een exacte berekening van gemaakt worden. Met het internet heb je het probleem dat je niet weet wat je moet tellen (MB's ? Emailadressen ? Domeinen ?) en dat het heel erg snel kan veranderen (webhost gaat failliet bv, ineens 600 domeinen weg....).

600 of 600000 domeinen valt te verwaarlozen omdat je er waarschijnlijik een paar miljard of nog meer hebt(denk ik:confused: )
 
tja...ook als je kijkt naar de grootte van de wereldbevolking lijkt me dat een aardige bovengrens
 
Back
Top